Uppstart av 100 L och lite problem..

#1 - 17 augusti 2012 09:46
Hej, är helt grön inom området men har forskat runt på olika forum så har väl en del koll, men det verkar som alla fiskar har olika personligheter..
Började med att köpa inredning, kan lägga upp bild om några dagar :) har en stor rot, en grotta av skiffersten, sönderslagen kruga och växter. Idag ska ja köpa java-mossa också :)

Började med : 2 Scalare, 4 mollys. Sedan blev ja så sugen på räkor att ja köpte 8 st Red Crystal, med 4 nya guppys och 5 black molly. Tyvärr så slukade Scalarna räkorna hela, så dom gav ja bort.

De räkor som va framme blev attackerade av mina mollys, vet inte om de var för att just denna räka va skadad, men dom va på den iaf tills den dog. Resten har nog gömt sig hoppas ja, spejjat nån timma men inte sett till dom.

Vill gärna ha räkor, tänkte lite på amano-räkan men den är ju svår att fotplanta i sötvatten. Finns de större räkor till sötvatten som man kan föröka? Dessa RC räkor va endast 1.5-2 cm när ja köpte dem. Och ja hade ingen mossa för tillfället.

Kanske odla upp mossa och mer gömställen innan nytt räkförsök?

Har nitritvärden på runt 3 mg/l enligt mina tester. Så gör inga vattenbyten än. Fått en bomullsliknande hinna på min rot, som fiskarna (förut också räkorna) äter upp, så de får bli deras mat ett tag :)

Tacksam för svar, Mvh
#2 - 17 augusti 2012 10:04
hej o välkommen hit

för det första är 100L alldels för litet för scalarer. tur att gav bort dom. de behvöer minst 275L

ja räkor är mästare på att gömma sig. o vill man se dom hela tiden är det bästa att ha ett kar enbart räkor. o då kommer de kunna föröka sig med. nu kommer nog dina fiskar käka upp räklignarna.

amano är verklgien inte lätta att odla. så de ska du nog inte ge dig in på. det finns räkor på blocket o redbee.se att köpa :) spana där.

har du nitritvärden på 3 !?! nitrit ska ALLTID vara 0. det är gifitgt som tusan. så gör 50% vattenbyte varje dag i en vecka o kolla värdet varje dag tills det är 0.

den hinnan på roten är normalt o inget att bry sig om. malar brukar gilla att käka upp det, men annars så försvinner det efter nån månad
#3 - 17 augusti 2012 10:12
Tack.
Ojoj, menade såklart 0.3 ! Inga fiskar är slöa utan pigga så verkar okej! Tänkte göra nytt test / 20% vattenbyte på söndag.
Okej ja köpte räkorna för 25;- st så va rätt bra pris (erbjudande). Men ja vill inte se på slakten så nu ska ja odla upp mossan först.
Personalen i djuraffären är ju försäljare har man ju märkt iaf, bättre att kolla forum.

Okej, ja har inga malar än då ja inte har tillräckligt med alger. Ska titta på sniglar, fina tycker jag :)

Okej, blir nog ett 50L kar i framtiden med endast räkor, kan va fint, kanske nån ljus botten (algerna äter dom ju upp ändå?) och lite berg + massa mossa.

Mvh
#4 - 21 augusti 2012 16:49
Hallå igen lånar min egna tråd för ytterligare funderingar. Har inte riktigt fått bukt på mitt nitritvärde än, har ju dock bara haft igång akvariet 1 vecka. Vet att ja var för snabb med att skaffa fiskar. Har gjort vattenbyten varje dag , har nitritvärde på 0.9 just nu.

Vissa säger att man ska "slammsuga" botten vid vattenbyte, bör jag göra detta varje dag? funderar på om ja drar ut många goda bakterier med detta, har inte gjort rent mitt filter, de får köra på tills ja märker att de inte pumpar lika mkt.

Har mkt växter nu, matar knappt någonting, varannan dag och de går åt på 15-20 sekunder.

