upptäckt två sniglar på samma dag!

#1 - 5 augusti 2005 16:04
När jag ganska nyss hade startat mitt akvarium så upptäckte jag en liten snigel, tog bort den sen var det inget mer med det...

Nu igår köpte jag några nya fiskar och idag så har jag sett två sniglar! En imorse som kröp uppför glaset och så en till nyss. Vart kommer dom ifrån? Har svårt att tro att dom kom med dom nya fiskarna igår. Köpte även några nya växter från en person på tradera för 4 veckor sedan kanske. Dom kommer väl troligen därifrån eller? Så har dom växt upp sig nu? Sniglar är väl inte direkt farliga? Tycker det är fasligt äckligt att dom finns där... finns väl säkert fler också =(
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 augusti 2005 16:19
Det finns säkert fler snäckor och det är bara bra eftersom de luckrar upp sanden i akvariet.

Risken är minimal att de skall dra in några sjukdomar - vilket jag antar är din fråga eftersom du lagt in tråden i denna avdelning.
#3 - 5 augusti 2005 16:24
Jag hade massa sniglar en gång. Först började det med att jag såg dom lite då och då sen blev det helt fullt med ca 150-200 små sniglar!
#4 - 5 augusti 2005 16:26
Jag har inte sand i akvariumet. Jag har stenar. Så det gör nog ingen större mening med dom då...

Ja jag tänkte ifall dom var farliga eller ofarliga för fiskarna. Men det var ju bra att dom inte gör fiskarna något. Men dom är endå inte så roliga att ha där..
Får väl hoppas det är slut på sniglarna nu =)
#5 - 5 augusti 2005 16:27
Bohmiz. Va????? Det lät ju jätte vidrigt! Du kanske har ett stort akvarium? Jag har bara 63 liters så det kan ju inte finnas så många där... Får hoppas jag slipper det scenariot du hade.
#6 - 5 augusti 2005 16:34
De förökar sig snabbt. Hade det i ett 57l! Men nu kanske det va så att jag hade otur men kul va det inte. Men det var ganska lätt att bli av med. Vad har du för andra fiskar i karet??
#7 - 5 augusti 2005 16:40
[QUOTE=Bohmiz]De förökar sig snabbt. Hade det i ett 57l! Men nu kanske det va så att jag hade otur men kul va det inte. Men det var ganska lätt att bli av med. Vad har du för andra fiskar i karet??[/QUOTE]

okej. men som jag sa så hade jag en sådan i början när jag hade akvarium, det är väl ca: 5-6 månader sedan. Sen dess har jag inte sett till dom förren nu idag då såg jag två stycken =( Får hoppas det tog stopp där!

Har två mollys, fyra neontetror och en mal.
#8 - 5 augusti 2005 16:46
ok. Vi får hoppas att det inte blir fler men om det blir massa gör som jag ta bort allt i hela akvariet förutom sand/grus ränsa bort alla sniglar väldigt noga sen gjorde jag ett helvatten byte. Lycka till!
#9 - 5 augusti 2005 16:47
har ett gäng i mitt kar som jag överlag låter vara oftast syns bara 2-6 st samtidigt.
kan hända en gång varannan var tredje månad tar död på några stycken.

vill man ha bort dom är det bara att plocka bort alla man ser när man ser dom.
#10 - 9 augusti 2005 20:04
Jag hade problem med sniglar i mitt kar, det jag fick göra för att bli av med dom var att ta ut allting och koka allt!! Dom levde i filtret och fullt i sanden.
Men det är ju stor risk för att få nitrit när man måste sterilisera allt.
Nu har jag annat akvarie, och annan sand. Där är det många sniglar också, men dom håller sig i sanden och stör därför inte.
#11 - 9 augusti 2005 20:42
Hej

