Utbytbara pumphjul till juwel?

#1 - 3 januari 2008 21:05
Tjaho.

undrar en sak,vad är de som skiljer pumparna (inte filterbehållarna) åt i juwels pumpar?
Är det enbart själva pumphjulet eller är det mer?
kan jag ta en 400 pump o sätta i http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-pumphjul-1000-p-5072?osCsid=cdd45e76a32238aa224e1ffe4d984c14
Dvs ett pumphjul till en 1000 l/h pump o få samma effekt lr det passar inte? har inte haft sönder mina 2 o jämnfört men på utsidan ser jag ingen skillnad.
Är sugen på lite mer kraft i 400 litaren som inte riktigt orkar blåsa på upp till ytan utan att man stryper röret en aning.
#2 - 3 januari 2008 21:16
Det som juwel här kallar för pumphjul är alltså en impeller av skovel modell, det som framgår av bilden du länkade till är att skovlarna både är vinklade och lutade för att vattnet då ska få en högre hastighet när det slungas ur pumpen, dock är jag lite tveksam till just den lösningen då obalans uppstår om motståndet blir för högt, själva motorn aldrig kan dessutom aldrig prestera ett högre varvtal än det den är lindad för.

Det som avgör om du kan montera in en annan impeller är dimensionerna på axel och impeller samt om dom är utrustade med 2 eller 4 delad magnet.
#3 - 3 januari 2008 21:25
okej så själva pumpen (innanmätet) är annorlunda i de olika pumparna.
får väll bli en ny pump i annat fall.
Någon som har mer info?
Svarar själv då jag sökte lie annorlunda nu o fick svaren jag ville.
Ja de går utmärkt att bara byta pumhjulet (impelern) då de enbart är den som skiljer o inga lindningar.
Köper antingen 1000 lr 1500 l/h när jag ska ersätta 400 litaren.
#4 - 3 januari 2008 21:49
B0bban skrev:

Någon som har mer info?

alltså, impellern har en magnetkärna som "flyter" i ett magnetfält, fältväxlingen sköts av den lindade statorn som sitter inbyggd i "pumphuset". Har svårt att tänka mig att juwel har annat än 2-delad magnet så det du ska beakta är längd på impeller axel och övriga impeller dimensioner, kolla med en handlare dom brukar ha faktablad.
#5 - 3 januari 2008 21:50
B0bban skrev:

Någon som har mer info?

alltså, impellern har en magnetkärna som "flyter" i ett magnetfält, fältväxlingen sköts av den lindade statorn som sitter inbyggd i "pumphuset". Har svårt att tänka mig att juwel har annat än 2-delad magnet så det du ska beakta är längd på impeller axel och övriga impeller dimensioner, kolla med en handlare dom brukar ha faktablad.

Kolla med ett skjutmått..
#6 - 3 januari 2008 21:55
B0bban skrev:

Någon som har mer info?

Alltså, impellern har en magnetkärna som "flyter" i ett magnetfält, fältväxlingen sköts av den lindade statorn som sitter inbyggd i "pumphuset". Har svårt att tänka mig att juwel har annat än 2-delad magnet så det du ska beakta är längd på impeller axel och övriga impeller dimensioner, kolla med en handlare dom brukar ha faktablad.

Kolla med ett skjutmått men bara så att du vet, hastigheten på vattnet beror på den hastighet som statorn kan få upp impellern i..
#7 - 3 januari 2008 22:02
Jupp, Juwels pumpar 400, 600 och 1000 har kompatibla impellrar.
http://www.juwel-aquarium.de/en/impeller_sets235.htm?cat=120
#8 - 3 januari 2008 22:06
som du säger så ska lindningen ha en avgörande faktor men även en utbytes impeller ska öka flåset märkbart:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109556&highlight=juwel+impeller

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90135&highlight=juwel+impeller

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95646&highlight=juwel+impeller

Är väll värt ett försök,jag vill dock inte pajja pumpen den närmsta tiden men håller den några år så ;)
Guest
#9 - 3 januari 2008 22:43
Jag har Juwels pumpar, 280, 400 och 600.
Inga av mina impellrar är lika stora.
Jag vet att Juwel i dag har samma storlek på alla, men förr var de inte det, så kolla upp hur gammal din pump är först.
#10 - 3 januari 2008 22:44
ja det står att impellrarna är kompatibla men jag tror inte pumpen kommer klara av att pumpa mer vatten eftersom pumpen i sig är svagare än de större pumparna... men prova gärna och tala sen om resultatet:D
EDIT: tametusan ja kollade på instruktionen och man kan byta impeller för att få mer fart på vattnet!!! 400, 600, 1000 är kompatibla och har du en 400 och vill ha 1000 så är det bara att köpa den impellern!!!! tusan så många man hört om som köpt en helt ny pump för att få mer drag i filtret:D
#11 - 3 januari 2008 22:55
Det är i grunden bara lindningen som är avgörande, ta ett ytterfilter kopplat till ett akvarie och koppla en lång slang som du håller rakt upp och sätt på pumpen och mät hur hög vattenpelaren blir från akvariets yta, anteckna och byt impeller och jämför resultaten, höjden på vattenpelaren visar vilken impeller som på optimalast sätt transporterar vattnet, dock skulle jag vara skeptisk då utformningen av impellerns blad är bland det enklare vid utformningen av en ny filterpump, visst det går att minska en impellers funktion genom att korta av impellerbladen med 0,5-1 mm men några av inläggen du pekade till var riktigt horribla i sina anlyser, dimmra en akvariepump och du riskerar att bränna den..
#12 - 3 januari 2008 23:02
så här står det i instruktionen!

