Hej på er.
Jag tänkte dra igång ett litet kar som står hemma i förrådet (ca 40-50 liter nånting)
I det hade jag tänkt mej ett gäng snäcklekare (troligen multisar, 5-6 st) och då har jag lite funderingar angående uppstarten.
Jag har läst igenom de inlägg jag hittat ang snäcklekare, men jag har ändå lite funderingar.
Jag har tänkt ha fin sand (hämtad från stranden) + ett litet stenrös + en massa snäckor (en del ska läggas uppe på krossad kalksten - tips från annat inlägg)
Frågan är om man ska ha frigolit på hela botten eller om man ska skära iordning en liten bit och bara ha under stenröset.
Fiskarna gräver ju en hel del så man kanske kan ha lite grövre grus underst som dom inte kommer gräva sej igenom (för å slippa se glasbotten), eller det kanske gör mer skada än nytta.
Sen för att få igång karet riktigt - ska man ta vatten från det andra karet (som jag har massa rötter i = lågt PH) eller ska man bara låta det stå och "gotta till sej" av sej självt?
Är det en fördel eller nackdel att ha i lite växter (för att hämma algtillväxt) till en början och sedan ta ur dem innan fiskarna ska i?
Blir det väldigt mycket alger i ett kar helt utan växter eller är det inte så farligt om man sköter vattenbyten mm?
Säkert konstiga frågeställningar, men jag har aldrig haft ciklider förr så jag hoppas på svar från er som kan.
Tack på förhand / Henrik
[/URL]
[/URL]
[/URL]