uvc filter eller ytterfilter?

#1 - 13 mars 2006 11:44
tja!!! som en del säkert har fått med sig så ska ja snart skaffa discus till mitt 400l juwel.
och discus kräver ju väldigt rent vatten, så ja unfdrar nu om ni tycker att ja först ska skaffa ett ytterfilter eller om ja ska köpa mig ett uvc filter för o få bort eventuella organismer o parasiter o sånt som inte är bra för fiskarna. vattnet blir ju renare med uvc filtret oxå.

ja har tyvärr ingen möjlighet o köpa båda sakerna samtidigt pga att chefen e så snål :p

det sitter ju ett innerfilter i juwelkaren som pumpar 1000l/h
hur stort ytterfilter behöver ja kompletera med?
#2 - 13 mars 2006 17:31
Eftersom ett UV-c kräver ytterfilter eller likvärdigt blir det nog svårt för dig att välja det först.
#3 - 13 mars 2006 17:52
borde man inte kunna dra en slang från innerfiltrets utblås kopplat till ett uvc filter utanför karet? Inte snyggt kanske men borde ju funka eller ??
Men det optimala är ju ett ytterfilter.
#4 - 13 mars 2006 18:34
ne: varför skulle ett uv-filter kräva ett ytterfilter?
#5 - 13 mars 2006 19:19
till ett uv,"krävs väl endast en cirk,pump.
men om jag skulle välja ,valde jag alla ggr ett ytterfilter.
varför?du får mycket större biologisk filter, vilket jag anser är det viktigaste, när det gäller diskus.
sedan om du inte sköter vattenbyte rätt, så hjälpar det inte med ett uv filter.
så därför er mitt råd ,satsa på ett rejält ytterfilter
mvh janne
#6 - 13 mars 2006 20:49
Det var därför jag skrev likvärdigt, naturligtvis går det att köra med cirkulationspump.
Om innerfiltret har slanganslutning borde det ju gå men man har ju förmodligen inte den säkerheten på slangfäste som man har för prylar gjorda för externt bruk.
#7 - 13 mars 2006 21:19
ah, då missförstod jag dig. trodde du menade att man var tvunget att ha ett biologiskt filter efter uv-filtret.
#8 - 13 mars 2006 22:06
får tacka för alla svar!!
då får det bli ett ytterfilter i första hand. och som sagt så är det lättare o instalera uvc filter sen när ja har ett ytterfiltern
några förslag på ytterfilter?
behöver helst inte kosta många tusenlappar
#9 - 13 mars 2006 22:32
eheim professional 2, med inbyggd värmare och separat termometer/termostat.
oerhörd bekvämlighet vill jag lova, mamma har två stycken.

annars så är eheim classic serien ganska fin, inga onödiga krusiduller utan enkla, funktionella ytterfilter för en billig penning.
#10 - 13 mars 2006 22:34
har du nån länk du kan ge mig där man kan köpa dom??
#11 - 13 mars 2006 22:38
ja hitta på www.pwss.se men det kanske finns billigare ställen än dom?
ett fluval 404 skulle väl fungera?
men ja tar gärna emot tips för jag har aldrig haft ett ytterfilter förut
#12 - 13 mars 2006 23:07
www.aquaristic.de har dem. (de har en engelsk sida också)
frakten från tyskland är ofta billigare än den inom sverige, ca 20€ för paket upp till 32 kilo med leverans hem till dörren.

jag har ingen erfarenhet av fluval filter, tyvärr. men mina erfarenheter av eheim är att de håller oförskämt länge och man har mycket goda möjligheter att skaffa reservdelar om det skulle behövas, fram tills för något år sen körde jag med ett eheim-innerfilter från 1985, som varit mer eller mindre i konstant drift. tyvärr går inte impeller-staven längre att få tag i, och jag har inte orkat jaga efter om det går att använda någon annan till pumpen. det dyrare priset för eheim blir inte lika "relevant" när man handlar från tyskland, med våra priser mätt så blir inte prisskillnaden enligt mig alltför stor.
#13 - 13 mars 2006 23:11
ok.. kanske ska beställa från tyskland då... tåls o tänka på... hur snabb är leveransen tror du? men köper ja ett filter här omkring så slipper ja ju frakten helt.. hade inte tänkt o lägga ut mer än ca 1200kr men det kanske är lite svårt?? om man inte hittar ett begagnat då..
#14 - 14 mars 2006 00:21
andreassofus: min erfarenhet är att frakten går på ett par dagar.

