Utställning 2014

#1 - 22 maj 2013 08:23
Boka upp första helgen i april 2014 fredag till söndag för då kommer det största (förhoppningsvis) akvaristiska eventet i sverige att gå av stapeln i Baltiska hallen i Malmö.
Vi har hela foaljen över 2000 kvm till vårt förfogande och tanken är att här skall bli utställning, mässa samt föredrag.
Bl.a kommer vårt internationella Diskuschampionat och ciklidstämman (nästan klart) att hållas här
Föreningar kommer också att få en gyllene chans att visa upp sig kostnadsfritt.
Föredrags hållare som redan tackat ja är bla
Hudson Crizanto Söt o saltvattenfisk exportör från Brasilien som kommer o tala om ett projekt med IBAMA om hållbart fisk i amazonas.
Hans Evers kommer bl. a att tala om malar med ciklider.
Så boka upp denna helg i almenackan o känner du någon som vill ställa ut, föreningar eller företag så skicka ett mail till Lasse Omfors. [EMAIL="lars-olof@omfors.se"]lars-olof@omfors.se[/EMAIL]
#2 - 22 maj 2013 10:33
Det ska bli riktigt trevligt, jobbhelg för min del men den får bytas bort:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 maj 2013 10:40
Ja dit kommer jag garanterat att åka - detta ser vi verkligen fram emot:D
#4 - 22 maj 2013 10:56
Detta vill inte jag missa så jag skall dit :)

Ha gärna fortlöpande info i tråden :)
#5 - 22 maj 2013 11:13
Kommer att bli kul att träffa alla där. Den här gången ska jag vara med i dagarna tre(minst):D
#6 - 22 maj 2013 11:13
Ja så är det tänkt just nu har jobbar vi på Chris Lukhaup som är väldigt sugen på o komma.
Han kan detta med foto vill jag lova. :) http://www.flickr.com/photos/chrislukhaup/
#7 - 22 maj 2013 16:47
Jäklar i min lilla låda, den däringa Chris var en fena på att fota :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 maj 2013 16:57
H@nky skrev:
Jäklar i min lilla låda, den däringa Chris var en fena på att fota :)

Jepp - fast han är sämre på att dyka upp när han lovat ;)
#9 - 22 maj 2013 17:36
lofstrog skrev:
Kommer att bli kul att träffa alla där. Den här gången ska jag vara med i dagarna tre(minst):D

Klart du ska. vi räknar kallt med att du har två tre akvarie där, där du ställer ut dina grön blåa :)
#10 - 17 juni 2013 20:51
Steve Chester är nu också klar Steve jobbar på The blue planet och är en hejare på dvärgciklider.
http://ndss.se/index.php?lang=en
#11 - 17 juni 2013 22:22
Utställning 2014

Perlan skrev:
Klart du ska. vi räknar kallt med att du har två tre akvarie där, där du ställer ut dina grön blåa :)

Nja, vi får väl se om jag tycker att någon duger. Kanske finns det andra kandidater än GreenXBlue ;)
#12 - 18 juni 2013 05:53
kaj.p skrev:
Steve Chester är nu också klar Steve jobbar på The blue planet och är en hejare på dvärgciklider.

http://ndss.se/index.php?lang=en

Kul! då skall jag gå på hans föredrag:)
#13 - 18 juni 2013 05:57
Mer som är på G

* MAF (Malmös Akvarie Förening ) kommer att ha en nano tävling samt en akvarieutställning.
* Det jobbas på att få till stånd ett räkchampionat i vår lokal.
* NCS kommer att ha sin ciklidstämma under samma helg.
* Brev till akvarie föreningar har / skall skickas för att bjuda in dem att berätta om sin hobby samt ställa ut sin fisk, kostnadsfritt!
* Vi kommer att ha utställare som säljer fisk ,mat,produkter ect.
* Lotter under helgen samt ett dyrings lotteri på championats middagen.
* Rykten går även att vi har en vagn med vildsvinskebab utanför vår lokal.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 juni 2013 07:15
Vore himla kul om det också blir en akvarieutställning
#15 - 1 juli 2013 07:29
En liten presentation av Steve Chester.:):)
Who is Steven Chester?

Hello Kaj and all those at the Nordic cichlid society, thank you all for the kind invite to your convention and for the opportunity to come and talk to you about fish and my passion for dwarf cichlids!

Kaj asked for a short ‘Who am I’ so here it go’s…

• Steven Chester

• 35 years of age

• Married with three Children

• Live in Runcorn, 20 miles away from both Liverpool and Manchester.

• I have had a interest in fish since I was old enough to walk!