Snigel sanera är näst intill omöjligt.Vad du än gör så gör INGA helvatten byten.Plocka bort dom du ser.Det finns medel som ska ta död på snigeläggen men inte dom vuxna.Tänkte prova ett sånt så snart mina palettyngel är stora nog att tas bort från föräldrarna.Dom brukar komma med växter.Tipset när man köpte växter är att antingen välja en återförsäljare som har botior i växt burken eller också skölja noooooogggggggaaaaaa innan man planterar.
Fredrik
Lucas_no1
#12 - 10 augusti 2005 22:08
Sterazin bad på alla nya växter är nog det enda som stoppar dom att komma i karet.
Själv har jag några riktigt snygga guldfärgade sniglar som äter glatt! :-)
Skulle aldrig komma på tanken att försöka utrota dom från karet.
Däremot plockar jag bort dom på framrutan.
#13 - 10 augusti 2005 23:18
Någon kom med tipset att ta en gurkbit, sticka en sked i den (så att den sjunker) lägga ner i karet, låta ligga över natten och plocka upp dagen efter...med XX sniglar fastsittandes på gurkbiten. Bara en tanke
#14 - 10 augusti 2005 23:32
[QUOTE=Iit_mutt]Någon kom med tipset att ta en gurkbit, sticka en sked i den (så att den sjunker) lägga ner i karet, låta ligga över natten och plocka upp dagen efter...med XX sniglar fastsittandes på gurkbiten. Bara en tanke[/QUOTE]

själv hade ja nog tagit bort kärnhuset först utifall det börjar lösa upp sej.
#15 - 10 augusti 2005 23:33
Ja...lite slarvigt av mig att inte skriva med det. Men precis som du skriver Raven; bort med kärnhuset
#16 - 11 augusti 2005 19:10
Hej igen!
Har inte sett till några sniglar nu sedan den dagen jag skrev detta inlägget. Men som det låter på er så finns det massvis med sådana? Kan det hända att jag har fler av dom?? När jag fick mina nya växter så sköljde jag av dom, men det hjälpte tydligen inte det jag gjorde då =) Jag har vid varje vattenbyte slamsugit för att ta bort det grövsta, men jag har aldrig stött på några sniglar bland stenarna eller nån annanstans. Kan det vara tomt på dom eller finns dom nere i stenarna någon stans? + ägg?.... =S

Dras sniglarna till gurka eller vad?
#17 - 11 augusti 2005 19:39
sniglarna är rätt bra på att gömma sej.

många djur dras till gurka.

sniglar många fiskar en del räkor till exempel.
#18 - 12 augusti 2005 11:40
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns säkert fler snäckor och det är bara bra eftersom de luckrar upp sanden i akvariet.

Risken är minimal att de skall dra in några sjukdomar - vilket jag antar är din fråga eftersom du lagt in tråden i denna avdelning.[/QUOTE]
Jag har otroligt mycket snäckor plockar varje dag
#19 - 12 augusti 2005 19:49
När man har levande sten i ett saltvattenakvarie så får man ofta drivor med sniglar.. Men eftersom vi oftast köper våra för renhållning och betalar en 50 spänn styck för dem så gråter man inte när det händer.. Men vad jag har lagt märket till är att de samlas på framrutan under natten när det är mörkt.. Så testa att gå fram till karet med en ficklampa i ett rum som har varit mörklagt under en period (typ 3-4 timmar). Har du tur funkar det som för mig och de har flockats längs framrutan.. Där kan de enkelt plockas med en håv eller dyligt..

// Calle
#20 - 17 augusti 2005 08:40
suck... såg ännu en snigel igår. jag har inte haft några på ett halvår!! men så bara under två veckor så dyker det helt plötsligt upp tre.....vill inte ha dom där äckliga kräken =(
#21 - 17 augusti 2005 17:46
Jag kan bara "trösta" dig med att du säkert har mååånga fler än tre! ;)
Jag har ett kar med både Botior och Kulfiskar, har aldrig sett en snäcka och trodde de var uppätna, tills en dag.... Gick ut i köket (där karet står) efter att lampan varit släckt ett bra tag och öppnade kylskåpsdörren, slänger av en slump en blick mot fiskarna och va fasen får jag se?! Säkert hundra stora och små snäckor på rutan, i mossan, på botten, ja överallt! Tydligen orkar inte mina lata Botior äta på natten...? Så de finns där snäckorna, även om du inte ser dem, men som många redan sagt så gör de nytta och är inget att grubbla för mycket över. :)
#22 - 18 augusti 2005 08:38
[QUOTE=aqua J]Jag kan bara "trösta" dig med att du säkert har mååånga fler än tre! ;)
Jag har ett kar med både Botior och Kulfiskar, har aldrig sett en snäcka och trodde de var uppätna, tills en dag.... Gick ut i köket (där karet står) efter att lampan varit släckt ett bra tag och öppnade kylskåpsdörren, slänger av en slump en blick mot fiskarna och va fasen får jag se?! Säkert hundra stora och små snäckor på rutan, i mossan, på botten, ja överallt! Tydligen orkar inte mina lata Botior äta på natten...? Så de finns där snäckorna, även om du inte ser dem, men som många redan sagt så gör de nytta och är inget att grubbla för mycket över. :)[/QUOTE]

