UVC-filter

#1 - 16 december 2007 20:26
Jag undrar om någon kan förklara hur jag kopplar ett UVC-filter? Jag har ett innerfilter Fluval 4 + i karet jag ska ha det till.
#2 - 16 december 2007 20:28
surinam skrev:
Jag undrar om någon kan förklara hur jag kopplar ett UVC-filter? Jag har ett innerfilter Fluval 4 + i karet jag ska ha det till.

Finns inget bra sätt att kopplat ett UVC-filter till Fluval 4 plus. Köp en cirkulationspump och koppla det till istället. Kostar inte mycket pengar och är betydligt enklare än att försöka koppla det till ett Fluval4+.

Tänk bara på att inte köpa en för kraftig cirkulationspump. KOlla UVC-filtret vilken volym som ska passera och anpassa cirkulationspump efter det.
#3 - 16 december 2007 20:35
till ett 5w, vad ska man ha för maxcirkulation då?
#4 - 16 december 2007 20:41
Om jag köper en Aquael Cirkulator 1100, är den lätt att koppla in ett UVC-filter till?
Jag ska ha det i ett 240L malawikar.
#5 - 16 december 2007 21:02
För att göra frågan lite krångligare. Aquael Unifilter UV 1000 nån som har det och kan tala om ifall det är bra osv? Smidigt med ett inbyggt uv i ett innerfilter.
#6 - 16 december 2007 21:04
Det krävs bara att du kan klämma på en slang från filtret så kan du koppla in uv-c. En slang från filtret till uv och en från uv tillbaka till akvariet. Lätt som en plätt.
MVH
Magnus
#7 - 16 december 2007 21:08
Dock tror jag att det är kraftigaste lagret. ett UVC på 10w ska ha en cirkulation på 500 l/tim. Hälften då på ett 5w.
#8 - 16 december 2007 21:09
Låter kanske lätt. Men kan filtret ligga i karet? Om inte, spelar det nån roll hur långt avståndet från uv-filtret till karet blir?
#9 - 16 december 2007 21:10
Några UVCfilter är dränkbara. Spelar ingen större roll förutom att det blir mer vatten att pressa ut från pumpen och cirkulationen blir sämre. Men med en kraftig pump så kan avstånd vara bra.
#10 - 16 december 2007 21:11
Aquael Cirkulator 350 blir den bra tror du?

rick skrev:
Dock tror jag att det är kraftigaste lagret. ett UVC på 10w ska ha en cirkulation på 500 l/tim. Hälften då på ett 5w.
#11 - 16 december 2007 21:12
rick skrev:
Några UVCfilter är dränkbara. Spelar ingen större roll förutom att det blir mer vatten att pressa ut från pumpen och cirkulationen blir sämre. Men med en kraftig pump så kan avstånd vara bra.

Detta har jag.
#12 - 16 december 2007 21:15
Det tror jag avbsolut. Hur stort kar har du?... Jag vet inte men jag själv har tagit i ganska duktigt med UV-filter. Kör 10w på 200l och 20w på 375 liter.
#13 - 16 december 2007 21:19
240L och jag har alltså redan ett uv-filter så det är inget jag ska köpa.
#14 - 16 december 2007 21:23
Oki så här säger vi

Jag har ett kar på 240L och ett fluval 4+
Jag köper ett Aquael Cirkulator 350 och kopplar in mitt 5w uv-filter på detta som jag hänger utanför och fäster slangarna med slangklämmor.

Låter det bra?
#15 - 16 december 2007 21:24
Jajjamensan. Låter bra de.
#16 - 16 december 2007 21:26
Nice :D
Men... (varför är det alltid ett men?) är det samma slangdimension på cirkulationspumpen och in/utgångarna på filtret?
#17 - 16 december 2007 21:29
Måtte ingen komma och säga att det är en för mesig cirkulationspump nu bara, för jag sitter och skriver i beställningen nu ;)
#18 - 16 december 2007 21:55
Ingen aning om vad du har för dimension på filter eller cirkpump. Om du är tveksam på pumpen så köp en större med reglerbar cirkulation då.
#19 - 16 december 2007 22:10
Nädå nu har jag beställt och det blir säkert kanonbra.
Jag får åka ner till zoobutiken i stan o köpa slang som passar.
Men hur ser kopplingen ut sedan? Slang till utsuget på cirkulationspumpen och in i ena munstycket i uv-filteret och en slang från andra munstycket och in i karet och jag antar att det är valfritt vart man sätter det utblåset då?

Men detta innebär att varje gång jag sätter på cirkulationspumpen så går vattnet genom uv-filtret. Men jag antar att man inte behöver ha uv-filtret på hela tiden?

Det ska bli så underbart att få kristallklart vatten :D
#20 - 16 december 2007 22:21
Japps. Om du ska ha filtret på hela tiden eller inte kan du ju reglera med en Timer. Jag kör för säkerhetens skull filtret på hela tiden. Men du kan ju pröva dig fram hur många timmar om dagen som filtret måste stå på för att få klart vatten. Det kan ta upp till en vecka för vattnet att bli klart. Sen kräver det ju också att du har bra filtrering i övrigt. Ett UV tar enbart bort de riktigt små partiklarna som knappt syns, resten är till för ditt vanliga filter att ta hand om.

Men det är bara att pröva dig fram för bästa resultat.
#21 - 16 december 2007 22:24
surinam skrev:
Oki så här säger vi

Jag har ett kar på 240L och ett fluval 4+

Jag köper ett Aquael Cirkulator 350 och kopplar in mitt 5w uv-filter på detta som jag hänger utanför och fäster slangarna med slangklämmor.

Låter det bra?

Är det ditt malawikar man ser i ditt fotoalbum?...

det verkar ju finnas ett ytterfilter i det. Kopplna in uv:et på utblåset på ytterfiltret i sådana fall så slipper du ju cirkulationspump som ser ful ut i karet.
#22 - 16 december 2007 22:35
har tagit bort ytterfiltret och har inte det kvar.
#23 - 20 december 2007 18:51
Nu har jag fått hem lampa och cirkulationspump och kopplat ihop allt. Nu är det bara vänta o se om det blir klarare vatten :D

En fråga bara, kan man koppa det fel i UV-C filtret? Jag har ju ingen bruksanvisning nämligen och är osäker på fvart jag ska ha in och utblåset men det strömmar vatten igenom nu det är väl huvudsaken...
#24 - 20 december 2007 19:01
surinam skrev:
Nu har jag fått hem lampa och cirkulationspump och kopplat ihop allt. Nu är det bara vänta o se om det blir klarare vatten :D

En fråga bara, kan man koppa det fel i UV-C filtret? Jag har ju ingen bruksanvisning nämligen och är osäker på fvart jag ska ha in och utblåset men det strömmar vatten igenom nu det är väl huvudsaken...

Stämmer, spelar ingen roll.

Annons