• My earliest fish memory was digging ponds in my Grandfathers garden and .catching Gasterosteus aculeatus to keep in there! This was 1980-1981

• I started my first aquarium at the age of eight and kept my first tropicals in my early teens.

• From there I bred my first tropical fish (Poecilia reticulate) and then my first egglayer (Pelvicachromis pulcher) which started a lifelong interest and passion for soft water dwarf cichlids.

• I keep a lot of tanks in a custom built fishroom, at the last count I had 75 tanks, the majority are 40litre but range from 5litre to 300litre.

• I have to-date bred 342 species of freshwater fish. Over 100 of these are dwarf cichlids from all the major groups.

• I am a active member of my local club which is Preston and District aquarist society. And am a ex committee member of the British cichlid association, I remain a active member and work hard for British aquarists to promote the hobby and encourage new members.

• I am a professional aquarist and work in one of the Uk’s largest public aquariums – Blue Planet aquarium http://www.blueplanetaquarium.com/ here I hold the job title of Freshwater aquarist, I get to mess around with fish 24/7  and get paid for it… My dream job...

I can give several talks to Swedish aquarists so will leave it up to your members to decide.. Here are a few suggestions.

Dwarf cichlids – A basic overview to those new to this group. Covering species, habitats, tank selection, feeding, breeding

Dwarf cichlids – Breeding and raising the British way, a look at hobbiest and professional dwarf cichlid breeding within the UK.

Dwarf cichlids – A guide around some of the dwarf cichlid fishrooms in the UK, their setup

Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 juli 2013 08:41
Nja det där låter väl lite suspekt - Gift med 3 barn.
Frågorna man då ställer sig är
1/ är barngifte tillåtet i England
2/ är månggifte tillåtet i England :p

Förutom detta då så låter det som han kan ha mycket intressant att komma med:D
#17 - 1 juli 2013 09:06
#18 - 1 juli 2013 16:37
Re: Utställning 2014

Jag har haft bra samarbete med honom senaste åren och han har bidragit väldigt mycket till artregistret. Särskilt vad gäller Apistogramma.

Det blir kul att träffa honom IRL.
#20 - 8 juli 2013 16:48
Utställning 2014

Blir bättre och bättre Kaj :)

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
#21 - 8 juli 2013 18:15
Detta måste jag med på! Är sugen på se Nano utställningen.
#22 - 6 augusti 2013 14:56
Detta lär bli en höjdare.Men det är enormt med arbete framför oss.Hoppas vi får med många frivilliga arbetare dessa dagar,, :)
#23 - 8 augusti 2013 21:56
Instämmer med Tony vi är redan några "få" som jobbar 100. När det gäller utställare rullar det på men jag hoppas på fler. Kjell skall inte du var med ?? Du skall få ett special deal :D

http://www.akvarieverden.dk
http://www.aquazoo.se
http://www.cefishessentials.com
http://www.hek.com.br
http://www.ebishop.se
http://www.malmoakvarieforening.se
http://www.diskuszucht-stendker.de/gb
http://tessdiskus.weebly.com
http://www.tonysdiskus.se
http://www.cyberzoo.se
http://www.gcg.se
http://www.ciklid.org
Diskus Göteborg
http://discusforum.dk

Eftersom det sedan är diskusfolket som arrangerar så blir det så klar en liten sådan vinkel iallfall SA så för första gången kommer Felipe Cantera o var med på ciklidstämman. Så det blir föredrag från Uruguay på svenska.
#24 - 8 augusti 2013 21:59
Det ser jag fram emot, ska bli kul att träffa honom irl:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 9 augusti 2013 08:07
kaj.p skrev:
Instämmer med Tony vi är redan några "få" som jobbar 100. När det gäller utställare rullar det på men jag hoppas på fler. Kjell skall inte du var med ?? Du skall få ett special deal :D.

Nog skall jag komma dit men knappast som utställare;)
#26 - 27 augusti 2013 16:52
Det kommer mera men tveka inte o hänga på
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 27 augusti 2013 17:00
snygg affisch:D
#28 - 27 augusti 2013 17:25
Kul att det blir killiutställning också, då kan jag nog bidra med lite fiskar! :)

Olle
#29 - 27 augusti 2013 18:49
Olle vill du kan du få ett eget litet bord
#30 - 28 augusti 2013 11:31
Ett eget litet bord? Ja, det får nog inte vara stort om jag ska kunna fylla det med något vettigt. Menar du att jag skulle göra en egen liten utställning, eller är det tillåtet att sälja egenodlade fiskar och växter? Kostar det något?