Har fått lite brunalger, har bara 0.12w/l men får på fredag 0.36w/l så då borde de bli bättre.

Hoppas nån har tid att hjälpa mig med mina funderingar, mvh!
#5 - 21 augusti 2012 16:51
Göder med Easycarbo (2ml/dag) och Happyplant (5ml /vecka), kanske ska vänta med gödning tills nitritvärdet är 0?
#6 - 21 augusti 2012 17:17
Satt precis och tänkte på allt som kunde va fel, kollade filtret, de är ju alldeles för litet fick ja reda på efter lite eftersökningar. Jaha de blir att shoppa detta så snart som möjligt, 180l/h har jag nu, behöver väl ha 450l/h va ja förstått?

Kan man köra med dubbla innerfilter några dagar tills de nya filtret fått lite goda bakterier i sig?
#7 - 23 augusti 2012 08:09
Här hände de inte mycket. Satte iaf in ett tetratec 600+, de va sjukt långt filter med 4 filterkuddar, såhär i efterhand skulle ja valt 800+ som är mer kompaktare. Menmen körde i lite nitrivec med. Imorgon får ja en ny lysrörsramp på 2x18w. Hej
#8 - 23 augusti 2012 08:34
slamsug inte. jag gör det aldrig. o bottnen finns ju massa goa bakterier. o de behöver du om du ska få bukt med nitritproblemen.
#9 - 23 augusti 2012 18:00
Håller med hannes, dock så kan jag sträcka mig till att suga upp nån enstaka jättebajskorv ibland om den ligger allt för synligt. Men det är ju aldrig så att jag är nere i gruset. Bara just så att bajsen lyfter :P
#10 - 23 augusti 2012 19:19
Vad har du för typ av ramp? Har den inbyggda reflektorer?
#11 - 24 augusti 2012 08:03
Hej! Okej då skippar jag att röra om i botten, ligger en del brunalger där nu dock pga dålig belysning.

Bluewing idag får ja hem en ramp med reflektor i, 2x18 w lysrör, kommer inte ihåg vilka lysrör dom rekommenderade men ja tror ja valde så att växterna mår bäst. Idag har ja en ramp med 2 LE lampor på 2x6w..
#12 - 24 augusti 2012 11:08
Sådär ja, blev ett power-glo och ett aqua-glo på 2x20w :) så nu har ja 0.4w/l och de ser rätt mkt finare ut, fiskarnas färger blev.. ja helt annorlunda! På måndag tror ja att mina nitrit-värden ska vara 0 (på väg ner) och då blir de ancistrus och några anamoräkor tror ja, kollade på Siametiska algätare också har inte riktigt bestämt mig. Va tycker ni själva? Skulle 2 ancistrus, 5 siametiska algätare och 8 räkor bli aldelles för mkt på 100L ?Mvh
#13 - 24 augusti 2012 11:19
har du reflektorer? köp till det annars :)
#14 - 24 augusti 2012 13:17
GustavR skrev:
Hej! Okej då skippar jag att röra om i botten, ligger en del brunalger där nu dock pga dålig belysning.

Bluewing idag får ja hem en ramp med reflektor i, 2x18 w lysrör, kommer inte ihåg vilka lysrör dom rekommenderade men ja tror ja valde så att växterna mår bäst. Idag har ja en ramp med 2 LE lampor på 2x6w..

Det ska bli spännande och se hur du tycker det fungerar med nya lysröret. Att jag frågar om reflektorer (gissar att Hannes tänker på samma grej) beror på att ju blankare de är desto mer ljus reflekteras ner i akvariet. Om de bara är vitmålade eller silverfärgade så tappar du en del effekt. I många ramper får man plats med ett pta par tunna reflektorer eftersom de sitter direkt på själva lysröret.
Så hur ser rampen ut på insidan? Är det tokblankt? ;)
#15 - 25 augusti 2012 07:52
Okej! Ja de är kromat ser de ut som, blank metal. Funkar kalasbra, den ligger ju rakt över akvariet på glaset så inget ljus slipper ju undan vattnet ändå :) jobbar tok mycket denna helg så får inspektera algerna mer på måndag och se över detta. Ha en bra helg!
#16 - 25 augusti 2012 21:00
Uppstart av 100 L och lite problem..

