Utblåset trycker bort växterna

#1 - 28 mars 2007 09:55
Jag har en en pump utanför akvariet och utblåset är en plastpinne med hål i. Problemet är att nu börjar en växt bli så stor att den når upp till pinnen men då är utblåset så starkt att växten böjs in mot akvariet och blir sne. Den blir heller inte högre eftersom den istället blir sne.

Vad kan man göra åt detta? Vågar jag svrida utblåset rakt upp då eller kommer det spruta rakt ut i rummet? Jag vet att man kan sänka pumphastigheten undertiden fiskarna ska få mat men det är väl inte så bra att köra på låg hastighet hela tiden varken för renheten och pumpen.

Just nu önskar jag att jag vore händig och kunde bygga något i frigolit och sätta framför doppvärmaren och pumputblåset men frågan är om det skulle bli lika rent om satte något framför utblåset.

Så här ser det ut:
http://www.zebbe.net/fiskar/pilar.JPG

Den rosa pilen visar växten (fotot är taget för exakt en vecka sedan men den växten växer hela tiden så nu är den upp till utblåset om den hade varit rak).
Den röda pilen visar där utblåset slutar. Det går även att korta ner utblåset men kan det då påverka något i akvariet eller pumpen? Akvariet är ett 240 liters.

Pumpen är en Tetratec EX 1200 och på akvarielagunen står det så här om pumpen:
1200 l/t
Anpassat för:200-500l akvarie
Tryckhöjd:1,8m
Effekt:21w

Snälla hjälp mig någon å bena ut alla mina frågetecken och komma på en bra lösning så att jag inte förändrar till det sämre.[:o] Idag rengör pumpen jättebra.
#2 - 28 mars 2007 10:25
cillan skrev:
Snälla hjälp mig någon å bena ut alla mina frågetecken och komma på en bra lösning så att jag inte förändrar till det sämre.[:o]

Klipp av växten?
#3 - 28 mars 2007 10:32
Nja jag vill att den ska bli högre. Den kommer att bli upp till ytan och det är det jag vill för alla andra växter är bara halvägs upp och jag vill att några ska vara högre
#4 - 28 mars 2007 10:55
Tja, då får du helt enkelt flytta antingen på växten eller utblåset. Medföljde det något annat munstycke än strilröret? Med en "pip" som utblås kan du enklare rikta vattenstrålen men å andra sidan blir den kraftigare.
#5 - 28 mars 2007 11:19
Näe det gjorde det inte. Enda är att rören är i tre delar så man kan välja hur många man ska ha. Alltså det är ju svårt att flytta växten för i så fall blir det väldigt tomt med växter i högra halvan av akvariet eftersom utblåset är halva akvariet.

Vad är det som avgör hur långt utblåset behöver vara?
#6 - 28 mars 2007 12:16
Jag har ett likadant filter, ska ge mig på att borra upp hålen så dom blir större och därmed lägre tryck, man kan ju även borra flera hål.

Men först ska jag se att man kan få hem nya som reservdelar ifall dom spricker.
#7 - 28 mars 2007 12:35
Eller vänd på strilröret så det sprutar mot glaset eller snett nedåt. Riktar du det mot rutan så får du även ytcirkulation men det blir betydligt lugnare i akvariet.
#8 - 28 mars 2007 12:35
Men kör du med alla tre rören? För visst står det att man inte behöver göra det (just nu är instruktionboken borta). När kan man i så fall bara använda ett rör? Har du den alltid på fullt flöde?
#9 - 28 mars 2007 12:44
Martin.M skrev:
Jag har ett likadant filter, ska ge mig på att borra upp hålen så dom blir större och därmed lägre tryck, man kan ju även borra flera hål.

Men först ska jag se att man kan få hem nya som reservdelar ifall dom spricker.

tror att det kommer fungera bra, finns det ingen ändförslutning man kan ta bort??? Då går ju vattnet förbi växten och allt är frid och fröjd?
#10 - 28 mars 2007 12:46
ansjo skrev:
Eller vänd på strilröret så det sprutar mot glaset eller snett nedåt. Riktar du det mot rutan så får du även ytcirkulation men det blir betydligt lugnare i akvariet.

Vi har det redan riktat snett uppåt mot rutan. Det är ganska starkt utblås så egentligen blir det cirkulation ändå. Skulle vi ha det rakt ner skulle nog gruset åka bort.
#11 - 28 mars 2007 12:51
tummen skrev:
tror att det kommer fungera bra, finns det ingen ändförslutning man kan ta bort??? Då går ju vattnet förbi växten och allt är frid och fröjd?

Ja det finns en plupp längst ut men jag vet inte om man kan ta bort den. Hittar ju inte min instruktionsbok men jag vet att det stod nåt om det.
#12 - 28 mars 2007 15:14
Om du använder färre rör så blir det mer tryck, ta bara bort ändpluppen så blir det bra.
#13 - 28 mars 2007 15:16
Tar man bort ändpluppen blir det ett sjuhelsikes drag, jag har precis samma dilemma som cillan. Eventuellt skulle man kunna montera 2-3 st till strilrör för att minska trycket lite.
Men jag kommer att testa med borrmetoden :)
#14 - 28 mars 2007 15:19
Ja det är sant att det blir ett högre tryck, men man har större möjlighet att rikta det dit man vill. Ja jag skulle också välja att borra större hål.
#15 - 4 april 2007 14:28
vad e det för flytväxt du har???
#16 - 4 april 2007 16:26
joel90 skrev:
vad e det för flytväxt du har???

vem?
#17 - 4 april 2007 16:58
Jag har borrat upp hål nu, blev hur bra som helst :)

Väldigt lättborrat var det också.

Annons