Uppsvällda svärdbärare...

#1 - 21 maj 2008 19:50
Har två svärdbärarhonor som e ganska feta om man säger så..
Första tanken är att de är gravida, eller hur..? (hoppas ;))
Men i såfall har de varit gravida i 2 månader och dessutom blivit befruktade av en hane med jätteförstorat gonopodium...
Har numera två hanar med "vanlig" storlek på gonopodiumet, men honorna var redan tjocka innan de flyttade in i karet.
Honorna är iof ganska glupska och är typ alltid först att roffa åt sig käket när det vankas.
Den ena honan är typ svart inuti magen.

Jag matar med frysta röda mygglarver, frusna daphnia, frysta sötvattensräkor, (mysis)
flingfoder och räkmix. Är det någon som vet vad det kan vara?
Om de bara är övergödda, (men de andra honorna jag har är normala) eller om svärdbärare av någon anledning brukar svullna upp?
Kan ju hoppas på att de är med kids! ;)
Alla vattenvärde är ok.

Några bilder. Sista bilden på en normaltjock hona i samma kar..
#2 - 21 maj 2008 19:54
jag tycker bara att hon ser ut att ha massa yngel i magen, det svarta som syns på henne är ynglens ögon....

Min hona ser alltid gravid ut med, och yngel kommer ibland men inte så ofta som man tror..
#3 - 21 maj 2008 20:07
smegga skrev:
jag tycker bara att hon ser ut att ha massa yngel i magen, det svarta som syns på henne är ynglens ögon....

Min hona ser alltid gravid ut med, och yngel kommer ibland men inte så ofta som man tror..

Jag bara hoppas att du har rätt :) Så det inte är något annat..
Alltid kul med yngel!!
(var blir herr. tummen av... behöver din expertis... ;))
#4 - 22 maj 2008 13:35
Har flyttat över de båda till yngelkaret nu.
Först bara den ena men hon verkade stressad så jag flyttade över den andra också och då verkade hon må bättre.
#5 - 22 maj 2008 13:45
NIC skrev:
Har flyttat över de båda till yngelkaret nu.

Först bara den ena men hon verkade stressad så jag flyttade över den andra också och då verkade hon må bättre.

Först kan jag lugnt instämma med smegga, det ser inte ut att vara något som helst fel på dina svärdbärare. De är bara välmatade och höggravida.
Angående flytt av honor till yngelakvarier så var vaksam om du vill ha en rejäl kull för det kan mycket väl bli så att den ena honan står under den andra honan och äter yngel för yngel om du förstår hur jag menar. Ensamma honor kan förstås ochså äta upp sin avkomma men i regel brukar en hel del undkomma om det finns växter och skydd i akvariet. Men med en nyfiken och sugen kamrat i närheten så kan det bli fiasko.
#6 - 22 maj 2008 14:35
Har också två som ser mer eller exakt ut så, de har gjort det ett tag. Har tänkt flytta dem, de går tillsammans med bla några skalarer som jag antar skulle bli glada om det kom yngel till middag. När dags flytta, antar flytten "påfrestar"?
#7 - 22 maj 2008 16:09
A C-son skrev:
Först kan jag lugnt instämma med smegga, det ser inte ut att vara något som helst fel på dina svärdbärare. De är bara välmatade och höggravida.

Angående flytt av honor till yngelakvarier så var vaksam om du vill ha en rejäl kull för det kan mycket väl bli så att den ena honan står under den andra honan och äter yngel för yngel om du förstår hur jag menar. Ensamma honor kan förstås ochså äta upp sin avkomma men i regel brukar en hel del undkomma om det finns växter och skydd i akvariet. Men med en nyfiken och sugen kamrat i närheten så kan det bli fiasko.

