Hej igen!
Sorry för mina kanske ngt dumma frågor!
Måste jag tillföra ngt om jag kör mitt Uv filter för att få bort grönalger? Alltså näringsämne?
Vh
Claes
Hej Peter.
Ja jag har ett par st men jag vet ej vad dom heter. En är vldt
vanlig storbladig mörkgrön. Och en lökväxt..Har försökt att mörklägga akvariet och ej matat firrarna men det har EJ hjälp ett dugg. Även gjort vattenbyten varje dag utan resultat. Så jag gick och käpte ett Uv filter som kommer i dagarna så jag behöver lite tips och råd hur jag skall gå till väga!
Claes
Koppla in det på utblåset på ditt filter. Jag har haft igång mitt i några dygn nu. Efter 2 dygn var vattnet kristallklart. Det råder delade meningar om att ha uv-filtret igång kontinuerligt. För att snabbt motverka svävalg/grönvatten är det ypperligt.
Som kompl. till växtgödning. Det är inte alla som använder det. Jag var bara nyfiken.
Bra fart på växterna konkurerar ut algerna. Det är alltid bättre att åtgärda orsaken till alguppkomst, än att behöva riskera att rubba balansen genom mörkläggning eller sterilisering av vattnet.
Ok, tack för infon om det...man e´ju helt nollad.
Rengör Uv filtret även skadan på stenar och bakrund eller "måste" jag rengöra dom genom att koka osv?
Vh
Claes