går man ner i prisklasserna så blir det inte lika självfallet billigare att beställa från aquaristic, om man inte kollar på deras erbjudanden rent prismässigt.
Men jag nog rekommendera två 2213(har en själv, mycket nöjd) framför en 2217. 750 kronor för två filter, med en sammanlagd filtervolym på 6 liter, och cirkulation på 880/h, istället för ett 1000 kronor för ett filter, med en filtervolym på 6 liter, och cirkulation på 1000l/h,
2213 och 2217 finns också hos pwss för 600 respektive 1250kr st.

det tar visserligen mer golvyta, men blir billigare, till 2213 följer det dessutom med en praktiskt "korg" man har filtermaterialet i, inuti pumpen.
#15 - 14 mars 2006 10:16
golvplatsen spelar inte så stor roll, ja kan ställa dom i skåpet under akvariumet, så dom inte syns alls. jag antar att det går o koppla ett uvc filter till 2213? vad ska man använda för filtermaterial till dom?
#16 - 14 mars 2006 15:55
jaandreassofus: att koppla ett uv-filter ska inte vara något problem, det är ju standardslang och allt.
jag använder grov en bit filtermatta som förfilter på insuget(hindrar större växtdelar o dyl från att sugas in i filtret och skräpa ner i onödan). längst ner har jag noname keramikmakaroner som mekaniskt filter, sen halvgrov filtermatta som följer med pumpen(främst som avskiljare) och sedan eheim efisubstrat. köpt från aquaristic.

keramikmakaroner tror jag att man kan skippa, och istället kan man köpa extra filtermatta avsedd för 2213.
#17 - 14 mars 2006 22:10
ja har pratat med en från stockholm som ska sälja ett fluval 404 till mig för 700kr + frakt = 900kr men sen sa pappa till mig att dom hade rea på 404 på herkules zoo i göteborg för 895kr och ja ska ändå till GBG i slutet på månaden. så då är ju inte valet så svårt vilket ja väljer.
ska riunga till dom o i morgon (onsdag) och se om dom har några kvar.
i så fall ska ja sätta in pengar till dom så dom kan ställa undan ett till mig.

för enligt många här på zoopet så är dom ganska bra. själv vet ja inte men jag tror inte det är ett skräpfilter
#18 - 14 mars 2006 23:16
Jag har bara gott att säga om fluval 404,har haft mitt i 4 år utan problem.
404 är mycket smidigare att göra rent när man väl ska rengöra filtret.
Jag har även ett eheim 2217 som jag är nöjd med men det är bökigare att rengöra och ska man ha kranar till det så att det blir lättare att rengöra så
är inte det gratis.Fluvalen har så att man kan skilja slangarna från filterdelen,
mycket smidigt.
MvH Richard
#19 - 14 mars 2006 23:27
[quote=gigardt]Jag har bara gott att säga om fluval 404,har haft mitt i 4 år utan problem.
404 är mycket smidigare att göra rent när man väl ska rengöra filtret.
Jag har även ett eheim 2217 som jag är nöjd med men det är bökigare att rengöra och ska man ha kranar till det så att det blir lättare att rengöra så
är inte det gratis.Fluvalen har så att man kan skilja slangarna från filterdelen,
mycket smidigt.
MvH Richard[/quote]

de låter ju bra de.
har hört flera som är mycket nöjda med sitt 404. och sen är det ju mer prisvärt än liknande eheimfilter,

hoppas bara de finns några kvar för de billiga priset
#20 - 16 mars 2006 22:09
har nu beställt ett fluval 404 från herkules i gbg.
ska hämta de samtidigt som ja hämtar mina discus.
är de ok o installera de samtidigt som ja får mina discus eller bör de va igång en stund före? de sitter ju redan ett filter i karet som är igång så de ska inte va nåt problem eller?

tyckte de va onödigt att dom skulle skicka de till mig när ja ändå har vägarna förbi
#21 - 17 mars 2006 07:22
Låt det andra filtret sitta kvar tills ytterfiltret är väl inkört så går det bra.
MvH Richard
#22 - 17 mars 2006 09:21
anreassofus: i ditt gamla filter bor det en massa bakterier, som kortfattat gör om fiskarnas väldigt giftiga avfall till hyffsat ofarlig näring för växterna. de här bakterierna saknas i ditt nya filter, vilket innebär att ditt gamla filter måste vara igång i ett par veckor tillsammans med det nya så att bakterierna i det gamla filtret kan ta hand om fiskarna giftiga avfall, medans bakterier bosätter sig i ditt nya filter.
kör filtrena samtidigt under minst två veckor, mata gärna lite extra i akvariet fram tills ett par dagar innan du kopplar ur det gamla filtret. mata sedan som vanligt.
en annan metod man kan köra, beroende på vad man hade för filter innan, är att stoppa i det gamla filtermaterialet i det nya filtret, eller (om det är filtermatta) sätta det på insuget, som ett förfilter. förfilter har man för att minska nedskitningen av ytterfilter, det är egentligen bara en bit filtermatta som gör att t.ex växtdelar, fisklik o dyl inte sugs in i pumpen, utan stannar i akvariet och kanske blir mat eller lätta att ta bort, förhindrar också små/dumma fiskar från att sugas in i ytterfiltret.

