Uppstart av Dvärgciklider i 300 liter.

#1 - 27 december 2009 14:08
Skulle behöva lite förslag nu. Ska göra om mit 300 liters til dvärgciklidakvarium. Jag har inte så mycket erfarenhet av just dvärgarna, men däremot av ciklider i övrigt.

Jag har fundert på några arter, men ni får gärna komma med ris och ros och bättre förslag om ni tycker jag har tänkt fel.;)

2 arter som jag absolut vill ha, och som jag tror fungerar bra är Blå Fjärilsciklid och Kakaduaciklider. Har hittat 2 par på utiken som jag vill ha...fjärilarna är av typen "Electric Blue" skitsnygga. Kakaduan är de vanliga gul/röda.....

Är även lite sugen på Paletter, men vet inte riktigt om det fungerar med de andra...

Har ni med mer erfarenhet några andra förslag på vad man kan ha mer??
#2 - 27 december 2009 14:37
Gul fjärilsciklid :)
#3 - 27 december 2009 15:23
ska bli intressant att följa denna tråd :)
har inga direkta tips då jag aldrig haft dvärgar själv men jag har dock fallit för trifasciata och nijsseni :D
#4 - 27 december 2009 15:41
Om du ska ha fjärilar så tycker jag inte att du ska blanda de olika varianterna utan håll dig i så fall till en sort. Electric blue är inte dumma. Har själv sex stycken som leker och trivs med tillvaron...
#5 - 27 december 2009 15:53
Paletter är för tuffa för kakaduorna och fjärilarna.
#6 - 27 december 2009 16:15
ciklidtok skrev:
Skulle behöva lite förslag nu. Ska göra om mit 300 liters til dvärgciklidakvarium. Jag har inte så mycket erfarenhet av just dvärgarna, men däremot av ciklider i övrigt.

Jag har fundert på några arter, men ni får gärna komma med ris och ros och bättre förslag om ni tycker jag har tänkt fel.;)

2 arter som jag absolut vill ha, och som jag tror fungerar bra är Blå Fjärilsciklid och Kakaduaciklider. Har hittat 2 par på utiken som jag vill ha...fjärilarna är av typen "Electric Blue" skitsnygga. Kakaduan är de vanliga gul/röda.....

Är även lite sugen på Paletter, men vet inte riktigt om det fungerar med de andra...

Har ni med mer erfarenhet några andra förslag på vad man kan ha mer??

Hej Ida!

Kakadu och Palettciklid tycker inte jag i alla fall att du ska ha tillsammans.
Jag hade det, bägge hanarna var väldigt dominanta. Palettehanen var värst, han lägrade hela akvariet. Jag gav bort bägge två till slut eftersom dom andra fiskarna jag hade mest fick gömma sig hela tiden.
Det finns säkert andra som inte har lika dåliga erfarenheter av dom som jag hade.

"Electric Blue" och Fjärilsciklid orginal har jag tillsammans med Discusarna och det funkar kanon.
Har även Apistogramma Viejita tillsammans med sina två honor i ett annat kar.
Lycka till med ditt nya kar:).
(Tog ett tag innan jag kom på vem du var, men nu vet jag:D hälsar Inger som hade Zazza som fick valpar med Spooky för hundra år sedan)
#7 - 27 december 2009 16:40
Då blir det inga Paletter, men det lir iaf. Fjäril "Electrik Blue" och kakadua, ska fiska upp Platyn som går där nu, och skicka dom vidare tills dit de ska gå....sedan ska jag riva hela karet och bygga upp det från grunden.

Ska kolla upp trifasciata och nijsseni också;)
#8 - 27 december 2009 17:23
zenon skrev:
Om du ska ha fjärilar så tycker jag inte att du ska blanda de olika varianterna utan håll dig i så fall till en sort. Electric blue är inte dumma. Har själv sex stycken som leker och trivs med tillvaron...

Varför inte? Undrar då jag själv precis satt och funderade på om man ska ha båda varianterna eller bara en...
#9 - 27 december 2009 18:18
De gula är också fina, men jag föredrar de blå;)

Jag är bara i funderingar ännu, tänkte inte riva innan nyår iaf. jag vill ha tid att planera och få det så bra som möjligt redan i starten. Det kommer att vara noga igenomtänkt innan jag släpper ner några fiskar alls.;)

Fortsätt gärna komma med förslag. Det behöver inte vara bara SA heller, utan det funkar även med afrikaner och övriga, bara de är lugna och kan gå med Fjärilscikliderna....för de vill jag ha.... de och kakaduan:)
#10 - 27 december 2009 19:32
Jenny_E skrev:
Varför inte? Undrar då jag själv precis satt och funderade på om man ska ha båda varianterna eller bara en...

