Uppstart av akvarium

#1 - 5 juli 2004 18:43
Hej

Jag och min rumskamrat fick ett litet 90 liters akvarium av min mor och hade tänkt fixa i ordning det och placera i vardagsrummet...

Vi har nu inhandlat lite växter, rötter, sjösten (ca 2-3 mm), lite "större" stenar bl.a. lava- och glassten, samt vattenberedningsmedel. Så karet står nu vattenfyllt sedan i fredags och väntar på att fyllas med fisk tidigast till helgen. Men frågan är vad man ska inhandla?

Vi har i under våra turer till akvariebutiker fått ihop en lista över fina färgglada fiskar... som följer här nedan:

x Clown Pleco (Peckoltia vittata)
Min favorit mal efter den tyvärr allt för dyra zebra plecon...
Funderar mest om man kan skaffa ett par av dessa och ha i akvariet...

x Pictus-mal (Pimelodus pictus)
Hade tänkt mig en 2-3 st av denna

x Guldgul Pleco (Hypostomus sp. L200)
Återigen en fin mal... här är bara en mal tilltänkt då jag fick höra att den föredrar att vara ensam.

x Neontetra (Paracheirodon innesi)
Klassikern som skulle bli ett stim på en 12-15 exemplar.

x Fembandsbarb (Barbus pentazona pentazona)
"Ett litet stim"

x Dvärggurami (Colisa lalia)
Ett par

x Kampfisk hane

x Guppys
4-5 stycken kanske

Vad tror ni om denna uppsättning? Fungerar det med kampfiskar och guppys i samma kar? Är det för mycket fisk för detta kar?

Tacksam för svar
Jesper
#2 - 5 juli 2004 19:20
Ni får nog begränsa antalet arter lite karet är ju bara på 90l.
Det är ju inte specielt roligt att ha en fisk av varje art :-)

Men 20 - 40 neoner och några Platy plus någon alg ätare typ Flyingfox.

L200 kan ni nog stryka eftersom den vill ha starkgenom strömning i karet och den blir ju typ 15-18cm.
#3 - 5 juli 2004 19:26
Är inte så "haj" på malar men kampfiskhane och guppyhane kan sluta illa... men man vet ju aldrig. PS. va noga med att introducera några fiskar åt gången så att du får igång bakteriefloran utan missöden... jag skulle ta guppy först och malar sist. (kanske 3-4 veckor emellan dessa)
#4 - 5 juli 2004 19:28
Pictus-mal kan ni nog också stryka om ni ska ha Neoner eftersom Pictus-mal kan ta småfiskar.

Ett förslag titta i Art databasen och läs om varje enskild art som ni vill ha.
#5 - 5 juli 2004 19:48
Kul med nytt akvarium!

Instämmer lite med föregående skrivare om att begränsa lite. Jag hade nog inte blandat så friskt med så många olika sorter. Pictus-malarna är ju jättefina men behöver stor simyta dessutom kan de knipa småfisken, neontetrorna. Jag tycker att 40 neontetror är för mycket på 90 liter. Lite annan fisk vill man ju ha? 20 stycken hade blivit jättefint. Mina erfarenheter av kampfisk och guppyhane är inte så goda men jag vet att det finns många, MÅNGA, andra zoopettare som har denna kombination och tycker det funkar finfint. Kanske kan det bli för litet utrymme för att båda sorterna skall få spänna upp sig. Kampfisken kan se en rival i de fina fladdrande fenorna hos guppyhanen. Dock tycker jag inte att den stackars kamphanen ska få segla utan sällskap. En liten dam eller två att spänna musklerna för borde han väl få?!?

Själv har jag dvärggurami som en av mina absoluta favoriter. Den kan bli lite skygg om den får alldeles för stressigt sällskap, då gömmer den sig och kan eventuellt dra på sig sjukdomar till följd av det. Mina bor tillsammans med neontetror, ancistrus, siamesiska algätare och kuhliålar. För tillfället har jag också två praktbotior som är en stor stressfaktor i vårt akvarium. De skall snart få flytta så dvärgguramisarna får en chans att visa sina bästa sidor för sen dom kom så har dvärgguramisarna gått i ide, dessutom har jag gång på gång fått vita pricken för att det blivit så stressigt.

