Uppstartsfisk?

#1 - 19 mars 2008 18:49
Hej!

Är Praktbottentittare en fisk man kan lägga i i ett nystartat akvarium? Eller är den känslig?
#2 - 23 mars 2008 11:17
Det skulle hjälpa väldigt om någon visste! Ska nämligen flytta över lite fiska från ett 96L till ett 375L. Hjälp!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 mars 2008 11:24
Dom tillhör "mittenskiktet" så de är ju inte så där jättelämpliga
#4 - 23 mars 2008 11:25
Jag har hört att de är känsliga mot vita prick-sjukan som är väldigt smittsam..
Men, rätta mig någon ifall jag har fel.

// Sofie
#5 - 23 mars 2008 11:44
Dom tillhör "mittenskiktet" så de är ju inte så där jättelämpliga

OKej, hur menar du då? Mittenskiktet?
#6 - 23 mars 2008 11:47
Ett akvarium är uppdelat i tre skikt. Övre, mitten och botten.
#7 - 23 mars 2008 11:53
Sockan2005 skrev:
Ett akvarium är uppdelat i tre skikt. Övre, mitten och botten.

Jojo, men varför skulle man inte kunna ha i en fisk i ett nystartat akvarium bara för att den lever i mitten av akvariet?
#8 - 23 mars 2008 11:58
Ja det vet inget om. :p Kanske har med maten och avföringen?
#9 - 23 mars 2008 12:04
Sockan2005 skrev:
Ja det vet inget om. :p Kanske har med maten och avföringen?

:) Nej jag förstod inte det heller. Vad menar du Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 mars 2008 12:38
Charlottis skrev:
OKej, hur menar du då? Mittenskiktet?

Mittenskiktet i känslighetsgrad - det var ju det som du frågade efter;)
#11 - 23 mars 2008 12:42

Jaha, då förstår jag:) Tack så mkt, då kanske det är ide att vänta lite med den. Då har jag en annan fråga. Skulle det funka bättre med 2 Ancistrus, 10 koppartetror o någon guppy? (375L)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 mars 2008 12:59
Ja dom är tåligare och mängden är rätt lagom.
#13 - 23 mars 2008 13:00
Charlottis skrev:
Jaha, då förstår jag:) Tack så mkt, då kanske det är ide att vänta lite med den. Då har jag en annan fråga. Skulle det funka bättre med 2 Ancistrus, 10 koppartetror o någon guppy? (375L)

Nej! Det skulle bli alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium, även om akvariet är på 375 liter.

Det du kan göra är att krama lite filterskit ur filtret som sitter i ditt 95 liters vid insuget till filtret som sitter i det nya akvariet. Då får du med lite nyttobakterier vilket minskar risken för en nitritspik. Fast du får ändå börja med ett mindre antal individer under den första månaden, matat sparsamt och hålla koll på nitriten så den inte når skadliga nivåer. Sen när du har fått en tillräckligt stor bakterieflora kan du successivt börja utöka antalet invånare med några veckors mellanrum.

Men tillbaka till dina fråga. Koppartetror är ganska tåliga fiskar, så jag skulle ha börjat med dem. Hur många såna har du i 95 liters?
#14 - 23 mars 2008 13:04
batski skrev:
Nej! Det skulle bli alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium, även om akvariet är på 375 liter.

Det du kan göra är att krama lite filterskit ur filtret som sitter i ditt 95 liters vid insuget till filtret som sitter i det nya akvariet. Då får du med lite nyttobakterier vilket minskar risken för en nitritspik. Fast du får ändå börja med ett mindre antal individer under den första månaden, matat sparsamt och hålla koll på nitriten så den inte når skadliga nivåer. Sen när du har fått en tillräckligt stor bakterieflora kan du successivt börja utöka antalet invånare med några veckors mellanrum.

Men tillbaka till dina fråga. Koppartetror är ganska tåliga fiskar, så jag skulle ha börjat med dem. Hur många såna har du i 95 liters?