Har du inte tänkt dra upp någon avkomma kanske det kan kvitta. Men jag tycker inte att man ska blanda högt och lågt i avel som man bland annat gör med en del diskus...
#11 - 8 januari 2010 21:05
Urk och bläh, hur akvariumet ser ut just nu:(

Nu är det rivit och klart. Har börjat ombyggnationen nu. Har dock inte riktigt bestämt vilket fiskbestånd jag ska ha i det. Blå Färilsciklid , ett stim Kardinaltetra och ett annat stim ska jag ha...sedan har jag inte kommit nåt längre;) Malar vet jag inte alls vilka jag ska ha...Inte Gibbiceps eller Pleco...har ni nåt förslag på en rolig, gärna udda art som man kan ha i ett 300 liters akvarium???

Här nedan ser ni hur det ser ut just nu....har inte fått tag på alla Platyna riktigt ännu[:o]
#12 - 8 januari 2010 21:13
ser alltid tråkigt ut när man rensat :P

Jag skulle slå ett slag för någon av Chaetostoma arterna, så fruktansvärt söta på alla sätt och vis, dessutom passar de bra i ett 300l :) Och de är vidare mer algorienterade än till exempel ancistrus om jag förstått infon på nätet korrekt
#13 - 8 januari 2010 22:23
Marnat skrev:
ser alltid tråkigt ut när man rensat :P

Jag skulle slå ett slag för någon av Chaetostoma arterna, så fruktansvärt söta på alla sätt och vis, dessutom passar de bra i ett 300l :) Och de är vidare mer algorienterade än till exempel ancistrus om jag förstått infon på nätet korrekt

Just den arten känner jag inte till...måste kolla upp den i artregistren.....Jag är mycket förtjust i udda malar...:D
#14 - 8 januari 2010 22:27
jag kollade upp vilka malar det var...och jag måste säga....med risk för att bli både halshuggen och dumförklarad[:o]......Jag är inte så förtjust i L-malarna..Synodonterna och sådana arter tilltalar mej mer.....[:o]
#15 - 8 januari 2010 22:35
Hmm, har läst tråden och blir inte riktigt klok på vad du vill eller om du har köpt något:confused:

Handlar mycket om malar...

Vet du vad du vill?

Ska du ha ett kar där yngel ska kunna växa upp eller är det ett sällskapskar med dvärgciklider du vill ha?
#16 - 8 januari 2010 22:40
kan inte hallshugga dej ju!

Dels för att jag ibland delar din uppfattning angående L-malar
(dom är snygga vissa av dom, men lite överdrivet är det ju!)
Och dels för att om jag hugger huvudet av dej så finns det ingen som uppdaterar detta projekt. Och det vore ju väldigt tråkigt!
#17 - 8 januari 2010 22:46
c90368 skrev:
Hmm, har läst tråden och blir inte riktigt klok på vad du vill eller om du har köpt något:confused:

Handlar mycket om malar...

Vet du vad du vill?

Ska du ha ett kar där yngel ska kunna växa upp eller är det ett sällskapskar med dvärgciklider du vill ha?

Jag har inte köpt någon fisk ännu, jag har börjat bygga om akvariumet. Jag tänkte att jag skulle ha Dvärgciklider i huvudsak. Ett eller två sorters stimfisk ska jag köpa, (Kardinaltetra ska jag ha det vet jag), av dvärgciklider vill jag ha Blå Fjärilsciklid och någon annan art som de kan gå tilsammans med.

Jag har funderingar på kakaduaciklid, och jag läste i artbeskrivningen att de bör gå tillsammans med nån "räddhågsen"(tror jag det stod)mindre stimfisk, därav Kardinaltetra.

Jag blir inte ledsen om det blir yngel som växer upp, men det är igentligen inte det som är syftet med just de här arterna jag funderar kring nu. Jag gillar dem helt enkelt.

Att det kom in på malar här ovan, beror på att jag ska ha malar i akvariumet, och undrade vilka som lämpar sej med Dvärgarna. Jag fick förslag på de ovan, och svarade att L-malarna är inte mina favoriter:)

Blev du ännu mer förvirrad nu...;)Jag klandrar dej inte, jag är lite förvirrad själv.....:)
#18 - 8 januari 2010 23:00
ciklidtok skrev:
Jag har inte köpt någon fisk ännu, jag har börjat bygga om akvariumet. Jag tänkte att jag skulle ha Dvärgciklider i huvudsak. Ett eller två sorters stimfisk ska jag köpa, (Kardinaltetra ska jag ha det vet jag), av dvärgciklider vill jag ha Blå Fjärilsciklid och någon annan art som de kan gå tilsammans med.