Lycka till med fiskvalet och återkom gärna med vilka fiskar det slutligen blev. Alltid lika nyfiken på att höra hur andra fick ihop det i sina akvarium.

De allra bästa hälsningar // Jenny
#6 - 5 juli 2004 20:15
Hej,
Har själv haft dvärgguramis. Min erfarenhet lärt mig att om den inte kan bygga sitt bo kommer den att stressa ihjäl sig och många av de fiskar som du nämner kommer att förstöra boet. Kampfiskhanar kan ha stora attytid problem. Min gick inte ihop med så många fiskar. Han åt guppies till lunch.
Måste säga att det är skönt att se att det finns folk som frågar innan de bestämmer sig.
#7 - 8 juli 2004 08:01
Återkommer här med första inköpet...

Vi var lite ivriga att köpa fisk så vi tog med ett vattenprov till zoo-butiken för "analys", vattnet var bra så dom gav oss klartecken att köpa fisk.

Vi valde att starta upp det hela med
10 st blandade guppys
1 Kampfiskhane (Som bodde i samma akvarium som guppy)
2 Corydoras Schwartzi
1 Corydoras Adolfoi

Det tråkiga är dock att nu på morgonen dagen efter inköpet har alla guppy strukit med och en av C. Schwartzi pansarmalarna ser inte speciellt frisk ut. Kampfisken och C Adolfoi glider omkring och kikar på omgivningen och den andra Schwartzi malen trycker under en sten.

Jag kan dock tillägga att jag koppade in fiskarna enligt medföljande instruktioner. Och har ej matat dom ännu.

Vad har hänt med fiskarna? Var det trots allt "dåligt" vatten? Eller har dom kanske dött p.g.a. stress?

Tacksam för svar
Jesper
#8 - 8 juli 2004 08:36
Vad mätte butiken i vattnet ?

Märktes det några symtom på fiskarna.

Hur gjorde ni när ni koppade in dom ?
#9 - 8 juli 2004 09:02
Vad jag såg av testet var att hon ur ett litet aluminiumrör plockade ut en sticka med kanske 8 olika fält, som jag tror hon doppade i burken med vattnet.

Fiskarna simmade runt i början... sen när vi tittade till akvariet några timmar senare låg det tre guppys upp och ned bland växterna. Resten av guppysarna simmade runt som vanligt, pansarmalarna låg under en rot och kampfisken åkte runt bland växterna. Vid 02.00 så var antalet döda guppys 7 och de kvarvarande simmade som vanligt. På morgonen hade resten av gyppyna strukit med. Nu på förmiddaggen har dock malarnas aktivitet ökat och dom har lämnat roten för att simma runt och kampfisken åker fram och tillbaks mellan växterna som vanligt.

Vi följde råden vi fick med när vi köpte fisken... d.v.s:

1. Lägg påsen oöppnad att flyta i akvariet. Släck gärna belysningen
2. När påsen och akvarievattnet har samma temperatur (ca 30 minuter) öppnar ni påsen och tar in max 1 dl vatten. Upprepa blandningen var 5:e minut tills påsen är full (3-5ggr)
3. Häll vattnet i en hink genom en håv. Lägg fisken i akvariet.
4. Mata inte på tre dagar
#10 - 8 juli 2004 09:05
Det är klart att mätvärdena är bra om provet är från ett akvarium utan fiskar, det är först när fiskarna kommer i som det börjar hända saker. Vad tråkigt att fiskarna dog..kan det ha varit så att butikens vatten inte var så bra och fiskarna hade vant sig vid det? (troligen inte om det är en seriös butik) Hoppas det blir bra tillslut i alla fall [:)]

//Jenny
#11 - 8 juli 2004 09:06
Mätsticks tester är värdelösa tyvär.

Ett råd köp Nitrit test (JBL´s är bra).
#12 - 8 juli 2004 09:58
Hejsan!

Åh vad tråkigt med guppisarna!!

Corydoras är stimfiskar och behöver ha ett gäng av samma sort som sällskap. Jag har alltid köpt minst tre per gång av mina pansarmalar, egentligen borde jag köpt fler. Håller med Jörgen om att mätstickor är usla!! Sen är jag också förvånad över att affären sålde så många fiskar på en gång till ett nystartat kar och inte rekommenderade dig att köpa några algätare, typ otocinclus eller ancistrus. Jag tycker du skall skaffa dig ett eget nitrit-test. Det är lika viktigt att ha det som att ha mat till fiskarna, eller hur jag nu skall jämföra. Många tycker inte det men det tycker jag.

