Spelar det någon roll vilken höjd utsuget sitter på?
Jag har ett ytterfilter som hämtar vatten ungefär mitt emellan botten och ytan i ett 60cm djupt akvarium. Skall detta justeras?? :confused:
Har ingen betydelse för den biologiska reningen men sitter insuget strax över botten så suger den upp lite mer bös! själv sätter jag insuget lite högre än mitten på karet för skulle filtret läcka så tömmer den inte hela karet:)esoxlucius74 skrev:Spelar det någon roll vilken höjd utsuget sitter på?
Jag har ett ytterfilter som hämtar vatten ungefär mitt emellan botten och ytan i ett 60cm djupt akvarium. Skall detta justeras?? :confused:
åheim skrev:Har ingen betydelse för den biologiska reningen men sitter insuget strax över botten så suger den upp lite mer bös! själv sätter jag insuget lite högre än mitten på karet för skulle filtret läcka så tömmer den inte hela karet:)
esoxlucius74 skrev:Tack för svaret!
Det är ju smart att slippa vatten på golvet... Det här tipset om att borra ett litet hål i utsugsröret strax under ytan, funkar det??
Xul skrev:Fast ibland undrar jag om det spelar någon roll om 230 eller 460 L rinner ut på golvet.. Jag tror att det är irellevant tyvärr....
esoxlucius74 skrev:Spelar det någon roll vilken höjd utsuget sitter på?
Kjell Fohrman skrev:Nu måste jag undra - du menar "insuget" va:confused: En pump har ju ett insug och ett utblås .
Om du menar insuget så är det en fördel om det är nära botten eftersom det ger bättre cirkulation i akvariet