Detta är min pojkväns mammas akvarie, försöker hjälpa henne lite. Vi har redan gjort det du sa. Igår kväll startade vi akvariet med grus, växter, vatten o så. Och då kramade vi ut gojs från det gammla filtret i det nya. Hon har bara 3 st i 96L. Så hon ska förhoppningsvis köpa några fler. Jag frågade i en akvarieaffär igår o han sa att 15 fiskar första gången är lagom i 375L? Men det låter mycket.
#15 - 23 mars 2008 13:13

:D:DHahahaha:D:D
Förlåt orkare inte hålla mig
Fiskmängden du nämde tycker
jag låter lagom;)
#16 - 23 mars 2008 13:22
Charlottis skrev:
Detta är min pojkväns mammas akvarie, försöker hjälpa henne lite. Vi har redan gjort det du sa. Igår kväll startade vi akvariet med grus, växter, vatten o så. Och då kramade vi ut gojs från det gammla filtret i det nya. Hon har bara 3 st i 96L. Så hon ska förhoppningsvis köpa några fler. Jag frågade i en akvarieaffär igår o han sa att 15 fiskar första gången är lagom i 375L? Men det låter mycket.

15 stycken? :eek: De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!

Att krama ur filterskiten ska ni inte göra förrän några timmar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner nog bakterierna dö av näringsbrist. Så om jag vore du skulle jag upprepa proceduren när det är dags för de att flytta in.
#17 - 23 mars 2008 13:41
batski skrev:
15 stycken? :eek: De är ju inte kloka! Jag skulle börja med typ 8, max 10, med tanke på att det rör sig om ganska små stimfiskar, men inte fler. Jag vet att jag är ganska försiktig av mig när det gäller detta, men mycket bättre safe than sorry!

Att krama ur filterskiten ska ni inte göra förrän några timmar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner nog bakterierna dö av näringsbrist. Så om jag vore du skulle jag upprepa proceduren när det är dags för de att flytta in.

Jo det låter ju som sagt ganska mycket. Men det är ju helt klart bättre o ta det lugnt än o släppa i för många.

Okej. Varför dör de? Nitrivecen man lägger i, dör den också då? Eller hur funkar det?
#18 - 23 mars 2008 13:58
Charlottis skrev:
Jo det låter ju som sagt ganska mycket. Men det är ju helt klart bättre o ta det lugnt än o släppa i för många.

Yep!

Charlottis skrev:
Okej. Varför dör de? Nitrivecen man lägger i, dör den också då?

Ja. Om du läser instruktionerna på flaskan så står det om jag inte minns fel att man ska börja tillsätta Nitrivec 24 timmar innan de första fiskarna ska flytta in.

Charlottis skrev:
Eller hur funkar det?

Även bakterier behöver näring för att kunna leva. I detta fall ammonium/ammoniak som bildas efter fiskarnas avföring och andning. Saknas detta "svälter" de så småingom ihjäl.
#19 - 23 mars 2008 14:04
batski skrev:
Yep!

Ja. Om du läser instruktionerna på flaskan så står det om jag inte minns fel att man ska börja tillsätta Nitrivec 24 timmar innan de första fiskarna ska flytta in.

Även bakterier behöver näring för att kunna leva. I detta fall ammonium/ammoniak som bildas efter fiskarnas avföring och andning. Saknas detta "svälter" de så småingom ihjäl.

Jajo, det låter ju rimligt. Det står att man ska tillsätta 1 timme efter uppstart o att man sen kan lägga i de första fiskarna efter 24 timmar. Men man häller ju ändå i lite nitrivec i 10 dagar i sträck. Vi hällde i nitrivec igår kväll, så egentligen, kan vi lägga i några fiskar ikväll redan? Eller är det bättre o vänta? Tills man hunnit kolla upp ph värde o så?
#20 - 23 mars 2008 14:13
Charlottis skrev:
Jajo, det låter ju rimligt. Det står att man ska tillsätta 1 timme efter uppstart o att man sen kan lägga i de första fiskarna efter 24 timmar.

Står det inte nån timme efter att man hällt i vattenberedningsmedel? Det är iaf nog det som de tänker på. Men ja 24 timmer innan fiskarna flyttar in står det iaf :)

Charlottis skrev:
Men man häller ju ändå i lite nitrivec i 10 dagar i sträck. Vi hällde i nitrivec igår kväll, så egentligen, kan vi lägga i några fiskar ikväll redan? Eller är det bättre o vänta? Tills man hunnit kolla upp ph värde o så?

Vad har ni för KH och pH ur kranen?
#21 - 23 mars 2008 14:32
batski skrev:
Står det inte nån timme efter att man hällt i vattenberedningsmedel? Det är iaf nog det som de tänker på. Men ja 24 timmer innan fiskarna flyttar in står det iaf :)

Vad har ni för KH och pH ur kranen?

