Va é detta nu då?

#1 - 10 oktober 2008 06:15
Kollade vattnet i går kväll och låg på ett buffrat gH 8 samt pH 8 och ett Fe på 0mg/l. Ingen CO2-mäsk på ett dygn och genast har jättegrodbladen skjutit nya blad, jag tvivlar starkt på att UV-C filtret kan vara ensam om att bränna microgödning så jag har sedan igår börjat tillsätta 18ml NutriSI fördelat på 2 ggr/dygn.

Nytt vattentest i morse, CO2-mäsken har bubblat hela natten så algerna måste älska mig, pH har droppat till 6.5 på 8 timmar och Fe har klivit upp till 0.1mg/l

Nu till frågan, ska jag slå av UV-C filtret 12 timmar på dagen eller 12 timmar nattetid?
#2 - 10 oktober 2008 07:03
Jag körde med mitt UV dygnet runt i det förra karet och då körde jag även med PMDD och co2 vis tub. Jag tycker det är konstigt att det skulle vara din UV som är boven då mitt kar inte hade några näringsbrister under den co2 epoken.
#3 - 10 oktober 2008 07:08
Har pratat en del med deffen ang just att UV-C bränner sönder micro och tillsätter därför dagligen NutriSI, men visst, jag har lagom mycket växtmassa med grodblad över halva ytan och snabbväxande javamossa i mängder och javaormbunkar som tyvärr har transperenta toppar, en relativt ny aktör är dessutom en jävla massa staghorn men jag hittar ingenting om att den skulle vara nån stor Fe tjuv..
#4 - 10 oktober 2008 07:20
Staghorn, är karet nystartat då?
Att topparna på Javaormbunken är lite genomskinligt grön är heller inget att oroa dig för eftersom den alltid blir så. Tydligen är det för klorofyllet inte hinner bildas i växten lika snabbt som den växer, om jag inte minns fel.
#5 - 10 oktober 2008 07:27
Papegojträsket dunk-startades ju i maj som du kanske minns och tidigare sköt javaormbunkarna fullt med bleka skott vilket dom nu slutat med, ska testa efter koppar strax men jag tror på teorin.
#6 - 10 oktober 2008 07:30
Om du ändå doserar micro dagligen så kan du väl slå av UV-C filtret dagtid och se om det blir någon skillnad.
UV-C nattetid och en dos micro på morgonen och så avslaget UV-C under dagen.
Då bör växterna rimligtvis ha tillgång till micro under dagen, när dom behöver det.

Genomskinliga toppar på javabunken är som sagt ett sundhetstecken, så inget att oroa sig över.
#7 - 10 oktober 2008 07:33
Jag blir lite förvånad över staghorn i ett såpass väl inkört akvarium, men det är klart att någon måste skilja sig från mängden:D!
#8 - 10 oktober 2008 07:40
Påbörjar operation UV-C on/off nu på studs, slänger på en timer så att den kickar av och på samtidigt som ljuset.

Härligt att höra att man lyckats engagera två trevliga zoopetare så här tidigt, kaffet är påsatt om ni har vägarna förbi!
#9 - 10 oktober 2008 07:44
Då tar jag med tösen som är hemma idag för magont;).
#10 - 10 oktober 2008 07:46
Uhh.. Inte magsjuk va?
#11 - 10 oktober 2008 07:51
Nä, inte ännu iaf;)...
#12 - 10 oktober 2008 07:56
Mysigt hörru, för 3 veckor sedan blev grabben magsjuk tätt följd av sin pappa.. Håll dig på avstånd, barnbasiller är livsfarliga.. :p
#13 - 10 oktober 2008 10:52
Jag stack på på en gång när du nämnde ordet kaffe, jag har väl en timme kvar innan jag är framme nu.
Hoppas du hunnit sätta på en ny kanna så man inte får varmhållet morgon kaffe.
:D;)
#14 - 10 oktober 2008 16:44
Hoppas att du inte stått och huttrat i strilregnet, kom hem för en liten stund sedan efter sedvanlig rundtur ut till hornbach, döm om min förvåning när en i personalen förklarade att allas våran Vandal inte jobbar kvar.. :confused:

Nu kommer UV-C ljuset att köras on/off via timern till ljuset så vi fär se vad som händer och sker..

Om inte annat så kanske ni bägge bevistar GCG auktionen, i så fall hinner vi nog med en panna kaffe framöver om ni har vägarna förbi.
#15 - 10 oktober 2008 16:48
Auktionen är given, och för en gångs skull är jag ledig den helgen. Skulle bara fattas att auktionen byter helg för något skäl, hästhoppning på TV eller så:p....
#16 - 10 oktober 2008 17:04
Hört nånting mer om namnskyltarna? :D
#17 - 10 oktober 2008 17:29
Nej, men det kan jag mer eller mindre lova dig att alla guldisar som anmäler sig får en guldisskylt av Kjell:).
Ta på dig hjälm bara nu när de ser vem du är, då det finns risk att få en mopanirot i skallen om någon missuppattat dina råd och rön:p!

Annons