Jag har funderingar på kakaduaciklid, och jag läste i artbeskrivningen att de bör gå tillsammans med nån "räddhågsen"(tror jag det stod)mindre stimfisk, därav Kardinaltetra.

Jag blir inte ledsen om det blir yngel som växer upp, men det är igentligen inte det som är syftet med just de här arterna jag funderar kring nu. Jag gillar dem helt enkelt.

Att det kom in på malar här ovan, beror på att jag ska ha malar i akvariumet, och undrade vilka som lämpar sej med Dvärgarna. Jag fick förslag på de ovan, och svarade att L-malarna är inte mina favoriter:)

Blev du ännu mer förvirrad nu...;)Jag klandrar dej inte, jag är lite förvirrad själv.....:)

[COLOR=black][FONT=Verdana]300 liter jungfruligt akvarium med tema dvärgciklider.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Fjärilsciklider är helt ok, ett stim på sex stycken. Sen att de blåa är extrem avlade och svindyra medans de naturliga är finare och billigare, är upp till dig.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Ett par kakaduaciklid är helt rätt![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Kardinalerna är jag däremot tveksam emot. De är en ganska tråkig tetra som dessutom är botten orienterad, vilket innebär att den gärna snappar rom och yngel från både Fjärilar och Kakadua.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sätt hellre in ett stim Vinkeltetra som håller till vid ytan, där det annars blir tomt![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Dessutom ett stim med Smycketetra, som håller till i mellanskitet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Komplettera sedan med några Bågfensciklider, så har du ett perfekt kar med harmoni![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tycker jag alltså, du kanske inte gillar det alls... [/FONT][/COLOR]
Bilagor:
#19 - 8 januari 2010 23:02
karrokaja skrev:

Och dels för att om jag hugger huvudet av dej så finns det ingen som uppdaterar detta projekt. Och det vore ju väldigt tråkigt!

Hansken är kastad, men jag tar inte upp den;)
#20 - 8 januari 2010 23:10
Glömde ju malarna[:o]

Otosinclus är given, tar varken rom eller yngel.

Om man sen vill ha en liten mer "exotisk" mal så är någon ur släktet Loricaria ett bra val. Har själv några Loricaria filamentosa som verkar lämna rom och yngel ifred.
#21 - 9 januari 2010 00:30
karrokaja skrev:

Tack för att du inte halshugger mej iaf.:p Har aldrig varit specielt förtjust i L-Malarna, de har förekommit ytterst sällan i mina kar. Har en gammal Guldpleco i det stora karet som har följt med i många år. Men däremot gillar jag pansarmalar, Synodonter ocg andra udda varianter av malar.

Den långsträckta pansarmalen är bland favoriterna....:d

Ska försöka uppdatera projektet dag för dag, i morgon åker allt grus, ska skölja ur det ordentligt. Är det nystart så är det.;) All inredning är rengjort idag.
#22 - 9 januari 2010 00:38
ska du använda samma grus som låg i eller ska du skaffa dej nytt??

Alltid kul att följa projekt, men jag är väldigt dålig på att svara i dom, jag tittar och njuter;)
#23 - 9 januari 2010 00:43
c90368 skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]300 liter jungfruligt akvarium med tema dvärgciklider.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Fjärilsciklider är helt ok, ett stim på sex stycken. Sen att de blåa är extrem avlade och svindyra medans de naturliga är finare och billigare, är upp till dig.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Ett par kakaduaciklid är helt rätt![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Kardinalerna är jag däremot tveksam emot. De är en ganska tråkig tetra som dessutom är botten orienterad, vilket innebär att den gärna snappar rom och yngel från både Fjärilar och Kakadua.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sätt hellre in ett stim Vinkeltetra som håller till vid ytan, där det annars blir tomt![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Dessutom ett stim med Smycketetra, som håller till i mellanskitet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Komplettera sedan med några Bågfensciklider, så har du ett perfekt kar med harmoni![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tycker jag alltså, du kanske inte gillar det alls... [/FONT][/COLOR]

Det låter vettigt det du skriver:)

Jag är inte så insattt i vilka olika tetror som finns, ska kolla både smycketetran och Vinkeltetran......

jag har i alla år hållt på med större ciklider från SA och CA...och där kan man inte ha så mycket mindre fiskar...om man inte vill skämma bort dom med levandeföda vill säga..;)

Bågfenscikliden har jag haft...för många år sedan, den lyckades jag inte alls med, om jag inte missminner mej....

Fjärilsciklid är givet, det har jag varit sugen på länge...den som kallas blå fjärilsciklid...Men kan man ha så många som 6 tillsammans i ett kar på "bara" 300 liter??och vilken könsfördelning ska man ha i sånna fall??

