Utbuktande öga på Pappegojciklid. BILD!"!!!

#1 - 26 oktober 2010 20:17
Har en "böld2 eller liknande på en av mina papegojor. Och jag undrar vad det kan vara....Har hört att det ska finnas en mask som angriper ögonen på fiskar, de lägger ägg, och sedan borrar de sej ut genom ögat på fisken....:(

Är det smittsamt???

Finns det medicinering???

Ska jag flytta henne till ett mindre akvarium, ensam???

Hjälp mej om ni kan....[:-28]

[ATTACH=CONFIG]38504[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38505[/ATTACH]
#2 - 26 oktober 2010 21:38
Dom bilder jag har sett på mask i ögat så kan man ibland se små saker som rör sig i ögat så det är nog ingen mask. Det är dessutom rejält ovanligt med mask som går in i ögat så det hade inte varit min första gissning. Dom larver som sätter sig i ögat kommer genom snäckor (förutsatt att du inte har ett viltfångat exemplar av papegojciklid). Har du inga viltfångade snäckor i karet har du med 99,99999999% sannolikhet inga såna maskar heller.

Är det inte bara ett "vanligt" fall av pop-eye? I ditt fall har det gått så långt att det bokstavligt talat poppat ut ur ögonhålan. Orsaken är att det byggs upp ovanligt höga mängder vätska i ögat som får ögat att svälla upp och slutligen poppa ut ur ögonhålan.

Den vanligaste orsaken är som vanligt dålig vattenkvalitet. Detta kan leda till att en bakteriell infektion utlöses, som t.ex fisktuberkulos. Om så är fallet kan du ofta även se andra symptom på antingen den fisk som är drabbad eller på andra fiskar i karet, såsom fiskar som smalnar av, får sår/blåsor eller andra kroppsliga förändringar.

Kan även vara så att en/flera kroppsliga funktioner hos fisken slutat fungera som det ska. Men det absolut vanligaste är någon form utav vantrivsel, oftast orsakad av icke optimala förutsättningar i karet.

Med tanke på hur långt det gått för stackars papegojen hade jag personligen avlivat den. Finns näst intill noll hopp att det ska bli förbättringar, speciellt inte då det gått så långt att ögat gått ut ur ögonhålan. Har du inte tagit ur den ur karet nu så borde du göra det pronto.
#3 - 27 oktober 2010 05:49
Jag hämtade dessa två igår, och de hade inte optimala förutsättningar i karet de gick. Dels så är honan (på bilden) 30+ cm .Hanen är större. De gick tillsammans med 2 fullstora Oscars, 2 fullstora Triangelciklider, en mal av något slag och 1 stor eldbuksciklid.Akvriumet de gick i var på ca.500 liter. Vattnet var väldigt oklart, det såg nästan grått ut. Det var svart /grått grus i karet. Två små rötter. Och en Skiffersetnsgrotta.

Hon mår bra, hon simmar runt som vanliogt, hon äter och hon har tom börjat få färg sedan igår....Hon gnabbas lite med den andra. Jag ha sedan tidigare Papegojor, och hon beter sej inte annorlunda än de gör.

Jag vill inte avliva henne, utan jag vill ge henne en chans och kanske tillfriskna, hon har haft det här problemet tidigare, men det har gått tillbaka, och nu har det kommit tillbaka igen, men det har varit värre....enligt killen jag fick dom av.

Så länge hon inte verkar lida av ögat, så vill jag ge henne en chans iaf. Risken är väl att ni hugger huvudet av mej nu, och börjar skrika upp om "djurplågeri" och liknande, men jag tar den risken. Hon simmar runt i 720 litern nu, fullt inrett och planterat, bra reningsverk och annars bra förhållanden. Och perfekta vattenvärden.. Hon går tillsammans med sin "make" och några Scalarer och Fengäddor samt malar.
#4 - 27 oktober 2010 07:14
Varför ska man kalla det för djurplågeri? Beter hon sig normalt och inte uppvisar tydliga symptom på smärta/obehag så är det väl bara fint att du vill ge henne en ordentlig chans? Om killen du fick henne från säger att det där har hänt innan och gått tillbaka, samt att det har börjat bli bättre även den här gången, då är det bara att avvakta och se hur det fortskrider.

Enda risken är väl att det kan smitta i karet, samtidigt bör denna risk vara väldigt låg. Särskilt om du har bra förutsättningar i karet. Som sagt så är det en överproduktion av vätskan i ögat som orsakar det här, så det är bara att vänta och se om det går tillbaka.

PS. Min info fick jag från boken "A-Z of Tropical Fish Diseases and Health Problems". Finns att köpa på adlibris och jag rekommenderar den starkt. Överlägset den viktigaste boken i mitt akvarium-bibliotek.
#5 - 27 oktober 2010 11:27
Tack för snabbt svar:) Hon beter sej presis som de andra Papegojorna jag har. Hon äter och simmar runt, hon verkar inte bry sej om ögat överhuvudtaget...:)
Jag vet ju inte om det har börjat gå tillbaka, det var vad killen sa...men man vuill ju inte går runt och tro att folk ljuger en rakt upp i ansiktet....Så jag litar på att det är så.;)

Det var en kompis till mej som var och hälsade på killen som hade dem, och den gubben skulle avliva dem...så kompisen ringde direkt till mej och frågade om jag ville ta dem...eftersom jag har papegojor, och gillar den arten. Så jag tog dem....Men i morse såg jag att hanen....som var mycket blek när han kom igår......hade gropar i huvudet, så jag plockade upp bägge två direkt och släppte ner dem i karantänakvariumet....Det blev en ny tråd i det här forumet...med bild,så ni kanske kan hjälpa mej att konstatera att det är H-I-H-sjukan han har....Och då är förmodligen honan smittat också. Hanen mår inte bra...stressen med flytten och byte av miljö, risikerar att ta död på honom.:( Han ligger mest på sidan, men han "andas" och förflyttar sej då och då....Så han är kvar......Åtminstone under dagen, så får jag se om han piggnar på sej, eller inte...:(

Annons