Upstart av 54l tanganyika

#1 - 5 april 2011 14:37
Precis som rubriken lyder så skulle jag behöva lite tips på tanganyikaciklider som kan gå i ett 50-60l akvarium. Är det snäcklekare för hela slanten som gäller, eller finns det nåt annat väsen från tanganyikasjön som skulle kunna gå i en så pass liten burk?
Här om dan frågade jag zooaffären vilka t-ciklider som passar ett 54 liters. Dom rekomenderade n.brichardi, snäcklekare, l.caudopunctatus eller julidochromis. Men med hjälp av endast en hjärncell kan man ju räkna ut att julle, caudopunctatus och brichardi inte kan gå i en burk som är 60cm bred då fisken blir 10cm. Synd för zooaffären att dom lyckats hitta personal som inte ens kan tänka lågiskt...
Jag har funderat lite på standardprylarna till akvariet också, vet tex inte vilken kapacitet pumpen har, men det finns det förhoppningsvis nån annan på forumet som har kolla på. Alla tips på både fisk och akvarieutrustning är jag tacksam för.
#2 - 5 april 2011 14:49
snäcklekare är nig det som gäller ja.
#3 - 5 april 2011 19:01
Ok, om det är så det ligger till är det väl bara att gilla läget då. Har haft brevis förut, och det tyckte jag inte direkt var nån hit om man säger så. Brevis var för färglös och lugn enligt mitt tycke. Tycker att ocellatus och multifasciatus är ganska coola, åtminstone för att vara snäcklekare, men jag antar att dessa arter inte går att ha tillsammans i ett 54 liters... Vilken av dom är det egentligen mest fart och fläkt i och vilken är färgstarkast, samt hur många bör man hålla i ett så litet kar?
Hmmm... eller skulle man rent av satsa på en större burk. Aja.. mycket tankar är det som snurrar runt runt i kålhuvet... Det vore kul med tex en julidochromisart och en snäcklekare i samma kar för att få lite variation på det hela, vilken akvariestorlek behövs för det?
#4 - 5 april 2011 19:20
Lite mindre jullar går att ha i små akvariet, se tex Julidochromis ornatus, Mpulungu
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=565&SOK=1

Jag är själv riktigt sugen på multifasciatus! Kolla lite i denna tråden, finns lite beskrivningar av deras beteende där. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146589
En riktig grävmaskin :)

Jag tror att du ska kunna ha ett par mindre jullar och några multifasciatus i ett 100L. Kanske tom 80L. Men jag har ingen erfarenhet, jag är bara Tanganyika-drömmare, än så länge. Så lita inte allt för mycket på vad jag säger ;)
#5 - 5 april 2011 20:07
Nä, du får endast plats med snäcklekare där. Jullar kan vara rätt tuffa mot varandra och passar inte i ett 54 l kar. De bör minst ha 100 l.
#6 - 5 april 2011 20:08
Ocellatus tycker jag inte du ska ha i 54l då de är lite för aggresiva mot artfränder..

Dessutom så är det mer fart i multisen.. ;)

Skulle jag vara dig så skulle jag köra multisar i 54l och sedan tjäna stålar!! :d:d ;)
#7 - 6 april 2011 09:37
Hehe, jag har inte tänkt att skaffa 54 burken ännu, det blir nog fram mot sommaren, och tills dess finns det mycket tid att tänka om och ändra sig. Jag har hört talas om den så kallade störreakvariesyndromen, som många akvarister drabbas av. Därför är det kanske bättre att jag skaffar ett lite större kar på en gång, istället för att först köpa ett 54l och sedan ett nytt större. Det största problemet med ett större kar är platsbristen här hemma i lyan. Har planer på att slänga ut mitt 125l sällskapskar och ersätta det med ett lika stort tanganyikakar. Men innan allt detta görs skall mitt malawiprojekt slutföras, som inte är mer än halvklart. Det kommer bli överfult med akvarier här hemma, hehe.
#8 - 6 april 2011 09:39
Paddy skrev:
Har planer på att slänga ut mitt 125l sällskapskar och ersätta det med ett lika stort tanganyikakar.

