Utvecklar mitt vattenliv

#1 - 12 juli 2014 19:02
Hej på er,
uppvuxen vid havet, hängiven dykare och med barn som tjatar om husdjur. Dessutom begåvad med en medfödd förmåga att nörda in på saker. Ekvationen resulterade i att jag för två veckor sedan skaffade mitt livs första akvarium.

Ett 240-liters Juwel med en Back To Nature "Rocky"-bakgrund.
De två bakre hörnen står ut från bakgrunden och bildar filterutrymmen med "disksvampsmaterial" och två cirkulationspumpar, 1200 resp 1500 vpm. Antar att ljusrampen är Juwels, sitter två super-glo rör a 40W T8, som jag tycker ger ett fint ljus i karet.

Köpte karet av en kille som haft ciklider och antar att sand och sten är därefter.

Någon vecka efter uppstart befolkades karet med två Ancistrusmalar, en prickig och en lite mer randig/fläckig, fyra korallplaty och tre Black Molly. Den en platyn betedde sig märkligt från början, höll sig undan, åt inte och kippade vid ytan. Den har plockats ur karet i morse.

Efter lite slitamitthårfunderingar över vad för invånare jag vill ha så har jag landat i att fylla på med lite tetror, fem-sex pansarmalar och så småningom några Scalarer. Bortsett från mollyfiskarna så håller jag mig då i sydamerika.

Som ni förstår så blir det här mer en processtråd än en projekttråd men va f*n, jag är här för att lära mig och är så pass prestigelös att jag kan visa upp mina stapplande steg :-)

I nuläget är det mycket kemi som snurrar i huvudet, jag läser på och mäter vattenvärden. Funderar också en hel del runt växtligheten så kom gärna med förslag och synpunkter på detta. Jag har ingen ambition på det planet än att fiskarna ska trivas och karet hålla sig stabilt.

/Joel
#2 - 14 juli 2014 13:40
Om jag behåller mina två ancistrusmalar, bygger på till sju-åtta vardera av Platy och Molly samt skaffar en grupp pansarmalar och en grupp med Skalarer, hur många Neontetror vågar jag då satsa på för att få en fin balans i karet? Alltså inte hur många jag max kan peta i utan en nivå som ni bedömer skulle bli vacker.
#3 - 18 juli 2014 16:08
10 neontetror introducerade idag. Fantastiskt vad fina de var i affären med mörkt bottenmaterial och svart bakgrund! Mindre neon hemma i det ljusa karet. Tänker mig ett tiotal till om någon vecka.
#4 - 25 juli 2014 22:25
Gjorde nyss ett vattenbyte och döm om min förvåning när jag hittade två små Black Molly-yngel simmandes i filterhörnet. Har tyckt att honan sett dräktig ut men inte tänkt så mycket på det, men nu vet jag. Kul, men jag börjar fundera på varför dom hamnat där. Har de sugits eller simmat in genom inflödena till filtret?

Får se om de klarar sig nu.
#5 - 25 juli 2014 22:52
Kul, då har du ju gjort något rätt.. Yngel hittar alltid in i filter, innerfilter, filterhörn, ytterfilter.. Jag hade ett gäng utan ögon som bildat koloni i mitt ytterfilter en gång..

Du verkar ju allmänt skön så jag tänkte bara kika in och visa att folk läser även om det inte skrivs så mycket..
#6 - 26 juli 2014 10:10
Hej,
En annan som läser tråden.

Lite oklart för mig vad du har för växter men jag skulle kanske satsa på lite högre växter bakåt och åt kanterna men överlag skulle jag satsa på fler växter. Höga cryptocoryne varianter brukar vara snyggt, tycker jag (kolla in växtbeskrivningarna). Växer långsamt men stabilt. Svärdsplantor också förstås, men jag fattar mig inte riktigt på dem, ibland växer och förökar de sig hutlöst och ibland tynar de helt enkelt bort.

Angående antalet tetror så skulle jag lätt satsa på 20-30 stycken. De blir alltid mest effektfull så. Skalarer som håller koll på dem är trevligt. Själv gillar jag apistogrammor.

Räkor är himla trevliga också - men skalarerna lär ju norpa dem. Många val man måste göra...Lycka till!
#7 - 26 juli 2014 20:23
Tack för era kommentarer. Mer växter är på gång, fem Pansarmalar har också flyttat in. Sköna fiskar på något sätt, ena stunden ligger dom ihop på botten som ett gäng draghundar i vila, lite senare dampar dom runt i karet och stör det terapeutiska lugn som nyss rådde.

