UV-pump

#1 - 12 maj 2011 21:45
Dödar uv-pumpar både växter och alger?
Eller finns där växter som klarar av det?
#2 - 12 maj 2011 21:55
Pumpar ger ju inte direkt uv men det finns pumpar som kör vatten förbi ett lysrör som ger uv. I det fallet är det UVC som det handlar om och det dödar (beroende på exponering naturligtvis) allt, djur, växter, bakterier, alger, rubbet. Det dödar dock bara det som det kommer åt och det är liksom inte så att det följer med uv ut från röret, det som dödas är alltså bara det som pumpas in förbi uv röret. Det som sitter fast eller är för stort för att komma in i pumpen påverkas alltså inte av uv.
#3 - 12 maj 2011 22:00
Så uv-pumpar kan inte ha ihjäl alger som sitter på rutan till exempel?
Förlåt om jag låter dum, men den lokala djuraffären här påstår att växterna inte överlever när man har uv-pump i karet.
#4 - 13 maj 2011 02:03
Då UV ljus dödar allt som åker förbi så kommer näringen bli mindre i karet. Men det borde gå att använda näringstillskott så växterna får det dom behöver. Eller endast ha UV pumpen igång ibland och inte hela tiden.

Nej den kan inte ha ihjäl sådans som inte åker förbi den i vattnet. Då det är ljus så kan de inte "flyta" med ut i akvariet. Så algerna på glaset får du skrapa bort eller låta fiskarna äta up.
#5 - 13 maj 2011 07:55
Men teoretiskt sätt så skulle jag kunna tömma karet på växter och fiskar o låta UVn döda all näring.
Då skulle alla alger dö ut av sig själv?
Dock går det säkerligen snabbare att skrapa bort algerna.
Är en Uv pump något ni rekommenderar då?
Hörde på plantswap att man inte borde ha en i karet allt för länge.
#6 - 13 maj 2011 08:17
Ge10 skrev:
Men teoretiskt sätt så skulle jag kunna tömma karet på växter och fiskar o låta UVn döda all näring.

Då skulle alla alger dö ut av sig själv?

Dock går det säkerligen snabbare att skrapa bort algerna.

Är en Uv pump något ni rekommenderar då?

Hörde på plantswap att man inte borde ha en i karet allt för länge.

Jag skulle inte tömma karet på fiskar och växter, för när du kör tillbaka allt igen så blir det obalans=> alger ,så då är ju pengarna i sjön enligt mitt tycke.
#7 - 13 maj 2011 09:53
Jo det förstår jag, men jag vill bli av med algerna.
Gör ju samma procedur igen.
Planterar först, låter det bli lite mer balans, sen slänger i fisken igen.

Tack för alla svar // Tomas
#8 - 13 maj 2011 09:58
det blir nog bra :)
#9 - 13 maj 2011 15:42
Vad har du för fiskar i ditt kar och hur stort är det?
För det kanske kan vara så att det är lättare att skaffa en riktigt bra algätare istället för en UV lampa
#10 - 13 maj 2011 17:06
Jag har massa stimfisk som tetror.
har en botia och 4 pansarmalar med + en ancistrus som börjat komma i storlek.
Har dock inte sett den på ett tag.
Mitt kar är på 205 L.
#11 - 13 maj 2011 23:51
ok.. ingen av dessa fiskar äter alger tyvärr, eller jo ancistrus gör det lite. Dock ingen av dom andra tyvärr. Så hitta en bra algätare så kommer du inte behöva UV ljus. Själv letade jag reda på några äppelsnäckor som vuxit på sej lite (så inte mina praktbotier skulle ta dom) och nu har jag inga problem med alger längre i 600L karet. Har även några zebrasnäckor som flyttas runt mellan karen som behöver rengöring. Har även några Siamesiska algätare i 600L som hjälper äpplena att hålla rent.

Så skaffa dej nått som äter alger samt även minst 3 till botier då dom inte ska hållas ensamma.
#12 - 15 maj 2011 15:34
Tackar för tipsen.
Men äter inte snäckorna andra växter med?
Anledningen att min botia är ensam är för att han mobbade ut mina andra.
Ska köpa lite pakistan botior och slänga i, dom är lite större o tål lite mer tjiv :)
#13 - 15 maj 2011 17:53
Har inte märkt av att snäckorna äter av mina växter. Men kanske har jag rikligt med alger för dom att äta sej mätta på helt enkellt. Ska hålla lite koll i dom andra karen och se om det äts på några växter där. Troligtvis har din Botia varit ensam en längre tid innan du skaffade den. Dom har en tendens att bli griniga mot sina artfrender då. Hade tur själv med min som va ensam. Han trivs som "fisken i vattnet" med dom 7 nya kompisarna.
#14 - 15 maj 2011 20:37
Vore snällt.
Jo, jag hade han med min löja innan.
Han trivdes så bra så tänkte inte på att skaffa fler.
Men nu i 205:an skulle det vara mycket vackrare med ett par botior till.
Får se hur han går ihop med dom.

Annons