Kan du inte byta ut inredningen bara? ^_^ Måste du byta ut hela akvariet?
#9 - 6 april 2011 09:48
Nasso skrev:
Kan du inte byta ut inredningen bara? ^_^ Måste du byta ut hela akvariet?

Nja, det karet är inte direkt i fint skick, det är farsans gamla kar som säkert är 20 - 30 år gammalt, och ingen vacker syn direkt. Dom råstiga stålkanterna är ojämna och så långt ifrån symmetriska man kan komma. Sen är det ju nått magiskt över ett sprillans nytt kar också, och den känslan vill man ju inte heller gå miste om. :D
#10 - 6 april 2011 09:52
Paddy skrev:
Nja, det karet är inte direkt i fint skick, det är farsans gamla kar som säkert är 20 - 30 år gammalt, och ingen vacker syn direkt. Dom råstiga stålkanterna är ojämna och så långt ifrån symmetriska man kan komma. Sen är det ju nått magiskt över ett sprillans nytt kar också, och den känslan vill man ju inte heller gå miste om. :D

Ah :) Är det 125L med stålkanter så skymmer det ju lite.... Helglasat ska det vara får mindre kar! :)
#11 - 6 april 2011 09:55
ska alltid vara helglasat! gillar inte ramkar alls! kör bara på helglasade kar ( mer elelr mindre)
#12 - 6 april 2011 10:19
Yes, håller med.
:)
#13 - 6 april 2011 12:28
Jag är sugen på att skaffa ett 540 L. Känns tryggare med ram när det är stort. Sover kanske lite bättre om nätterna :) Även om det antagligen är lika säkert med helglasat.
#14 - 6 april 2011 12:58
Nasso skrev:
Jag är sugen på att skaffa ett 540 L. Känns tryggare med helglasat när det är stort. Sover kanske lite bättre om nätterna :) Även om det antagligen är lika säkert med helglasat.

vänta nu? hur menar du? "känns tryggare med helglas när det är stort." " även om det är antagligen lika säkert med helglas" ???
#15 - 6 april 2011 13:26
hannesc skrev:
vänta nu? hur menar du? "känns tryggare med helglas när det är stort." " även om det är antagligen lika säkert med helglas" ???

Jaaa. Jag vet :) Jag menar att det är obefogad oro. Som att gå tillbaka för att kolla om dörren är låst efter att man lämnat lägenheten. Fast man vet att den är låst. Kanske bara är jag :)
#16 - 6 april 2011 13:33
Nasso skrev:
Jag är sugen på att skaffa ett 540 L. Känns tryggare med helglasat när det är stort. Sover kanske lite bättre om nätterna :) Även om det antagligen är lika säkert med helglasat.

''Även om det antagligen är lika säkert med ram'' menar du väl? ;)
strunt samma, vi kanske borde hålla oss till ämnet 'afrikanska ciklider' innan tråden blir låst.
#17 - 6 april 2011 13:46
Nasso skrev:
Jaaa. Jag vet :) Jag menar att det är obefogad oro. Som att gå tillbaka för att kolla om dörren är låst efter att man lämnat lägenheten. Fast man vet att den är låst. Kanske bara är jag :)

dina meningar dont makes sense!

ärt det så som Paddy menar?
#18 - 6 april 2011 14:05
Ja. Jag skrev fel. Beklagar förvirringen. Lovar att hålla mig till ämnet nu.
#19 - 6 april 2011 15:05
Ingen fara
;)
#20 - 6 april 2011 19:08
Jag kan ju ta och visa ett av mina andra kar så länge.. där i har jag ett lekpar med n.brichardi, en gul algätare och en gibbiceps. Säg gärna om det finns nått jag kan bättra på, både kritik och positivitet är jag glad för.
:)
http://s1201.photobucket.com/albums/bb359/Paddy86/?action=view&current=DSC_5790.jpg
#21 - 6 april 2011 19:31
ser ju jättemysigt ut!"

