Jag kör på ett mellanting av Defdacs varianter i mitt 40-liters, 30 cm djupa kar.
Jag har två sun-glo lysrör, med reflektorer. 5 cm bottenlager med torv och lera, samt 3mm rådagrus. Göder med TMG (tropica master grow), ca 0.1 ml/dag nu i början (näring i botten tillgodogörs inte lika mycket av alger som näring direkt i vattnet, bra att tänka på i början innan växterna kommit igång). Byter 30% vatten i veckan.
Co2 tillsätter jag medelst jästmetoden. Är inte överseriös med att ha ett jämt flöde, men det fungerar bra ändå.
Akvariet har varit igång ett par månader nu, har haft en liten invasion av bruna, slemmiga alger (kiselalger, tror jag), obetydligt med punktalger och gröna trådalger. Nu är de dock nästan borta sedan någon vecka.
Invånare är två otocinclus och tre guppy.
Växter: Microsorumvarianter, Cryptocoryner, Rotala rotundifolia, Micranthemum micranthenoides och min stolthet Ludwigia inclinata, som är otroligt vacker, och växer jättebra.
Alltså: ett exempel på ett ljusstarkt växtakvarium med i alla fall en lite svårare växt (ludwigian) som fungerar fast det är relativt low-tech (och billigt!).
Ett par tips är att plantera mycket växter redan från början, jäkta inte nödvänligtvis med mycket fiskar, och ha ett ordentligt bottenlager. Nu kan jag få mitt lilla kar ljusstarkt lättare än du med ett 200+ l kar, men med ett par rejäla lysrör kommer man långt även med ett större kar.
Lycka till!