Jag tror inte att nitrithalten varit för hög, snarare att du kan haft för bråttom med att skaffa fisk. Min teori är att vattnet inte kommit igång ordentligt. Har du tillsatt nån bakteriekultur för att få igång vattnet? Typ Nitrivec eller annat? Vattenberedningsmedel (kanske inte lika viktigt men det oskadliggör metaller och verkar avstressande på fiskarna)? Tänk på att salt skadar dina corydoras så undvik det.

Jag vill dock påpeka att jag inte är någon expert så jag ha fel. Hoppas nu att resterande fiskar klarar sig och gå till en annan affär för att kolla vattnet nästa gång.

Mvh // Jenny
#13 - 8 juli 2004 11:24
De medel som tillsatts i vattnet är:

x sera Aqutan VBC-stress protection
Motverkar stress, binder tungmetaller, neutraliserar klor osv.

x sera Nitrivec

x TetraAqua EasyBalance
Stabiliserar pH och KH
#14 - 8 juli 2004 11:29
Jag har alltid varit emot att tillsätta en massa vatten berednings medel. Givetvis måste man göra det om man har en massa klor eller koppar i vattnet. Och allt du har hällt i skulle jag nog våga säga inte kan vara bra.

Det vattnet tror jag har väldigt konstiga värden :-)
#15 - 8 juli 2004 12:41
Aqutan och Nitrivec var de medel som Akvarielagret tyckte vi skulle ha... EasyBalance tyckte zoo-butiken som vi köpte fiskarna hos att vi skulle ha p.g.a. det pH värde som deras test gav.
#16 - 8 juli 2004 12:42
Och vad var det för Ph värde då?
#17 - 8 juli 2004 12:54
Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det 6.4

Enligt databasen vill guppyn ha 7-8 vilket kan förklara det hela...
Resten av fiskarna hade 6 som nedre gränsvärde.
#18 - 8 juli 2004 13:28
Måste tyvärr meddela att även jag har haft stora problem med Guppy, dock inte så extrema som ni, mitt tips är att helt enkelt välja nåt annat. kanske nån fin tetra. Guppys är tyvärr inte längre vad de var, för en femton år sedan hade jag Guppys, och de klarade av i princip vad som helst, men nu för tiden är de sönderodlade och dör som flugor...
#19 - 8 juli 2004 14:27
Fick ni all fisk i samma påse? Det kan också påverka. Jag låter aldrig butiken blanda olika arter i samma påse, särskilt inte om det finns pansarmalar bland inköpet.
C. schwartzi och även Adolfoi är ganska ömtåliga så det hade varit bättre att vänta med dessa tills karet är väl ingånget om några månader och då köpa ett större stim av en art, då trivs de bäst.
Konstigt att de sålde guppy till dig när de såg ditt pHvärde...
#20 - 8 juli 2004 17:00
Fisken delades upp i fyra olika påsar efter art.
#21 - 8 juli 2004 17:04
Menar det ;O)
#22 - 8 juli 2004 20:20
Ni verkar ju ha gjort allt rätt med aqutan och nitrivec så det var ju tråkigt. Easy balance har jag aldrig använt men tycker det verkar onödigt. Med så lågt pH som 6.4 så kan det ju vara det som ställde till det. Lycka till i fortsättningen!!

*håller alla tummar å hoppas resten överlever*

Jenny
#23 - 8 juli 2004 21:12
Nu har även båda Corydoras Schwartzi malarna dött...
Detta börjar bli ganska knäckande, känns som man pinar ihjäl fiskarna :(

Nu är det bara dom fiskarna som varit aktivast som är kvar. Förhoppningsvis överlever i alla fall dessa.
#24 - 8 juli 2004 21:24
Här kommer lite olika anledningar till massdöd. Bedöm själv om något stämmer in på er:
- Förgiftning. Vanligast mjukgörare och mögelgifter ur plaster, t.ex. om man fyller vattnet med en ny trädgårdsslang, fel silikon, silikon som inte torkat, inredning av metall.
- Rengöringsmedel. Rester av tvål, tvättmedel osv.
- Snabba förändringar av pH
- Temperatur, över 33C eller under 20C.
- Syrebrist (ovanligt nuförtiden)
#25 - 8 juli 2004 21:49
Som många skrivit. Pansarmalar är stimfiskar, så där skall du har minst 6, gärna 10 för att de skall komma riktigt till sin rätt. Bara en eller två pansarmal är efter ett tag djurplågeri (men borde inte varit något problem för er). De är även känsliga fiskar, så du bör inte köpa dem först, utan efter en månad eller två. Då är akvariumet igång och bakteriefloran som behövs har kommit igång.