lycka till och hoppas det går bra!
#23 - 17 mars 2006 10:10
juwelfiltret som sitter i nu sitter ju fast i karet så ja får ha båda filtrena igång sen. men det är ju ingen nackdel..

ska ja ha slangen från ytterfiltret på samma sida som pumpen som sitter i karet eller ska ja ha den i andra änden av akvariet?

ja frågade om det följde med filtermaterial till 404:an och de gjorde de.. är det nåt o ha eller ska ja köpa nytt när ja ändå på herkules??

mvh Andreas
#24 - 17 mars 2006 10:22
det spelar nog ingen roll var du har inblås och utblås.

jag vet inte vad det är för filtermaterial som följer med, tyvärr.

hmm, en "ytvattenrenare" kanske skulle vara bra, http://www.pwss.se/product.php?productid=3331&cat=597&page=1
den hjälper till att hålla borta hinnan på vattnet som lätt kan bildas. en sån står iaf på min önskelista.
#25 - 17 mars 2006 10:30
menar du att de lätt bildas skit när man har ytterfilter?

en fråga till.. ja ska tömma allt vatten och ta ur all inredning i mitt 400l kar. hur ska ja göra med filtret som sitter i? ska ja lägga filtersvamparna i mitt andra akvarium eller ska ja ta en hink med akvarievatten och lägga svamparna i, och lägga pumpen i hinken och dra igång??
#26 - 17 mars 2006 15:44
nej, det bildas lätt skit på ytan öht, enligt vissa beror det på att man saknar vissa nedbrytande bakterier, enligt andra på övermatning osv. huvudsaken är iaf att man kan råka ut för att det bildas en hinna på ytan, som dels förfular akvariet, dels negativt påverkar gasutbytet i akvariet(påstås det) samt snor åt sig en del ljus. i akvarium med ytavrinningskammare(t.ex saltvattenstankar) slipper man det problemet, i vanliga akvarium så kan man (enklast) råda bot på det genom att skaffa sig en ytvattenrenare, som delvis fungerar som en ytavrinningskammare.

enklast är att lägga pumpen i en hink och låta den gå där. släng gärna ner lite mat också så bakterierna har avfall att sysselsätta sig med.
när du sedan fyllt upp akvariumet igen, ha inte i filtret direkt, då det kommer vara en massa klor i vattnet, som är ohälsosamt för bakterierna. koppla gärna in ytterfiltret och sånt först, så den får cirkulera/lufta vattnet i åtminstone några timmar.
#27 - 17 mars 2006 15:54
ok kanske skulle ta o beställa en sån då. den va ju inte så dyr.
jag hade ju tänkt o byta allt vatten o så nu innan ja får hem mina discusar och mitt ytterfilter så ja har ju inget ytterfilter o koppla in under tiden tills kloret har försvunnit. men ja kan ju ändå vänta ett par timmar o sätta i den "vanliga" pumpen i karet så en del av kloret hinner o försvinna.

kan de fungera?

tusen tack för alla superbra svar plorozen. jag är evigt tacksam för all din hjälp
#28 - 17 mars 2006 17:49
Jag tycker inte att det blir någon särskild hinna bara man riktar utblåset lite upp mot hinnan...
Jag har själv ett rio 400 med både 404 och orginalpumpen, det blir inte på något sätt för mycket blås. Jag har utblåsen i varsin sida av karet, om du ska ha diskus kan jag tänka mig att dom kanske kommer tryckas ner i en sida om du har båda på samma.

