UV filter, fungerer det?

#1 - 21 mars 2004 17:29
Jeg har nylig bestilt opp et UV filter til karet mitt, men har begynt å tvile på om det er verdt pengene. Det som skremmer meg mest er vel at mange sier at det vil ødelegge sporstoffene i vannet og dermed lage kaos i karet. Men det frister med krystallklart deilig vann, samt at sommerfuglcikilidene kansje kommer til å synnes at livet er kulere i karet mitt av dette. Hva sier folk her, for eller imot UV filter?
#2 - 21 mars 2004 19:29
Det är ypperligt för att få bort grönvatten (svävalger) och infusorieblommning. Ofta blir vattnet kristallklart på några dagar. Men jag vet en som haft så intensivt blommning att nybildningen av svävalger var större än vad UV-filtret orkade med att fritera.

Man bör nog göra ett riktigt stort vattenbyte så att vattnet är hyffsat genomskinligt och sedan dra igång UV-filtret.

Det var en lång intressant diskussion om ozonbildning av UV-filter för ett tag sedan här på forumet, så jag drog slutsatsen av den diskussionen att man nog inte bör köra UV-filtret dygnet runt och jämt, utan bara när man explicit har problem.

Jag tror inte du kommer bli missnöjd =)
#3 - 21 mars 2004 20:32
Så er spørsmålet da, er det verdt 1700 blanke kroner når jeg egentlig ikke har noe som helst problem? Det eneste som er at sommerfuglciklidene ikke ser ut til å trives, ellers så går alt så det knaker her hjemme om dagen. Hvor ofte har du ditt på Defdac, tror jeg så bilde av et på bloggen din :)
#4 - 21 mars 2004 20:45
Jeg har også et UV-filter som jeg kjører spesielt ved oppblomstring av infusorier. Meget effektive saker. (Lenge siden det har vært nødvendig å bruke dette, men godt å ha i beredskap).

Mvh
Arild
#5 - 21 mars 2004 21:15
Jag hade återkommande problem med algblomning men efter att jag skaffat mitt UVC-filter så har jag aldrig haft problem. Helt klart värt pengarna. Jag kör mitt 1 timma/dygn på timer.
#6 - 21 mars 2004 21:38
Har nå brukt UV-filter i 1 år fordi jeg hadde ett innslag av svevealger i min burk.
Erfaringen er at det virker men det fjerner også mange sporstoffer som jeg tilføre også , type Jern Fe så jeg har nå gått over til granulert jern .

Mvh
Bent
#7 - 21 mars 2004 22:37
Hei Arild og Bent! Hyggelig at dere også svinger innom her.

Som Arild har jeg hatt problem med infusior et par ganger, men det er lenge siden nå. Fant vel ut at store omøbleringer samtidig med rens av pumpe ofte resulterte i infusior kaoes... Og det var ikke noe gøy!

Fortsatt i tvil om det er verdt pengene, men skal tygge litt mer på den beslutningen.
#8 - 21 mars 2004 22:47

Så er spørsmålet da, er det verdt 1700 blanke kroner når jeg egentlig ikke har noe som helst problem?

Då känns det i och för sig lite onödigt kanske 8) Det är främst när man får infusorier och grönvatten UV-filtret är himmelskt skönt att ha. Jag köpte min 8-wattare begagnad för 500:- så 1700:- låter lite dyrt.

Hvor ofte har du ditt på Defdac, tror jeg så bilde av et på bloggen din :)

Jag kör som Arild: Bara när jag får problem och då brukar jag ha den på över natten i ett par dagar tills problemet är löst.

Jag monterade bort det för någon vecka sedan då det snor lite pulver från filtret (knappt märkbart) och det bildas CO2-fickor i den som gör att det porlar vilket är störande i vardagsrummet.
#9 - 22 mars 2004 08:03
Hrmf, lurer på om jeg skal avbestille hele greier da, og heller kjøpe meg et par 10,000kelvins MH lamper :)

Mange takk for alle kommentarer og inspill.

Annons