uuuuäääääääää!! vad äckligt =(((
Men äter mina fiskar någon av sniglarna tro? har läst att bara malen äter dom. sniglarna jag såg igår var bebissniglar. genomskinliga typ. dom andra har vart ganska stora. Vad gör dom för nytta då? Önskar att dom inte alls fanns ^^ dom är äckliga och är inte fina när dom sitter på växter och på rutan. Dom ser ut som någon sorts parasit eller någe. Ta ju bort dom när jag ser någon, men endå. Stör mig att jag vet det säkert är massvis av dom kvar. Jag brukar slamsuga en gång i veckan i botten för att få bort massa skrot och skit och då kan jag ju hoppas att många av deras ägg och bebissniglar har följt med så kanske jag underhåller bort dom lite grann iaf!
#23 - 18 augusti 2005 13:27
som nämnt tidigare så har jag inte haft problem. men idag när jag gjorde litet vattenbyte så tror ja att jag plockade upp 2-3 bebissniglar till............. det är nog kört för min del =S varför dyker dom upp nu så snabbt? visst att jag köpte nya växter för 1-3 månader sedan, men jag sköljde av dom innan jag hade i dom i akvariumet. kom dom med endå alltså? eller vart kommer dom ifrån. för dom kan inte ha vart med sedan akvariumet startade då jag inte sett en endaste på ett halvår typ... 1-2 i början bara. borde ju liksom sett någon gång under denna långa tiden om de funnits där.
#24 - 18 augusti 2005 15:01
Det är ju skilnad på snäckor och snäckor. Jag skulle gissa på att jag har konstant runt en 300-500 snäckor av olika storlek (upp till en, en och en halv cm ungf.) i mitt 450 kar.
Det fina är att dom alla håller till i sanden och endast döda tomma skal lägger sig uppe på. Där nere får dom gärna vara för där gör dom bara nytta.

Kan ju säga att jag blev lite förvånad när jag upptäckte hur många det igentligen är. Det var i samband med en flytt när jag hade all sand i hinkar. Då kom alla snäckorna upp till ytan. Då såg man hur många det var.
#25 - 18 augusti 2005 19:33
Botior är annars ett bra tips (om man tycker om de fiskarna) - min erfarenhet är i alla fall att de är mästare på att äta sniglar. Både prakt och pakistanbotia.
#26 - 18 augusti 2005 20:55
[QUOTE=Mjonr1]Botior är annars ett bra tips (om man tycker om de fiskarna) - min erfarenhet är i alla fall att de är mästare på att äta sniglar. Både prakt och pakistanbotia.[/QUOTE]

guldbarber.
polarn hade en gång ett 540kar med sniglar i.
nu har han ett 540kar med guldbarber och inte en enda snigel.
dom enda som finns lever i ytterfiltret.
#27 - 19 augusti 2005 10:13
vill gärna veta vad sniglarna gör för nytta som ni tidigare nämnt?
#28 - 19 augusti 2005 10:56
[QUOTE=trollet85]vill gärna veta vad sniglarna gör för nytta som ni tidigare nämnt?[/QUOTE]
Dom hjälper till att bryta ner organiskt material, så som döda växtdelar och fiskavföring, som i förlängningen tex kan tas upp i form av näring till växterna.
Snäckorna räcker inte, utan bakterier är en stor del i det hela också, men snäckorna hjälper till.

Måste bara....
Snäckor = sånna med skal
Sniglar = sånna utan skal
;)
#29 - 19 augusti 2005 21:41
okej..även om dom nu gör lite nytta så tycker jag inte alls om att ha dom där =\ finns ju medel för att förinta dom, men det får vänta. tänkte höra om dom äter någon typ av alg också? hade problem med mörka alger på glaset förr, satt ganska ordentligt så man fick gnida bort. men nu har det upphört för några veckor sedan. kan dom ha "städat" upp det?