Olle
#31 - 30 augusti 2013 09:59
Kaj, har du sett mina frågor? Jag skulle nog kunna sälja lite fiskar vid ett bord, men eftersom jag varken har bil eller körkort kan jag inte ta med mig några akvarier från Bohuslän till Malmö. Om det däremot finns ett par färdiga akvarier (med vatten, grus, pump och belysning) på bordet när jag kommer, kan jag nog ordna med fiskar och växter. För jag antar att det inte är tillåtet att ha fiskarna packade i påsar? Egentligen hade det varit riktigt kul, men jag kan inte säga ett halvår i förväg hur mycket fiskar jag kommer att ha i april. När måste jag bestämma mig?

Olle
#32 - 30 augusti 2013 11:04
Det är lugnt Olle jag skickar dig ett Pm lite längre fram, Skall kolla upp ett par möjligheter.
År dock på resande fot fr.om nästa vecka o ett tag framöver. Först blir det fishkeepers festival utanför London, sedan Aquatica i Napoli och till sist vidare till Amazonas. :)
#33 - 30 augusti 2013 11:16
Du rör på dig ordentligt! Ha så trevligt, så hörs vi av sedan. :)

Olle
#34 - 5 december 2013 10:48
Programmet är nu klart ( med reservation för ev ändringar.) Sa dominerat så klart :)
Det går också fint att boka paket här http://ndss.se/shop/index.php?id_category=7&controller=category&id_lang=1 Den perfekt julklappen kanske :D

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000] [COLOR=black]Fredag 4/4 [/COLOR][/COLOR][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]19.00 Samlingi hotellobbyn [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]20.30 Buffé imässhallen [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]21.00 HansEvers All around the world... for fish![/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Lördag 5/4[/COLOR][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]08:30Registreringen öppnar [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:00Inledning [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:20 SteveChester: Apistogramma (keeping and breeding) [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:00 Fika [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:30 Valbaraföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]a: ThomasAndersson: "Deep water cichlids from Lake Tanganyika” Part 1 -Limnochromines [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]b: ChristianBrams Aquascaping [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]c;Räkföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:10 rast [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:30 BosseQuiding: Rio Nhamunda och Lake Guariba [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]12:30 Lunch [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]13:30 FelipeCantera: Fångstresa i Uruguay [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]15:00 Paus [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]15:30 HansEvers The Brazilian Shield: Hotspot for fish diversity[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]16:30 NCSinformerar [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]17:00NCS/SARFS Årsmöte [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]19:00Middagsbankett med dyringlotteri [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]20:00Utmärkelser [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Söndag 6/4[/COLOR][COLOR=black][/COLOR][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:15-10:15Felipe Cantera: Gymnogeophagus land [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:30 Valbaraföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]a: SteveChester: Fishrooms of the UK [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]b: Diskusföredragännu ej spikat.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]c; ChristianBrams [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:30 Fika [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:50 ThomasAndersen: "Deep water cichlids from Lake Tanganyika” Part 2 - Xenotilapia [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]13:00Avslutning med lotteridragning [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]14:00Prisutdelning Championatet [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#35 - 5 december 2013 11:31
Utställning 2014

Kolla på www.ndss.se/shop De minsta borden kostar 500kr att hyra och det är tillåtet med försäljning :)

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
#36 - 5 december 2013 20:07
Okej, kostar det så mycket är det nog inte aktuellt med något bord för min del. Det får räcka med att delta med några par på killiutställningen. Och att se en spännande utställning och höra på intressanta föredrag förstås!

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 5 december 2013 20:15
Många intressanta föredrag - hur skall man hinna med att kolla på mässan:D
#38 - 12 december 2013 17:06
Kommer Felipe att prata på svenska eller engelska.

Intressant program
#39 - 12 december 2013 18:17
Det blir en helg att se fram emot :)
#40 - 12 december 2013 19:30
Han vill helst tala svenska
#41 - 30 december 2013 14:55
Vilka från zoopet kommer man att träffa i Malmö? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 30 december 2013 15:00
PiaJo skrev:
Vilka från zoopet kommer man att träffa i Mamlö? :)

Hoppas vi blir många som ses där :D
#43 - 30 december 2013 16:39
Jag har för avsikt att försöka ta mig ner.
#44 - 30 december 2013 17:19
Trevligt!
#45 - 30 december 2013 17:36
Jag kommer..
#46 - 30 december 2013 17:41
Skulle du ställa ut nanokar? Eller har jag fått det om bakfoten?
#47 - 30 december 2013 18:30
PiaJo skrev:
Skulle du ställa ut nanokar? Eller har jag fått det om bakfoten?

