UV-algdödare

#1 - 20 april 2007 18:15
Har ett sötvattensakvarium utan växter där jag vill behålla vattnet kristallklart. Har därför funderat på en UV-algdödare. Nån som har erfarenhet av en sådan apparat och hur man handhar den? Tex vilket flöde som krävs och om den kan kopplas till utblåset på ett Eheim ytterfilter?
#2 - 21 april 2007 05:53
Verkar vara lite svårt att få igång den här tråden så jag får väl hjälpa till lite själv... Såvitt jag förstår det kommer att levande (alger, smittämnen, parasiter) som blir bestrålat med UV-ljus att dö när vattnet passerar ljuskällan. De nyttiga bakterier som finns i filtermassa osv kommer inte att påverkas då mikroorganismer som inte finns lösliga i vatten kan påverkas. Alger i vattnet borde alltså inte kunna existera om man har en dyl apparat. Detta är i teorin. Nån som vet om det stämmer i verkligheten? Har den några nackdelar?
#3 - 21 april 2007 07:39
Njaa
alger som svävar fritt kommer att dö när dom sugs in i filtret.
Nyttobakterierna sitter ju redan i filtret så dom påvärkas inte men om du tänkt ha ner typ nitravec så måste du stänga av lampan.

Alger som redan växer kommer du inte åt utan endast dom som flyter fritt i vattnet
#4 - 21 april 2007 12:29
mayday skrev:
Njaa

alger som svävar fritt kommer att dö när dom sugs in i filtret.

Nyttobakterierna sitter ju redan i filtret så dom påvärkas inte men om du tänkt ha ner typ nitravec så måste du stänga av lampan.

Alger som redan växer kommer du inte åt utan endast dom som flyter fritt i vattnet

Är inte så säker på att du har rätt, här. Filtermassorna är ganska grovporika då (den mekaniska filtreringen) är gjord för att få bort stora partiklar/slam. Har lite erfarenheter av att filtrera bort bakterier/mikroorganismer via jobbet. Då använder man filter med en porstorlek på 0.22 - 0.45 tusendelar av en millimeter. Lite overkill för ett akvarium, kanske men det är i det häradet man rör sig.

I vilket fall, har just inhandlat en 11 W UV-algdödare. Skall se till att berätta hur det går!
#5 - 21 april 2007 12:35
Hej!

Uv-c fungerar bra men inget man ska förlita sig på till 100 procent.
Du kan montera uv-c filter direkt på ditt ytterfilter och då efter själva filtret på utgångsslangen.
Det kan vara lite pyssligt med passformen på slang från ytterfilter och koppling på uv-c filtret.
Jag kör mina uv-c dygnet runt vilket kanske inte behövs och väljer du att köra det några timmar per dygn bör du köra det nattetid då vissa alger släpper och blir fria i vattnet då.
Det finns också innerfilter med uv-c från Aquael men jag tycker att flödet är för högt i dessa (har två st sånna i en discus burk).
När det gäller uv-c filter är det bättre med lågt genomflöde eftersom annars är det risk för att inte filtret hinner filtrera (genomlysa) bakterier/alger/parasiterna.

Mvh
#6 - 21 april 2007 14:28
tror inte du läste mitt inlägg rätt

din uvc kommer döda bakterierna du tillsätter i vattnet
samt du dödar bara dom alger som paserar genom din uvc inte dom som redan växer i akvariet
#7 - 21 april 2007 14:55
mayday skrev:
tror inte du läste mitt inlägg rätt

din uvc kommer döda bakterierna du tillsätter i vattnet

samt du dödar bara dom alger som paserar genom din uvc inte dom som redan växer i akvariet

Aah, comprendo! Mitt akvarium är ett väletablerat dito med massor av bakterier och jag förlitar mig på de bakterier som sitter fast på filtrens biofilter. Givetvis kommer frisimmande bakterier att döden dö! Tillsammans med virus, alger i vattnet, sporer, protozoer och all annan skit jag inte vill ha där.

Tycker redan vattnet ser mer kristalligt men jag antar att jag önskedrömmer...
#8 - 21 april 2007 14:56
Hej!

Uv-c fungerar bra men inget man ska förlita sig på till 100 procent.

Du kan montera uv-c filter direkt på ditt ytterfilter och då efter själva filtret på utgångsslangen.

Det kan vara lite pyssligt med passformen på slang från ytterfilter och koppling på uv-c filtret.

Jag kör mina uv-c dygnet runt vilket kanske inte behövs och väljer du att köra det några timmar per dygn bör du köra det nattetid då vissa alger släpper och blir fria i vattnet då.

Det finns också innerfilter med uv-c från Aquael men jag tycker att flödet är för högt i dessa (har två st sånna i en discus burk).

När det gäller uv-c filter är det bättre med lågt genomflöde eftersom annars är det risk för att inte filtret hinner filtrera (genomlysa) bakterier/alger/parasiterna.

Mvh

Stort tack! Har följt dina instruktioner till punkt och pricka. Köpte en lampa De Bary som nu sitter på utblåset på ett Eheim 2222

Annons