uppsättning av ett 720 akvarie

#1 - 4 oktober 2012 20:01
Hej jag håller på att montera ihop mitt rent nya akvastabil akvarie, hur viktigt är det att det står 100% i våg?
kollar man både vågen rakt över och diagonalen så ska den upp två mm i ena kortsidan.
men från ryggen och fram i båda sidor är det 100% i våg.

problemet är att det är en akvarie möbel utan justerfötter. så man få såfall såga små klossar hela vägen. det ligger emot golvet väldigt fint så det ska inte kunna bli konstiga spänningar.

har tänkt lägga på antingen en 10mm cellplast eller köpa akvarieunderlägg och ha mellan möbel och akvarie.

(jag är snickare, och har väggt med en hultafors 1800 stock. så det är full koll på hur man väger, men mest hur viktigt det är att det står 100% i våg?)
#2 - 4 oktober 2012 20:24
Om hela akvariet lutar jämt och fint några mm höger-vänster eller fram-bak spelar ingen roll, möjligen kan det bli ett estetiskt problem om man ser att vattennivån skiljer. En helt annan sak är det om det inte är rakt, om det alltså är högre/lägre på mitten eller skiljer tvärs över en diagonal. Sånt knäcker ett akvarium, om det som det står på inte är plant alltså, inte om planet lutar lite.

Är det en möbel så skall du kolla också så att alla fötter verkligen vilar lika mycket på golvet. Finns det glapp nånstans så kommer möbeln att ge efter när den blir belastad och då blir det skevt för akvariet. Med ett 720 är det värt att lägga lite energi på uppställningen, jag kan berätta att ett havererat sånt rakt inte är nån höjdare. Se till att det verkligen blir rakt och tänk också på golvet, är det reglar i det så kan det bli tokigt om vissa ben står på reglar och andra inte. I så fall kan det vara en ide att fördela ut tyngden med någon bräda/järn över golvet.
#3 - 4 oktober 2012 20:33
Bygert skrev:
Om hela akvariet lutar jämt och fint några mm höger-vänster eller fram-bak spelar ingen roll, möjligen kan det bli ett estetiskt problem om man ser att vattennivån skiljer. En helt annan sak är det om det inte är rakt, om det alltså är högre/lägre på mitten eller skiljer tvärs över en diagonal. Sånt knäcker ett akvarium, om det som det står på inte är plant alltså, inte om planet lutar lite.

Är det en möbel så skall du kolla också så att alla fötter verkligen vilar lika mycket på golvet. Finns det glapp nånstans så kommer möbeln att ge efter när den blir belastad och då blir det skevt för akvariet. Med ett 720 är det värt att lägga lite energi på uppställningen, jag kan berätta att ett havererat sånt rakt inte är nån höjdare. Se till att det verkligen blir rakt och tänk också på golvet, är det reglar i det så kan det bli tokigt om vissa ben står på reglar och andra inte. I så fall kan det vara en ide att fördela ut tyngden med någon bräda/järn över golvet.

jag anade det också. hade det inte klarat 2mm på två meter hade det varit så svårt med akvarie att ingen vågat ha det.
men däremot kommer jag fega och köpa 30 mm frigolit och lägga imellan akvarie och kabinett.
man vet inte hur det blir när det är max belastat.

där är inga fötter utan där är två längst gående 65mm höga spånskivor som går från gavel till gavel och två korta som står under dom två stående spånskivorna som bildar facken i kabinetten, (där är 3 dörrar i)
så det stora belastningen kommer ligga ute på gavlarna och på dom två skivorna som står imellan inne i kabinetten

akvariet står på ett betong golv.

jo jag vet pappa har berättat många gånger om när hans 720 small kl 2 på natten :P

Annons