Tackar för det! :)
Ja, jag har tänkt på det där med 2 stycken i samma kar..
Men den första honan jag flyttade över är inte alls lika stirrig som när hon var ensam, så de får nog stanna båda två..
Jag är ledig ett par dagar så jag ska ha de under uppsikt! :p
Gallrade i huvudkaret nyligen så där finns inte jättemånga gömställen och dessutom 2 scalarer...
Har gott om vattenpest i yngelkaret, så några ska nog komma undan...
Och som smegga sa; tycker mig kunna se en del ögon igenom magen.. så det är nog någonting på gång...
Kommer med bilder och update när det händer.
#8 - 22 maj 2008 16:18
Lite java mossa brukar göra ett bra skydd för yngel med.

jag har provat nån gång att byta vatten mot kallare där gravida honorna är, detta har gjort att ynglen börja ploppa ut. Vet inte om det kan vara en tillfällighet men det har funkat för mig ett par gånger...

Lycka till
#9 - 22 maj 2008 19:37
smegga skrev:
Lite java mossa brukar göra ett bra skydd för yngel med.

jag har provat nån gång att byta vatten mot kallare där gravida honorna är, detta har gjort att ynglen börja ploppa ut. Vet inte om det kan vara en tillfällighet men det har funkat för mig ett par gånger...

Lycka till

Aha.. Vattenbyte i morgon så då blir det till att testa kallare vatten.. :)
#10 - 24 maj 2008 19:20
Kallare vatten kan väl i och för sig starta födseln, men det kan också stressa igång den lite för tidigt, ta det försiktigt!
De ÄR med största säkerhet havande, ibland verkar de kunna ta "paus" i födandet och kommer igång igen efter ett tag, det kan vara därför du inte sett några yngel födas tidigare, eller så HAR de fött tidigare men ynglen blev uppätna? Om de var så välgödda som de verkar så kan du ha missat att de blivit lite smalare tillfälligt. Lycka till. Välgödda, stora svärdbärarhonor kan ibland få upp till 150 yngel.....
#11 - 24 maj 2008 19:21
Nilsrolf skrev:
Har också två som ser mer eller exakt ut så, de har gjort det ett tag. Har tänkt flytta dem, de går tillsammans med bla några skalarer som jag antar skulle bli glada om det kom yngel till middag. När dags flytta, antar flytten "påfrestar"?

Ja scalarerna skulle bli överlyckliga.....:D
#12 - 24 maj 2008 19:23
A C-son skrev:

Å andra sidan föder de ibland aldeles "för många" yngel så det kanske inte gör så mycket....spara alltså bara så många du har "användling för".....:p
#13 - 24 maj 2008 21:20
tummen skrev:
Kallare vatten kan väl i och för sig starta födseln, men det kan också stressa igång den lite för tidigt, ta det försiktigt!

De ÄR med största säkerhet havande, ibland verkar de kunna ta "paus" i födandet och kommer igång igen efter ett tag, det kan vara därför du inte sett några yngel födas tidigare, eller så HAR de fött tidigare men ynglen blev uppätna? Om de var så välgödda som de verkar så kan du ha missat att de blivit lite smalare tillfälligt. Lycka till. Välgödda, stora svärdbärarhonor kan ibland få upp till 150 yngel.....

Jaså, visste inte att de kunde "ta en paus i födandet" så att säga..
Kanske det hon gjort för hon har varit tjock länge..
Gjorde vattenbyte idag men vågade inte ta allt för kallt vatten så det blev nog ungefär samma temp. som i karet.
Har flyttat över den ena honan som inte är fullt så tjock som den som är kvar i yngelkaret, mest för att den "smalare" av de var på och nafsade och jagade den andra, men också för att låta den föda i huvudkaret när det är dags. Tänkte se hur det går, hur många som överlever och så, har ju inte plats för hur många som helst heller..
Tack för alla svar! :)
#14 - 24 maj 2008 21:47
NIC skrev:
Jaså, visste inte att de kunde "ta en paus i födandet" så att säga..

Kanske det hon gjort för hon har varit tjock länge..