Man får med filtermaterail som sagt var. Första två skumpatroner som "förfilter" fast det är inuti filtret. Sedan får man med keramikmakaroner och aktivt kol. Kolet la jag inte ens i. Det är lite snålt tilltaget med material, en påse fyller inte upp ett fack som det är tänkt. Det finns 8 fack och makaronerna tar upp 3 av dessa. Eftersom jag skippade kolet fick jag 5 fack över, i tre av dessa har jag filtermatta klippt i bitar och i de två översta gick det åt 1 liter ehfisubstrat. Man kan alltså säga att ett fack är ca en halv liter. Du får gärna fråga om det är nåt mer du undrar
#29 - 17 mars 2006 19:26
andraessofus: kolla om de har en på herkuleszoo först, tänkte jag.
är det av någon särskild anledning du vill byta vatten i ditt akvarium? såvida du inte haft några läskiga sjukdomar eller algproblem så gör det nog ingen nytta.
det "kan" fungera, det är ingen exakt vetenskap det här. =)
jag tror det mycket väl kan fungera, såvida vattnet inte är överklorerat vart du bor.

varsågod, jag står gärna till tjänst.

edit: fel namn
#30 - 17 mars 2006 19:27
greken: det handlar också om vad man stör sig på, jag har ett öppet akvarium i brösthöjd, där syns minsta lilla hinna direkt.
#31 - 17 mars 2006 20:59
Sant, det förstår jag då...
Men juwelen har ju ett täckande lock som man inte ser igenom så jag har inga problem med det...
#32 - 17 mars 2006 21:46
Hej.
Jag har ett RENA xP3 tillsammans med ett Eheim 2252 och innerfiltret bör sitta på samma sida som utsuget på ytterfiltret.
MVH Marita
#33 - 18 mars 2006 10:11
Greken: då kan ja ju köpa lite mer filtermaterial när ja ändå är i farten.

vad är ehfisubstrat för nåt?

plorozen: anledningen till att ja vill byta ut allt vatten är att ja har haft stora problem med infusorier och massa alger pga övergödning av pmdd och så.
och nu när ja inte har växter eller fiskar i de karet så har ja fått svävalger ser de ut som. vet inte varför men...
#34 - 18 mars 2006 10:32
greken: som jag skrev, kan finnas flera anledningar till att man stör sig på hinnan =)
#35 - 18 mars 2006 10:52
andraessofus: efisubstrat är ett grusliknande filtermaterial gjort av kvartsglas(översättningen kan vara fel), den är väldigt porös, och erbjuder betydligt större yta per liter ön i princip alla andra filtermaterial som finns tillgängligt(dock ej bättre än fluidiserande sandfilter). dock kräver de MYCKET små porerna att man har en väldigt bra förfiltrering, annars sätter de nog igen ganska snabbt. paradoxalt nog är det (enligt mig) ett material som är väldigt lätt att rengöra, har man det i en filterkorg så häller man lite akvarievatten ovanifrån och skakar på den milt, häller i lite mer vatten, och fortsätter så.

okej, då förstår jag. jag skulle dock vilja rekommendera dig att spara en del av vattnet i botten, och att du inte slamsuger den(alltför) noga.
#36 - 18 mars 2006 10:56
tack för förklaringen.
jodå ja kan allt spara lite vatten. är de dumt o slamsuga botten? ja har nämligen en del knallgröna alger på botten som ja skulle vilja få bort.
om ja har råd så ska ja köpa ett uvc filter nu när ja får lön. har sett ett passande i danmark för 700kr tror ja de va.
#37 - 18 mars 2006 11:33
jag hör till dem som tycker att det inte finns några bra skäl till att slamsuga bottnen, såvida det inte ser fult ut(vilket det lätt kan göra om man har ett enfärgat bottermaterial, eller fin sand, eller alger).

i bottnen sker en massa nedbrytning av döda växter och fiskskit, till växtgödning och koldioxid, samt så sker en del nitrifikation där. såvida det inte dött någon stor fisk eller om man har ett underdimensionerat filter, så klarar bakterierna i akvariet av avfallet.
bör påpekas att det finns tillfällen då en extremt ren botten kan vara nödvändig, t.ex så kan en del fiskars yngel bli förgiftade av att vistas på en nedskitad botten.
men rent generellt så anser jag att ett akvarium med växter i mår bättre av att inte slamsugas(eller bytas vatten på regelbundet, med undantaget om man tillför koldioxid).

