utrymme för discus?

#1 - 19 november 2010 14:12
Dagens, satt och snackade med en äldre gentleman på bussen nyss, om discusar och dylikt.
För det är som så att jag hade tänkt införskaffa ett discus par när jag någongång efter nyår får hem mitt 375liters. Trodde jag iaf.
Men han sa att discusar behöver 300 liter per fisk. Kan detta verkligen stämma? :S
#2 - 19 november 2010 14:17
roosterboy skrev:
Dagens, satt och snackade med en äldre gentleman på bussen nyss, om discusar och dylikt.

För det är som så att jag hade tänkt införskaffa ett discus par när jag någongång efter nyår får hem mitt 375liters. Trodde jag iaf.

Men han sa att discusar behöver 300 liter per fisk. Kan detta verkligen stämma? :S

nej.....läs artbeskrivningen.....

.
#3 - 19 november 2010 14:21
Ett 375 passar utmärkt till diskus, och där får plats fler än ett par:)!
#4 - 19 november 2010 14:36
I ett 375 så går det bra att ha en grupp på 5-6 stycken utan problem. Fler om man är beredd på att byta vatten ofta;)

Det finns väl två vägar att välja om man ska hålla diskus. Antingen har man ett lekpar eller så har man en grupp på minst 5 fiskar. Om man har grupper med större antal brukar det bli mindre bråk och mindre risk att någon individ blir utmobbad.

Lekpar kan man ha i 50*50*50 kuber utan problem.

Lycka till med dina diskusdrömmar.

//Roger
#5 - 19 november 2010 14:51
men vad härligt :D
Tanken är att köpa ett lekpar :)
Men skönt att mina planer är genomförbara då ^^,
Tack för svaren :)

nån skillnad från diskus till diskus när det gäller temprament och sånt?
Eller är alla varianter mer lr mindre samma sorts fisk?
#6 - 19 november 2010 15:57
Jag lånar tråden lite snabbt, hoppas det är okej :)

Så jag borde egentligen då kunna ha ett diskus-lekpar i mitt åttakantiga 160 liters kar? Eller förstod jag dig fel lofstrog? :)
Bilagor:
#7 - 19 november 2010 16:09
haha länkade just till denna tråden i din tråd tordh :P
#8 - 19 november 2010 16:15
Förresten, vad är pris skillnaden på att köpa ett färdigt lekpar gentemot att köpa random?
Fått tag i en sort (vet inte vad den heter, men är röd/gul) som kostade typ 5-600 styck.
Kan man få tag i diskus-lekpar för under 1500 spänn?
Bilagor:
#9 - 19 november 2010 16:27
hmm..inte i affären tror jag. beror lite vilken sort men du får nog räkna med ett par 1000 till
#10 - 19 november 2010 16:28
ah ok ^^ bara så jag vet på ett ungefär vilka utgifter som kommer framöver ;P
#11 - 19 november 2010 16:32
du har väl sett priserna på de större diskusarna nere på DM. mellan 4 o 8000 tusen st
#12 - 19 november 2010 16:34
roosterboy skrev:
Förresten, vad är pris skillnaden på att köpa ett färdigt lekpar gentemot att köpa random?

Fått tag i en sort (vet inte vad den heter, men är röd/gul) som kostade typ 5-600 styck.

Kan man få tag i diskus-lekpar för under 1500 spänn?

Gult huvud och röd kropp? Red melon i så fall.
Kolla min länk här under om du vill se hur de ser ut. har själv 6st diskusar i ett 350liters. Hade sån tur att mina 4 red melon blev 2 par :D
#13 - 19 november 2010 17:46
tordh skrev:
Jag lånar tråden lite snabbt, hoppas det är okej :)

Så jag borde egentligen då kunna ha ett diskus-lekpar i mitt åttakantiga 160 liters kar? Eller förstod jag dig fel lofstrog? :)

Ja om du bara har paret där så skulle det gå bra rent utrymmesmässigt. Tänk dock på att fiskarna vill ha relativt lugnt omkring sig när de går i mindre kar.
Det gäller också att ha bra vattenbytesrutiner när man håller fisk i mindre kar.