Njaa, sår bara "efter en timme". Men man häller ju i vattenberedningsmedel direkt vid uppstart så det menar dom kanske ja. Men om man lägger i fisken 23 timmar efter nitrivecen, funkar det?[:o] Hah, det blev rätt sent igår innan allt var färdigt.

Vi försöker kolla upp det på internet, men hittar tyvärr inget. Men jag vet att de har kommunalt vatten iaf.
#22 - 23 mars 2008 14:43
Charlottis skrev:
Men om man lägger i fisken 23 timmar efter nitrivecen, funkar det?[:o]

Hehe :D

Charlottis skrev:
Vi försöker kolla upp det på internet, men hittar tyvärr inget. Men jag vet att de har kommunalt vatten iaf.

Det varierar beroende på var i landet man bor. Men efter några dagar borde pH i akvariet vara ok.
#23 - 23 mars 2008 14:59
batski skrev:
Hehe :D

Det varierar beroende på var i landet man bor. Men efter några dagar borde pH i akvariet vara ok.
'

Hittade nu. Ph: 8,0 dH: 3,3 hårdhet: mjukt
#24 - 23 mars 2008 15:13
Charlottis skrev:
Hittade nu. Ph: 8,0 dH: 3,3 hårdhet: mjukt

Bra att det är mjukt. Då borde pH:t sjunka något i akvariet. Hur många dagar har det varit igång nu? Och vad är det för arter som ska bo däri? För de flesta arterna funkar pH runt 7 bra.
#25 - 23 mars 2008 15:24
batski skrev:
Bra att det är mjukt. Då borde pH:t sjunka något i akvariet. Hur många dagar har det varit igång nu? Och vad är det för arter som ska bo däri? För de flesta arterna funkar pH runt 7 bra.

Det har inte ens varit igång ett dygn, ca 17 timmar än så länge. Dom hade tänkt flytta över koppartetror o några Endlers guppy först o främst. Kanske någon Ancistrus. Senare ska de flytta över Praktbotior o Praktbottentittare när vattnet blivit mer stabilt.
#26 - 23 mars 2008 15:30
Charlottis skrev:
Det har inte ens varit igång ett dygn, ca 17 timmar än så länge.

Ok, i så fall skulle jag vänta nån vecka så pH hinner sjunka lite. Strunta i de bakterierna som ni redan tillsatt och börja om på nytt när det dags.

Charlottis skrev:
Dom hade tänkt flytta över koppartetror o några Endlers guppy först o främst. Kanske någon Ancistrus. Senare ska de flytta över Praktbotior o Praktbottentittare när vattnet blivit mer stabilt.

Jag skulle börja med koppartetrorna och vänta med de andra. Iaf ancistrusen som är stor och skiter ner en del. Men ni kan in så fall skaffa några fler koppartetror.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 mars 2008 16:18
batski skrev:

I så fall är inte jag heller riktigt klok. 15-20 koppartetror är inga som helst problem i ett 375 liters, sedan bör man definitivt använda någon form av bakteriekultur som batski skriver.
Men även utan bakteriekultur skall det inte vara några problem med 15-20 koppartetror. Det primära är ju att ta det lugnt med maten den första tiden - det är ju inte mängden fisk utan mängden mat som gör att man riskerar nitrit.
När jag körde igång mitt 3.000 liters så startade jag med drygt 400 fiskar, vilket i ditt akvarium skulle motsvara ungefär 50 fiskar. Nu är inte det inte helt jämförbart - men som sagt använd bakteriekultur och mata försiktigt
#28 - 23 mars 2008 16:29
Och jag skulle nog köra igång karet så snart vattnet börjat klarna upp med några fiskar. Att vänta på att pH:t ska sjunka är som att titta på när målarfärg torkar, det händer så sakta så man ser ingenting;).
Har du pH 7,5-8 i ditt kar nu så kanske du får ner det till runt 7 om en vecka och att inte släppa i fisk för den sakens skull är jag personligen av en annan åsikt.
#29 - 23 mars 2008 16:38
I så fall är inte jag heller riktigt klok. 15-20 koppartetror är inga som helst problem i ett 375 liters, sedan bör man definitivt använda någon form av bakteriekultur som batski skriver.

Men även utan bakteriekultur skall det inte vara några problem med 15-20 koppartetror. Det primära är ju att ta det lugnt med maten den första tiden - det är ju inte mängden fisk utan mängden mat som gör att man riskerar nitrit.