Kakaduan är jag fortfarande lite tveksam till..apistogramman sägs vara väldigt känslig, och jag har inte mycket erfarenhet av dem...Finns det något liknande, somär lite tåligare? Vill inte lägga ut massa pengar på nånting som jag inte vet om jag klarar...??

Loricaria hör väl till Harneskmalarna...eller är jag helt ute och cyklar nu?? De är fina tycker jag...ska kolla upp det närmare...:)
Ottocinklus har jag varit inne på, de harjag haft förr och det finns väl inga fredligare malar....Möjligen ska väl det vara pansarmalarna i sånna fall. Så "Otto" blir det nog ett gäng av...:)
#24 - 9 januari 2010 00:46
karrokaja skrev:
ska du använda samma grus som låg i eller ska du skaffa dej nytt??

Alltid kul att följa projekt, men jag är väldigt dålig på att svara i dom, jag tittar och njuter;)

Ska använda samma grus, men jag ska göra rent det helt och hållet...tänkte även blanda ner lite finkornig sand i det.
#25 - 9 januari 2010 00:50
såg nån som gjorde en liten sandlåda till sina malar (kan det varit solis?) så att dom kunde gör det dom brukar göra, sila sand i käften.
Om man blandar i sand i gruset kommer sanden att "försvinna" ner i gruset i pricip.
en sandlåda skulle vara gullig, om det funkar.
#26 - 9 januari 2010 00:54
karrokaja skrev:
såg nån som gjorde en liten sandlåda till sina malar (kan det varit solis?) så att dom kunde gör det dom brukar göra, sila sand i käften.

Om man blandar i sand i gruset kommer sanden att "försvinna" ner i gruset i pricip.

en sandlåda skulle vara gullig, om det funkar.

Det var väl nåt liknande jag hade tänkt mej....Jag tänkte lägga endast sand i ett hörn eller två...sedan blandar jag in lite sand i det övriga gruset..:)
#27 - 9 januari 2010 00:56
aha ok.. häftigt.

Som sagt det blir kul att följa detta;)

Nu ska jag sova. nattinatt cikliden!
#28 - 9 januari 2010 05:52
du bara måste ha långsträckta pansarmalar, skönt att höra att jag inte är den enda som älskar dem :P

gällande tetror så skulle jag vilja rekommendera kerritetror, inte för att jag har erfarenhet av dem, men de jag sett i affär håller till i ytskiktet och de är även jäkligt vackra att se på :)
#29 - 9 januari 2010 12:40
Marnat skrev:
du bara måste ha långsträckta pansarmalar, skönt att höra att jag inte är den enda som älskar dem :P

gällande tetror så skulle jag vilja rekommendera kerritetror, inte för att jag har erfarenhet av dem, men de jag sett i affär håller till i ytskiktet och de är även jäkligt vackra att se på :)

Jag har en lekgrupp på tre långsträckta i det stora akvariumet, de är väl 12-15 cm. Helt fantastiska individer. Men de är lite "flängiga" och mkt. aktiva och rör sej hela tiden, så jag tror inte Fjärilarna skulle uppskatta det...;) Jag vill nog ha lite lugnare individer med dem......Men i det stora ska det ner ett gäng till.

Kerrietetror är noterat på listan över stimfisk jag ska kolla upp...:)

Nu har jag iaf. desinficerat all inredning i akvariet, nu återstår gruset och själva burken....det ska jag ta under dagen idag....Ni ser vilka helgnöjen jag har....vad ska man med krogen till när man har akvarium.....:d
#30 - 9 januari 2010 13:07
ciklidtok skrev:
Jag har en lekgrupp på tre långsträckta i det stora akvariumet, de är väl 12-15 cm. Helt fantastiska individer. Men de är lite "flängiga" och mkt. aktiva och rör sej hela tiden, så jag tror inte Fjärilarna skulle uppskatta det...;) Jag vill nog ha lite lugnare individer med dem......Men i det stora ska det ner ett gäng till.