Ynglandet kom högst olägligt då jag är iväg fyra dygn nu, utan fiskvakt. Lär väl inte klara sig antar jag. Om dom mot förmodan gör det, ska jag dalta med dem på något särskilt sätt? De var inte riktigt planerade ;-)
#8 - 26 juli 2014 20:43
Kul att du har skaffat akvarium:D
#9 - 26 juli 2014 20:47
Jag har själv skaffat ett akvarium på 54 liter. Har haft det i ca 2 veckor nu:) Jag har:10 neontetror, 5 guppy, 2 skalarer, 1 mal och 3 slöjstärtar:p
#10 - 26 juli 2014 20:49
Jag har bara en fråga. Hur gör man en ny tråd på zoopet.
#11 - 26 juli 2014 21:01
Neontetra8 skrev:
Jag har bara en fråga. Hur gör man en ny tråd på zoopet.

Gå in på lämplig avdelning och tryck på knappen "Posta nytt ämne"
#12 - 26 juli 2014 21:23
En liten fråga, hur länge har karet varit igång? Anledningen över att jag frågar är eftersom du fyller på med fisk titt som tätt. Så du passar dig för nitrit etc.

Ta 10 pansarmalar på en gång, eller fyll upp till 10. Du kommer inte att ångra dig. :)

Och det finns en risk att scalarerna senare äter upp neonerna, när de blir vuxna. Vet ej vilken storlek du tänkt på scalarer. Små, medel eller vuxna på en gång. Kan vara bra att veta iaf. :)
#13 - 26 juli 2014 21:50
Karet har varit igång en månad nu, jag följer upp nitrithalten varannan dag och än har det inte visat på något. Därför har jag fortsatt smyga på med lite fisk någon gång i veckan. Om nitrithalten inte ökar så bör väl karet klara belastningen tänker jag. Rätta mig gärna, och om jag har fel taktik hur länge ska jag vänta mellan varje introduktion?

scalarerna blir små, just för att hoppas att de ska lära sig låta tetrorna vara.
#14 - 27 juli 2014 05:20
Utvecklar mitt vattenliv

Alla sätt är bra utom de dåliga.... ;) Du verkar ju ha rätt bra koll men jag skulle pausa ett tag nu. 2-4 veckor och låta karet mogna lite mer. När jag startar upp ett kar så kör jag ny fisk varannan vecka. Små mängder såklart. Sedan efter kanske 2 månader ökar jag på med större mängder.
En viktig faktor är ju att mata sparsamt första månaden och sen sakta öka mängden. Eftersom du inte haft nån nitrit så anar jag att du redan gör det. :)

Jag frångick mitt sätt när jag startade upp mitt senaste kar (av någon oförklarlig anledning) och nitriten kom som ett brev på posten. :( Jag matade mer än jag borde ha gjort... Så lite kan göra rätt mycket skillnad.

Jag måste säga att det är riktigt kul med nån som verkligen läser på! Go for it! :)

Angående din fråga nedan så hoppas jag att någon annan kan svara på det. :)
joyride skrev:
Om nitrithalten inte ökar så bör väl karet klara belastningen tänker jag. .
#15 - 27 juli 2014 12:41
Likan skrev:
Alla sätt är bra utom de dåliga.... ;) Du verkar ju ha rätt bra koll men jag skulle pausa ett tag nu. 2-4 veckor och låta karet mogna lite mer. När jag startar upp ett kar så kör jag ny fisk varannan vecka. Små mängder såklart. Sedan efter kanske 2 månader ökar jag på med större mängder.

En viktig faktor är ju att mata sparsamt första månaden och sen sakta öka mängden. Eftersom du inte haft nån nitrit så anar jag att du redan gör det. :)

Tog över ett väl inkört kar som tömdes på vatten och fylldes igen efter fyra-fem timmar, bakterierna i skummaterialet kan ju ha torkat ut och dött men sanden hölls vattentäckt och bör ha klarat bakterierna. Vet ju inte säkert men det kan ha gett en gynnsam start. Jag har dessutom kört i bakteriekultur i omgångar de senaste veckorna. Men jag är lyhörd för tips och råd och ska ta det lite lugnt med introduktionen framöver!
#16 - 30 juli 2014 19:08
Hemma efter fyra dygns campingliv. Inser att jag glömt lämna locken till akvariet öppna i värmeböljan. Detta tillsammans med ett tillbommat hus hade resulterat i 30 grader i akvariet... Lite isklampar och ett vattenbyte senare var tempen nere på rimligare nivåer.