Det ska jag. :)
#48 - 30 december 2013 18:44
Kul! :)
#49 - 3 januari 2014 19:05
kaj.p skrev:
Programmet är nu klart ( med reservation för ev ändringar.) Sa dominerat så klart :)

Det går också fint att boka paket här http://ndss.se/shop/index.php?id_category=7&controller=category&id_lang=1 Den perfekt julklappen kanske :D

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000] [COLOR=black]Fredag 4/4 [/COLOR][/COLOR][/FONT][/SIZE]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]19.00 Samlingi hotellobbyn [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]20.30 Buffé imässhallen [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]21.00 HansEvers All around the world... for fish![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Lördag 5/4[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]08:30Registreringen öppnar [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:00Inledning [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:20 SteveChester: Apistogramma (keeping and breeding) [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:00 Fika [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:30 Valbaraföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]a: ThomasAndersson: "Deep water cichlids from Lake Tanganyika” Part 1 -Limnochromines [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]b: ChristianBrams Aquascaping [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]c;Räkföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:10 rast [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:30 BosseQuiding: Rio Nhamunda och Lake Guariba [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]12:30 Lunch [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]13:30 FelipeCantera: Fångstresa i Uruguay [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]15:00 Paus [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]15:30 HansEvers The Brazilian Shield: Hotspot for fish diversity[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]16:30 NCSinformerar [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]17:00NCS/SARFS Årsmöte [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]19:00Middagsbankett med dyringlotteri [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]20:00Utmärkelser [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Söndag 6/4[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]09:15-10:15Felipe Cantera: Gymnogeophagus land [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]10:30 Valbaraföredrag [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]a: SteveChester: Fishrooms of the UK [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]b: Diskusföredragännu ej spikat.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]c; ChristianBrams [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:30 Fika [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]11:50 ThomasAndersen: "Deep water cichlids from Lake Tanganyika” Part 2 - Xenotilapia [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]13:00Avslutning med lotteridragning [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]14:00Prisutdelning Championatet [/FONT][/SIZE][/COLOR]

Nu har jag bokat rum och entrébiljetter :)
#50 - 7 januari 2014 09:15
Japp bokningarna är igång o det ramlar in beställningar dygnet runt. Intresset är också stort från Utlandet det kommer folk från Tyskland, Holland, England, Brasilien, Singapore o Egyptien. Men än är det fortfarande lugnt med rum men vill man vara säker så boka för det kan gå fort. När det gäller diskus så är nu 81 av de 100 karen förbokade möjligt vi får öka på här. Det ser också ut som att vi slår samtliga andra championat när det gäller antalet vildfångade diskus.
#51 - 7 januari 2014 09:24
Kul :) detta blir verkligen nåt att se framemot :)
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 15 januari 2014 08:33
Fast det var inte helt lätt att anmäla sig om man säger så. När man så till slut kom till "vägs ände" och skulle betala så dök meddelandet upp att betalningen inte accepterades!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 15 januari 2014 09:06
Fast nu dök det upp en faktura via e-mail så uppenbarligen funkade det även om det stod att det inte funkade - så allt är väl. Nu är jag också anmäld till Akvariehelgen
#54 - 15 januari 2014 09:12
Då skall du vara glad Kjell ;) jag har inte fått ett endaste mail om min bokning men nu är det löst :) stackars "supporten" som fått stå ut med mina alla mail :p
#55 - 17 januari 2014 16:14
Rovfisk.se dyker också upp.. efter lite tragglande och diskuterande beslutade vi oss för att ställa upp några burkar :)

Nuvarande line up

2000L
800L
540L

Det blir väl blandad kompott i burkarna men räkna med rockor, cichla, fengäddor, bengäddor, rovmalar osv.. :)
#56 - 18 januari 2014 00:30
Skulle inte ni ha varit på mässan i Kista med?

/Jens
#57 - 18 januari 2014 08:35
Det var tal om det ja.. vi gjorde dock valet att satsa på malmö..
#58 - 1 februari 2014 21:51
Glöm inte att boka in att ni kommer. www.ndss.se under bokningar. Välkomna
#59 - 14 februari 2014 19:54
110 personer har nu bokat in sig på hotellet Till det kommer ett bra gäng som bor i trakten. Den sista feb stänger vi för paketbokning då får man fixa allt på egen hand.
#60 - 16 februari 2014 14:38
Behöver man boka vilka föredrag man vill gå på också?

Olle
#61 - 16 februari 2014 15:23
Det här ser ju intressant ut :)
Är det även försäljning av fisk under utställningen?
Ställs det ut /säljs Malawi?
#62 - 16 februari 2014 20:25
flygrc skrev:
Det här ser ju intressant ut :)

Är det även försäljning av fisk under utställningen?

Ställs det ut /säljs Malawi?

Ja det kommer att vara försäljning Men av vad vet jag inte det är upp till dem som bokat försäljningsmonter.

