Uppsvälld buk,vad göra?

#1 - 22 augusti 2011 22:16
En av mina guppyhanar har sen ngr dagar varit enormt svullen om magen,läste om bukvattensot..men fjällen har inte rest sig på honom..Emmellanåt ligger han bara på botten men när jag kommer fram så simmar han upp o vill antagligen äta o ser då hur pigg ut som helst..Har inte köpt nya fiskar så ev smitta kan inte ha planerats in på så sätt..Vad ska jag göra?Läste på något annat forum att ev lite salt kan hjälpa om det är någon annan sjukdom..men är det vanligt bordssalt med jod man ska ha i då?Hur mkt ska jag isåfall ta till mitt akvarie som är på 54 liter.Jättetacksam för svar...
#2 - 23 augusti 2011 15:41
vet inte om det bukvattensot men du kan pröva med att ha i lite salt, inte vanligt bordsalt utan ett speciellt salt som heter ektozon.
fråga efter det i din djuraffär.
vet ej om det hjälper i detta fall så du får pröva eller fråga vidare
#3 - 23 augusti 2011 16:39
Tack för hjälpen,ska inhandla det o prova
#4 - 23 augusti 2011 16:45
bara så du vet är jag inte säker på att detta hjälper men det är värt att pröva
#5 - 23 augusti 2011 16:50
Har nu läst om liknande trådar och blir nervös då jag läst om att det ev kan vara var i buken .Gissar att fisken lider av sin stora buk,han ligger ju stilla på botten för det mesta men kommer fortfarande upp till ytan när det är mat.Djurffärerna har stängt för idag och han har varit såhär i ngr dagar,har hoppats att han ska bli bättre då han verkade piggare ett tag.Är blödig jag vet..men ser mina fiskar som individer...vill inte att han ska lida.Ska jag avliva honom?????Läste nämligen på nån tråd om att någon fisk spruckit i magen :(
#6 - 23 augusti 2011 17:06
Ektozon är precis samma sak som vanligt salt, bara många gånger dyrare ;) Ta du i vanligt salt! Vissa säger att det ska vara jodfritt, andra att det inte spelar någon roll.. jag tenderar att hålla med de sistnämda då det rör sig om så små mängder
#7 - 23 augusti 2011 17:33
Så jag ska våga ta vanligt salt?Hur mkt till ett 54 liters akvarium?Kan jag för det första hälla i det så dom andra fiskarna också får ta del av det ifall det nu är nåt smittsamt?Har nämligen inget miniakvarium..får nog inhandla det vid tillfälle...
KaOl
#8 - 23 augusti 2011 19:04
vanlig salt utan klumpförebyggande medel går bra. :)

du hinner nog till mataffären ikväll om du snabbar på! :)
#9 - 23 augusti 2011 22:51
Har vanligt salt hemma men behöver veta mängden...Hur mkt ska jag hälla i till ett 54 liters?
#10 - 24 augusti 2011 12:14
hm visste inte att man kunde ha i vanligt salt, men man lär sig så länge man lever;)
#11 - 25 augusti 2011 07:36
Fisken är borta o puts väck över natten..så behövs inga svar nu..:(

Annons