Ska ge mig in i växtdelen av forumet och se va f*n som händer med mina växter. Alltid något nytt att lära sig :-)
#17 - 31 juli 2014 22:15
Trodde definitivt att mollyynglen strukit med efter fyra dagar utan mat men jag hittade ett av dem, återigen i filterhörnet. Lugn och ro där kanske :-)

Inser att jag börjar få algpåväxt, främst på Anubiasplantorna och främre glasskivan, i form av ljusbruna fläckar. Vad är vettiga åtgärder (om några)? Har alla akvarister en sån där magnetskrapa? Borde jag utöka malantalet? Mer växtgödning eller mindre växtgödning?
#18 - 4 augusti 2014 22:41
Algerna på rutan försvann ju fint med ett rakblad! Har försökt dra ner på ljustiden några timmar eftersom rummet ändå är förhållandevis ljust.

Och hoppsan Kerstin, vad hittade jag i filterhörnet om inte ett yngel. Fast inte ett svart... Får se om jag får tag på det för identifiering. Såg lite orange ut men ingen av Platyna har sett direkt dräktig ut.
#19 - 11 augusti 2014 21:10
Verkar ha fått lite ljusproblem. Börjar som sagt få algpåväxt (tror att det är kiselalger) och trodde första att det kunde bero på för mycket ljus men nu har jag insett att det kanske är för LITE/dåligt ljus som är problemet. Lärde mig att rören bör bytas någon gång per år och när jag nu tänkte köpa nya så inser jag att rörmodellen i rampen (T8-fäste 107 cm) verkar udda/utgången och nu står jag där i valet och kvalet om jag måste skaffa en helt ny ramp och vad det i så fall innebär för plånboken så här i semestertider. Blä.

Mina oplanerade yngel verkar sticka in i filterhörnen så fort de får chansen. Spelar väl inte så stor roll egentligen men jag funderar lite på om det är negativt för vattenkvaliteten att jag är och lyfter i filtermaterialet för att leta yngel "hela tiden"?
#20 - 12 augusti 2014 03:55
Jag fick kiselalger i mitt första akvarium som var ett 100l, efter den varit igång i ca 1-2 månader. De nådde sin storhetstid efter några veckor (karet såg förjävligt ut) men mattades sedan av och försvann efter ca 2 månader. Som jag förstått det är det en typisk uppstartsalg. :)
#21 - 12 augusti 2014 07:34
Hej Joy , trevligt med nytt akvarie , skalare är fina men jag tror inte dem kommer passa in med dina andra fiskar du redan har i tänk på att när dem leker så är dem lite extra aggresiva och tetrorna lär inte ha mycket plats att simma i om dem nu skulle överleva attackerna , Har du yngelproblem i filtret kan du alltid lägga till/på något som gör att dem inte kan åka in i det? lär sänka flödet lite men om du vill behålla dem från filtret så kan de vara ett alternativ , själv har jag in suget på ytterfiltret i hörnet och precis brevid har jag ut strömmen flesta små fiskar klarar ej av strömmen o håller sig borta från det .
#22 - 25 augusti 2014 19:04
Wohaa, två små platyyngel simmandes i burken. Kanske inte ska skaffa Scalarer ändå, det här är ju kul!!
#23 - 30 augusti 2014 11:23
Skulle behöva lite hjälp och råd med att hitta något blickfång till akvariet. Har som sagt varit inne på skalarer tidigare men är så tagen av mina små platyyngel så jag börjar lämna tanken på större köttätare.

Nuläge är 10 Platy (Korall och Musse Pigg), 20 neontetra, 5 pansarmalar och två ancistrus.

Det jag vill åt är som sagt ett blickfång, lite större och med fin färg eller stiligt uppträdande. Inte aggressiv och som sagt inte köttätande.

Några tips?
#24 - 30 augusti 2014 14:01
Någon barb? Om du inte har SA-tema vill säga. Eller regnbågsfisk?
#25 - 30 augusti 2014 17:55
SA som i Sydamerika eller Sydostasien? ;-) De flesta av de nuvarande är sydamerikaner men jag gissar att växterna knappast håller sig inom temat. Sällskapsakvarium med fina fiskar mest skulle jag säga.

