usel julklapp :S

#1 - 11 januari 2008 16:49
Hej,
jag har PANIK just nu. jag fick ett akvarium på 28 liter som jag hade önskat mig till räkor.. jag var jätte glad tills jag fick en påse med tre slöjstjärtar som var ca 10 cm..
nu har staxckarna ingenstans att bo.
mitt 200 L är under behandling för nitrit problem.
mitt panik inredda sälskapakvarium på 54 L är guppys, neontetror mm. (flyttade ifrån 200 L )
andra akvariumet har jag gett bort pga plats brist..
slöjstjärtarna har fått bott i 28 L akvariumet sålänge då dom inte har någon annan stans att bo. jag vet inte om dom är stressade pga det lilla utrymmet mendet ser ut som om någon nafsar på deras fenor. Det är inte fenröta, helt säker.
det är svårt att förklara. så djuraffären ville inte ha dom om eftersom att dom kanske var sjuka så nu vet jag inte va jag ska ha dom :S inga pengar till ett större akvarium.:(:confused: ps dom är friska övrigt.
#2 - 11 januari 2008 17:40
KAnske du kan ge bort dem till någon som har ett lite större kar?
#3 - 11 januari 2008 17:43
Har du katt?
#4 - 11 januari 2008 18:32
MattiasL skrev:
Har du katt?

:p:D Dagens!
Bilagor:
#5 - 11 januari 2008 20:16
Det var ganska obetänksamt av dig att ta emot slöjstjärtar när du vet att du inte har plats eller lämpligt akvarium för dem. Om alternativet var att de annars skulle ha avlivats, så hade det kanske varit lika bra...? Att ge dem för liten yta, och låta deras fenor nafsas ner, är nog värre för dem än att avlivas snabbt och icke-plågsamt.

Men självklart ska du i första hand försöka ge bort dem till någon med stort akvarium. Men alla gillar inte slöjstjärtar för de har ju lite speciella krav på vattentemperatur och storlek på akvariet, plus att de kan skita ner mycket... Så du borde ha tänkt efter före.

Om du ändå vill behålla dem, se till att byt 50% av vattnet ganska ofta i det lilla akvariet så att du slipper nitrit-problem där också (risken är stor nu med så stora fiskar).

Överdosera gärna med Nitrivec för säkerhets skull.
Har du tagit bort alla fiskar från det stora karet? Överdosera med Nitrivec där också, men det gör du säkert redan. Halterna av nitrit borde då gå ner mycket snabbt, särskilt om du inte har några fiskar i akvariet.

(Tycker det var lite taskigt att retas om katten, faktiskt.)
#6 - 11 januari 2008 20:28
toccata skrev:

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]LOL :D[/SIZE][/FONT]
#7 - 11 januari 2008 21:50
toccata skrev:
Det var ganska obetänksamt av dig att ta emot slöjstjärtar när du vet att du inte har plats eller lämpligt akvarium för dem. Om alternativet var att de annars skulle ha avlivats, så hade det kanske varit lika bra...? Att ge dem för liten yta, och låta deras fenor nafsas ner, är nog värre för dem än att avlivas snabbt och icke-plågsamt.

Men självklart ska du i första hand försöka ge bort dem till någon med stort akvarium. Men alla gillar inte slöjstjärtar för de har ju lite speciella krav på vattentemperatur och storlek på akvariet, plus att de kan skita ner mycket... Så du borde ha tänkt efter före.

Om du ändå vill behålla dem, se till att byt 50% av vattnet ganska ofta i det lilla akvariet så att du slipper nitrit-problem där också (risken är stor nu med så stora fiskar).

Överdosera gärna med Nitrivec för säkerhets skull.

Har du tagit bort alla fiskar från det stora karet? Överdosera med Nitrivec där också, men det gör du säkert redan. Halterna av nitrit borde då gå ner mycket snabbt, särskilt om du inte har några fiskar i akvariet.

nu är du orättvis. :confused: inte kunde jag veta att jag skulle få slöjstjärtar?
vad kunde jag göra än ta emot dom? dom hade redan varit ett par timmar i en liten plastpåse som var inslagen. jag ville ha crystal red räkor, och ett litet kar till dom...inte slöjstjärtar, jag känner ingen som har akvarium, tror knappast att man kan sätta ut en annons på blocket om slöjstjärtar med fransiga fenor:confused::(
#8 - 11 januari 2008 21:58
Går det inte att lämna dom tillbaka där dom blev köpt...
#9 - 11 januari 2008 23:20
Var en himmla sits du befinner dig i. Lägg ut dem på annons som skänkes, eller skär halsen av dem för en snabb död. Det är mitt råd :-/

Affären som sålde dem, borde ta tillbaka dem. Men men, alla affärer vill ju inte vara hederliga.

