Uppvärming i garage

#1 - 19 februari 2013 11:37
Hej! Nu är det så att jag planerar ännu en damm att ha mina slöjstjärtar i. Men då dess inte klara av vinter ute i dammen så ska de få bo i en inomhus damm i garget på 750 L. I garaget kommer vattnentempen ligga på ca 6 grader utan doppvärmare.

Min fråga till detta då. Går det möjligtvis att värma upp vattnet till ca 17-20 grader med en bra doppvärmar? Någon som har ett förslag på en sådan doppvärmare? Sist men inte minst, kommer det bli dyrt att hålla uppe vattnetempen en hel vinter?

Mvh PondLover
#2 - 19 februari 2013 11:41
Det går, du kanske kan isolera akvariet ordentligt? Se till att det är täckt ordentligt från avdunstning. Annars kommer det bli otroligt fuktigt i garaget och du riskerar att få mögel. Har inte räknat på det men det kanske kostar en tusenlapp för uppvärmningen över vintern.
Hur löser du vattenbyten?

Styfv, Karlstad
#3 - 19 februari 2013 11:50
Tack för snabbt svar!
Själva inomhusdammen ska vara byggd med reglar och frigloit ska vara inbyggt i den. Kommer även starta en tråd om både inomhus och utedamm!

En tusenlapp kan nog gå an! Ingen som har ett bra förslag på en doppvärmare som passar?

Mvh PondLover
#4 - 19 februari 2013 12:05
Glömde vattenbyterna! Men antingen pumpar jag ut vattnet ute eller så får man ta hink efter hink, sedna fyller jag på med trädgårdsslagen.
Hur ofta och hur mycket vatten måste man byta tros?

Mvh PondLover
#5 - 19 februari 2013 13:35
Hej,
jag har guldfiskar ute i damm på sommaren och i uppvärmt akvarie på vintern. Var inne ett tag på "kallförvaring", men bestämde mig för akvarium till sist. Trevligt att kunna se dem även på vintern, men man behöver ett rätt så stort akvarium och jag ligger nog i underkant.

Guldfiskarna slutar äta under 8 grader, och då slutar de ju att skita ner också. Så vattenbytena blir i det läget inte särskilt betungande. Kör du upp temperaturen till 17-20 grader får du mata och då får du byta mycket vatten. Jag byter 30% varje vecka. Du måste också ha en bra filterlösning. (Allt beror så klart på hur mycket fisk du stoppar i)

Dammfiskar säljs i akvarieaffärer och i en del trädgårdsbutiker. Oftast säljer de andra varianter av guldfisk som är härdigare än slöjstjärt, men du har kanske redan de fiskar du har tänkt dej?

/Roffe
#6 - 19 februari 2013 16:13
Har redan de fiskar jag vill ha, alla sorters slöjstjärtar som är lagliga i Sverige. Totalt 19 stycken är dem. Några kommer få bo inne i akvariet på vintern och några ute i garget.

När det gäller filterlösningen så ska jag göra mitt eget filter, som förhoppningsviss kommer funka. Nu dök det helt plötsligt upp en annan fråga i huvudet på mig! Ni vet inget filtermatrial man kan hitta här hemma? Jag har testat disktrassor, vilket funkade riktigt bra! Men efter ca två veckor måste man byta ut dem eftersom de är biologiskt nedbrytbara. Och de som inte är biologiskt nedbrytbara kanske är farliga för fiskarna?

Har även sett på youtube och min kompis använde sig av detta. Man tar en bunt (ca10-20) sugrör som är cirka 5-10cm långa och binder ihop dessa eller använder gummiband, dessa ska då funka som bioballs. Vad tror ni om det? Kom gärna med förslag på filtermatrial man kan hitta hemma!

Men leter fortfarande efter en bra doppvärmare man kan använda sig av.