Ska kolla in barberna och regnbågsfiskarna!
#26 - 30 augusti 2014 17:56
Har förresten ca 25 grader i vattnet och ph8. Har såklart kollat sökfunktionen men känner mig lite vilsen.
#27 - 30 augusti 2014 20:03
Vilsen vad du ska välja eller hur du gör? :)

Sydamerika menade jag. :P
#28 - 1 september 2014 21:15
Likan skrev:
Vilsen vad du ska välja eller hur du gör? :)

Sydamerika menade jag. :P

vilka jag ska välja mest, om några. Börjar tycka att akvariet är rätt fint befolkat som det är. Kanske ska lägga tanken på några primadonnor åt sidan ett tag.

Skaffade en jättevalisneria idag som jag tycker fyllde ett tomrum i ena hörnet. Flyttade på en crypto som fick en mer central placering.
vi går mot höst och tempen i karet har börjat dala. Kanske även för att jag har dragit ner på ljustiden). Köpte en Jäger doppvärmare på 100 W som jag monterade i ena filterhörnet. Uppe på 25 grader på ett par timmar.
#29 - 2 september 2014 08:45
Det är väl bara att fortsätta kolla runt. Se vad som finns, hålla ögonen öppna. Sedan en dag så kanske du känner att den ska du ha! :)
#30 - 2 september 2014 10:29
Likan skrev:
Det är väl bara att fortsätta kolla runt. Se vad som finns, hålla ögonen öppna. Sedan en dag så kanske du känner att den ska du ha! :)

Hade jag inte fått de där små platyynglen så hade jag haft några Skalarer redan men jag är till synes för blödig för köttätare i nuläget :-)
#31 - 2 september 2014 12:37
joyride skrev:
Skulle behöva lite hjälp och råd med att hitta något blickfång till akvariet. Har som sagt varit inne på skalarer tidigare men är så tagen av mina små platyyngel så jag börjar lämna tanken på större köttätare.

Nuläge är 10 Platy (Korall och Musse Pigg), 20 neontetra, 5 pansarmalar och två ancistrus.

Det jag vill åt är som sagt ett blickfång, lite större och med fin färg eller stiligt uppträdande. Inte aggressiv och som sagt inte köttätande.

Några tips?

Dvärgguramis , kolla upp röda hanar , blåa hanar , galet fina , tänk på att inte ha för många hanar i samma akvarie och att du behöver 1 hona per hane (honorna ser tråkigare ut som alltid)
annan fin fisk , Fjärilciklider "Electric blue" ej stora men fina och ingen av dem 2 jag rekommenderat e aggresiva har i akvarie tillsammans med alla fiskar du skrev
#32 - 11 september 2014 21:05
Händer grejer i akvariet vill jag lova. Småynglen växer till sig och har börjat frisimma istället för att häcka inni i Valisnerian. En Black Molly och två Korallplaty!

Det finns andra som tar sig friheter också. Såg ikväll att slangen till ena pumpen lossnat och när jag skulle sätta tillbaka den så hittar jag en korallplaty och en mussepiggplaty på fel sida bakgrunden :-) Efter inräkning insåg jag att det rörde sig om fler fiskar som flytt till nya jaktmarker. Monterade bort doppvärmaren och började lurpassa på dem, lockade med mat, spelade Kent (nej drt gjorde jag inte). En Korallplaty och en Neontetra håvade jag upp innan jag gav upp. Får passa på att rengöra filtermaterialet imorgon och se om jag får tag i dem. Bakgrunden sitter mot bakre glaset på så sätt att det bildas en skyddad ficka i mitten av akvariet, det är väl där de ligger och skrattar åt mig :)
#33 - 12 september 2014 07:07
Det här var skumt...
Gjorde ett vattenbyte för att få ner vattennivån och tog bort allt filtermaterial för att få tag i de små gynnarna. Tetrorna var snabbt på rätt sida bakgrunden men Platyfiskarna var lite mer tillbakadragna men till slut fick jag tag i mussepiggplatyn. Kvar var den fetaste svartfenade wagtailen och det är den fortfarande. Någonstans... Jag hittar den inte och har ingen aning om var den gömt sig. Med filtret borta och vattennivån sänkt så kunde jag se hela filterhörnet och fisken är som sagt inte allt för liten.
Längst in i bakgrunden sitter ett litet rör, vet inte om det förbinder de två filterhörnen, men det känns helt klart för litet. Att firren skulle åkt in i slangen vid vattenbytet låter också otroligt. Inte lite märkligt och frustrerande.
#34 - 13 september 2014 05:24
Haha, vad irriterande att man inte ser ordentligt bakom akvariet :-) Har börjat experimentera med en gripklo (ni vet en sån som äldre eller rörelsehindrade kan använda för att plocka upp grejer) och mobilen för att se om firren gömmer sig där bak. Började att filma men kom sedan på den briljanta idén att använda paddan som skärm och ansluta den till mobilen via Facetime. Känner mig som en djuphavsdykare, hjärtkirurg eller avloppsrensare... :-)