Gjorde vattenbyte idag men vågade inte ta allt för kallt vatten så det blev nog ungefär samma temp. som i karet.

Har flyttat över den ena honan som inte är fullt så tjock som den som är kvar i yngelkaret, mest för att den "smalare" av de var på och nafsade och jagade den andra, men också för att låta den föda i huvudkaret när det är dags. Tänkte se hur det går, hur många som överlever och så, har ju inte plats för hur många som helst heller..

Tack för alla svar! :)

Om du får för få yngel att överleva DEN HÄR gången så får du med största sannolikhet en ny chans om en månad ungefär.....:D:D
#15 - 25 maj 2008 09:45
tummen skrev:
Om du får för få yngel att överleva DEN HÄR gången så får du med största sannolikhet en ny chans om en månad ungefär.....:D:D

Japp! :)
Och nu simmar det runt ca 25-30 yngel i yngelkaret och honan är flyttad :D
Det var den svarta tuxedohanen som varit framme igen..
Snart dags att ge bort han då jag inte vill ha fler tuxedoyngel..
Den andra honan lär väl också släppa ut svartspräckliga yngel antar jag..
Svårt att få bra bilder på de små liven, men jag kan ju berätta att de redan är svarta på sidorna, något som tog ett par dagar med den förra kullen. En del av de går i den orangea tonen med inte så mycket svart på sidorna, (än) det kommer nog.
När är det ok att flytta yngel? Alltså om man ska ge bort de? Jag har en del yngel från förra kullen som är snart 2 månader gamla, hade de klarat en flytt?
Avslutningsvis får jag tacka för era svar som visade sig vara helt korrekta :)
Trodde inte att pappa tuxedo var så snabb med att ragga..
Tur att det inte var något annat som en otrevlig sjukdom t.ex...
:D:D:D
#16 - 25 maj 2008 10:44
NIC skrev:

Det behöver inte vara tuxedo pappan som var snabb på att ragga. Levandefödare kan föda flera kullar utan att en hane är närvarande. Honorna lagrar "sperman" från hanen i sig och kan på så sätt själv befrukta sig...

Lite udda men så är det..
#17 - 25 maj 2008 15:59
smegga skrev:
Det behöver inte vara tuxedo pappan som var snabb på att ragga. Levandefödare kan föda flera kullar utan att en hane är närvarande. Honorna lagrar "sperman" från hanen i sig och kan på så sätt själv befrukta sig...

Lite udda men så är det..

Jo, det är ju nog så sant, men jag har haft honorna i ett halvår så jag antar att det är herr tuxedo, och när jag köpte honorna gick de med vanliga orangea svärdbärare.
#18 - 25 maj 2008 16:08
tummen skrev:

Släppte över 3 yngel från den första kullen, ca 3 cm långa, det plaskade till två gånger utan att jag tänkte vidare på det.. Sen när jag gick förbi karet så såg jag den ena scalaren klippa det sista ynglet framför ögonen på mig...
Och allt detta inom en halvtimme... Glupsk en rackare, tur att jag har så många kvar från den senaste kullen och en till kull på väg... :)
#19 - 25 maj 2008 16:19
Här kommer några bilder på ynglen och den förr så feta honan.
#20 - 25 maj 2008 21:56
Och här har vi en video på de små liven. Svåra att få med på film...

" target="_blank">
#21 - 26 maj 2008 06:16
Grattis till ynglen!
Om hanen har lyckats befrukta honan så kan hans gonopodium inte vara så jättelångt, och honan kommer sannolikt föda fler kullar med halvsvarta yngel även framöver, så varför bry sig om att ge bort honom?
#22 - 26 maj 2008 06:21
NIC skrev:

Det var den svarta tuxedohanen som varit framme igen..

Snart dags att ge bort han då jag inte vill ha fler tuxedoyngel..

Den andra honan lär väl också släppa ut svartspräckliga yngel antar jag..