Kerrietetror är noterat på listan över stimfisk jag ska kolla upp...:)

Nu har jag iaf. desinficerat all inredning i akvariet, nu återstår gruset och själva burken....det ska jag ta under dagen idag....Ni ser vilka helgnöjen jag har....vad ska man med krogen till när man har akvarium.....:d

vet hur det är :) Varför ens lämna huset om det inte är för att inhandla mer akvarieprylar :D
För övrigt går det kanon att pimpla bärs och leka akvarium hehe
#31 - 9 januari 2010 14:29
Marnat skrev:
vet hur det är :) Varför ens lämna huset om det inte är för att inhandla mer akvarieprylar :D

För övrigt går det kanon att pimpla bärs och leka akvarium hehe

Våra bekanta får sånna konstiga ideer när de pimplar bärs....de vill även pimpla i stora karet...som står i vardagsrummet.....:p

Har inte tagit mej för att börja med gruset ännu....hittade en grupp yngel som var kvar i gruset, så jag har jagat yngel nu...men nu verkar det vara tomt på det också...så nu är det bara att sätta igång........Måste bara utfodra familjen med middag först...vill nog inte blanda desinfektionsmedlet med våran mat inte....jag står bäst vid köksbänken när jag grejar...bäst arbetshöjd där.......Knäpper nått kort när det är tömt...så får ni se själva hur mysigt gruset är....[:o]:p.........NOT....
#32 - 9 januari 2010 14:53
Har kollat lite runt på Tetrorna...Smycketetran tyckte jag om, men de andra två var, i mitt tycke, lite färglösa. Vill gärna ha lite färg på stimfisken[:o]

Det finns ju många andra fina och färgglada stimfiskar.......Kom gärna med flera förslag på vad jag ska kolla in......Är inte helt inne på just tetror, i och med att jag inte har haft dem på många, många år....Det behöver inte bara vara tetror heller utan stimfiskar överhuvudtaget. Så länge de kan gå med lugnare dvärgciklider utan att störa eller stressa dessa.

Jag gillar ju Danion, och det finns Blå Danio som handlaren oftast har hemma...samt både zebra och Leopard Danio. Är lite osäker bara om inte de är för livliga-/stressar för mycket, för Dvärgcikliderna. Nån som vet???

Förutom Fjärilscikliderna och nån annan dvärg....Vill jag ha två sorters stimfisk

Behöver även en art som "kan gå in" akvariumet för att få till en bra bakterieflora, innan jag släpper ner de känsligare dvärgarna....Kom gärna med förslag på nån tåligare art jag kan släppa ner som de första i karet.....när den dagen kommer....:)
#33 - 9 januari 2010 14:56
ciklidtok skrev:
Har kollat lite runt på Tetrorna...Smycketetran tyckte jag om, men de andra två var, i mitt tycke, lite färglösa. Vill gärna ha lite färg på stimfisken[:o]

Det finns ju många andra fina och färgglada stimfiskar.......Kom gärna med flera förslag på vad jag ska kolla in......Är inte helt inne på just tetror, i och med att jag inte har haft dem på många, många år....Det behöver inte bara vara tetror heller utan stimfiskar överhuvudtaget. Så länge de kan gå med lugnare dvärgciklider utan att störa eller stressa dessa.

Jag gillar ju Danion, och det finns Blå Danio som handlaren oftast har hemma...samt både zebra och Leopard Danio. Är lite osäker bara om inte de är för livliga-/stressar för mycket, för Dvärgcikliderna. Nån som vet???

Förutom Fjärilscikliderna och nån annan dvärg....Vill jag ha två sorters stimfisk

Behöver även en art som "kan gå in" akvariumet för att få till en bra bakterieflora, innan jag släpper ner de känsligare dvärgarna....Kom gärna med förslag på nån tåligare art jag kan släppa ner som de första i karet.....när den dagen kommer....:)

om du enbart kollade på zoopets bild av kerritetra så förstår jag att du inte gillade den ;) jag kasserade också den fort för zoopets bild, men googla lite bilder på dem eller ännu bättre kolla upp dem i affär ;)
De glittrar oerhört vackert i blålia ;)
#34 - 9 januari 2010 15:09
Marnat skrev:
om du enbart kollade på zoopets bild av kerritetra så förstår jag att du inte gillade den ;) jag kasserade också den fort för zoopets bild, men googla lite bilder på dem eller ännu bättre kolla upp dem i affär ;)

De glittrar oerhört vackert i blålia ;)

Jo jag kollade Zoopets bild...;) Ska googla på den och se om jag blir mer förtjust.....:)
Bilagor:
#35 - 9 januari 2010 15:10
Cikliderna är jag inte så bra på, har själv lyckats blanda just palett och kakadua så klart... Nåja...

Däremot har jag kardinaler och de häller sig mitt i akvariet och är jättefina färgklickar. Dock tycker jag numera att de är aningens för små. De drar för mycket uppmärksamhet till sig liksom. Det blir neoner nästa gång.

Du sa att du ville ha två stim. Mitt andra stim är kolglödstetror. Verkar inte vara så jättevanliga men jag gillar dem skarpt. Väldigt små, men dekorativa och stjäl inte så mycket uppmärksamhet.