Hm. finns det kryp utan skal också som befinner sig i karet??? =S men dom ser ju ut som sniglar, sådana som kryper runt på marken har ju skal också.
#30 - 19 augusti 2005 22:03
Sånna med skal är snäckor, även på land. Dom utan är sniglar. Om det finns vattenlevande sniglar vet jag dock inte. :)
#31 - 22 augusti 2005 17:56
är det någon idée att köpa medel som tar bort dom? verkar vara massvis av dom helt plötsligt. som jag nämnt tidigare har jag inte haft problem med dem under det halvår jag haft dom. men nu ser jag någon varje dag. sitter på rutan eller något blad. varför denna invation nu? dom borde ju följt med någon växt eller liknande förut?
#32 - 23 augusti 2005 09:43
ne nu känner jag att jag är ur le på dessa snäckor. är det någon som vet om medlet hjälper, som man kan köpa i zooaffären? eller om det finns något annat som man kan göra så att dom dör! känns som att sniglarna bara ökar hela tiden, som jag nämnt så ser jag dom varje dag. känns även som att mina fiskar inte mår bra. att dom blivit "sjuka" på något vis sen dessa skadedjur dök upp i mänder. nu t,ex så gör jag ett vattenbyte för några av fiskarna verkar inte må så jätte bra, då träffade jag på 5 snäckor som satt på värmestaven och två andra på rutan. så trött på dom!! =((
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 23 augusti 2005 09:51
[QUOTE=trollet85]är det någon idée att köpa medel som tar bort dom? verkar vara massvis av dom helt plötsligt. som jag nämnt tidigare har jag inte haft problem med dem under det halvår jag haft dom. men nu ser jag någon varje dag. sitter på rutan eller något blad. varför denna invation nu? dom borde ju följt med någon växt eller liknande förut?[/QUOTE]
Visst tar det död på snäckorna - ofta också på vissa fiskar och växter - och om man dödar dem alla och man har mängder i akvariet så ruttnar de och förorenar vattnet vilket rubbar den biologiska balansen.
Dra istället ner på matningen så minskar de automatiskt och skaffa eventuellt några snäckätande fiskar.
Själv har jag alltid haft snäckor i mina akvarier (efetrsom de är nyttodjur) men eftersom jag inte övermatar blir de aldrig så många att de blir störande.
#34 - 23 augusti 2005 10:05
okej, befarade det. men gör dom så jätte stor nytta snäckorna då? omvandlar vissa ämnen vet jag, men inte exakt hur bra dom är. tycker dom är ganska äckliga när dom sitter lite här och var. men jag ska börja mata fiskarna mindre nu iaf så får vi hoppas det blir bättre! kan du nämna några fiskar som gärna äter sniglar? jag har två black molly (hane och hona) samt fyra neontetror som alla är hanar, tror jag. Så att du kan nämna fiskar som går bra ihop med dom också...
#35 - 23 augusti 2005 14:14
har du provat de Iit_mutt skrev på förra sidan om gurkan ?
#36 - 23 augusti 2005 14:18
jo jag gjorde det. men de fanns inte en enda snigel på gurkan morgonen efter... kanske testar igen men de känns som det inte var ett bra trick. vad i gurkan är dom så förtjust i då?
#37 - 29 augusti 2005 21:36
salt är bra om man vill bli av med sniglar, jag försökte förgäves få snäckor(sniglar alltså) att överleva i mitt bräckvattensakvarium, men det var förgäves. de kolade efter några timmar i 0,5-0,7% salt. så en ide kan ju vara att flytta på fiskar och salta akvariumet, och sen gör vattenbyten så man får bort saltet.
filterbakterierna borde klara sig.
#38 - 30 augusti 2005 05:11
Ja det var ju en idée.. får se om jag orkar schåa med det! känns som en omöjlighet att bli av med dem. de kanske dör, men de finns alltid någon som överlever och så blir mitt kar trakasserat av dom igen ^^

Hittade 12 stycken igår på mitt dinosaurieskelett huvud, bara det är UÄK!!
Hittad ytterligare 4-5st på glaset, några råkade jag tappa och någon fick jag tag på.......... evighetsgöra =(

Annons