Uppsvälld Boesemani

#1 - 11 januari 2007 10:14
En av mina regnbågsfiskar har fått uppsvälld buk och har sett ut så i några dagar. Kan inte se att fjällen står ut eller så. Den äter men sist den gjorde det snurrade den runt, över på rygg och tillbaka igen. Annat är att den andas lite häftigare än de andra.
Boesemanisarna är relativt nyinköpta. Två veckor sen tror jag att det var.
Har ingen bild på fisken tyvärr men alla som sett en rejält dräktig levandefödare kanske kan föreställa sig?
Kan det vara bukvattensot eller vad kan det annars vara?
#2 - 11 januari 2007 12:18
Halloj,

Har upptäckt att regnbågar bruakr vara lite extra känsliga mot svampangrepp... Men så verkar det inte vara här...

Skulle gissa på bukvattensot eller uppblåst simblåsa...

Läs lite här om bukvattensot.
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8108&LOPNR=2
Stämmer symtomen överrens? Om ja, så kan du räkna med att bosemanin som snurrar runt är döende. Men det finns tips på hur du räddar resten på sidan.

Lycka till!
#3 - 11 januari 2007 17:37
Konstigt att den äter, om det hade gått så långt borde den enligt den artikeln inte vara intresserad av mat. Inte innan heller. Den blir ju väldigt ivrig och kommer som ett skott när det vankas käk. Annars håller den sig mest på sin kant och gör inte så mycket. Fick en hyfsad bild på den:
http://s25.photobucket.com/albums/c61/Novaliten/?action=view&current=Boesemani.jpg
#4 - 11 januari 2007 18:26
jag hoppas för din och fiskens skull att jag inte har fel nu.

det kan vara att du övermatar fisken, hur ofta matar du ? har man stora fiskar anser jag att man kan mata 1-2 gånger per dag, har man små så bör man inte mata lika ofta. och då du väl matar ska du mata lite. jag matar mina varannan dag.

PS MATA INTE TILLS DU SER ATT MAGEN ÄR MINDRE ! fiskar klarar sig länge utan mat så oroa dig inte.

om du inte övermatar och är säker på detta kan det vara så att den ätit växter (om arten kan göra sånt ibland) eller så har nån fisk i karet ynglat vilket är som en matbuffe för de vuxna fiskarna (all u can eat time) hade samma problem några dagar sedan =)

att den andas häftigt kan bero på att den är stressad för att den kanske inte kan simma lika bra som vanligt lr för att den rent allmänt mår dåligt pga magen är för full :D
jag hoppas att jag har rätt så den slipper dö.

lycka till
#5 - 11 januari 2007 21:12
Kan säga på en gång att det inte beror på övermatning. Alla de andra är smala, slanka, matar ungefär en gång om dagen och inte särskilt mycket. Ibland får de fasta nån dag. Yngel har jag garanterat inte då regnbågarna inte lekt och definitivt inte någon av de andra arterna.
Det stör mig att den är så uppblåst men inte beter sig särskilt sjukt annat än att den andas häftigt och att den "rullade" runt en gång. Matade dock fiskarna nyss och då spottade den ut maten. Så jag antar att den mår sämre nu.
Vad ska jag göra? Ingen annan fisk ser ens lite dålig ut. Ska jag ta bort den som är uppsvälld? Jag kan ju inte behandla de andra mot något jag inte vet vad det är om jag inte kommer på det.
#6 - 11 januari 2007 22:18
tyvärr så vet jag inte vad man ska göra mot bukvattensot. det jag vet är att du kan läsa om det här på zoopet om du söker runt lite
#7 - 12 januari 2007 08:39
Amaro skrev:
tyvärr så vet jag inte vad man ska göra mot bukvattensot. det jag vet är att du kan läsa om det här på zoopet om du söker runt lite

Köp octazin
brukar fungera hyffsat bra om sjukdomen inte är för långt gången.

Lycka till!
#8 - 12 januari 2007 08:40
Inka skrev:
Kan säga på en gång att det inte beror på övermatning. Alla de andra är smala, slanka, matar ungefär en gång om dagen och inte särskilt mycket. Ibland får de fasta nån dag. Yngel har jag garanterat inte då regnbågarna inte lekt och definitivt inte någon av de andra arterna.

Det stör mig att den är så uppblåst men inte beter sig särskilt sjukt annat än att den andas häftigt och att den "rullade" runt en gång. Matade dock fiskarna nyss och då spottade den ut maten. Så jag antar att den mår sämre nu.

Vad ska jag göra? Ingen annan fisk ser ens lite dålig ut. Ska jag ta bort den som är uppsvälld? Jag kan ju inte behandla de andra mot något jag inte vet vad det är om jag inte kommer på det.

Tjenare är det bukvattensot, som beror på flagelater i vattnet, så har alla fiskar det trolgen... Så du borde medicnera.
Köp hem ocotzin. Det är det bästa medlet mot BVS tycker jag... Det finns något mer som du kan få från djursjukhus osv. Men det är inte så lätt att få tag på :(
#9 - 12 januari 2007 09:17
Ska in på zoobutik idag...

Annons