Detsamma.
#17 - 26 augusti 2012 09:41
Va härligt, mätte nitriten idag och hade <0.3. De är skönt, då vågar ja köpa hem 2 ancistrus och några amanoräkor imorgon tror ja allt.. :) Vart lite sugen på siametiska algätare också men de väntar vi med.

En fråga ang. växter. När växten går över vattenytan, ska man klippa av den på den delen som rötter växt ut? (mitt i plantan är de ett nytt rot-system). precis under detta rotsystem vore väl optimalt? De är "Hygrophila polysperma" och "Cabomb" som växer iväg!

En annan fråga är om ni rekommenderar att plantera in "Cuba" som marktäckande? mkt intresserad men har gansa grovt grus, 0,3-0,5 kanske..
#18 - 26 augusti 2012 09:56
Både Hygrophilia och Cabomba kan du knipsa av och peta ner som nya plantor i akvariet.
#19 - 26 augusti 2012 10:05
MonkanS skrev:
Både Hygrophilia och Cabomba kan du knipsa av och peta ner som nya plantor i akvariet.

Tackar! :) Ser väl kanske på plantan om de går eller inte, tex, anubias går ju inte att göra så med, och "Echinodorus Red Flame" som man delar roten på? :)

Någon som hade tankar om cuban? :)
#20 - 29 augusti 2012 14:40
Idag får ja hem min mobil så ja kan börja ta lite bilder! :) Skulle behöva lite hjälp med placering / identifiering av växter också :) Fick hem "Sagittaria Subulata" idag som ja ska plantera och imorgon tror ja det kommer Hydrocotyle Leucocephala :) Så de ska bli spännande, har en grotta av skiffer som ja tänkte plantera på med, för att få lite höjd i bakkant. Uppdateringar kommer ! :) Mvh
#21 - 30 augusti 2012 13:30
Hej igen! :)
Nu har ja fått tillbaka min mobil :)
Behöver lite hjälp med att identifiera en växt, Den växer till höger om grottan, bakom stenen. Tror den är relativt långsamt att växa och blir medelhög.

De andra växterna ja har:
1: Hygrophila polysperma
2: Bacopa Caroliniana
3: Cabomba
4: Java-mossa
5: Cryptocoryne wendtii "Brown&#8221;
6: Anubias barteri var. nana7
8: Sagittaria Subulata

Snart får ja också hem vattenspikblad, ska vara i höger bakkant.

Kollade på ett 200L akvarium idag, får se va tjejen här hemma säger bara.. Tycker de börjar bli trångt... haha

Om de blir ett nyköp kommer ja flytta över alltihop, dock ska ja blanda 50/50 med coop x-tra kattsand, för att få lite mindre grus under, lite svårplanterat idag.

Har ni några tips eller kritik på nått ja borde ändra? Börjar bli nöjd, nu är de nyplanterat så de är ju inte jätte vackert än, men ja tror de kan bli fint.

Mvh!
#22 - 30 augusti 2012 13:39
ser trevligt ut förutom grottan. ser så himla "man-made" ut. ne lägg bara alla stenar i ett stort röse. kan tycka att det är vanligaste "misstaget" folk gör i sina kar. att bygga grottor.

( sen är jag inget fan av växtplancher heller)

men annars ser det mysigt ut. komer bli najs när växterna har växt till sig :)
#23 - 30 augusti 2012 13:48
Haha mysigt ju. Okej de är mest för mina ancistrus så att dom har nån stans att lägga ägg, men de kanske dom hittar ändå ? :)
De är lite rörigt ibak ska nog flytta isär lite.