det enda jag skulle peta på är krukan. tycker inte de är snygga i ett akvarium. byt gärna ut den mot lite mer sten i ett röse sådär.men annars ser det ju kanonfint ut :D
#22 - 6 april 2011 19:46
Tackar tackar :) jag förstod att nån skulle slå ner på krukan, hehe. Läste i en bok att krukor kunde vara bra att ha som lekgrottor, men den har inte kommit till användning för det. Jag har faktiskt själv också funderat på att ta bort den, eftersom den inte dirket smälter in i den övriga miljön. Kolstenen skall jag eventuellt också ta bort och ersätta med sten som smälter in mer. Anledningen till att jag använde kolsten var att zooaffären sa att det kunde hjälpa till att rena vattnet, för att kol typ binder smutsämnen på nått magiskt kemiskt sett... stämmer det?
Ett stenröse kan nog bli svårt att få till just i den änden av akvariet, ett av dom två filterna sitter där, så ett stenröse skulle dölja filterinsuget. Men krukan skall ersättas med sten i alla fall, och eventuellt kolstenen också. Kanske det går att få till ett lite indre stenröse, jag får prova mig fram.
:D
#23 - 6 april 2011 20:04
kolet renar bara ett tag .så njaaa säger jag väl om stenen. bättre då att lägga aktivt kol i filtret. men det brukar man enbart göra vif uppstart o efter medicineringar.

är nog inte hela världen om insuget döljs lite grann. vatten o smuts letar sig dit än då ;) iaf av min erfarenhet.
#24 - 6 april 2011 20:28
Hur stort är det där akvariet? Gibbiceps blir väldigt stora. Riktiga monster. En akvariebutik i närheten av där jag bor har en gigantisk gibbiceps, är över 40cm. Riktigt jätte.

Zoopets artbeskrivning säger minst 2m långt och 600L volym.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

Annars ser det riktigt fint ut. Gillar bakgrunden skarpt. Vad är det för någon?
#25 - 6 april 2011 20:37
gissar på att bakgrunden är av typ samma som jag har i mitt malawi. vilkjet jag inte har en aaaaning om vad det är för märke. nått "made in some asian country" typ
#26 - 6 april 2011 20:54
Ser riktigt bra ut. Lite mer djup än slimline och antagligen lite billigare än btn rock (heter de så? de med malawi eller tanganyika).
#27 - 6 april 2011 20:57
bra mycket billigare. jag fick min för 500:- men sen så känner jag ju micke på DM o jobbar ju där varje torsda så det var la lite kompis pris på den med
#28 - 7 april 2011 13:02
Nasso skrev:
Hur stort är det där akvariet? Gibbiceps blir väldigt stora. Riktiga monster. En akvariebutik i närheten av där jag bor har en gigantisk gibbiceps, är över 40cm. Riktigt jätte.

Zoopets artbeskrivning säger minst 2m långt och 600L volym.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

Annars ser det riktigt fint ut. Gillar bakgrunden skarpt. Vad är det för någon?

Akvariet är på drygt 100l och 80cm långt. Jag har haft gibbicepsen i två år och han har växt från 5cm till nästan 17cm nu :D
Men tyvärr är ju akvariet för litet, men det visste jag inte när jag köpte den. Han har börjat växa ur burken nu... så jag får nog göra mig av med min bästa vän :(
Bakgrunden fick jag gratis av en gammal akvariepolare, så den vet jag inget om, men snygg är den ;)
#29 - 7 april 2011 14:57
hannesc skrev:
gissar på att bakgrunden är av typ samma som jag har i mitt malawi. vilkjet jag inte har en aaaaning om vad det är för märke. nått "made in some asian country" typ

Är det inte någon typ av Aquaterra bakgrund? De är också lite billigare än BTN.
#30 - 7 april 2011 15:00
nope. den är typ gjord i glasfiber eller nått. vi grävde fram den under massa gamla lysrampen på lagret på DM. fast micke har börjat ta hem sånna nu. laaseku har en sån i sitt malawi med nu. men vet inte märket på den.
#31 - 7 april 2011 15:49
hannesc skrev:
nope. den är typ gjord i glasfiber eller nått. vi grävde fram den under massa gamla lysrampen på lagret på DM. fast micke har börjat ta hem sånna nu. laaseku har en sån i sitt malawi med nu. men vet inte märket på den.

min är också i glasfiber, då är det säkert samma som din.
#32 - 7 april 2011 16:51
hannesc skrev:

Du har inte möjlighet att kolla upp vad det är för någon? :) Hade varit superbussigt! Det var där du jobbade väl?

