Utrustning till saltvattensakvarium

#1 - 20 januari 2004 20:29
Jag tänkte bygga ett salvattensakvarium på ca 500L som jag tänkte ha en hummer i.
Vad ska jag tänka på när jag bygger och vad ska jag ha för utrustning.
#2 - 20 januari 2004 21:22
Hej.
Om du bor på framsidan har du vatten gratis.Skall du ha en svensk hummer får du skaffa en kylning till vattnet annars får den värmeslag.Foder blåmussla och fisk.
MVH Mats
#3 - 21 januari 2004 06:09
som Mats sa ska du ha en svensk hummer och inget mer i så kan du ta vatten på väst kusten om du har tillgång och då kyla vattnet med en kylare.
Ska du däremot ha ett saltvattensakvarium så behöver du en hel del utrustning ska du bara he en hummer i så behöver du knapt någon skummare om du gör regelbundna vattenbyten berätta lite mer vad du tänkt ha i karet så ska vi hjälpa dig
#4 - 21 januari 2004 08:28
En krabba kanske en ål. jag fiskar skälv så fisk och andra vatten djur är inget problem att fixa.
#5 - 21 januari 2004 10:14
Om du bor vid vattnet så kan det vara ett alternativ och ordna kontinuerligt vattenbyte. En pump i vattnet som cirkulerar vatt´net upp i karet och ett breddavlopp som leder tillbaka till havet. Annars så får du manuellt byta vatten typ 50% i veckan. I första fallet behöver du inte någon kylning, i det andra fallet måste du kompletera med kylning. I båda fallen tror jag att det kommer att funka utan skummare.
MVH
magnus
#6 - 21 januari 2004 11:21
Jag pratade med någon som hade en hummer i ett kar men man fick inte för då räknas de att man summpar den och då får man inte ha den där längre än till hummerfisket är slut.
#7 - 21 januari 2004 19:33
Det är mycket man inte får !!
#8 - 15 februari 2004 12:28
ha en ändå.. ingen behöver veta ju !

Annons