Guppyn är även de känsliga fiskar. Det tar ca en eller två generationer innan de blir tåliga. Så prova igen efter en eller två månader med att köpa en eller två hanar och dubbelt så många honor.

Nitravec är ok i nystartat akvarium, och eventuellt vattenbytena första månaden. Kolla med nitrittest så att värdet inte blir för högt (Nitravec minskar nitritvärdet, och ökar bakteriefloran).

Aquatan är ok i nystartat akvarium, när man släpper i fiskar. Sedan behövs det normalt inte, om du inte har väldigt dåligt vatten.

Easy balance skall du inte ha. Om du använder det, så behöver du det i varje vattenbyte. Och det krånglar till vattenbytet i onödan. Skaffa hellre fiskar som passar till ditt vatten. Att pH är lågt nu kan bero på att du inte har några fiskar ännu. Mät pH igen efter att du har haft fiskarna i akvariumet. Om du har i Easy balance när du har fiskar i, så kan förändringen av pH-värdet bli för snabbt för fiskarna, och de dör.

Kampfisken SKALL bara vara en hane, men gärna två honor till den.

Skaffa sedan inte siamensisk algätare till ett så litet akvarium. De är jättebra algätare, men de blir för stora. Som algätare fungerar möjligen ett par Ancistrusmalar (skäggmalar) eller några ottosar (men ottosarna är även de känsliga, så vänta med dem en månad eller så). Bäst tror jag det är om ni skaffar Anamoräkor till akvariumet. De är sötvattensräkor, och äter alger och fiskmat som ligger på bottnen. Så de är jättebra i nystartade akvarium. De blir bara 4-5 cm långa, så 5-8 st är nog lagom till erat akvarium.

Man rekomenderar MAX 1 cm vuxen fisk per liter vatten. Så ta och kolla upp hur stora fiskarna blir som vuxna. De ni köper i zoobutiken är alla ungfiskar, och de blir ofta mycket större som vuxna. Exempelvis siamensisk algätare säljs i storleken 3 cm. Men som vuxna blir de 15 cm. Och de skall has i stim. Så dessa blir 15*6=90 cm. Dvs inga andra fiskar i akvariumet.
#26 - 10 juli 2004 17:19
Ursprungligen skickat av jorgen41

Ni får nog begränsa antalet arter lite karet är ju bara på 90l.

Det är ju inte specielt roligt att ha en fisk av varje art :-)

Men 20 - 40 neoner och några Platy plus någon alg ätare typ Flyingfox.

L200 kan ni nog stryka eftersom den vill ha starkgenom strömning i karet och den blir ju typ 15-18cm.

Hejsan hejsan!

jag har oxå nyss fått akvarium men jag har inte sånna där algätare precis.. Kan flying fox va i samma akvarium som guppy och kopparbarb?
#27 - 10 juli 2004 17:27

Hejsan hejsan!

jag har oxå nyss fått akvarium men jag har inte sånna där algätare precis.. Kan flying fox va i samma akvarium som guppy och kopparbarb?

Ja, det kan dom!
#28 - 10 juli 2004 17:33
kanon :D
#29 - 10 juli 2004 19:00
Uppdatering...

Nu har vi efter tips från en akvariebutik gjort två 70 % vattenbyten (ett i går och ett i dag). Fiskarna mår numera mycket bättre och har fått sällskap av två kampfisk honor och ytterligare tre Adolf's pansarmalar.