Olle A skrev:
Behöver man boka vilka föredrag man vill gå på också?

Olle
Nej går o köpa på plats MEN i mån av plats, Föresläsningslokalerna är olika stora o vill man vara garanterad en stol så köper man på www.ndss.se
#63 - 21 februari 2014 18:43
Vi stänger nu för anmälningar till diskuschampionatet för trots att vi ökade antalet kar från 100 till 130 så är det nu fullanmält. Nu kö lista gäller. Vill man sedan bo på hotellet så gäller bokningar på www.ndss.se denna månad ut. Därefter är det upp till var och en att boka själv. Så plats på hotell eller föreläsningar kan då inte längre garanteras.
#64 - 21 februari 2014 18:45
När bestämmer man på vilket föredrag man vill gå, på plats?
#65 - 21 februari 2014 18:50
Som det ser ut så rymmer de föreläsningslokaler vi har tillgångliga 200 personer var, så än är det inget problem.
#66 - 21 februari 2014 18:52
Bra!

Jag har sett ut mina som jag gärna skulle vilja gå på :)
#67 - 10 mars 2014 22:14
Det ska bli kul och se Malmö AF utställning och Nanotävlingen. Se på killies, diskusar, räkchampionat och något som sällan är med på utställningarna nämligen ett par akvarier med rovfisk. Sen blir det ju också lotterier, auktion, föredrag och en massa glada akvarister att mingla runt med. Vi ses i Malmö den 4:e april.
#68 - 31 mars 2014 21:48
Utställning 2014

Nu är det full fart i Malmö. Många har byggt utställning hela dagen.
Snart slår portarna upp, närmare bestämt på fredag 13.00 :)

[ATTACH]68317[/ATTACH]
#69 - 1 april 2014 06:38
Ses på fredag! Skall bli mycket roligt!
#70 - 1 april 2014 06:53
Då hoppas vi att burken håller tätt.. Haha.. Kan bli lite pinsamt annars..
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 1 april 2014 08:08
lofstrog skrev:
Nu är det ful fart i Malmö. Många har byggt utställning hela dagen.

Snart slår portarna upp, närmare bestämt på fredag 13.00 :)

[ATTACH]68317[/ATTACH]

Även om farten är ful just nu så hoppas jag på att få se en vacker utställning på fredag ;)
Vi ses :D
#72 - 1 april 2014 08:45
Även om farten är ful just nu så hoppas jag på att få se en vacker utställning på fredag ;)

Vi ses :D

Ha, ha, Kjell :)
Tar väl olika tid för alla att få upp full fart ;)

Nu kör vi allt vad vi kan:)

Vi ses!
#73 - 1 april 2014 15:11
Så tråkigt att man själv inte kan åka för det verkar bli en bra tillställning.
Det som lockar mest för min del är räkchampionatet. Men allt annat hade ju också varit roligt.
Men en trevlig helg önskar jag till alla som ska åka dit :)
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 1 april 2014 15:18
Men en trevlig helg önskar jag till alla som ska åka dit :)

Tack - och det kommer vi garanterat att ha:D

Detta är ju definitivt årets (om inte detta århundrades) största akvarieevenmang i Sverige. Kul att det fortfarande finns eldsjälar inom hobbyn som kan ro sådana evenemang i hamn.
#75 - 1 april 2014 15:28
Tack - och det kommer vi garanterat att ha:D

Detta är ju definitivt årets (om inte detta århundrades) största akvarieevenmang i Sverige. Kul att det fortfarande finns eldsjälar inom hobbyn som kan ro sådana evenemang i hamn.

Ja, jag håller med dig.
Och så håller jag tummarna för att det kommer mycket folk och att det blir lyckat, så kanske blir något liknande någon gång i framtiden så att man får en till chans att åka :)
Men den chansen kanske inte är så stor att det blir ett så stort evenemang en gång till.

Kommer det dyka upp någon artikel här på zoopet sen?
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 1 april 2014 15:30
Kommer det dyka upp någon artikel här på zoopet sen?

Ja det blir det säkert - men det är ju inte samma sak - men bättre än inget i alla fall
#77 - 1 april 2014 15:35
:)

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
#78 - 2 april 2014 06:03
Alla 137 diskustankarna är nu fyllda och redo för fisk. Räkchampionatet är också uppbyggt med närmre 70 kar, Nanotävlingen är på G med 28 kar sedan kommer alla utställare. Så ni som tänkt gå på alla föredrag o kika på allt kom i tid så ni hinner med.:d:d
[ATTACH=CONFIG]68319[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68320[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68322[/ATTACH]
#79 - 2 april 2014 07:16
Ska ner där på lördag :). Längtar!
#80 - 2 april 2014 07:28
Se till att kika förbi rovfisk.se's burk.. Ni lär inte missa den :) om vi hinner ner i tid, om våra fiskar överlever, om burken håller tätt.. Annars hovrar vi runt dyngraka (tänk en dålig dracula) i lokalen och kastar halvfulla ölburkar på småbarn och skriker obsceniteter på estniska..

