Uppochner, lek + död

#1 - 15 januari 2007 20:47
Vet inte i vilken kategori jag ska lägga detta men här hamnade jag...

Flyttade och fick en nystart i karet för 2 veckor sedan. Köpte även nytt grus då. Svart 0,2-2 mm. Köpte in massor med snabbväxande växter, plockar döda växtdelar, byter vatten var 3:e dag. Innan mådde alla fiskar bra. Nu mår scalarerna bra, dom har lekt och äggen kläcktes idag, pansarmalarna simmar runt och verkar vara som vanligt. Men praktbotiorna ligger ensamma runtom på botten, är bleka och ignorerar maten fast dom har kastat sej över den innan.
Och nu på 2 dagar har 2 av 4 ancistrusarna dött. Dom ligger på botten, spärrar ut "argskägget" och stelnar sedan så och dör. Precis innan dom dör ligger dom och liksom hoppar lite på botten. Ända sen flytten har dom också gått upp till ytan regelbundet och sugit i sej luft? Varför?

Hur kan hälften av fiskarna leka och må bra när den andra hälften verkar döende :confused:.

Snälla hjäp mej.......
#2 - 15 januari 2007 20:55
kollat nitrithalten?

hade att liknande problem med att alla mina platy dog en efter en, inga andra fiskar, det visade sig bro på nitrithalten rusat iväg, vissa fiskar va mer tåliga därför klarade de den tiden de va höga värden, platyna gjorde inte det.

mät nitriten är iaf mitt tips.
#3 - 15 januari 2007 20:59
Det är lite svårt att få tag på det testet. Måste åka en bit och det är skola till 15.30 varje dag + mkt arbete hemma. Tyvärr. Men varför skulle inte scalarerna drabbas? Har fått för mej att ancistrus är blabd dom tåligaste fiskar som finns (?)
#4 - 15 januari 2007 21:03
Syrebrist???

Kan det vara något??? Det är ju ytvattnet som är mycket syre i, här på Zoopet har jag lärt mig att sätta innerfiltret uppe vid ytan så att det bildar vågor...
Då virvlar det syrerika ytvattnet ner i burken... :)
Syret blir sämre om man har varmt och bättre om man håller lägre temp... Jag la mig på 24-25 grader men kan inte vad dina fiskar gillar...
Janne på Södermalm pratade om att ta bort doppvärmaren och köra rumstemp 20-23 grader, men det beror ju på vad man har för firrar... :p Sänk inte tempen för fort bara, typ 1 grad om dan... ;)
#5 - 15 januari 2007 21:03
ansistrusar är tålig amot det mesta förutom just nitrit som de är jättekänsliga. Spara en deciliter av ditt akvarievatten i en burk och testa det i morgon eller så men byt 50% av vattnet redan idag. Hur är det med syresättningen av vattnet rör pumpen upp ytan ordentligt?
#6 - 15 januari 2007 21:06
Ytan rör sej ordentligt. DEt visste jag om att man ska ha. Men jag kan inte testa det. Har inte tid att fixa ett... Men hur ska jag göra för att föröka sänka halten nitrit om det är det?
#7 - 15 januari 2007 21:09
Vattenbyten och åter vattenbyten..;)
Och gärna lite nitrivec eller toxivec.
#8 - 15 januari 2007 21:10
Då blir det vattenbyten. Flera små om dagen?
#9 - 15 januari 2007 21:11
Gör 50%-iga vattenbyten varje dag tills fiskarna beter sig normalt igen. Mycket av de nitritnedbrytande bakterierna i ett akvarium finns i bottensubstrater (gruser) och du bytte ju ut allt...
#10 - 15 januari 2007 21:11
PlatyYngel skrev:

Det låter som en bra ide'..om man har tid - annars 50% 1 gång om dagen.
Lycka till nu, och försök få tag i något nitrit-test.
#11 - 15 januari 2007 21:16
Gärna flera små...

PlatyYngel skrev:

Men inte mer än 50% per dag... Men orkar du dela upp det så är det bara bra... Glöm inte Aqua Safe... Bra bakterier motverkar nitrit kan man köpa och hälla i när karet är nytt... Det häller du alltså i även när du byter vatten om du har nitrit, om du tar ut 10 L så häller du i bakterier för minst 10 L... Salt ska stärka fiskarna också om man har Nitrit... Salt utan jod, helst havssalt... :p
#12 - 15 januari 2007 21:16
Ska föröka, har ju nykläckta yngel att ta hänsyn till också. Jag flyttade så långt så bakterierna i gruset hade väl dött ändå och blivit giftiga?
#13 - 15 januari 2007 21:22
PlatyYngel skrev:
Jag flyttade så långt så bakterierna i gruset hade väl dött ändå och blivit giftiga?

Troligtvis har de åtminstone dött - ja :(
#14 - 15 januari 2007 21:33
kör i ammovec och nitrivec, dock så måste du ju likförbaskat bege dig till zooaffären, de låter som nitrit iaf när man läst massor med trådar om det.

Ammovec tar snabbt bort nitriten och nitrivecen skapar bakterier som bryter ner det långsiktigt.
Dock så finns de en liten risk att dina yngel dör av behandlingen, inte av själva medlet utan att vattenvärdena ändras så pass snabbt, mina strök iaf med, de klarade sig fint så länge nitriten va hög, sen sjönk nitriten och allihop dog.

Vattenbyte hjälper bara kortsiktigt om du inte tillför bakterier med hjälp av ammovec/toxivec och nitrivec.
#15 - 16 januari 2007 17:38
Ska se om jag kan ta mej till en butik här veckan. Det var första gången som scalarerna överhuvudtaget LYCKADES kläcka fram sina yngel så dom var inte så erfarna utan alla yngel ramlade av bladet och blev pansarmalmat...

Annons