UV Filter

#1 - 22 januari 2004 23:41
Någon som har en ritning eller något på ett sånt? är det bara ett "rör" med vanliga uv lysrör eller vad??
#2 - 23 januari 2004 09:21
Det har skrivits om tidigare http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18250&SearchTerms=uv-c,
Det finns UV-C ljus att köpa till akvarier.
#3 - 23 januari 2004 20:09
Förklarade iallafall vad man skulle belysa vattnet med men inte om det är något som man kan bygga själv(mycket roligare).
#4 - 23 januari 2004 20:38
Det blir inte helt lätt att bygga själv. Du har två komponenter som inte riktigt är kompatibla, nämligen vatten och el. Principen bygger på att du låter vatten strömma förbi så nära så möjligt en uv-c lampa. Mellan lampan och vattnet måste du givetvis ha något genomskinligt som inte bryter ljuset. Bredden på vattnet får inte vara mer än 20 mm för då skuggar svävalgerna varandra. Så allt du behöver är ett rör av glas eller genomskinlig plast med ett uv, rör i. Sen ett yttre rör som är max 40 mm mer i diameter. Och den svåra biten: El får aldrig under några förutsättningar komma åt vattnet, Aldrig. Den sista biten har många komerciella uv- filter gått bet på, därför så finns det väldigt få som är s-märkta. Om du gör en själv så kommer du förmodligen aldrig få den s-märkt, vilket innebär att det i princip blir olagligt att använda den.
MVH
Magnus
#5 - 23 januari 2004 20:45
Det är nog många som förväxlar vanlig lysrörsbelysning med UV-filter.

Det finns UV-lysrör att köpa till t ex Reptiler, men dessa innehåller UV-A och en gnutta UV-B (förmodligen inte helt olikt solarierör?).

UV-C finns inte mig veterligen i så stora dimensioner eftersom det är så farligt. UV-C lampan sitter väldigt väl inkapslad i ett UV-filter så att inget ljus smiter ut.

I mitt eget UV-filter sitter det en litet 8 watts UV-C rör med T5-dimensioner:
http://www2.clicshop.com/Scripts/Logs/VoirPhoto.asp?StoreID=2426&ItemID=9708940&Show=1&Format=normal&Language=2&U=jay

Det skulle förmodligen gå att bygga en egen liten UV-box, det gäller bara att kapsla in röret i något som inte filtrerar bort UV-ljuset. Glas duger inte. Kvartsglas tror jag dom brukar använda. De bästa UV-filtrena tror jag skapar virvlar i belysningskammaren för att vattnet så lång tid som möjligt ska vara under ljuset.
#6 - 23 januari 2004 22:24
Ja då verkar det ju inte helt lätt att bygga ett själv....
#7 - 4 februari 2004 10:51
Men det går! Det verkar inte alltför svårt:
http://users.ev1.net/~spituch/Steve's%20Page/Aquarium/hardware/DIY%20UV/DIYUV.html
#8 - 4 februari 2004 14:38
Han som byggt den där verkar INTE kunna sina saker. Det ser ut som om han lagt UV-lampan på golvet och fotat den utan något skydd?!! Ett annat frågetecken är om plasthöljet han använt - som tydligen släpper igenom en del synligt ljus - kanske även släpper igenom en del UVC? Ett UV-filter är nog det sista man ska bygga själv.
#9 - 4 februari 2004 19:10
Det sista man bygger själv? nä det tror jag inte, har byggt en massa prylar själv, taksänkt en bil bl.a. och det tog ju sin tid med mått och allt annat runt omkring. Då kunde inte jag allt heller men man lär sig ju under tiden så det är nog inte omöjligt bara man vet vad man kan andvända för grejjer, sen brukar resten fixa sig under tiden =)
#10 - 4 februari 2004 21:57
Grejen med UVC är ju att det vid exponering mot hud eller ögon, kan ge cellförändringar, dvs cancer. Förmodligen även nån sorts brännskador. Det är ju därför de är försedda med varningstexter och plasthöljen m.m är testade i laboratorier. Ett scenario: du använder fel typ av plasthölje -> en liten mängd UVC läcker ut -> du får synskador/blir blind...

Hoppas det förtydligade lite..
#11 - 4 februari 2004 22:10
Kan ju inte vara så svårt att fixa ett hölje som inte läcker ljus, bara man vet att det är farligt så fixar man det. dessutom får man ju cancer av rostat bröd m.m......
#12 - 4 februari 2004 22:23
Du måste rosta ganska många mackor innan det motsvarar uvc ljus ;)
#13 - 5 februari 2004 00:26
Mejlade nu och skrev att han skulle ta bort den där websidan..

Sundelin: glöm det bygget......
#14 - 5 februari 2004 07:26
För att få ett hum om hur farligt uvc är så kan jag berätta att jag utsatt mig för det av medicinskt syfte. Då jag har psoriasis så hände det förr att jag gick på uv-c behandling. Det är som att gå in i ett stående solarium. Där inne utsätter man sig för 1 minuts bestrålning och kommer ut röd som en kräfta, det motsvarar ca 4 timmar i solen en svensk sommardag, på hela kroppen. Det är uv-ljuset i solen som gör att du blir solbränd. För att överhuvudtaget få genomgå en uv-c behandling krävs 2 av varandra oberoende läkarutlåtande och en underskrift på ett papper som förklarar riskerna med att genomgå behandlingen. Under behandlingen har man specialglasögon för att skydda ögonen, om man tar av dom så sägs det kunna ge besdtående ögonskador på 30 sekunder. Nu är detta väldigt mycket mer ljus än vad det är i ett uv filter, men det är i vilket fall inget att leka med. Ett hyffsat bra uv-filter finns på haraldnyborg för runt 800 kr, jag tror att det blir svårt att bygga billigare själv med tanke på vad själva glödlampan kostar.
MVH
Magnus

Annons