Recommendation:
With exchange of the impellers 400, 600 and 1000 the flow rate can be varied.
#14 - 3 januari 2008 23:23
http://files.nes.name/Filter_System.pdf

Visst står det att flödet kan ändras men det lär inte bli märkbart, blev förvånad när jag såg att impellern bara är 3-bladig, men visst, det är ett innerfilter och den jobbar ju inte med någon direkt kraft..
Bilagor:
#15 - 4 januari 2008 07:44
Varför skulle det bara vara spolen som avgör hur mycket flöde en pump har?

Visst, en pump med en optimal impeller, kan inte göras effektivare med ett byte av impeller, men nog tusan kan man få den mindre effektiv.

Juwel har alltså konstruerat sin "1000 pump" och sen bara gjort mindre effektiva impellrar för sina modeller "400" och "600".
Varför?, jo för att det blir betydligt billigare att tillverka. Sen skadar det ju inte att det blir väldigt enkelt för konsumenten att variera flödet.

Att man skulle kunna bränna en akvariepump med en dimmer, tror jag inte en sekund på heller (möjligtvis bränner man dimmern)
Funkar gör det däremot inte.
För att få en akvariepump att snurra långsammare krävs en frekvensomvandlare.
#16 - 4 januari 2008 10:23
tackar för svaren,förstår hur ni resonerar men kommer göra ett försök dvs,jag köper en annan impeller.
#17 - 4 januari 2008 10:41
B0bban skrev:
tackar för svaren,förstår hur ni resonerar men kommer göra ett försök dvs,jag köper en annan impeller.

Det kommer att löna sig för dig för att jag har kollat pump huvud på mina juwel (vision,lido)(nya ) och pump huvud är det inga skilnader på dock impeller är det !

Köpte 1000l/h till min 600 l/h och det är stor skillnad. den passa till min lido också
#18 - 4 januari 2008 11:07
Varför? För att jag säger det så klart!

Nä skämt åsido jag skulle säkert kunna dra den korta varianten om jag var elektroingenjör så det får bli den långa och så får du som straff fylla i poängen..

Sen är det snicksnack att det skulle räcka med impellerbyte för att få en högre vattenpelare, däremot ger fler impellerblad en bättre balans och ett jämnare flöde..

Små cirkulationspumpar är i de flesta fall uppbyggda som likströmsmotorer fast dom matas med växelspänning med den stora skillnaden från övriga motorer att rotorn och statorn bytt plats vilket möjligör nedsänkning i vatten då den lindade statorn är kapslad, vad har vi då som reglerar flödet? Jo till skillnad från ex borstlösa växelströms motorer modell R/C där hastigheten styrs med hjälp av inductiva sensorer så är en vanlig akvariepump uppbyggd på så sätt att storleken på lindningen och styrkan på den permanent magnetiserade rotorn motsvarar vridmomentet och hastigheten som rotorn avger regleras av [Här kan du själv fylla i det rätta svaret så att vi håller tråden vid liv] :D
#19 - 4 januari 2008 11:11

Nä skämt åsido jag skulle säkert kunna dra den korta varianten om jag var elektroingenjör så det får bli den långa och så får du som straff fylla i poängen..

Sen är det snicksnack att det skulle räcka med impellerbyte för att få en högre vattenpelare, däremot ger fler impellerblad en bättre balans och ett jämnare flöde..

Små cirkulationspumpar är i de flesta fall uppbyggda som likströmsmotorer fast dom matas med växelspänning med den stora skillnaden från övriga motorer att rotorn och statorn bytt plats vilket möjligör nedsänkning i vatten då den lindade statorn är kapslad, vad har vi då som reglerar flödet? Jo till skillnad från ex borstlösa växelströms motorer modell R/C där hastigheten styrs med hjälp av inductiva sensorer så är en vanlig akvariepump uppbyggd på så sätt att storleken på lindningen och styrkan på den permanent magnetiserade rotorn motsvarar vridmomentet och hastigheten som rotorn avger regleras av [Här kan du själv fylla i det rätta svaret så att vi håller tråden vid liv]

Nelly, koppla en vattenslang till utblåset och mät höjden på vattenpelaren alt låt vattnet flöda ut i en hink och mät tiden ..
#20 - 4 januari 2008 11:24

Små cirkulationspumpar är i de flesta fall uppbyggda som likströmsmotorer fast dom matas med växelspänning med den stora skillnaden från övriga motorer att rotorn och statorn bytt plats vilket möjligör nedsänkning i vatten då den lindade statorn är kapslad, vad har vi då som reglerar flödet? Jo till skillnad från ex borstlösa växelströms motorer modell R/C där hastigheten styrs med hjälp av inductiva sensorer så är en vanlig akvariepump uppbyggd på så sätt att storleken på lindningen och styrkan på den permanent magnetiserade rotorn motsvarar vridmomentet och hastigheten som rotorn avger regleras av [Här kan du själv fylla i det rätta svaret så att vi håller tråden vid liv]

Nelly, koppla en vattenslang till utblåset och mät höjden på vattenpelaren alt låt vattnet flöda ut i en hink och mät tiden ..