Lycka till!!!
#36 - 9 januari 2010 15:35
Sophia_ skrev:
Cikliderna är jag inte så bra på, har själv lyckats blanda just palett och kakadua så klart... Nåja...

Däremot har jag kardinaler och de häller sig mitt i akvariet och är jättefina färgklickar. Dock tycker jag numera att de är aningens för små. De drar för mycket uppmärksamhet till sig liksom. Det blir neoner nästa gång.

Du sa att du ville ha två stim. Mitt andra stim är kolglödstetror. Verkar inte vara så jättevanliga men jag gillar dem skarpt. Väldigt små, men dekorativa och stjäl inte så mycket uppmärksamhet.

Lycka till!!!

Jag var ju inne på Kardinaltetran från början, just på grund av färgen...;) Funderade även kring Paletter, men det blev nedröstat ganska snabbt...[:o]Jag lyssnar nog på majoriteten i det fallet......;)

Jag ska kolla upp Kolglödstetran också.....:d
#37 - 9 januari 2010 16:10
Jag ville ha Afrikansk glasmal men dom är tydligen väldigt ovanliga! :S
Men jag har ju mina fiskar och det går ju bra med dom!!
Bilagor:
#39 - 9 januari 2010 20:12
Detta inlägg handlar om barber...

Fembandsbararben är ju ganska fin. lite blyg och försiktig om man jämför med andra barber. den stimmar ju halvbra. inte direkt rödmunstetra stimmning men lite stimm är det nog.

Kanske kopparbarber? fast dom kan vara bra jävliga mot andra fiskar.

En barb som är otroligt vacker, men ganska ovanlig tror jag. är åttabandsbarb
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1148&SOK=1 den är helt sagolik!
Såg den i affären och den är väl typ som fembandsbarben i stimmsätt. riktigt läcker!!

Även denna.. har dock inte sett den i verkligheten så kan inte säga nåt personligt om den.
Men zoopet finns ju. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=672&SOK=1
#40 - 9 januari 2010 20:24
Bägge sorterna med barber var skitläckra...men barber i allmänhet är väl som sjutton på att bita fenor??? Har väldigt dålig erfarenhet av barber överhuvudtaget...Fembandsbarber har jag själv haft.....och de tuggade fenor...:(

Malen var skitsnygg, men är inte det där en Zebrapleco??? DOM pengarna har jag inte att lägga ner, just för tilfället....:p

Nu är karet tömt iaf. och fy f*n hur det såg ut när jag började rota runt i gruset...*bläh*:eek:

Kolla bilderna här nedan....:p
#41 - 9 januari 2010 21:57
snacka om skitigt!!!

Nja kan bara prata utifrån kopparbarber då det är dessa jag har mest erfarenhet.
jag tror jag har haft ganska mycket tur, eller så är kopparbarber lite fredligare av sej.
För jag har har gurami med dom och dom har till synes väldigt fina fenor.
Men vist har dom vart där och nafsat, men inte nämnvärt mycket.
Som sagt det syns inget på övriga fiskars fenor...

Kilfläcksrasbora? eller den lite snyggare drottningrasboran??
Kanske galaxy??:P
#42 - 9 januari 2010 22:26
Jo nog var det skitigt alltid....[:-124]

Rasboran är snygg..och fredlig...den tål att tänkas på lite mer:)

Nu är iaf. karet tömt och rengjord.....gruset är under sköljning just nu....Sedan ska ddet fyllas på och byggas upp igen....:)

Så här ser det ut just nu....Rent och snyggt.....:D
#43 - 10 januari 2010 00:08
Snyggt akvarium men hemsk bakgrund!
#44 - 10 januari 2010 00:17
draft skrev:
&feature=fvw"" target="_blank">Den här malen kanske?

Nee, Afrikanska glasmalar (Etropiella debauwi) ;)

Jag hittade den i en bok från 1984 men jag tycker att någon djuraffär borde väl ha en sådan!?
#45 - 10 januari 2010 00:29
Peter1904 skrev:
Snyggt akvarium men hemsk bakgrund!

Jo jag vet att bakgrunden inte är den snyggaste...men den går att byta ut...vilket jag också har funderat på att göra, det har bara inte blivit av....Bakgrunden syns nästan inte sedan när alla stenar och växter kommer dit...;)

SPEEDO: Glasmalar finns hemma hos "min" handlare, nästan jämt...men jag är inte så förtjust i dom....[:o] Malar har jag nästan bestämt mej för vilka jag vill ha...det lutar mot nån mindre Harneskmal och ett gäng Ottocinklus:)

Nu är karet uppstartat, vattenfyllt och jag har dragit i gång Pumpar , syrepump och värmare....Har även hett i Easy Life och nitrivec.....

