Uppväxtfoder till Nothos??

#1 - 7 november 2006 11:48
Hej!
Jag var och tittade på Malmö Akvarieförenings utställning i helgen och såg bl.a flera fina kar med killis och där fanns även några väldigt fina exemplar av Not. Rachovii. Jag funderar bara på vad dom har fått för mat för att bli så stora??
Mina äter nykläckt artemia samt frusna cyclops och svarta mygglarver på våren, men jag kommer inte upp i dessa storlekar. Mina fiskar är friska och fina i färgerna, men storleken fattas. Och mina har haft gott om plats när dom vuxit upp. Är det dom vita mygglarverna som simmade omkring i karet som gör det?? Väldigt fina fiskar var det i alla fall!

Mvh
/Ingela
#2 - 7 november 2006 15:03
Jag vet att Alf P fångar mängder med vita mygglarver till deras fiskar så det kan nog vara en av orsakerna (f*n att man inte har tillgång till vita mygglarver här i trakterna - men i Värmland borde de ju finnnas någonstans).
Annat lämpligt levande foder är ju Moina och bananflugor.
Och Moina odlar Alf och Anita också.
#3 - 8 november 2006 07:25
Nu är inte den Vita Mygglarvens utbredningsområde min specialitet...
Varför skulle dom finnas i Värmland men inte i Huskvarna?? Eller har du letat och inte funnit några?? Jag får väl fiska fram håven och ut och prova!!

Mvh
/Ingela
#4 - 8 november 2006 08:36
Jag har för mej att de vita mygglarverna ökar norröver.
Där jag håvat dafnier häromkring 2004-2005 finns endast enstaka vita tyvärr.
Men eftersom det är säsong nu kanske man skulle göra ett par försök till.
Alf P åker 10 mil tror jag för att fånga dem vilket tyder på att de kanske finns i södra småland någonstans.
#5 - 8 november 2006 09:06
Är inte grindalsmask ypperligt om ni ska sätta kött på killis? Massor av protein, enkelt att odla hemma.
#6 - 8 november 2006 09:27
Jag använder grindalsmask också.
Om de blivit riktigt stora även klippt metmask.
Men jag tror inget går upp mot att låta fiskarna simma bland mygglarver.
:)
#7 - 8 november 2006 12:12
Det får bli att odla Grindalsmask (Grindal-smask?) också nu. Typiskt att jag börjar plannera detta när vintern står för dörren. Hoppas jag kan hitta någon i närheten som odlar!

Tack för era svar!
Mvh
/Ingela

Annons