Hej hej
Jag försöker planera lite inför ett ombygge av mitt akvarium (190 L hörnmodell) då det framöver ska monteras slimlinebakgrund på insidan, det jag inte riktigt löst ännu är hur jag ska göra med utblåset från ytterfiltret jag tänkt gömma i hörnet bakom bakgrunden.
Som det är nu så blir det storm i karet om jag kör pumpen (eheim 2071) på full styrka med en enkel 16/22 slang som utblås så flytväxterna åker runt runt och trasas sönder till slut. Just nu kör jag med dubbla strilrör och det blir en lätt rörelse på ytan som jag är nöjd med, men jag vill förstås helst ha det så diskret som möjligt vid ombygget så strilrör är inget alternativ.
Till att börja med, behöver jag ens köra pumpen på full effekt för att den ska filtrera tillräckligt? Den ska ge 950 l/h och vara gjord för akvarium upp till 250 liter om jag minns rätt, belastningen i karet ligger på ca 75% om man går efter tumregeln 1 cm fisk/liter.
De alternativ jag funderat på hittills är att sätta en t-koppling på slangen för att fördela trycket på 2 ställen bredvid varandra, alternativt göra utblåset grövre med en större slangbit eller liknande. Jag har dock ingen aning om hur stor skillnad det kan tänkas bli i slutändan förrän jag testat..
Gör det någon skillnad om man har utblåset precis ovanför ytan istället för under kanske?
Oavsett vad så blir placeringen av insug och utblås på samma ställe fast längst ner respektive högst upp så det kommer skilja ca 30-35 cm i höjd där.
Jag välkomnar varmt tankar eller förslag på andra lösningar också. Det viktigaste är att det blir så osynligt som möjligt kombinerat med tillräcklig filtrering!