Svårt att få bra bilder på de små liven, men jag kan ju berätta att de redan är svarta på sidorna, något som tog ett par dagar med den förra kullen. En del av de går i den orangea tonen med inte så mycket svart på sidorna, (än) det kommer nog.

När är det ok att flytta yngel? Alltså om man ska ge bort de? Jag har en del yngel från förra kullen som är snart 2 månader gamla, hade de klarat en flytt?

Avslutningsvis får jag tacka för era svar som visade sig vara helt korrekta :)

Du kan lugnt flytta dina 2 månader gamla yngel, de är bara känsliga i början, kanske de första veckorna eller så....
När man korsar så här mellan två olika färger blir en del yngel mer som pappan och de andra mer som mamman, alltså kommer de vara olika mycket svarta på sidorna inom kullen. Du KAN rentav få helröda yngel i en sådan blandning, men de bär ändå på anlagen för svart på sidorna....vilket visar sig om man korsar två "röda" yngel från den kullen med varandra....:D
#23 - 26 maj 2008 10:01
tummen skrev:
Grattis till ynglen!

Om hanen har lyckats befrukta honan så kan hans gonopodium inte vara så jättelångt, och honan kommer sannolikt föda fler kullar med halvsvarta yngel även framöver, så varför bry sig om att ge bort honom?

Tackar tackar, skitkul med yngel!!
Det jag menade med hanen med förstorat gonopodium var att tuxedohanen, (med normalt gonopodium) måste varit snabb med att nuppa när han flyttade in i karet eftersom den andra hanen är en dubbelstjärt med överdrivet stort gonopodium, och eftersom honorna är ganska stora så har jag kanske missat att de var gravida så jag fick inte riktigt ihop det.. men det visade ju sig.. :)
Jo, det här med att göra mig av med hanen bottnar mest i att han jagar en annan hane, (helt normalt såklart..) som jag hellre skulle vilja ha yngel av pga färgen. Jag har ett par tuxedo, (hona och hane) som jag inte längre vill ha yngel av då jag egentligen vill ha vildformen av svärdbärare. Ska se om jag kan lämna iväg de nånstans, vill ju inte avliva...
#24 - 26 maj 2008 10:04
tummen skrev:
Du kan lugnt flytta dina 2 månader gamla yngel, de är bara känsliga i början, kanske de första veckorna eller så....

När man korsar så här mellan två olika färger blir en del yngel mer som pappan och de andra mer som mamman, alltså kommer de vara olika mycket svarta på sidorna inom kullen. Du KAN rentav få helröda yngel i en sådan blandning, men de bär ändå på anlagen för svart på sidorna....vilket visar sig om man korsar två "röda" yngel från den kullen med varandra....:D

Ok, men nu har jag bara ett yngel kvar som är från förra kullen, det såg
herr. Scalare till... Trodde ändå att yngel på 3 cm skulle funka i huvudkaret... fast i och för sig, kan de ta tetror så..., men scalaren har inte rört mina kopparbarber så jag tänkte att det skulle vara ok.., tji fick jag...
#25 - 26 maj 2008 12:21
Ja nu är ju allt lite klarare....Har du så glupska scalarer så kanske det är dags att han/hon får ett eget kar? Eller att scalaren får flytta den med....?
Lycka till i fortsättningen.
#26 - 29 maj 2008 20:01
Fler bilder på ynglen som nu är 5 dagar gamla.
#27 - 29 maj 2008 20:04
Fler bilder på ynglen som nu är 5 dagar gamla.
#28 - 30 maj 2008 21:42
Söta! Vad ger du dem för foder?
#29 - 1 juni 2008 20:23
tummen skrev:
Söta! Vad ger du dem för foder?

Visst är dom!!
Jag matar med aquael's babyvit och ska kläcka lite artemia till dom.
Den första kullen har växt bra på den dieten så jag fortsätter på den linjen.
Inte ett enda dött yngel, (som jag sett...) av andra kullen som är en vecka gamla idag. :):):)
#30 - 3 juni 2008 14:29
NIC skrev:
Visst är dom!!

