Kan det vara så att partiklarna som missfärgar vattnet är mindre än maskorna i filtermaterialet, och passerar igenom utan att fastna?
Jag har ju samma problem själv, nu vet jag orsaken, hade för bråttom då jag lade lera i bottenmateialet, brukar lägga torvplattor över leran, men gjorde inte det helt konsekvent, så små lerpartiklar läcker genom gruset och missfärgar vattnet. Jag har delvis åtgärdat problemet. Men jag har också löst det symptomatiskt genom att hälla klarmedelspreparat i akvariumet, som klumpar ihop dessa partiklar så att de fastnar i filtret. Men det ser ut som om man hällt mjölk i akvariet i flera timmar efter behandlingen. Dessutom kommer problemet tillbaka.
Nu har jag Juwelakvarium och har flera lager med filtermaterialet Biopad överst, det gör ju saken bättre, men inte helt bra. Så jag är på jakt efter något tätare filtermaterial. Tacksam för tips, som kanske kan hjälpa dig också.
Sedan så upptäcke jag att vattnet i mitt lilla akvarium blev gråfärgat direkt efter delvattenbyte och klarnade inte för ett ett dygn senare... mystiskt.