observera att de här råden rör ett akvarium med fungerande nitrifikation(dvs låga/omätbara nivåer av nitrit).
#38 - 18 mars 2006 11:58
ok ja får va lite försiktig med o suga i botten. kan ta lite på ytan kanske. hade funderingar på o byta ut gruset till en finare sort.. ja har engelskt sjögrus o det är inte vidare fint tycker ja, men ja skippar nog de. dels för att det sitter massa bra bakterier i redan o dels för att det är en del jobb med de + att det är otroligt tråkigt o tvätta grus till ett 400l kar
#39 - 18 mars 2006 12:14
det går ju också att "rädda" skiten i gruset, lite beroende på hur mkt tid man vill lägga ner, t.ex kan man skyffla över en del av gruset till en hink, fylla på med lite akvarievatten och sedan hälla ner det grumliga vattnet i det nypåfyllda akvariet, eller varianter på detta.

tvätta grus är en syssla vars tråkighet bara slås av att tvätta sand.
=)
#40 - 18 mars 2006 12:16
ja de skulle man ju kunna göra kanske.
hehe ja de har du nog rätt i :)
#41 - 18 mars 2006 12:20
vad har du tänkt ha i akvariumet, förutom discus?
#42 - 18 mars 2006 12:24
till o börja med blir de bara 6st discus. sen hade ja tänkt o skaffa mig altum eller peru altum eller redback scalarer.
som inredning vet ja inte?? inte för mycke inredning eftersom man måste rengöra så noga efter maten.
pappa har fått tag i en STOR rot på ca 1meter som ja hoppas att ja ska få :)
#43 - 18 mars 2006 17:53
okej. stora rötter är bra, tyvärr är rötter alltför ofta "sågade"
#44 - 18 mars 2006 18:48
ja och sen är dom svindyra.
har fåt tag i en annan rot i alla fall som står på högkant, ca 50cm som ja tror kan passa. de va inte mangrove utan en annan som inte skulle färga av sig. kommer inte ihåg va den hette men, kosta bara 250kr
#45 - 20 mars 2006 15:16
tänkte tömma ut allt vatten idag i mitt 400l akvarium

har nog fått svar men ja tänkte dubbelkolla för säkerhets skull.

funkar det o lägga filtersvamparna från juwelfiltret i en hink tillsammans med akvarievatten och sen dra igång pumpen i hinken??
vill gärna behålla alla bra bakterier.
#46 - 21 mars 2006 09:03
så länge det blir cirkulation genom svamparna så är det inget problem.
#47 - 21 mars 2006 13:25
[quote=plorozen]så länge det blir cirkulation genom svamparna så är det inget problem.[/quote]

nej de va de allt.. vattnet är klrt och fint nu igen, men ingen inredning. bara grus.
+ ca 10000000000 snäckor .. försökte plocka bort dom ja såg när ja tömde vattnet men det är ju hur många som helst och dom lägger ju ägg hela tiden. får försöka plocka bort idag igen
#48 - 21 mars 2006 14:13
ringe till herkules nu och frågade om dom hade uv ljus och de hade dom.. men ja förstår inte... han hade ett 11w som räcker till 450l men på pwss måste man ha ett på 15w för att de ska räcka till 400l

hur ska man kunna veta vilket man ska ha???

ps, han sa att uv filtrena va egentligen till utedammar.. kan det ha nåt med saken o göra?
#49 - 21 mars 2006 14:14
tja, genom att hålla matavfallet på ett minimum(svårt med bottenätande fiskar dock) så kan man hålla snäckorna på ett minimum.
#50 - 21 mars 2006 14:16
[quote=plorozen]tja, genom att hålla matavfallet på ett minimum(svårt med bottenätande fiskar dock) så kan man hålla snäckorna på ett minimum.[/quote]

men ja har ju inte haft fiskar förutom 4 yngel i de akvariumet på länge nu.. men snäckorna bara förökar sig.. men dom som finns nu sitter på rutan tror ja.. ska plocka bort alla sen
#51 - 21 mars 2006 18:28
de flesta snäckor äter också alger, så det är troligt att de kanske tycker det är prima mat också, och triggas.

men men, jag tror att det går utmärkt att plocka bort så många som möjligt, och fortsätta med det, förr eller senare fattar de nog hinten
#52 - 21 mars 2006 19:18
[quote=plorozen]de flesta snäckor äter också alger, så det är troligt att de kanske tycker det är prima mat också, och triggas.

men men, jag tror att det går utmärkt att plocka bort så många som möjligt, och fortsätta med det, förr eller senare fattar de nog hinten[/quote]

jepp ja hade ju en del alger efter ja tog bort inredningen .. berodde kanske massa döda växter.. men nu ät de ju nytt vatten i och gjort rent rutorna o så.. har plockat bort många snäckor nu.. plus att ja tog bort att sega slemklumpar som satt på rutan (snäcksom) eller nåt??

Annons