När jag körde igång mitt 3.000 liters så startade jag med drygt 400 fiskar, vilket i ditt akvarium skulle motsvara ungefär 50 fiskar. Nu är inte det inte helt jämförbart - men som sagt använd bakteriekultur och mata försiktigt

Jag är som sagt medveten om att jag är väldigt försiktig när det gäller uppstart av akvarier :) Det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man har en levande och kännande varelse helt i sitt våld, och jag vill hellre vara på den säkra sidan.

Det är av samma anledning som jag även föredrar att vänta några dagar på att pH ska sjunka något.
#30 - 23 mars 2008 16:57
Okej nu får vi många bud. Men jag förstår ju att alla gör lite olika. Men just nu har vi tänkt o släppa i 3 koppartetror o 4 Endlers guppy. Ikväll, när vatten o nitrivec varit i ett dygn. Tempen är på ca 26 grader o vattnet är inte speciellt grumligt längre. Vad tror ni om detta?
#31 - 23 mars 2008 17:43
Tror det låter bra, så spiller ni inte Nitrivecen i onödan:).
Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium, och det funkar för honom, och jag själv kör mer rakt på för det funkar för mig:).
Läs mycket här på forumet och gå en väg som ni själva finner kan funka för er, med både tid och ekonomi mm. och hur ni vill ha det så kommer det säkert att gå vägen!
#32 - 23 mars 2008 18:00
ansjo skrev:
Tror det låter bra, så spiller ni inte Nitrivecen i onödan:).

Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium, och det funkar för honom, och jag själv kör mer rakt på för det funkar för mig:).

Läs mycket här på forumet och gå en väg som ni själva finner kan funka för er, med både tid och ekonomi mm. och hur ni vill ha det så kommer det säkert att gå vägen!

Ja precis. Man får ta till sig alla tips men ändå göra något eget av det. Sätta ihop alla tips till nåt som passar en själv på nåt sätt:) Fixar sig säkert! Tack så mycket alla!
#33 - 23 mars 2008 18:16
ansjo skrev:

Frågar ni 100 personer hur ni ska köra igång ett kar kommer ni att få 100 olika svar, och jag vet att Paul (batski) är försiktigt av sig när det gäller start av akvarium

Ja, det är jag ju. Och inte minst när jag ger råd. Vill ju inte att det ska gå åt skogen pga mig :eek: [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 23 mars 2008 18:24
batski skrev:
Jag är som sagt medveten om att jag är väldigt försiktig när det gäller uppstart av akvarier :) Det är ju ett stort ansvar man tar på sig när man har en levande och kännande varelse helt i sitt våld, och jag vill hellre vara på den säkra sidan.

Håller med om att det är ett stort ansvar, men att lägga i för få fiskar är inte mycket bättre än att inte lägga i några alls. Det innebär bara att processen att skapa en bra biologisk balans skjuts upp och när sedan man börjar tillföra fisk i större mängd så kommer smällen.
Lagom är bäst.
I ett 375 liters så hade jag startat med 15-20 koppartetror och 2-3 Ancistrus-malar.
#35 - 23 mars 2008 19:52
Håller med om att det är ett stort ansvar, men att lägga i för få fiskar är inte mycket bättre än att inte lägga i några alls. Det innebär bara att processen att skapa en bra biologisk balans skjuts upp och när sedan man börjar tillföra fisk i större mängd så kommer smällen.

Lagom är bäst.

Ja det är sant. Är kanske är överförsiktigt. Kanske för att det absolut vanligaste verkar vara att folk börjar med för många fiskar.

Men jag litar till ditt stora kunnande.
#36 - 23 mars 2008 20:20
Måste ändå säga att jag började med bara 4 - visserligen större - fiskar (2 siamensis och 2 mosaikguramis) när jag startade upp mitt 310 liters och det gick hur bra som helst.

Efter ca 1 månad fick 10 fembandsbarber flytta in och en månad senare var det 10 kilfläcksrasborors tur. Inga som helst problem :)
#37 - 23 mars 2008 20:41
Alltså är det verkligenså känsligt som vissa tycker angående nystartande av akvarier?
Då i skaffade vårat visste vi ju inte om den "regeln" att typ inteskaffa fler fiskrar än 5 första månaden. Vi skaffade nog runt 10-15 under första månaden och det har gått bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 23 mars 2008 20:55
Lowa skrev:
Alltså är det verkligenså känsligt som vissa tycker angående nystartande av akvarier?