Edit: laaseku? Försökte skicka ett privat meddelande men verkar inte finnas en användare som heter så?
#33 - 7 april 2011 20:06
Rockzolid? Fast de kostar dock lika mycket som BTN. Fast de är mycket mera prisvärda än en vanlig BTN bakgrund. De är skitsnygga :)
#34 - 7 april 2011 20:30
Auratusen skrev:
Rockzolid? Fast de kostar dock lika mycket som BTN. Fast de är mycket mera prisvärda än en vanlig BTN bakgrund. De är skitsnygga :)

Kanske. Kanske.

http://www.unimati.dk/Dekoration.htm
Sjukt snygga är de iaf! Blir grymt inspirerad när jag tittar på den sidan. Det blir ett bokmärke jag kommer komma tillbaka till många gånger! En bakgrund kan göra ett helt kar!
#35 - 8 april 2011 06:31
jag kan kolla vad de heter ja. jobbar där liksom lite när som helst. inte anställd utan har mest blivit att man varit där så ofta att man numera hjälper till med saker :)

aah jag stavade nog fel till namnet där. men han heter nått liknande här :D
#36 - 8 april 2011 06:36
hannesc skrev:
jag kan kolla vad de heter ja. jobbar där liksom lite när som helst. inte anställd utan har mest blivit att man varit där så ofta att man numera hjälper till med saker :)

aah jag stavade nog fel till namnet där. men han heter nått liknande här :D

Akvariebutiksvolentär? :P
#37 - 8 april 2011 06:53
japp. stämmer bra den beskrivningen. varje torsdakväll är jag där nere. med Mr J.E här på forumet med. en liten inofficell akvarieförening :D
#38 - 8 april 2011 06:59
hehe, låter ju kul :)
#39 - 8 april 2011 07:02
det är det. så igår bytte jag vatten på vår utställning. grejjade med lite fläktar till ett saltvattenskar. sen får vi alltid levernas på torsdagar så masa fisk o växter som ska packas upp :)
#40 - 8 april 2011 07:06
Då får du first pick på allt med :D (sorry för OT)
#41 - 8 april 2011 07:07
japp. så klart ;)

sorry för OT
#42 - 9 april 2011 11:46
Nu har jag bytt ut krukan mot ett stenröse, tack för det tipset! det vart mycket bättre :D
Vattnet har börjat bli brunaktigt, vet inte om det syns på bilderna... Senaste vattenbytet gjordes i förrgår. Nån som vet vad det kan bero på? Är det skadligt för fiskarna?
http://s1201.photobucket.com/albums/bb359/Paddy86/?action=view&current=DSC_5880.jpg
http://s1201.photobucket.com/albums/bb359/Paddy86/?action=view&current=DSC_5883.jpg
#43 - 13 april 2011 16:53
bildkommentarer uppskattas! :D
kan berätta att jag har bestämt mig att köra med en grupp på 8st multifasciatus. såg att akvariehobby i uppsala hade ett bra erbjudande på ett 54l, och det passar ju bra eftersom jag ska till en polare i uppsala nästa vecka, så skall passa på o slå till då. Skulle behöva lite inspiration på inredning, så om nån har bilder på ett snäcklekarkar får ni gärna lägga upp det :D
#44 - 17 april 2011 16:02
Kom igen.. nån måste ju ha lite insperationsbilder på lager ;)
#45 - 17 april 2011 16:38
Ser nice ut! Stenarna passar riktigt bra med bakgrunden!

