Va tycker ni om inredningen?

#1 - 21 februari 2011 20:53
Tjena , ville bara höra om vad ni tycker om inredningen om mitt akvarium. :)
Nått som jag ska köpa? , stenar,växter?(dem rotar ur det nått som jag har testat med),dekoration?. Har green terrors och zebraciklider om ni undrar.
Bild på akvarium: http://www.ladda-upp.com/bilder/48831/akvariumetSmått o gott :)) : http://www.ladda-upp.com/bilder/48835/zebraynglar

Tacksam för svar:)
#2 - 21 februari 2011 20:56
Helt klart en MASSA växter ;)
#3 - 21 februari 2011 20:57
Snyggt akvarie :) jag kan inte så mycket om zebra ciklider, gillar dom rötter,stenar växter eller vad. Just nu känns akvariet nästan lite tomt men annars snyggt
#4 - 21 februari 2011 21:15
jag tycker du ska göra dig av med krukorna o skifferstenen. ser alldeles för "man-made" ut. plastsaker tycker jag inte heller hör hemma i ett akvarium så fyrtornet går bort. sen tycker jag inte om bubblor heller.

sorry om jag låter tokkritisk men det finns så himla myccket större potensial i karet!

tex. massor av antingen svart kolsten eller helvit kalksten! tänk ett stort stenröse i mitten. typ som på bilden nedan.kommer se skitsnyggt ut mot sebraciklider. om du ska köpa växter så köp robusta växter. tex anubias eller crumin-lök. zebraciklider är kända för att massakrera växter annars.

o kasta plastväxten.

inte menat att låta taskig eller så men ditt akvarium kan se så mycket snyggare ut än lite krukor o ett fyrtorn.
#5 - 21 februari 2011 21:19
hannesc skrev:
jag tycker du ska göra dig av med krukorna o skifferstenen. ser alldeles för "man-made" ut. plastsaker tycker jag inte heller hör hemma i ett akvarium så fyrtornet går bort. sen tycker jag inte om bubblor heller.

sorry om jag låter tokkritisk men det finns så himla myccket större potensial i karet!

tex. massor av antingen svart kolsten eller helvit kalksten! tänk ett stort stenröse i mitten. typ som på bilden nedan.kommer se skitsnyggt ut mot sebraciklider. om du ska köpa växter så köp robusta växter. tex anubias eller crumin-lök. zebraciklider är kända för att massakrera växter annars.

o kasta plastväxten.

inte menat att låta taskig eller så men ditt akvarium kan se så mycket snyggare ut än lite krukor o ett fyrtorn.

Kan bara hålla med asså! Det akvariet på bilden är så jävla snyggt, Försök få de att se naturligt ut
#6 - 21 februari 2011 21:19
ah, läste inte vilka fiskar det var :p
#7 - 21 februari 2011 21:23
Inredningen är fruktansvärt ful enligt mitt tycke. Men smaken är som baken och huvudsaken är väl att du gillar det, eller hur?

Annars skulle jag föreslå att du satte i en bakgrund, slopade krukorna, tornet, den vita sanden och körde in sten,rötter, lite mer finkorning sand och tåliga växter som zebran låter bli att äta eller gräva upp. Tex cryptocoryne, vallisneria, anubias eller javaormbunke är växter som kan fungera. Naturligt och stilrent is the shit.
#8 - 21 februari 2011 21:25
instämmer med LLL.
#9 - 21 februari 2011 21:36
Jag håller i princip med de övriga men,
Om detta är ett rent odlingskar och inte ett sälskapsakvarium som skall se snyggt ut så funkar både krukor och plastväxter. Men då skulle jag ta bort fyrtorn etc. och ha en mer krukor eller kanske lite plaströr.
Varför i hela fridens namn har du separerat paret och ynglen? Du missar hela den intressanta yngelvården vilket är en av tjusningarna med dessa fiskar.
#10 - 21 februari 2011 21:52
Det ser rent och fräscht ut. Snygg sand och fina skifferstenar. Ett tips kring skiffer i samband med de fiskar du har så gräver de rätt mycket och om du gömmer skifferstenen under sanden så kommer fiskarna att gräva fram dem istället för tråkigt glas då de leker. Annars håller jag med övriga. I med större stenar samt rötter som skapar gömställen och naturliga revirområden. Sedan måste jag tyvärr meddela att ditt akvarium är för litet för guldsömmar som du kallar green terror. De heter egentligen Andinoacara Rivulatus eller guldsöm på svenska.

Vilka mått har du på burken?
Bilagor:
#11 - 21 februari 2011 22:40
Tack för alla snabba svar :)
Är öppen för alla förslag och vad ni tycker , det är därför jag startade tråden om detta :)
Vallisneria växter har jag testat och dom står inte där jag planterar dom i 3 timmar ens o blir upprotade.
Bossep :
Jag använder mest karet för odling , jag har plockat upp massa ynglar men ändå lämnat 10-20 ynglar med mamman o pappan så dom vet hur det funkar. Har också tänkt på plaströret,måste köpa in det o ställa det längst bak i karet så dom kan lägga ägg där inne.

Tornet vågar jag tyvärr inte plocka bort för det är där inne i bottnet mina zebror lägger sina ägg & ja tror att det kommer vara samma plats framöver, även om vissa tycker den inte passar:) ,

Dre: Där har du rätt Dre, dom brukar gräva som fan tills man ser glaset med massa ynglar på, bättre om de va på stenen:)

Tack för alla svar.
#12 - 21 februari 2011 23:09
Jag skulle låta alla ynglen gå kvar. Som du har det nu blir dom distraherade och stressade av den delade kullen.

Annons