Utsugets djup?

#1 - 20 oktober 2009 14:33
Spelar det någon roll vilken höjd utsuget sitter på?

Jag har ett ytterfilter som hämtar vatten ungefär mitt emellan botten och ytan i ett 60cm djupt akvarium. Skall detta justeras?? :confused:
#2 - 20 oktober 2009 14:44

Jag har ett ytterfilter som hämtar vatten ungefär mitt emellan botten och ytan i ett 60cm djupt akvarium. Skall detta justeras?? :confused:
Har ingen betydelse för den biologiska reningen men sitter insuget strax över botten så suger den upp lite mer bös! själv sätter jag insuget lite högre än mitten på karet för skulle filtret läcka så tömmer den inte hela karet:)
#3 - 22 oktober 2009 04:25
åheim skrev:
Har ingen betydelse för den biologiska reningen men sitter insuget strax över botten så suger den upp lite mer bös! själv sätter jag insuget lite högre än mitten på karet för skulle filtret läcka så tömmer den inte hela karet:)

Tack för svaret!
Det är ju smart att slippa vatten på golvet... Det här tipset om att borra ett litet hål i utsugsröret strax under ytan, funkar det??
#4 - 22 oktober 2009 05:39
Tack för svaret!

Det är ju smart att slippa vatten på golvet... Det här tipset om att borra ett litet hål i utsugsröret strax under ytan, funkar det??

om du bara får en liten läcka så funkar det, allså om inget blad råkar lägga sig över hålet ;)
kan ju va ide med några små hål för säkerhets skull
#5 - 22 oktober 2009 05:50
Det fungerar, märker man rätt tydligt om man glömmer slå av filtret vid vattenbyte ;)
#6 - 22 oktober 2009 05:56
Man "missar" inga mängder som ska igenom den tänkta öppningen?? Jag har värmaren integrerad i utsuget....
#7 - 22 oktober 2009 09:12
Fast ibland undrar jag om det spelar någon roll om 230 eller 460 L rinner ut på golvet.. Jag tror att det är irellevant tyvärr....
#8 - 22 oktober 2009 10:09
Xul skrev:
Fast ibland undrar jag om det spelar någon roll om 230 eller 460 L rinner ut på golvet.. Jag tror att det är irellevant tyvärr....

Om man har borrat hål i utsugsröret ett par cm under vattenytan gör det ju en ganska stor skillnad jämfort både med hela och halva karet...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 22 oktober 2009 10:15

Nu måste jag undra - du menar "insuget" va:confused: En pump har ju ett insug och ett utblås .
Om du menar insuget så är det en fördel om det är nära botten eftersom det ger bättre cirkulation i akvariet
#10 - 22 oktober 2009 11:11
Nu måste jag undra - du menar "insuget" va:confused: En pump har ju ett insug och ett utblås .

Om du menar insuget så är det en fördel om det är nära botten eftersom det ger bättre cirkulation i akvariet

Haha!! Ja visst är det själva röret som suger ut vatten ur akvariet jag menar!! :D

(Jag kopplade slangarna fel första gången.. då blev det inte mycket cirkulation. :( )

OK då bygger jag på röret så det är djupare ner i karet.....

Annons