Jag har lagt upp lite inspiration som jag hittat på en mängd olika ställen här:
http://nasso.se/file/akvarieinspiration
Kan kanske vara nåt som inspirerar någon annan också, det vet jag inte. :)
Vissa av bilderna innehåller nån detalj som jag ville komma ihåg så det kan vara lite "intern" anledning till att jag sparat dem.
#46 - 17 april 2011 17:41
Yes, synd bara att vattnet såg/var brunaktigt på bilderna.. men det problemet verkade lösa sig självt konstigt nog, hur som helst är vattnet kristallklart nu.
Grymt snygga bilder du hittat där! dom där karen såg verkligen proffs-inredda ut, i synnerhet bild tre uppifrån. Bilden längst ner på listan känner man ju igen, hehe :D ;)
igår skaffade jag mig en BTN slimline som skall sitta i det blivande multiskaret. och nästa vecka skall karet skaffas, som sagt. bilder kommer så fort projektet dragit igång.
#47 - 17 april 2011 18:56
Haha. Det hade jag glömt (sista bilden). :) gillar den bakgrunden skarpt!
#48 - 17 april 2011 19:15
Paddy skrev:
Nu har jag bytt ut krukan mot ett stenröse, tack för det tipset! det vart mycket bättre :D

Vattnet har börjat bli brunaktigt, vet inte om det syns på bilderna... Senaste vattenbytet gjordes i förrgår. Nån som vet vad det kan bero på? Är det skadligt för fiskarna?

http://s1201.photobucket.com/albums/bb359/Paddy86/?action=view&current=DSC_5880.jpg

http://s1201.photobucket.com/albums/bb359/Paddy86/?action=view&current=DSC_5883.jpg

Häftig upplägg! Lite annorlunda mot vad man vanligtvis ser. :D
Den enda möjliga inspirationen jag kan ge är mitt kar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795&page=57
Inte det mest fantastiska men att sätta en modul "upp&ner" och satsa så mycket på alger är lite ovanligt i alla fall. :)
#49 - 18 april 2011 13:41
Häftig upplägg! Lite annorlunda mot vad man vanligtvis ser. :D

Den enda möjliga inspirationen jag kan ge är mitt kar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795&page=57

Inte det mest fantastiska men att sätta en modul "upp&ner" och satsa så mycket på alger är lite ovanligt i alla fall. :)

Ja, häftigt att ha både moduler och en bakgrund i samma kar, där väckte du en sovande tanke hos mig. Men det finns väl knappast några moduler som är små nog för ett 54l kar, eller?
#50 - 18 april 2011 13:44
Paddy skrev:
Ja, häftigt att ha både moduler och en bakgrund i samma kar, där väckte du en sovande tanke hos mig. Men det finns väl knappast några moduler som är små nog för ett 54l kar, eller?

Man får kapa bitar av större moduler ett spillbitar från 3d-bakgrunder. Eller så borde man lätt kunna fixa sådant själv i så små storlekar. :)
#51 - 18 april 2011 15:08
Man får kapa bitar av större moduler ett spillbitar från 3d-bakgrunder. Eller så borde man lätt kunna fixa sådant själv i så små storlekar. :)

yes, får ta mig en funderare på det. att bygga en modul själv låter inte helt fel. Att lägga ner en tusenlapp på en modul som man bara skall använda en del av låter desto mera fel i så fall ;)

Hur gjorde du visual, satte du fast modulen direkt på bakgrunden eller på en av kortsidorna, samt har du några tips på vad man kan bygga en modul i för material? Har nämligen aldrig byggt något eget akvarietillbehör hittills..
#52 - 18 april 2011 15:16
Det är i så fall om man får spillbitar från när man kapar delar till ett annat kar.

Japp, limmat med TEC-7 mellan modul och Rockwall och det sitter än i alla fall. Allra bästa är nog att karva ur bakgrunden och fästa modulen i glaset, men fungera det enklare så. ;)
Frigolit som täcks med puts och giftfri lack verkar vanligast, finns en miljon trådar om ämnet och jag är en av de mindre kvalificerade att ipsa om hur man gör. :p
#53 - 18 april 2011 19:12
tack, får ta o leta upp nån av dom trådarna, då ;)

Annons