Då i skaffade vårat visste vi ju inte om den "regeln" att typ inteskaffa fler fiskrar än 5 första månaden. Vi skaffade nog runt 10-15 under första månaden och det har gått bra.

Ja, det är mycket vanligt att folk lägger i för mycket fisk vid starten och då kommer nitrit som ett brev på posten. Fast ibland kan det ju ändå funka om man har tur - likaväl som brev inte alltid kommer fram med posten;)
#39 - 23 mars 2008 21:11
Det är tur att ni inte såg hur jag gjorde när jag brukar ta in dammfisk som ska vara inne över vintern,eller rätta sagt hur gör dem som tar in sina fiskar i vinterförvar över vintern och att dem skulle överleva måste vara en gåta och att dem har bra vattenvärden måste också vara en gåta,men patentan av det hela kanske mycket överdrivet här vid uppstart av akvarium.Men som Kjell skriver har alla dessa då tur det kan man undra?vad man ska tänka på är ett bra vatten vid uppstart mata sparsamt eller inte mata alls kanske vattenbyte första veckan sen ska det nog gå bra.

Själv kör jag med vattenbyte två gånger i veckan och god filtrering på grund av all fisk som går i ett kar och dem verkar trivad och frodas.
#40 - 23 mars 2008 21:16
Nu när det börjar pratas om vattenbyten, tänkte jag fråga:
Hur ofta o hur mycket varje gång är lagom o byta i 375L?

Precis efter uppstarten, ska man byta lika ofta då eller vänta ett tag? (Om man inte får nitrit då)
#41 - 23 mars 2008 21:24
Charlottis skrev:
Nu när det börjar pratas om vattenbyten, tänkte jag fråga:

Hur ofta o hur mycket varje gång är lagom o byta i 375L?

Precis efter uppstarten, ska man byta lika ofta då eller vänta ett tag? (Om man inte får nitrit då)
Med tanke på dem små fiskarna du tänker ha nu i början så undrar jag om det ens lönt att du måste byta vatten,skämt och sidor jag kör en gång i veckan i alla karen förutom vissa då jag kör fler gånger.
#42 - 23 mars 2008 22:17
Hur mycket och hur ofta man ska byta vatten beror ju på en del olika faktorer som hur mycket och vilka växter du har, hur många och vilka fiskar, vilket filter och vilket filtermaterial, osv.

Själv kör jag mina akvarier som low-tech och byter därför väldigt lite vatten. Det funkar bl a. för att jag har mycket växter och relativt få fiskar.
#43 - 24 mars 2008 11:31
batski skrev:
Hur mycket och hur ofta man ska byta vatten beror ju på en del olika faktorer som hur mycket och vilka växter du har, hur många och vilka fiskar, vilket filter och vilket filtermaterial, osv.

Själv kör jag mina akvarier som low-tech och byter därför väldigt lite vatten. Det funkar bl a. för att jag har mycket växter och relativt få fiskar.

OKej, jag förstår!

Men till en annan fråga.
Just nu finns det en Praktbottentittare i ett 96L som ska över till detta 375L lite senare. Kan denna gå själv (med andra sorter också då)? Eller är det viktigt att den är tillsammans med andra av samma sort? Hur många i så fall? Skulle 3 tillsammans funka bra?
#44 - 24 mars 2008 12:15
De är ju stimfiskar så det är klart att h*n skulle må bättre om h*n fick sällskap av några artfränder (6-8), men sen beror det på hur länge h*n ska få vänta.
#45 - 24 mars 2008 13:21
batski skrev:
De är ju stimfiskar så det är klart att h*n skulle må bättre om h*n fick sällskap av några artfränder (6-8), men sen beror det på hur länge h*n ska få vänta.

Problemet är att vi har kollat i väldigt många djuraffärer o ingen har dem. Där den köptes fanns bara en o personalen hade visst inte sagt något om att de borde vara några tillsammans. Vi får försöka få tag i några på nåt sätt.
#46 - 24 mars 2008 14:10
Ni borde absolut skaffa fler när h*n har flyttat till det stora akvariet iaf. Kolla med olika affärer om de kan ta in dem åt er.

Väldigt tråkigt att affärer kan vara så nonchalanta med att ge sina kunder rätt information!

Annons