Men det råder londondimma i akvariumet just nu...kolla in bilderna nedan så ser ni hur det ser ut...

Nu är bara frågan...vilka fiskar är de lämpligaste att släppa ner till en början...."försöksdjur" så att säga.

Tänkte börja introdusera fisken när vattenvärdena är så stabila som möjligt i ett nystartat akvarium.

Vill inte släppa ner de känsligare dvärgarna, innan jag vet helt 100% att värdena är perfekta...:)

Så här der det ut nu, kommer mer kort när det har klarnat upp....:D
#46 - 10 januari 2010 06:46
ciklidtok skrev:
Jo jag vet att bakgrunden inte är den snyggaste...men den går att byta ut...vilket jag också har funderat på att göra, det har bara inte blivit av....Bakgrunden syns nästan inte sedan när alla stenar och växter kommer dit...;)

SPEEDO: Glasmalar finns hemma hos "min" handlare, nästan jämt...men jag är inte så förtjust i dom....[:o] Malar har jag nästan bestämt mej för vilka jag vill ha...det lutar mot nån mindre Harneskmal och ett gäng Ottocinklus:)

Nu är karet uppstartat, vattenfyllt och jag har dragit i gång Pumpar , syrepump och värmare....Har även hett i Easy Life och nitrivec.....

Men det råder londondimma i akvariumet just nu...kolla in bilderna nedan så ser ni hur det ser ut...

Nu är bara frågan...vilka fiskar är de lämpligaste att släppa ner till en början...."försöksdjur" så att säga.

Tänkte börja introdusera fisken när vattenvärdena är så stabila som möjligt i ett nystartat akvarium.

Vill inte släppa ner de känsligare dvärgarna, innan jag vet helt 100% att värdena är perfekta...:)

Så här der det ut nu, kommer mer kort när det har klarnat upp....:D

När det gäller algätare så skulle åtminstone jag satsa på Chaetostoma Milesi eller liknande samt ett gäng 5+ Otocinclus Flexilis, de är så rysligt läckra jämfört med andra ottosar :)

och gällande försöksdjur så hade iofs jag kört i långsträckta pansarmalar :) du kan ju lyfta ut dem senare om du inte vill ha dem där, men de är ju så sjukt tåliga fiskar som alltid röjer och ser till att akvariet är som det ska :)

har du bestämt dig för vilka tetror du ska ha än?
#47 - 10 januari 2010 09:07
Ha så där skitigt var det i mitt kar med då jag möblerade om häromdagen. Inte snyggt! *S* Men det la sig igen. Vad är det för vitrandiga växter du har där? De ser himla spännande ut!
#48 - 10 januari 2010 10:32
Marnat skrev:
När det gäller algätare så skulle åtminstone jag satsa på Chaetostoma Milesi eller liknande samt ett gäng 5+ Otocinclus Flexilis, de är så rysligt läckra jämfört med andra ottosar :)

och gällande försöksdjur så hade iofs jag kört i långsträckta pansarmalar :) du kan ju lyfta ut dem senare om du inte vill ha dem där, men de är ju så sjukt tåliga fiskar som alltid röjer och ser till att akvariet är som det ska :)

har du bestämt dig för vilka tetror du ska ha än?

Ska kolla upp Milesin. Men jag tror inte att jag släpper ner några långsträckta i det karet...jag tycker inte man ska hålla på att flytta stackarna fram och tillbaka mellan karen...om det inte är ett måste. Det är bara onödig stress för dom, och oavsett så är det olika värden i olika akvarium.

Ska se om jag kan få tag på Flexilisen....för Ottosar ska jag ha...:)
#49 - 10 januari 2010 10:36
Sophia_ skrev:
Ha så där skitigt var det i mitt kar med då jag möblerade om häromdagen. Inte snyggt! *S* Men det la sig igen. Vad är det för vitrandiga växter du har där? De ser himla spännande ut!

De vitrandiga växterna är nån form utav kalla, kommer inte ihåg nu vad den hette.....Men den är konstgjord;) Det går att få tag på "levande" också, men jag tror inte just Kallan står sej så länge under vatten....:p
Den är köpt på Ica Maxi för 70 kr....;)
#50 - 10 januari 2010 17:31
Asså! *skrattar* Typsikt jag som tyckte den såg så snygg ut!
#51 - 10 januari 2010 17:46
Det har börjsat klarna upp nu, men det råder fortfarande lite lätt Londondimma i det. Jag knäpper nya kort och lägger ut när det är helt klart...:)

