Uppstart av 110L

#1 - 5 mars 2008 16:27
Idag var jag och köpte mig ett 110L Juwel rekord. Mycket pga att ancistrusmalen skulle få plats att växa i. denna gång har jag även tillgång till det gamla akvariet så jag kan gör att rätt från början. :D

Första bilden testar jag bara att det inte läcker från botten.
Andra bilden har jag börjat att fylla på med sand och vatten. Något skitigt. :)
Tredje bilden är efter att jag fyllt på med lite växer och saker.
#2 - 5 mars 2008 17:12
vet växter! ta bort all fejkinredning t.ex bilen och i med lite sten och rötter
#3 - 5 mars 2008 17:29
vet växter! ta bort all fejkinredning t.ex bilen och i med lite sten och rötter

Mmm tänkte mig något sånt men dom får vara i tills vidare. :)
Ska köpa mera växter lite senare.
#4 - 5 mars 2008 17:35
Kul =) Tycker det ser bra ut. :D
#5 - 5 mars 2008 17:39
Hej.
Snyggt kar! & precis i början ser alla kar klena ut innan det växt till sig.
Däremot skulle jag haft i ett par grottor iaf. Det e ju trots allt pga ancistrusen du köpte det. :-)

Lycka till!

Mvh Eva
#6 - 5 mars 2008 17:51
Funderar på göra egna grottor. Såg finfina bilder från någon här på zoopet.

Mera tips! :D
Eftersom det ska bli mitt sista köpa (haha, skrattar förmig själv) så vill jag ha det så bra som möjligt.

Fiskar som kommer att finnas är tetror av olika slag samt pansarmalar och ancistrusar.
#7 - 5 mars 2008 17:53
jag hade haft i mycket mer saker. sten, rötter och växter och så =)
#8 - 5 mars 2008 17:59
Sen hade jag nog valt sand till botten om jag skulle ha pansarmalar i då dom annars förstör sina skäggtömmar... & så med mera växter, mkt växter & sen när dina grottor kommer i blir det sketsnyggt. & så kanske en mangroverot inte skulle sitta fel.
#9 - 5 mars 2008 18:05
EvaPeva skrev:
Sen hade jag nog valt sand till botten om jag skulle ha pansarmalar i då dom annars förstör sina skäggtömmar... & så med mera växter, mkt växter & sen när dina grottor kommer i blir det sketsnyggt. & så kanske en mangroverot inte skulle sitta fel.

Öhh. Jag skrev i första inlägget att det är sand. 1-2mm.

Jag har en rot. Den som är som en båge vilket ancistrus redan älskar att vara under. Behövs det fler rötter?
#10 - 5 mars 2008 18:26
Sorry, missade det. Tyckte det såg ut som grus på bilden.

Rötter kan man ha en eller flera, testa dig fram & se vilket du tycker passar i ditt kar!

Mvh Eva
#11 - 5 mars 2008 18:32
Hmm. Vill göra det så fint som möjligt och gärna tätt med växter så att det finns massor med gömställen.
#12 - 10 mars 2008 17:09
Blev ingen långsam uppstart. 60L akvariet är redan såld så alla fiskarna fick flytta till det nya karet.

Gjorde som så att jag slamsög från det gamla karet så att lite nyttobakterier kom med och hällde i det nya. Sen "rengjorde" jag filtret i det nya akvariet. Hoppas att det hjälper.

Från 60L blev det även lite mera växter kvar då köparen inte ville ha några växter så dom planterade jag in i nya. La även dit en lerkruka för det har jag sett att den är poppis bland ancistrusar.

Tog inte bort några andra saker. Det får bli vid ett senare tillfälle.
#13 - 10 mars 2008 21:24
Väldigt fint akvarium. Som sagt, lite mer växter och bort med fejkinredningen så blir det super. Kanske en bakgrund också.
#14 - 11 mars 2008 08:47
Väldigt fint akvarium. Som sagt, lite mer växter och bort med fejkinredningen så blir det super. Kanske en bakgrund också.

Håller med till 100%. Växterna tar sig så småningom. Fejkinredningen är en smaksak men den förstör helheten i mina ögon. Ett tips är att tejpa en mörk, tex. grön eller mörkbrun kartong utanpå bakväggen. Då blir intryvket mer harmoniskt och det blir ett annat "djup" i akvariet. Den vita väggen som syns på bilden gör att det ser oroligt och halvfärdigt ut. I det stora hela en bra början.
#15 - 11 mars 2008 08:53
Mmm. Saker kommer att försvinna så småning om. Ska hitta fina rötter först och köpa lite mera växer. Blev ju lite lite när jag flyttade över från 60L till 110L :D

Bakgrunden har jaglämnat för jag har inte kommit på vad jag ska göra ännu men bra tips om det där en mörkare bakgrund som fördjupar karet.

PS. Tapetern bakom är gul. Hihi. :p
#16 - 11 mars 2008 09:05
Sockan2005 skrev:
Mmm. Saker kommer att försvinna så småning om. Ska hitta fina rötter först och köpa lite mera växer. Blev ju lite lite när jag flyttade över från 60L till 110L :D

Bakgrunden har jaglämnat för jag har inte kommit på vad jag ska göra ännu men bra tips om det där en mörkare bakgrund som fördjupar karet.

PS. Tapetern bakom är gul. Hihi. :p

Hm. Mitt misstag.

De enkla och billiga knepen är inte alltid sämst. En del kör med svarta sopsäckar som bakgrund, men.. smaksak. Man får pröva sig till vad som faller i smaken.
#17 - 11 mars 2008 09:51
Jo det är ju smaksak så därför har jag låtit vara så länge då jag inte hittat något som är "jag" så att säga.
Men flera växter och rötter är defentivt. :D
#18 - 18 mars 2008 07:49
Nu var det ett tag sedan. Gjorde Nitrit-test igår UA. Har bytt ut en pryl mot en stock. Ingen bakgrund fixad ännu. :confused: Några nya växter är även inköpta. Väntar på att dom långa "gräset" ska komma till butiken för dom jag har nu har fått trådalger. Tror jag iaf.
#19 - 18 mars 2008 08:00
En förändring till det bättre (enligt min smak). Det tar sig och ett akvarium blir aldrig riktigt klart.
#20 - 18 mars 2008 08:03
Nä det blir ju inte det... Klart alltså. :p

Annons