(Ska jag behöva göra ett tillägg om att jag kanske inte är helt seriös med det?.. Kanske lika bra)

ska även bli jävligt nice att se alla andra burkar, fiskar, snacka skit med andra dårar och bara dela hobbyn med folk..
#81 - 2 april 2014 07:28
Kommer ner på fredagsförmiddagen :) Skall bli mycket skoj!
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 2 april 2014 07:30
Kaj - fotot uppe till vänster - är det ölfatet som ni håller på att tappa ur:p
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 3 april 2014 06:31
Jag har ju bokat ett paket för helgen men hittar ingen info om vilket hotell man skall bo på?
Det stod säkert den gången man bokade men det är ju flera månader sedan och nu hittar jag inte den informationen någonstans.
#84 - 3 april 2014 07:09
jag har bokat ett likadant paket och hotellet heter Hotell Mercure
http://www.mercure-hotel-malmo.com/se/hem?gclid=COnZhJjgw70CFcPTcgodbgcAsA
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 3 april 2014 07:20
PiaJo skrev:
jag har bokat ett likadant paket och hotellet heter Hotell Mercure

http://www.mercure-hotel-malmo.com/se/hem?gclid=COnZhJjgw70CFcPTcgodbgcAsA

Tack
#86 - 3 april 2014 09:12
Här kommer o drag vill jag lova då vi delar ishallen med Davis Cup Sverige Ukraina
#87 - 3 april 2014 09:21
Har tyvärr inte möjlighet att delta men ser fram emot att se alla bilder ifrån eventet! :-)
#88 - 4 april 2014 07:06
Jag var inne igår och satte upp ett nano akvarium. Trots att mycket inte var klart då är jag är mycket imponerad av utställningen både då det gäller omfattningen och kvaliten. Det är också en väldigt rymlig och bra lokal.

Här är några foton från igår:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68031-Ciklidst%E4mma-och-Diskuschampionat-2014/page9

mvh

Olof
#89 - 4 april 2014 07:26
olof b skrev:
Jag var inne igår och satte upp ett nano akvarium. Trots att mycket inte var klart då är jag är mycket imponerad av utställningen både då det gäller omfattningen och kvaliten. Det är också en väldigt rymlig och bra lokal.

Här är några foton från igår:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68031-Ciklidst%E4mma-och-Diskuschampionat-2014/page9

mvh

Olof

Vad kul att få se foton, nu får man en uppfattning hur stort det är :).

//Inger
#90 - 5 april 2014 06:00
Inger H skrev:
Vad kul att få se foton, nu får man en uppfattning hur stort det är :).

//Inger

Håll ögonen öppna på diskusforum efter helgen för jag har en känsla av att det kommer läggas upp bilder där efter detta storslagna evenemang , till alla er som lagt ner timmar,dagar och t.o.m år på detta evenemang HATTEN AV till er :cool:
#91 - 5 april 2014 16:26
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 6 april 2014 17:30
Hemma igen från tre mycket trevliga och givande dagar på akvariemässan i Malmö. Stort tack till arrangörerna för ett väldigt bra evenemang:D

Senare i veckan dyker det upp en artikel här på zoopet från evenemanget
#93 - 6 april 2014 18:40
Stort tack till alla arrangörer och deltagare som har gjort denna Akvariehelgen i Malmö så trevlig och givande!
Fiskarna som jag fick med mig hem har precis kommit i sina akvarier och jag själv är både trött, nöjd och glad :)
#94 - 6 april 2014 19:11
Haha.. vilken helg.. sitter fortfarande i bilen med 3 stora lådor som börjar lukta suspekt.. byter vatten på mackar och ber till akvariegudarna..

Fredag, grumligt vatten

Lördag, fiskarna sköter sig som små änglar, snackar lite skit med bla erik åhlander och kjell i egen hög person, vattnet är kristallklart (stort tack till killisällskapet som lånade ut ett vortexfilter).. Dessvärre släpper mittstaget som inte är genomhärdat (blandning av för hastig fyllning och lite klen konstruktion på karet som borde haft 2 mittstag dvs 2cm buktning i frontrutan, vi bestämmer oss för att tömma och avetablera direkt på morgonen med nedskärning av karet och allt vad det innebär..

