Varför? För att jag säger det så klart!
Nä skämt åsido jag skulle säkert kunna dra den korta varianten om jag var elektroingenjör så det får bli den långa och så får du som straff fylla i poängen..
Sen är det snicksnack att det skulle räcka med impellerbyte för att få en högre vattenpelare, däremot ger fler impellerblad en bättre balans och ett jämnare flöde..
Små cirkulationspumpar är i de flesta fall uppbyggda som likströmsmotorer fast dom matas med växelspänning med den stora skillnaden från övriga motorer att rotorn och statorn bytt plats vilket möjligör nedsänkning i vatten då den lindade statorn är kapslad, vad har vi då som reglerar flödet? Jo till skillnad från ex borstlösa växelströms motorer modell R/C där hastigheten styrs med hjälp av inductiva sensorer så är en vanlig akvariepump uppbyggd på så sätt att storleken på lindningen och styrkan på den permanent magnetiserade rotorn motsvarar vridmomentet och hastigheten som rotorn avger regleras av [Här kan du själv fylla i det rätta svaret så att vi håller tråden vid liv]
Nelly, koppla en vattenslang till utblåset och mät höjden på vattenpelaren alt låt vattnet flöda ut i en hink och mät tiden ..
Gå in på Juwels hemsida så hittar du olika artikelnummer på pumparna..
Håll i hatten ;)
Vem, förutom du, har pratat om tryck höjden?
Det är flödet vi pratar om att man kan ändra genom att byta impeller, inte trycket.
Om du fortfarande inte håller med så betänk följande; du har ett pumphus med invändig diameter 100mm, blir flödet större eller mindre med en impeller med en yttre diameter på 95mm eller en med en yttre diameter på 55mm (förutsatt att alla andra parametrar är lika)?
Och som jag skrev tidigare så är det frekvensen som styr rotationshastigheten på pumpen (eller, ok, jag skrev att det krävs en frekvensomvandlare för att få impellern att snurra långsammare/snabbare)
Visst ändrad frekvens kommer också att ge ändrat flöde, men nu var det impellrar vi pratade om.
Att mäta höjden på vattenpelaren är helt ointressant i detta fallet, däremot att ta tiden det tar att fylla en hink är ju precis vad det handlar om, dvs l/h, liter per timme.
Edit:
Att det är olika art.nr. på Juwels pumpar, eller som dom kallar det pump set, är troligtvis för att dom levereras med impeller. Alltså pump + impeller = ett art.nr., samma pump + en annan impeller = ett annat art.nr.