Hm nää ja gillar inte heller planchen, den fick ja med och har inte orkar fixa nått nytt. Vet inte om ha ska ge mig på att göra en bakgrund i frigolit, kan ta lite för stor plats. Annars kanske de finns andra snygga plancher att kika på.
#24 - 30 augusti 2012 14:01
ja de hittar de nog. kör i lite rötter eller tegelrör. den där grottan komemr de nog inte lägga ägg i. ser inte så mycigt ut med den grottan. bättre då att bara slänga i stenen så hittar fiskarna egna grottor som vi inte ens tänkt på. :)

lite sent att göra en bakgrund nu kanske, när karet är igång. men en svart sopsäck funkar utmärkt det med.
#25 - 1 september 2012 16:45
Sådär ja, fick hem ett 200l nu och en hel del växter är på väg till mig.. Ska kika på möjligheten att göra back-to-nature bakgrund med.. hmm.. Skoj :)
#26 - 1 september 2012 18:23
GustavR skrev:
Sådär ja, fick hem ett 200l nu och en hel del växter är på väg till mig.. Ska kika på möjligheten att göra back-to-nature bakgrund med.. hmm.. Skoj :)

Ja visst är det skoj. Men det kan vara bra att tänka till hur du vill ha det i nya burken innan du flyttar över allt. Skissa gärna innan hur du vill plantera och inreda. Skaffar du BTN bakgrund så tänk på att skaffa silikon avsett för akvarium och läs gärna lite tips om hur man limmar här i forumet. Låt det sedan torka i åtminstone 48 timmar och fyll sedan burken en gång innan du sätter i allt så du är säker på att dåliga rester är borta ur burken.
Ska bli kul att se hur du gör. Men du märker själv att man blir ganska shoppingsugen när man hör vad alla andra har och hur de löser saker.
Ger samma råd till dig som jag har fått själv. Ta det sedan lugnt och följ den skötselplan du väljer att satsa på. Hoppa inte mellan allas råd. Då blir man alldeles vimsig ;) Men det är jag det. Du har kanske himla lätt att fatta hela grejen. Men eftersom du köpt mycket växter så lär du ju ha en plan för hur du vill sköta dem, gissar jag.

Kommer du att sätta i bottennäring eller vill du sköta allt "vattenvägen"?
#27 - 1 september 2012 18:49
Hallå!
Ja är ledig imorgon så drar till beijer och köper frigolit, kollade på extruderad cellplast som skulle vara något tyngre och kompaktare.
Lät bra. Har läst 3-4 guider om hur man gör en back-to-nature bakgrund så de ska nog gå bra. Har även tisdagen ledig så då blir de (förhoppningsvis) att testa att fylla akvariumet, förutsatt att ja hunnit fästa bakgrunden på söndag.

Vet inte om ja ska bygga in mitt filter, känns bökigt vid rengöring, tror ja döljer med lite högväxande växter.

Ja har tänkt att vänta iaf 2 veckor innan fisk kommer in, så ja har tid att göra iordning.
Ja har införskaffat "dansk moler" som är orange och även grå bensonitlera till botten,
Gav 19.00 för 8 liter dansk moler och 22.90 för 5 kg bensonit. Bra pris.

Ja de är inte lätt att scapa när man är nybörjare men har förstått grunderna. Ska skapa en projekttråd tänkte ja.

Ska införskaffa PMDD sen får vi se om de behöver kompletteras. Har testat mäsk-varianten för co2 med bra resultat så börjar nog med denna även här..

Mvh
#28 - 4 september 2012 14:25
Mysigt, fått små söta guppy yngel. Har ifs 4 gravida honor så de lär väl pluppa ut en del.. Har lyckats fånga en men inte den tjockaste, de är.. svårt, tips ?
#29 - 9 september 2012 16:33
Sorry Hannesc grottan är kvar fortfarande, inte orkat re-scapa men blir sen när de ska tömmas. Måste flytta på de vet inte än vart ja ska ha de. De lutar åt att ha de på golvet under mitt 200L och ha de som yngel/räk/växt kar.. Bra-att-kar typ.

Gjorde en snabb bakgrund i form av en kartongbit som sprayades med effektspray granit och lite vit lack. Blev okej sålänge.. bättre än planchen ;)

Mvh

Annons