Mvh PondLover
#7 - 19 februari 2013 16:29
Morsans kompis har sina guldfiskar i ett 1 kubik "tunna" i garaget över vinter. Knappt någon mat, inga vatten byten inge ljus etcetc dom brukar må skit bra när dom blir utsläppta fram på våren :)

jag säger inte att denna lösning är bra eller dålig bara nämner den :)
#8 - 19 februari 2013 16:37
Om du inte har värme slutar de och äta och du behöver knappt byta vatten alls. Men dom växer heller inget då. Vill du att dom ska växa även på vintern skitar dom ner ganska bra, ja tycker inte du ska köra med sugrör. Du behöver rejält med filter. Jag gillar "Ryskbompa"s förslag med en kubik i garaget. Billig (250-400:-), lätt hanterbar (tom), lätt att isolera, kanske lite svårare att täcka ordentligt mot avdunstning. Men som sagt, ska du ha värme och mata dom över vintern är mitt förslag att skaffa ett rejält filter!

Styfv, Karlstad
#9 - 19 februari 2013 16:58
Går det verkligen att göra så med slöjstjärtar? Alltså som med guldfiskar, för slöjsjtärtar är ju mycket mer känsligare för lägre tempraturer. Tveksam till det.

Tänkte prova göra ett sånt här filter
" target="_blank">
. Men då med redigt filter som man kan köpa på djuraffärer etc. Men kanske även lägga i bioballs.
#10 - 19 februari 2013 18:46
Jag har övervintrat slöjstjärtar i både damm och kallt akvarium med gott resultat många gånger. Dock inte dom där avlade tragiska slöjstjärtarna som knappt kan simma. De jag haft har varit karplika guldfiskar med långa fenor. De har klarat sig bra från bara några cm storlek utan mat i 4 månader.
Filter finns det många andra här som är bättre på, men biobollar är väl bäst i ett droppfilter?

Styfv, Karlstad
#11 - 19 februari 2013 19:02
Intresant! Jag har alla olika sorter, vanlig, pearscale, oranda, balck moor, panda moor (helt vit just nu). Ingen av dessa ser ut att ha några hälso problem. Men ranchu och lionhead (inte lagliga i Sverge) har ofta problem sägs det.

Eftersom jag har så många sorter måste jag varma upp vattnet. Black moor och oranda klarar nog inte låg temp.

Filtermatrial till videon jag skickade är välkomna!
#12 - 19 februari 2013 20:00
Vad är det där med slöjstjärtar som är lagliga i Sverige? Så långt jag sett finns inga förbud mot att importera (men krav på vissa tillstånd då), sälja eller hålla några slöjstjärtar. Det som finns är ett avelsförbud och hur långt det sträcker sig är en tolkningsfråga. Definitivt bör det stoppa avel på de värsta formerna men det går även att tolka som att all avel på slöjstjärtar är förbjuden i Sverige.
#13 - 19 februari 2013 20:06
Ja det är konstigt det där. Frågade för ett tag sen på mina lokala djurbutiker om de kunde ta in ranchu och lionhead, men det var förbud på dem sa de i butikerna. Men jag vet ett fåtal som har dessa här i Sverige, så det är ju inte alls omöjligt att få in dem.
#14 - 19 februari 2013 20:23
Nja, vad som gäller är att många importörer gjort en överenskommelse om att inte ta in de värsta avarterna. Därför kommer de oftast inte ut i butikerna, inte för att de är förbjudna egentligen men för att branschen har städat själva. Bra så, låt fiskar se ut som fiskar.
#15 - 20 februari 2013 04:42
Sökte på ranchu och lionhead. Det va ena sorgliga fiskar, skaffa några riktiga guldfiskar så du får något att titta på! ;) Smaken är som baken men det ska bli kul att följa garageprojektet, lycka till!!!

Styfv, Karlstad
#16 - 20 februari 2013 06:23
Att få upp tempen är inga större problem, ett par rejäla doppvärmare fixar detta, men som du anar blir det inte riktigt gratis. Är de på tex 300w kommer de troligen att få jobba hela tiden, men givetvis beroende på hur välisolerad dammen är ger det sig hur fort den kyls av. Glöm inte avkylningen uppåt.

Annons