Vi kommer ta det ganska lungt framöver och kommer att vänta till nästa månad för att utöka beståndet.
#30 - 10 juli 2004 20:15
Jag skulle inte rekomendera flying fox som algätare. Vill ni ha så stora fiskar så köp istället ett stim siamensisk algätare. Siamensis är stimfisk, minst 5-6 st. Flying fox är inte stimfiskar, kan tom vara lite elaka mot andra fiskar, och speciellt mot artfränder. Siamensisk algätare är mycket bättre algätare än Flying fox. Men tänk på att dessa fiskar blir stora, upp till 15 cm som fullvuxna. Mindre akvarium bör sats på Ancistrus (två-tre st, blir upp till 10 cm), ottosar (stimfisk, 6-8 st) eller Anamo-räkor (utmärkta till riktigt små akvarium, gärna ett stim).
PatrikMalmo
#31 - 10 juli 2004 20:45
Jag är "allergisk" mot olika vattenberedningsmedel. Rätt övertygad om att dessa gör mer skada än nytta. När akvariet väl är igång så ska dessa inte behövas - enda gången jag skulle använda vattenberedningsmedel är om jag verkligen ville ha i fisk snabbt i ett nystartat akvarium och var tvungen att använda vattenledningsvatten (själv har jag flera kar och tar 70-80 procent vatten samt grus och filter från ett annat kar vid uppstart av ett akvarium). Om jag vill påverka vattnet kör jag först och främst enligt naturmetoderna, t ex med alkottar för att minska karbonathårdheten eller med osmosfiltrering (rent mekanisk metod - fast dyrt).

Några orsaker till att firrarna dog kan vara att pansarmalarna avger ett gift när de är stressade, att vattenledningsvattnet innehåller koppar eller andra otrevliga tungmetaller samt att en del fiskar inte är vad de var en gång i tiden (samma orsaker som andra redan räknat upp). Om ni vill ha guppy så försök hitta naturformen med små stjärtar, gärna från någon erfaren akvarist - faktiskt svåra att hitta i butikerna idag. Dessa guppys tål fan i mig allt. Singapore-guppys idag tål däremot ingenting, de är rätt svåra fiskar enligt mig.

En "princip" som kan ge ett trevligt akvarium att kika på är att se till att ni har fisk i alla vattenlager. Ett exempel är 6-7 stycken pansarmalar på botten, ett 15 tal neontetror lite ovanför botten och ett gäng guppys som oftast håller till i vattenytan. Komplettera med några Otocinclus (3-4 st) som algätare, de blir inte lika stora som den siamesiska algätaren och är nästan lika effektiva. Liv och rörelse i alla skikt!! En komplettering med en trevlig tetra är Nannostomus beckfordi som kommer att hålla till mellan neontetrorna och guppysarna. 3-4 hanar och 4-5 honor brukar ge bra fart i det övre vattenlagret.

Se till att ha lagom med växter (enkla arter: Vallisneria, hornsärv, javaormbunke, javamossa, Elodea, Hygrophila och någon flytväxt), byta 25 % vatten en gång i veckan, göra rent filtret en gång i månaden samt tillsätta lite under rekommenderad dos av Tropicas Mastergrow vid vattenbytena. Följer ni dessa råd får ni garanterat nöje av karet, jag lovar!! ;) Om ni måste glömma av något, glöm allt utom vattenbytena - det är den enskilt största framgångsfaktorn inom akvaristiken.

Hilsen!
#32 - 13 juli 2004 12:28
Har inte Läst allt, men är det inte så att man kan ha en cm fisk per liter vatten i alla flal i sötatten tror jag det är så
#33 - 13 juli 2004 12:38
Vi använde stressprotect i vårt kar en gång, pH och Kh värdena fick fnatt och hoppade om varandra helt. Vi har ett mjukt vatten (Kh3) och surt till neutralt pH... Det står på stressprotectflaskan att man bara ska ta halv dos om man har mjukt vatten.... hur är det hos er??? Tror i alla fall att det kan vara läge att undvika att använda det om man kan...
Sedan måste jag undra över vad djuraffären tänkte på när de sålde all den fisken till er... om de visste att karet var nystartat? När ni börjar om nu så fyll på era Corydoras till ett stim på minst 6 st. Vänta en vecka och köp någon algätare, antingen den Clown som du tänkt dig eller en Ancistrus eller något sådant. Efter ytterligare någon dag så kan ni köpa till era Guppys.... Tänk också på att Nitrivec inte ska tillsättas bara en gång utan varje dag i 10 dagar....

Annons