Fortfarande har jag mkt. svårt att bestämma mej vilka fiskar jag ska ha förutom Fjärilarna.....;) Hur är det med vanliga Pansarmalar?? ( Corydoras o.l) De är väl fredliga nog för Dvärgarna???
#52 - 10 januari 2010 17:52
ciklidtok skrev:
Det har börjsat klarna upp nu, men det råder fortfarande lite lätt Londondimma i det. Jag knäpper nya kort och lägger ut när det är helt klart...:)

Fortfarande har jag mkt. svårt att bestämma mej vilka fiskar jag ska ha förutom Fjärilarna.....;) Hur är det med vanliga Pansarmalar?? ( Corydoras o.l) De är väl fredliga nog för Dvärgarna???

det skulle jag tro, de flesta pansarmalar kan man ju ha med näst intil all, de smyger ju bara runt på bottnen oavsett och sköter sitt
#53 - 11 januari 2010 07:34
Marnat skrev:
det skulle jag tro, de flesta pansarmalar kan man ju ha med näst intil all, de smyger ju bara runt på bottnen oavsett och sköter sitt

Då lär det nog kanske bli ett gäng sånna...är de tåliga så man kan släppa ner dem blöand de första, eller är de för känsliga för det??

Kollade vattenvärdet igår kväll, och det såg bra ut...på stickan, men jag måste hä ner nån fisk för att balansera upp så det blir lite nitrat....som vad jag har för mej, bör ligga på mellan 50 och 100...
#54 - 11 januari 2010 10:44
Nu är det klart, och vattnet är kristallklart:d

Jag tänkte låta det stå tills i morgon, och sedan släppa ner de första fiskarna....det lutar mot ett gäng Danio, eftersom jag vet att de är tåliga och klarar av de flesta vattenförhållanden. Men kom gärna med förslag om ni har andra ideer om vilka "startfiskar" som fungerar.

Bifogar två bilder här nedan, så får ni se hur det ser ut, själv är jag riktigt nöjd...men kom gärna med både ros och ris....;)Enda ändringen jag har gjort, är att jag tog bort växten som stog i roten, det blev snyggare så här...tycker jag. Och de vill ju ha simyta också, inte bara växter...:)
#55 - 11 januari 2010 13:07
Ny fråga. Har blivit tillfrågat om jag akut kan ta emot två st. Guldgurami hane och hona, det enda akvarium jag har som är lämpligt för dem är just 300 litern.......Kan de gå där?? Nu tänker jag på fjärilscikliderna som ska flytta in där så småningom.

Alla vattenvärden är bra nu. Ingen nitrit, Ph ligger på mellan 6 och 7, ingen nitrat (vilket inte är så konstigt eftersom det inte finns några fiskar i det...:p )
#56 - 11 januari 2010 22:04
Snyggt. det enda jag är väl att jag hade valt en annan bakgrund.
#57 - 12 januari 2010 07:12
Jenny_E skrev:
Snyggt. det enda jag är väl att jag hade valt en annan bakgrund.

Jag ska sätta dit en annan bakgrund, tänkte mej Sydamerikans tema....lite grottor och rötter eller nåt.

Allra helst skulle jag vilja ha BTN.bakgrund ( Som jag har i det stora) men jag känner att pengarna räcker inte riktigt till det just nu...efter alla helger...Det får bli ett senare projekt....:)
#58 - 12 januari 2010 17:13
Jag blir nog tvungen att tänka om när det gäller arterna jag ska ha i karet....:( Fick höra att det är ganska stor risk att Zebran kan smygbefrukta Cutterins ägg....och eftersom Cutterin leker regelbundet, så får det nog bli så att Cutterin får flytta in i 300 litern. Hybrider vill jag INTE ha i karen:( Enda fördelen med att jag då måste avstå Fjärilscikliderna, är att jag kan släppa ner Paletter istället...:)

Så det verkar som det inte blev Sydamerikanskt dvärgakvarium, utan det blev "blandkar" istället;) Nåja, nu går ett stim Kardinaltetror och ett stim Drottningrasbora i karet, samt 8 st. Panda pansarmal
Bilagor:
#59 - 29 januari 2010 19:01
hut går det?? kommit nån vart?
#60 - 30 januari 2010 08:55
Jodå, det går framåt. Har lite kardinaler, Drottningrasbora och Panda pansarmalar samt Cutteriparet och två guldgurami där just nu.Guramin ville jag igentligen inte ha, men jag har ett stort hjärta......tyvärr i det här fallet....;)

Måste släppa ner några algätare har redan börjat fått alger....Har så svårt att bestämma mej för populationen, eftersom det inte blev några Fjärilsciklider. Så jag står och stampar på samma ställe, kollar och läser på olika arter som jag kan tänka mej att ha.....men de bör vara något robustare änn vissa SA-dvärgar, eftersom Cutterin är ganska tuffa av sej.

Annons