Jag matar med aquael's babyvit och ska kläcka lite artemia till dom.

Den första kullen har växt bra på den dieten så jag fortsätter på den linjen.

Inte ett enda dött yngel, (som jag sett...) av andra kullen som är en vecka gamla idag. :):):)

Låter bra!:) Här kommer fler tips:
Det skadar inte att köpa lite frysfoder, frysta artemianauplier är enklare än att kläcka själv. Frysta små bosmider/dafnier(minsta sorten) är också uppskattad omväxling. Dessutom kan jag tipsa om att köra blandade torrfoder i en vanlig mortel så det blir finfördelat, sedan häller man detta "pulver" i en vanlig kryddburk så har man ett ypperligt yngelfoder som är lätt att dosera, speciellt om man blandar i fodersorter avsedda för ciklider från de stora sjöarna, med stort innehåll av spirulinaalger.;)
#31 - 3 juni 2008 15:58
tummen skrev:
Låter bra!:) Här kommer fler tips:

Det skadar inte att köpa lite frysfoder, frysta artemianauplier är enklare än att kläcka själv. Frysta små bosmider/dafnier(minsta sorten) är också uppskattad omväxling. Dessutom kan jag tipsa om att köra blandade torrfoder i en vanlig mortel så det blir finfördelat, sedan häller man detta "pulver" i en vanlig kryddburk så har man ett ypperligt yngelfoder som är lätt att dosera, speciellt om man blandar i fodersorter avsedda för ciklider från de stora sjöarna, med stort innehåll av spirulinaalger.;)

Ahhh, kom just nu på när jag läste vad du skrivit att jag har ju frysta daphnier i frysen juuuu... Hur kunde jag glömma d..:confused:
Men jag tror nästan att de är för stora, de är kanske 2-3 mm..
Käkar de vars tre såna så kommer de ju nästan spricka känns det som..
Bra tips det där med morteln!!
Det flingfodret jag kör med är väldigt finfördelat från början så det slipper jag där.
(P.s. Har förresten nu också ca 10 endlersyngel i baljan) ;):D
#32 - 5 juni 2008 18:20
Nilsrolf skrev:
Har också två som ser mer eller exakt ut så, de har gjort det ett tag. Har tänkt flytta dem, de går tillsammans med bla några skalarer ...........?

Flyttade den ena som såg ut att sprängas till ett 20 liters, tog inte många timmar innan det hände saker, hon kände på sig att de var i säkerhet? Hur många yngel blir det, har räknat till minst 25 stycken. Tog snabbt tillbaks henne till stora akvariet med skalarerna igen.
#33 - 7 juni 2008 12:23
NIC skrev:
Ahhh, kom just nu på när jag läste vad du skrivit att jag har ju frysta daphnier i frysen juuuu... Hur kunde jag glömma d..:confused:

Men jag tror nästan att de är för stora, de är kanske 2-3 mm..

Käkar de vars tre såna så kommer de ju nästan spricka känns det som..

Bra tips det där med morteln!!

Det flingfodret jag kör med är väldigt finfördelat från början så det slipper jag där.

(P.s. Har förresten nu också ca 10 endlersyngel i baljan) ;):D

SMÅDAFNIER/bosmider är väl 1/10-dels millimeter, så dem borde de kunna äta....även endlersynglen äter dessa.:)
#34 - 7 juni 2008 12:24
Nilsrolf skrev:
Flyttade den ena som såg ut att sprängas till ett 20 liters, tog inte många timmar innan det hände saker, hon kände på sig att de var i säkerhet? Hur många yngel blir det, har räknat till minst 25 stycken. Tog snabbt tillbaks henne till stora akvariet med skalarerna igen.

Stroa svärdbärare kan få upp till 80 eller så mycket som upp till 150 yngel, men det hör naturligtvis till undantagen......:D

Annons