uppsamlingstrådar

#1 - 23 juli 2006 10:52
Något jag saknar på zoopet är en funktion som finns på ett rc-forum jag använder. där finns det klistrade trådar som alltid ligger längst upp i respektive sektion och som har ett mer informationsriktat innehåll än frågor och svar. dessa trådar går att svara på av vem som helst och en moderator för tråden kan delegeras som kan ta bort svar vid behov eller vartefter han eller hon lägger med informationen i svaret i huvudinlägget.

fördelen är att information som eftersöks ofta alltid är lätt att hitta och att man kan få en wiki-inspirerad approach utan att få en tråd som är på femtioelva sidor.

Ett utmärkt exempel på en sådan tråd kunde vara det jag själv försökte hitta information om förgäves, belysning i malawikar. det fanns många trådar om ljus i dessa men att gå igenom alla gav mig ingen större känsla för vad som skulle gälla i mitt, trots att jag egentligen bara ville veta något så enkelt som hur många watt/liter som kan tänkas behövas och om philips aquarelle är lämpligt.

hela konceptet skulle bli en sorts blandning mellan artikel och forumpost, och det gör ju givetvis att det måste ställas vissa krav på moderatorn för tråden, men jag kan inte se att det skulle vara något problem.

finns säkert mängder med andra exempel på bra ämnen.

EDIT: Glömde ju ge ett exempel från rc-forumet. där finns en tråd med en genomgång av alla de vanligaste monstertruckarna med mycket information om tillbehör, priser och tillgång på reservdelar.

cheers
#2 - 23 juli 2006 11:50
Eftersom Kjell envisas med att vara ensam herre på täppan så är det nog inte realiserbart...
#3 - 23 juli 2006 12:02
maybe so, men jag kan åtminstone argumentera för det eftersom jag tycker det är en bra idé.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 juli 2006 12:07
[quote=petnym]Eftersom Kjell envisas med att vara ensam herre på täppan så är det nog inte realiserbart...[/quote]

1/ Vad jag minns så har jag tidigare varit svagt positiv till detta och även bett andra göra detta men inget har hänt.
2/ Vad jag däremot är emot är att det blir en mängd olika trådar (absolut max. 3 - men helst bara 2) som ligger överst.
Detta innebär att en sådan klistrad tråd måste innehålla väldigt mycket och då menar jag absolut INTE mycket text (snarare tvärtom) utan istället många länkar - länkar både till trådar om ämnet på Zoopets forum, länkar till andra delar av Zoopet som berör ämnet samt länkar till artiklar på andra hemsidor.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 juli 2006 12:13
Jag mindes helt rätt - se denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80357
så skyll inte på mig;)
#6 - 23 juli 2006 12:19
ja där ser man. själv känner jag mig kanske inte riktigt som rätt person för att sköta en sådan tråd då jag inte har några djupare kunskaper på något område. men den här tråden kanske drar fram någon som vill och då har vi ju gjort en vinst.

En annan sak som kanske kunde vara liknande men betydligt enklare för många att nyttja kunde ju vara en sektion på forumet för användar-artiklar. om jag nu har harvat mig igenom hela forumet i jakten på rätt information i ex. ett ämne som biltemas blästersand så kan jag ju knopa ihop en artikel där jag skriver vad jag kommit fram till och citerar vad som sagt i olika trådar.
skillnaden mot idag skulle vara att en sådan, förhoppningsvis, bra och informativ artikel skulle slippa drunka och försvinna i vanliga trådar.

kanske?
#7 - 23 juli 2006 15:12
Det finns redan en artikel sektion på zoopet, har jag förstått det rätt är det bara att skicka in sin artikel till Kjell eller Christian så lägger de upp den.
#8 - 23 juli 2006 17:18
Ja, det finns ju ett artikelarkiv men dels tror jag många inte nyttjar det och skulle se nya intressanta ämnen så lätt och dels så kunde det vara användbart med lite enklare inskick och möjligheten att få kommentarer.

Cheers
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 juli 2006 17:22
Jag har som sagt inget emot att det blir en sådan som start i varje kategori. Men som sagt det krävs väldigt mycket jobb att göra en sådan
#10 - 23 juli 2006 21:12
sant kjell. det var därför jag föreslog min andra idé som kunde vara ett mindre krävande alternativ med liknande resultat, sammanställningar i ämnen som inte försvinner i mängden vanliga trådar.

Cheers
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 juli 2006 21:29
[quote='[xstream]']sant kjell. det var därför jag föreslog min andra idé som kunde vara ett mindre krävande alternativ med liknande resultat, sammanställningar i ämnen som inte försvinner i mängden vanliga trådar.

Cheers[/quote]
Jo men att citera (åtminstone lite längre stycken) kräver ju tillstånd av författaren så det kan bli rätt omständigt.

Sedan vad gäller det första förslaget så behöver man ju inte göra allt med en gång utan det kan ju byggas upp pö om pö

Ta kategorin "Inredning"
Där döper man en tråd till "FAQ - Inredning" och där hittar man

a/ Allt om Biltemas blästersand
ett antal forumlänkar från Zoopet + länkar i andra forum som tar upp detta + länk till någon hemsida med foton

b) Hur man installerar en Back to Nature-bakgrund
ett antal forumlänkar från Zoopet + länk till Zoopetartikel + länkar i andra forum som tar upp detta + länk till någon hemsida med foton

c) Hur man bygger sin egen akvariebakgrund
ett antal forumlänkar från Zoopet + länk till Zoopetartikel + länkar i andra forum som tar upp detta + länk till någon hemsida med foton

d) Vad kan man plocka från naturen (sten och rötter)

sedan kan ju det hela byggas på med nya frågor alltefterhand (med lämpliga länkar inlagda) - så allt behöver ju inte vara med från starten
#12 - 23 juli 2006 21:47
Givetvis givetvis. Fem rader får man ju citera, sedan går det diskutera vad en rad är i internetsammanhang. Men det finns ju flera approches givetvis. Det största problemet med att få en faq bra med primärt länkar är att det måste skrivas en del för att få länkarna i kontext. men det är ju ett helt annat problem som vi kan lämna till någon som känner sig manad.

Fördelen med modell två, alltså en sektion för lite seriösare genomgångar i ämnen hade ju varit att det inte kräver att man underhåller det på samma sätt. man postar artikeln och sedan behöver man inte göra mer om man inte vill.
det hade ju dessutom undvikit problemet med att få för många klistrade ämnen utan att förstöra syftet, dvs. att förenkla att hitta allmän information i ett ämne. en annan fördel med den idén är att en klistrad tråd helst ska ta upp åtminstone en tredjedel eller hälften av en hel sektion. det blir omöjligt att knopa ihop något mer specifikt men kanske lika avancerat ämne.

nu är ju idé två en fin balansgång mellan vanlig forumpost och artikelarkivet men som jag tidigare argumenterade så kunde det här vara en metod för att förenkla för nybörjare på forumet. själv hittade jag artikelarkivet av misstag efter flera månader.

jag tänker inte slösa bort din tid med att tjata emot kjell, det respekterar jag dig och ditt arbete för mycket för. vi är ju redan överens om att första idén tagits upp tidigare och bara behöver en skjuts i rätt riktning för att gå igång och tycker du inte om andra idén så gör du inte, något jag kan förstå med tanke på att det på många sätt är ganska redundant med bara några små smarta fördelar.

Cheers

Annons