Håll tummarna för de stackars fiskarna nu och tack för alla roliga besökare och intresset, det vi lärt oss av detta är som vanligt absolut ingenting :) bjuder någon upp till dans igen kommer vi garanterat fast med ett beprövat kar..
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 6 april 2014 21:01
Haha.. vilken helg.. sitter fortfarande i bilen med 3 stora lådor som börjar lukta suspekt.. byter vatten på mackar och ber till akvariegudarna..

Fredag, grumligt vatten

Lördag, fiskarna sköter sig som små änglar, snackar lite skit med bla erik åhlander och kjell i egen hög person, vattnet är kristallklart (stort tack till killisällskapet som lånade ut ett vortexfilter).. Dessvärre släpper mittstaget som inte är genomhärdat (blandning av för hastig fyllning och lite klen konstruktion på karet som borde haft 2 mittstag dvs 2cm buktning i frontrutan, vi bestämmer oss för att tömma och avetablera direkt på morgonen med nedskärning av karet och allt vad det innebär..

Håll tummarna för de stackars fiskarna nu och tack för alla roliga besökare och intresset, det vi lärt oss av detta är som vanligt absolut ingenting :) bjuder någon upp till dans igen kommer vi garanterat fast med ett beprövat kar..

Du är säker på att det inte är du som börjar lukta eftersom du inte han duscha under hela helgen:p

Fast det var ju förstås nära att fick duscha framför ert akvarium med yngel;)

Trevligt att träffas:D
#96 - 6 april 2014 21:11
Haha.. kan ha varit det men luktar jag sådär hittar jag nog mig själv i dödsannonserna imorgon.. mycket trevligt faktiskt :) tack för tipsen med karet också, vi övervägde det men tog det säkra före det osäkra..

Ynglena är nog 5år plus allihop, de blir inte mycket större oftast.. ;)

Några av fiskarna ser medtagna ut men inga förluster för någon.. grymt arrangerat och kul att se räkor och diskus också, mycket man inte visste fanns.. var sugen på en green phantom också men vill hitta en som blir 30cm+
#97 - 7 april 2014 05:59
Det har spridit sig ända till Borås om vad vi hade för oss i Malmö, detta stod i Borås Tidning imorse :)
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 7 april 2014 07:12
Kul när det skrivs om det hela i tidningarna:D
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 7 april 2014 08:17
Jag måste ha dåligt minne - men var det inte denna som blev Grand Champion?
#100 - 7 april 2014 08:38
Har svårt att skilja på Clives fiskar. Han hade ju fyra stycken lika fina fiskar som var i akvarierna bredvid varandra. Tror att det var den längst till höger som vann.

Tror det var denna som Clive Brampton från http://www.northantsdiscus.com/shop/ vann med. Fisken kommer från http://www.rickydiscus.com/

[ATTACH=CONFIG]68423[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 7 april 2014 08:56
Och det verkar vara samma som på mitt foto - den på mitt foto var i alla fall en klassvinnare fast jag vet inte om den också var en GC-vinnare
#102 - 7 april 2014 08:57
Och det verkar vara samma som på mitt foto - den på mitt foto var i alla fall en klassvinnare fast jag vet inte om den också var en GC-vinnare

Japp, då har du säkert rätt bild. Klassvinnaren, tror det var i Patterned-klassen, blev också Grand Champion.
#103 - 7 april 2014 09:49
Jag gillade de där kycklingarna.. Gula kroppar och orangea "ben".. (Proffset har talat).. :S
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 7 april 2014 09:57
lofstrog skrev:
Japp, då har du säkert rätt bild. Klassvinnaren, tror det var i Patterned-klassen, blev också Grand Champion.

Nja - begriper "inget" av diskus men Clives Striped fick ju 88,4 poäng och Clives Patterned fick ju 83,05 poäng så rent logiskt så borde det ju ha varit Striped-varianten som vann
#105 - 7 april 2014 09:59
Nja - begriper "inget" av diskus men Clives Striped fick ju 88,4 poäng och Clivers Patterned fick ju 83,05 poäng så rent logiskt så borde det ju ha varit Striped-varianten som vann

Låter som du har rätt. Du har bättre koll än vad jag har ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 7 april 2014 10:08
lofstrog skrev:
Låter som du har rätt. Du har bättre koll än vad jag har ;)

Nja - jag fotade av resultlistan[:o] men har inte en susning om mitt foto visar en striped eller patterned
#107 - 7 april 2014 11:23
Nja - jag fotade av resultlistan[:o] men har inte en susning om mitt foto visar en striped eller patterned

Och jag kan bara se skillnad på vildfångade;)
Kjell Fohrman
Administrator
#108 - 7 april 2014 11:35
lofstrog skrev:
Och jag kan bara se skillnad på vildfångade;)

Och det är ju det viktigaste (tycker i alla fall jag:D)
#109 - 7 april 2014 11:37
Och det är ju det viktigaste (tycker i alla fall jag:D)

[:-106]
#110 - 7 april 2014 12:07
Vad bedöms på en Discustävling? Kollade Pias tävlingsbilder, vilka fiskar! @Bluewing, tävlar du med dina?
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 7 april 2014 12:32
Juni skrev:
Vad bedöms på en Discustävling? Kollade Pias tävlingsbilder, vilka fiskar! @Bluewing, tävlar du med dina?