Still no luck...:-(
#35 - 1 oktober 2014 18:33
Se där, tre veckor senare dök han upp igen. Väldigt levande men med ett mindre bukmått. Gillrade en fälla och lockade den magre stackaren med lite granulat som tack vare pumpen flöt sakta mot håven - vips var han på rätt sida igen. Återstår om han blivit knäpp i huvudet - ni vet lite som Rambo :-)
#36 - 1 oktober 2014 19:21
joyride skrev:
Se där, tre veckor senare dök han upp igen. Väldigt levande men med ett mindre bukmått. Gillrade en fälla och lockade den magre stackaren med lite granulat som tack vare pumpen flöt sakta mot håven - vips var han på rätt sida igen. Återstår om han blivit knäpp i huvudet - ni vet lite som Rambo :-)

Så länge inte fisken syr sig själv är det lugnt ;)
Bra observerat med fisken.
#37 - 1 oktober 2014 20:20
Hej. Fint jobbat m håven, jag tycker det är jättesvårt att håva! Just den fisk jag ville fånga idag var den mest misstänksamma. Till slut föll hon för mat-tricket och jag har nu placerat en smällfet platy i yngelkaret och hoppas på smått. Originalplanen var att alla yngel skulle bli mat, men barnen blev väldigt glada över de små liven. Jag försöker fånga in en hona ibland och flyttar ynglen till ett 54L där de får växa till sig utan risk att bli middag. Ungarna tycker det är kul och märker inte de gånger en kull blir middag istället [emoji4]. Hoppas du fortsätter trivas med vattenlivet.
#38 - 9 oktober 2014 08:42
ElinR skrev:
Originalplanen var att alla yngel skulle bli mat, men barnen blev väldigt glada över de små liven. Jag försöker fånga in en hona ibland och flyttar ynglen till ett 54L där de får växa till sig utan risk att bli middag. Ungarna tycker det är kul och märker inte de gånger en kull blir middag istället [emoji4]. Hoppas du fortsätter trivas med vattenlivet.

Haha, ja jag håller med dig fast hemma är det nog mest jag som är "lipig". Dottern har mest ryckt på axlarna när jag tvingats avliva någon fisk.

Nu hade jag visst 5 mollyyngel simmandes i filtret igen. Lyckades hova upp 4 på en gång så övning ger träning. Men ynglen är kanske inte lika försiktiga som de stora. Det verkar i alla fall som det ynglas en hel del i karet just nu så då kan jag ju leva med att en och annan vuxen verkar stryka med. Har inte sett några andra symptom sedan senaste Platyn dog för ett par veckor sedan. Håller tummarna för att det var något som bara angrep korallvarianten...
#39 - 26 november 2014 08:25
My god vad jag tröttnat på Vattenpest. Får dem inte att fästa och Pansarmalarna rotar upp dem hela tiden. Sätter lätt ner 80 % av beståndet en gång i veckan efter att jag hittar plantorna flytandes runt i karet.
Blir en tur till affären idag för att skaffa något annat.

i övrigt dog även min sista stora korallplaty igår. Det blir inga nya.

känner att jag har problem med att vattnet är för strömt. Förre ägaren hade ciklider som gillar strömt men för mina platys och tetror strömmar det nog för bra. Stressar dem säkert. Kan man sätta något på pumputblåset som delar upp strålen lite och tar ber strömmen eller är det ny pump som gäller? Det går inte att reglera inflödet.
#40 - 26 november 2014 13:11
Hälften av Vattenpesten rök till förmån för några Anubias till. Letade Javamossa över hela stan utan framgång. Se om jag kan beställa på nätet kanske eller om någon i Kalmartrakten läser det här ;-)