Gå in på Juwels hemsida så hittar du olika artikelnummer på pumparna..
#21 - 4 januari 2008 11:45
Hej!

Har bytt impellrar i två av mina 180l akvarier som är utrustade 600-impellrar från fabrik. Har satt i 1000-impellrar och det gör en j-a skillnad. Uppskattningsvis blir det 50% större flöde, men det är ju en uppskattning...
Ett sådant byte kostar under 200 spänn så det tycker jag är en billig uppgradering av pumpens kapacitet.

Peter
#22 - 4 januari 2008 12:09
Gaffel skrev:

Gå in på Juwels hemsida så hittar du olika artikelnummer på pumparna..

Håll i hatten ;)
Vem, förutom du, har pratat om tryck höjden?
Det är flödet vi pratar om att man kan ändra genom att byta impeller, inte trycket.
Om du fortfarande inte håller med så betänk följande; du har ett pumphus med invändig diameter 100mm, blir flödet större eller mindre med en impeller med en yttre diameter på 95mm eller en med en yttre diameter på 55mm (förutsatt att alla andra parametrar är lika)?
Och som jag skrev tidigare så är det frekvensen som styr rotationshastigheten på pumpen (eller, ok, jag skrev att det krävs en frekvensomvandlare för att få impellern att snurra långsammare/snabbare)
Visst ändrad frekvens kommer också att ge ändrat flöde, men nu var det impellrar vi pratade om.
Att mäta höjden på vattenpelaren är helt ointressant i detta fallet, däremot att ta tiden det tar att fylla en hink är ju precis vad det handlar om, dvs l/h, liter per timme.

Edit:
Att det är olika art.nr. på Juwels pumpar, eller som dom kallar det pump set, är troligtvis för att dom levereras med impeller. Alltså pump + impeller = ett art.nr., samma pump + en annan impeller = ett annat art.nr.
#23 - 4 januari 2008 13:00
Ja där fick man så man teg, har precis plockat isär mitt 2213, demonterade gamla impellern från rotorn och monterade dit en annan likvärdig från en tetratek som var 3mm högre och då orkade den inte utan vattenpelaren blev runt 10-15cm lägre, inget labbtest direkt men det visar ju att mitt 2213 är optimerat, samtidigt visar ju den här (rena debatten) att Juwel kör med kejsarens nya kläder när dom kränger pumpar, däremot är det en klar skillnad om man tittar på dom olika pumphusen, 1000-1500m verkar vara en större pump och 400-600 den mindre, men om pumpen inte tar skada så är det ju ett klipp..

http://www.juwel-aquarium.de/de/bersicht193.htm?cat=130
#24 - 4 januari 2008 13:22
gjorde idag ett test när jag gjorde ett vattenbyte.
tog 1000 l/h pumpens impeller o satte i 400l/h de blev en 1000 l/h pump av det :) o 400 impellern i 1000 liters pumpen blev en 400 litare så de verkar stämma att de bara bytt ut impellern då jag inte märkte någon skillnad på pumparna alltså 400-1000 blev ju likamycket vattencirkulation (som jag kan se med ögat) som 1000 (levererad som 1000) är i vanliga fall.
#25 - 4 januari 2008 15:16
Jepp ;-)
#26 - 4 januari 2008 16:00
Gaffel skrev:
Ja där fick man så man teg, har precis plockat isär mitt 2213, demonterade gamla impellern från rotorn och monterade dit en annan likvärdig från en tetratek som var 3mm högre och då orkade den inte utan vattenpelaren blev runt 10-15cm lägre, inget labbtest direkt men det visar ju att mitt 2213 är optimerat, samtidigt visar ju den här (rena debatten) att Juwel kör med kejsarens nya kläder när dom kränger pumpar, däremot är det en klar skillnad om man tittar på dom olika pumphusen, 1000-1500m verkar vara en större pump och 400-600 den mindre, men om pumpen inte tar skada så är det ju ett klipp..

http://www.juwel-aquarium.de/de/bersicht193.htm?cat=130

Bilderna där är tyvärr lite missvisande då bilden på 1000 pumpen egentligen är en 1500.
modelerna 400-600-1000 är de som är samma pumphus, 1500 har ett annat.
#27 - 4 januari 2008 20:36
Ja det är tur att dom bygger funktionella kar ialla fall..
Vad ska vi debattera härnäst då?
Vad sägs om Oxydatorns vara eller icke vara, har
nämligen beställt en sån via polaren som ska ner mot
Österike på jobb om ett par veckor..
bubblor med krut i!

Annons