UV- C mot sjukdomar?

#1 - 19 november 2010 23:07
Har ett ytterfilter med UV-C som funkar bra mot alger men jag undrar om det verkligen dödar parasiter mm som en del påstår.
När jag bodde utomlands så hade jag ett vattenfilter med UV-C kopplat till vattenkranen,
där sa dom att det dödade dom flesta bakterier...jag blev aldrig magsjuk så det kanske funkar....eller vad tror ni?
#2 - 20 november 2010 07:23
Har man ett bra uv-c ljus så är det vetenskapligt bevisat att så är fallet;)
#3 - 20 november 2010 07:49
Det blir samma pricip som detta:
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article433253.ece

I National Geographic berättade de om ett projekt att sprida tekniken i u-länder att helt enkelt sterilisera vatten genom att lägga genomskinliga flaskor och dunkar på vikt spegelplåt/folie i solen. Det är extremt effektivt och kostar inget att driva!

Så ja, visst fungerar ett bra UV-C på det sättet. ;)
#4 - 20 november 2010 19:18
Så om en fisk får en sjukdom som kan smitta de andra,så funkar det att köra med UV-C?
Hur är det med de goda bakterierna i filter och grus,får de också stryk av ljuset?
#5 - 20 november 2010 19:31
Jepp, om de passerar genom ljuset. Därför sätter man ett UV-filter efter tex ytterfiltret så bakterierna får vara ifred i detta.
Att fisk inte skulle smitta bara för att man har ett UV-filter är däremot inte troligt, eftersom det finns flera smittovägar i ett kar lite beroende på sjukdom. Sedan måste även smittämnet isf passera genom ljuset för att det ska kola, och det är tyvärr inte alltid så.
#6 - 20 november 2010 19:32
sompong skrev:
Så om en fisk får en sjukdom som kan smitta de andra,så funkar det att köra med UV-C?

Hur är det med de goda bakterierna i filter och grus,får de också stryk av ljuset?

så länge inte filtert och gruset åker igenom uv-c filtert så går det bra med bakterierna där ;)
#7 - 20 november 2010 20:05
Men om lampan sitter inne i ytterfiltret då?Eller är lampan avskärmad från filtermatrialet kanske?
#8 - 20 november 2010 20:10
Då sitter den så den inte belyser själva filtermediat, utan som du säger avskärmad. Ska du skaffa ett sådant ytterfilter se då till att det är separat strömförsörjningpå UV:t då den inte behöver vara på 24/7.
#9 - 20 november 2010 20:33
UV strålarna slår sönder DNA kedjorna i encelliga djur och växter. Dom dör inte knall och fall men de kan inte föröka sig. Fungerar alltså bra på patogenes, bakterier, cyanobakterier och alger som svävar i vattnet. Jag tror vi kommer att se mycket mer UV-C inom sötvatten akvariestiken precis som det är med saltvatten.
Som anjo och flygrc säger UV-C dödar INTE bakterier i botten eller i filtret.

Se till att göra rent manteln (glaset som är i kontakt med vattnet regelbundet. Skit där försämrar efektiviteten.
#10 - 20 november 2010 21:35
Finns on/off för lampan på filtret jag har 1400l/9W lampa.
Funkar riktigt bra mot svävalger märkte jag i somras då vattnet blev grönt,då knäppte jag på lampan och efter ca 2dagar var det kristallklart(350l).
Har kollat och lampan sitter i ett rör genom filterkorgarna så filtermatrialet borde inte bli belyst.
Om någon fisk skulle få svamp skulle det vara nån mening att slå på lampan så att den inte smittar andra?
Svampen på fisken skulle väl inte försvinna men kanske stoppa spridningen?
#11 - 20 november 2010 21:47
Svamp är oftast en sekundär sjukdom, efter tex en mekanisk skada så fisken fått ett öppet sår som sedan blir svampangripet. Man behöver oftast bara dosera med salt och svampen sprids inte mellan fiskar på det viset.
Munsvamp däremot, är en helt annan sak...men då är det medicinering som gäller!
#12 - 20 november 2010 23:00
Vad händer om en fisk skulle belysas då? Dör den eller blir den vara "ren"?
#13 - 20 november 2010 23:07
Inte en aning och det beror nog på lite olika faktorer, men det är säkerligen inte hälsosamt för den:p...

Annons