Har bestämt mig för att lämna sydamerikatemat åt sitt öde. Vem är jag att hålla ett tema när jag knappt håller fiskarna vid liv. In i karet har idag fyra Siamesiska Algätare flyttat, kanske gör de något åt tofsalgerna innan de får smak på granulatet... De fick sällskap av två slöjstjärtar, bara för att barnen älskar dem :-)
#41 - 26 november 2014 18:09
Låter som det är full fart hos dig med firrar som ynglar, befinner sig på fel ställen, återfinns igen!:) Ibland är stängelväxter knepiga, iaf inna de rotat sig. Javamossa brukar vara bättre att köpa på forum. Men tror ibte dwt är tillptet att göra det här just..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#42 - 26 november 2014 18:23
HeidiH skrev:
Låter som det är full fart hos dig med firrar som ynglar, befinner sig på fel ställen, återfinns igen!:) Ibland är stängelväxter knepiga, iaf inna de rotat sig. Javamossa brukar vara bättre att köpa på forum. Men tror ibte dwt är tillptet att göra det här just..

idag såg jag ytterligare tre mollyyngel och... en fullvuxen neontetra i filtret :-) Fattar inte när tetran tog sig dit om den inte varit där sedan förra jakten. Men det är ju ett tag sedan nu...
#43 - 9 december 2014 18:17
Av de fyra Siamesiska Algätare och två Slöjstjärtar jag köpte för två veckor sedan har två siameser och en slöjstjärt dött. Hoppas att de hade acklimatiseringsproblem eller att det hade med det strömmande vattnet att göra. Får skaffa några nya och bytt 1500-literspumpen mot en 900-liters. Kan tänka mig att även andra fiskar gillar det mindre strömma vattnet.
#44 - 13 december 2014 15:52
Var inne på Djurmagasinet i Kalmar för att köpa julklapp till morsans hund. Min sjuåriga dotter var med och vi hamnade vid akvarierna för att ev göra något nyinköp. Precis som de två gångerna tidigare när jag kollade in deras utbud så flöt det runt döda fiskar i så gott som varje kar. I karet med Slöjstjärtar räknade jag till fem döda individer, en som definitivt legat där länge. Beslutade ihop med dottern att påpeka saken för personalen, som skyllde på att de fått in nya fiskar och att en del alltid dör. Well, det tror jag fan inte på. Tog med dottern till Guldfisken istället för att visa några som har ordning i karen!!
#45 - 13 december 2014 18:34
Men fy så tråkigt! Ska inte behöva vara så!

#46 - 15 december 2014 06:48
Nä, det känns skabbigt och oseriöst. Plocka bort de som stryker med lite kvickt, det är väl bara att ta en tur förbi varje morgon, eller i samband med matning?
#47 - 20 april 2015 17:26
WTF, min större (typ 10 cm) Ancistrus är helt borta... Såg den för en vecka sedan kanske. Kom inte fram när det bjöds broccoli härom dagen.
Efter att ha kollat alla platser där han brukar hänga så har jag nu plockat upp och vänt på alla stenar ifall han skulle dött och fastnat någonstans. Kan omöjligt ha missat honom.

Kan dom ta sig över bakgrunden och in i filterhörnen?? Då lär han vara dödens lammunge :-)
#48 - 20 april 2015 17:31
Jajamen det kan dom!
#49 - 20 april 2015 17:34
Blä... Lär ju aldrig hitta honom där. Han var en riktig goding.
#50 - 10 maj 2015 19:20
IT'S ALIVE ��
Plötsligt såg jag en skugga på glaset vid filterhörnet. Han gled snabbt undan när jag försökte håva upp honom men en listig fälla med lite broccoli i en håv så var han snart framme igen. Hungrig säkert, efter en månad i filterhörnet... Jäklar vad han sprattlade när håven drogs upp (måste erkänna att hur coola malarna än är så har jag lite svårt att tänka mig att ta i dom...). Nu tar han igen sig under en stenplatta.

Jag hade dock hunnit skaffa två nya små ancistrus eftersom jag räknat bort den här. Är det för många med fyra i ett 240-liters kar?
#51 - 10 maj 2015 19:33
Perfekt enligt mig med fyra st

Annons