Själv har jag lekpar och yngel i en 125L kub och i två 165L kuber.

Edit: Jag förutsätter att ditt kar har relativt lika mått på höjd, djup och bredd. Är det altför högt i förhållande till omkrets så skulle jag inte rekomendera att hålla diskus i det. Jag har tycker själv att en lagom minimihöjd, bredd och djup ligger runt ca 50 cm.

//Roger
#14 - 19 november 2010 18:56

Kolla min länk här under om du vill se hur de ser ut. har själv 6st diskusar i ett 350liters. Hade sån tur att mina 4 red melon blev 2 par :D

jaaaa sånna :D Typ finaste diskusen jag någonsin sett. så grattis!
#15 - 19 november 2010 18:58

förövrigt fantastiskt att vi har exakt samma fiskuppsättning! (fast jag har neon inte kardinal) :D
#16 - 19 november 2010 19:04
lofstrog skrev:
Ja om du bara har paret där så skulle det gå bra rent utrymmesmässigt. Tänk dock på att fiskarna vill ha relativt lugnt omkring sig när de går i mindre kar.

Det gäller också att ha bra vattenbytesrutiner när man håller fisk i mindre kar.

Själv har jag lekpar och yngel i en 125L kub och i två 165L kuber.

Edit: Jag förutsätter att ditt kar har relativt lika mått på höjd, djup och bredd. Är det altför högt i förhållande till omkrets så skulle jag inte rekomendera att hålla diskus i det. Jag har tycker själv att en lagom minimihöjd, bredd och djup ligger runt ca 50 cm.

//Roger

Tyvärr är ju mitt högre än 50 tror det närmar sig 70 cm faktiskt, men kanske går ändå eller plågar man fiskarna då?

Angående Diskus-lekpar så har jag fått tag på två lekande par plus en ensam hon för 3 000 kr ;)
#17 - 20 november 2010 09:28
tordh skrev:
Tyvärr är ju mitt högre än 50 tror det närmar sig 70 cm faktiskt, men kanske går ändå eller plågar man fiskarna då?

Angående Diskus-lekpar så har jag fått tag på två lekande par plus en ensam hon för 3 000 kr ;)

Spontant tycker jag att bottenytan blir för liten. Tycker inte att det är lämligt, men det är min personliga uppfattning.

//Roger
#18 - 20 november 2010 10:46
lofstrog skrev:
Spontant tycker jag att bottenytan blir för liten. Tycker inte att det är lämligt, men det är min personliga uppfattning.

//Roger

Jag tar åt mej av informationen Roger :) jag har ju ett 720-liters kar som de ska gå i till att börja med. Måtten som jag fick fram igår var 80x45x45 men om du tror mer på en 50x50x50 kub så är det helt enkelt dags att inhandla detta också då för att vara på den säkra sidan :)
Vet du var man kan få tag på det eller är det bättre att beställa direkt från en glasmästare?
#19 - 20 november 2010 14:10
tordh skrev:
Jag tar åt mej av informationen Roger :) jag har ju ett 720-liters kar som de ska gå i till att börja med. Måtten som jag fick fram igår var 80x45x45 men om du tror mer på en 50x50x50 kub så är det helt enkelt dags att inhandla detta också då för att vara på den säkra sidan :)

Vet du var man kan få tag på det eller är det bättre att beställa direkt från en glasmästare?

Dina mått var ju inte så illa ändå. Kanske jag sablade ner dig lite väl hårt[:o] Du få vä ta dig en funderare och känna efter om du själv tycker det känns rätt.

Jagerfeldts glasmästeri i Lysekil är en av de få som tilverkar måttbeställda kar. Bara att ringa och beställa. Brukar vara några veckors leveranstid. Har för mig att de kan fixa aluställningar till karen också.
Kuber tror jag inte finns i någon leverantörs standardsortiment.

//Roger

Annons