Ja du - den frågan kanske någon som var domare kan besvara bättre. Men alla diskusformer skall ju ha en optimal form standariserad form som storlek, formen på själva kroppen, färgen och hur väl mönstert överrensstämmer med den standard som är satt för just den varianten. Det vill säga det sätts poäng för flera olika kriterier och sedn räknas poängen ihop och den med flest totalpoäng vinner.

Själv var jag ju domare i nanotävlingen och där döms det på ungefär samma sätt (fast förstås utifrån helt andra kriterier) - det vinnande nanot kan ses nedan (alla tävlande nanos kommer att läggas upp senare under veckan)
#112 - 7 april 2014 19:31
Vackert, men mitt Malawi hjärta saknar ju fiskar;)
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 7 april 2014 19:39
Juni skrev:
Vackert, men mitt Malawi hjärta saknar ju fiskar;)

Nja, nog var det fina fiskar i det akvariet i alla fall (dock inga malawi ;) - men sådana fanns i andra akvarier). Fast små fiskar har en förmåga att försvinna på foton och foton på hela akvarier gör sig därför aldrig på bild uatn akvarier sakll ses IRL
#114 - 7 april 2014 21:23
Tack så mycket för ett superbra anordnat championat! Jag var där med min pojkvän båda dagarna, och vi hoppas båda på att det blir ett till nästa år! :)
#115 - 8 april 2014 06:06
Fenor, färg, mönster, gälar, färg. kondition samt helhetsintryck betygs sätt var för sig,
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 8 april 2014 06:48
FeliciaC skrev:
Jag var där med min pojkvän båda dagarna, och vi hoppas båda på att det blir ett till nästa år! :)

Nja det är nog definitivt att hoppas på för mycket men kanske kan det bli en utställning igen om några år och det vore bra så
#117 - 8 april 2014 06:57
Men varför har man märket framåt? Är det inte snyggare att vända det bortåt så det inte syns och blir en ren framruta?
#118 - 8 april 2014 07:59
Det handlar väl om att de som sponsrar eller i vissa fall skänker kar/utrustning skall få lite tillbaka.
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 8 april 2014 08:41
eriahl skrev:
Men varför har man märket framåt? Är det inte snyggare att vända det bortåt så det inte syns och blir en ren framruta?

Jepp det är som Kaj skriver. Mer "irriterad" kan man ju i så fall bli över att bakgrunden i alla diskuskaren i alla akvarier innehöll reklam och nog hade det varit oerhört mycket snyggare med t.ex. BTN Slimline i alla akvarier. Dock så är det absolut nödvändigt med många sponsorer till ett arrangemang som detta och för att ett företag skall sponsra så måste de få något för sponsringspengarna - så om vi vill uppleva arrangemang som detta så är sponsring nödvändigt.

Vad gäller specifikt för nanoakvarierna så påverkades dessa varunamn på utsidan av akvariet vår bedömning - däremot blev det avdrag för synlig teknik inne i akvariet (oasvett om fabrikatnamnet syntes på tekniken eller inte).
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 16 april 2014 07:37
Sent omsider (mycker strul med Zoopets stora fotoarkiv) men nu finns i alla fall 211 foton inlagda i arkivet (kan enbart ses av goldmedlemmar) från Malmömässan. Håller också på med en artikel som lär bli klar till påsken.
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 18 april 2014 08:35
Så nu har då äntligen artikeln från Malmömässan blivit klar - bättre sent än aldrig.
Den kan läsas på denna sida
admin
Christian Alfredsson
#122 - 19 april 2014 18:43
Gymnogeophagus puentes var ju helt osannolikt snygg. Ställer upp mig på listan över köpare hos dig!
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 19 april 2014 20:11
Jepp - jag tyckte också att G. labiatus, 3 Puentes var jäkligt snygg. Fast det lär nog dröja innan jag får några yngel för de skall senare ner i mitt 3.000 liters akvarium så jag lär inte plocka några yngel på dom.
Felipe kommer förövrigt till Göteborg i september för att hålla föredrag.

Annons