Lycka till!
#10 - 12 januari 2008 15:42
Jag förstod inte att du fått dem som present utan trodde du fått dem av någon som inte längre kund ha dem. Men oavsett: Förstår inte hur du kunde få så stora fiskar, när du dessutom har nitrit-problem med akvarierna du har :(

Som sagt: Lämna tillbaka, lämna bort eller avliva... Det är väl de val som finns.

Åk runt till alla möjliga djuraffärer och förklara situationen. Säg att du fick dem till ett alldeles för litet akvarium, säg att du är ledsen och desperat och inte vill döda fiskarna, säg att de är alldeles nyköpta... Säger de nej då finns det ju inget att göra. Om du inte snabbt får ordning på 200-liters och flyttar dem dit.
#11 - 12 januari 2008 17:38
[:-132]
Om du fick sköjstjärtarna i julklapp så borde ju ditt nitritproblemet 200 vara avklarat vid det här laget, eller?
#12 - 12 januari 2008 17:38

Om du fick sköjstjärtarna i julklapp så borde ju ditt nitritproblemet vara avklarat vid det här laget, eller?
#13 - 12 januari 2008 17:52
Gaffel skrev:

Om du fick sköjstjärtarna i julklapp så borde ju ditt nitritproblemet vara avklarat vid det här laget, eller?

Risken att råka ut för nitrit under en uppstart är ca en månad. Sedan börjar man förhoppningsvis få balans i karet:).
#14 - 12 januari 2008 21:03
Irriterad man blir på folk som köper julklappar och inte kan ett skit..
Okej, fel storlek på en tröja är väl acceptabelt, men ett 28L akvarium och 3 Slöjisar??
Herregud säger jag bara.. :(

Sen undrar man ju var det är för Zoobutik som säljer så oxå?!
#15 - 16 januari 2008 22:57
Jenny054 skrev:
Irriterad man blir på folk som köper julklappar och inte kan ett skit..

Okej, fel storlek på en tröja är väl acceptabelt, men ett 28L akvarium och 3 Slöjisar??

Herregud säger jag bara.. :(

Sen undrar man ju var det är för Zoobutik som säljer så oxå?!

Rätt många, tyvärr...
#16 - 16 januari 2008 23:21
toccata skrev:
Jag förstod inte att du fått dem som present utan trodde du fått dem av någon som inte längre kund ha dem.

Tråden heter ju för all del "Usel julklapp", det kan ju vara en ledtråd hur fiskarna kom i TS ägo. ;)
#17 - 17 januari 2008 08:30
Jo men man kan ju få dem i julklapp av någon som inte vill ha dem, alltså de behöver inte vara från en djuraffär :)
#18 - 17 januari 2008 08:55
Mabuse skrev:
Tråden heter ju för all del "Usel julklapp", det kan ju vara en ledtråd hur fiskarna kom i TS ägo. ;)

MM.. det tycker jag också...
Det är lite väl mycket halshuggning på dem som gör djuriska misstag och berättar om dem på Zoopet. Jag har läst många inlägg där folk skriver att de skäms för att erkänna här på Zoopet att de gjorde dumma misstag när de var nybörjare... :mad: Alla har rätt att vara nybörjare.. :)

Vilken ung djurvän har inte gått och samlat grodyngel eller fiskyngel och sedan har solen flyttat sig och stekt de stackars små insamlade djuren i bunken.. [:o]
En vänninas 3-åriga son samlar skalbaggar och om de är för livliga så trycker han till dem lite så de lugnar ner sig.. [:o] [:o]

Även om hjärtat är gott så kan förståndet eller kunskapen vara dålig och ingen blir bättre av att bli hackad på utan uppmuntrad till kunskap är väl bättre... Om man inte är så himla dum att man inte ska ha djur eller barn överhuvudtaget.. :D Men det är ganska sällsynt..

I detta fall var trådskaparen helt oskyldig, tycker jag.. Släng ut en annons på Eniro eller Blocket!!! Hämtas gratis.. ;)
#19 - 19 januari 2008 00:16
Håller fullkommligt med föregående talare (Skrivare : / )
Jag tycker synd om dig som har detta problem med slöjstjärtarna.
Hoppas att det ordnar sig
#20 - 19 januari 2008 05:32
Helt klart är Janina oskyldig men hennes problem kvarstår ändå. Givaren är förmodligen också oskyldig då det ännu är en ganska allmän uppfattning att slöjstjärtar kan hållas i väldigt små akvarium med bristfällig teknik. Att affären säljer dessa fiskar är inte så konstigt. De är oftast bara handelsvaror för dem. Här hemma (i Finland) finns det ett direktiv att affärer skall kolla upp med kunden att den har tillräckligt stort akvarium för de fiskar hon skall köpa men personligen har jag utsatts för denna koll endast en gång. Hoppas Janina får en lösning på sitt problem. Som tidigare nämnts i tråden är inte alla särskilt förtjusta i slöjstjärtar. Risken med att skänka bort fiskarna är att de går ett likadant öde tillmötes som nu dvs. för litet akvarium.
#21 - 6 december 2009 17:11
Två år gammal tråd, du. :p

Annons