vackra ciklider

#1 - 11 december 2005 12:47
jag undrar om ni vet om någon lätt skött ciklid som går i hop med sebra ciklider
mvh norrfjärden
#2 - 11 december 2005 12:48
Hur stort kar har du?
MVH
Magnus
#3 - 11 december 2005 12:51
jag har 2 st 250 liters kar
#4 - 11 december 2005 12:51
jag har 250 liters
#5 - 19 december 2005 15:22
jack dempsey / rödciklid?
#6 - 19 december 2005 18:00
Jack dempsey och sebra i ett 250L [:O] .
#7 - 19 december 2005 18:22
golden eller rödsebra skulle funka
#8 - 19 december 2005 18:28
golden och rödzebra funkar absolut inte!! när zebrorna leker kommer de banka skiten ur både golden och rödzebra! rödciklid borde vara ett bra alternativ annars skulle jag kört zebrorna ensamma med en massa malar och annat
#9 - 19 december 2005 18:28
Tillsammans med zebraciklid, knappast
#10 - 19 december 2005 20:04
sebra ciklid och röd ciklid funkar inte har jag märkt.zebran ger röd cikliden stryk
fast dom är lika stora.visseligen håller jag på att få en andra kull av dom inom en månad
#11 - 21 december 2005 12:04
Palletciklider är vackra! Men dom går inte ihop med sebraciklider, det är inte många fiskar som gör det.
#12 - 10 januari 2006 23:04
[QUOTE=alcar]golden eller rödsebra skulle funka[/QUOTE]

Golden och Rödzebra är små mbunas från malawisjön i Afrika, Zebraciklid är en stor ciklid från Centralamerika. Således är det ingen bra combo.

Jag skulle, som många andra sagt, satsa på att ha endast Zerbaciklider. Vill du ha lite variation kan du ju ha nån elfenbensciklid, alltså albinoformen av zebracikliden.
#13 - 11 januari 2006 00:31
Salvini kanske skulle funka?

"Elfenbenscikliden" (varför kan inte affärerna kalla den vit zebraciklid, det är ju det det är) är inte albino, eftersom den har svarta ögon.

Nils, har förresten lagt in några nya bilder, som de ser ut nu, i amazonarumtråden.
#14 - 11 januari 2006 02:14
Det finns som jag förstått olika former av albinism, och vissa kan även ha mörka ögon.
Jag blev själv strängeligen informerad om att det var så av en lite känslig albinokille när jag frågade varför han inte hade röda ögon.
#15 - 11 januari 2006 12:45
Kan inte Eldbukar vara ett alternativ. Kan dock vara ute på hal is (eller trottoar ;D) med mitt förslag.

Micke A; blir inte Salvinin för stor för ett 250 kar?
#16 - 11 januari 2006 12:48
[quote=Tom_N]golden och rödzebra funkar absolut inte!! när zebrorna leker kommer de banka skiten ur både golden och rödzebra! rödciklid borde vara ett bra alternativ annars skulle jag kört zebrorna ensamma med en massa malar och annat[/quote]

i skolan hadde vi zebraciklid och golden och rödsebra tillsamand zebrona fick ungar och det funkade bra[8)]
#17 - 11 januari 2006 13:16
Köp ej sebraciklid arga ,gräver och ynglar av sig för mycke.Kurvciklid,nyckelhål eller saijica skulle jag föreslå de går ej så hårt åt växterna heller.
#18 - 11 januari 2006 14:49
äähh... självklart ska du köpa zebraciklider (eller du kanske redan har det)
De är jättetrevliga fiskar.För mej funkar det utmärekt med paletter och zebraciklider i ett 210.Bara du har deras revir i ena hörnet och avgränsar det med stel eller rot.Tror det går med röd ciklid också.:)
#19 - 11 januari 2006 15:04
[QUOTE=alcar]i skolan hadde vi zebraciklid och golden och rödsebra tillsamand zebrona fick ungar och det funkade bra[8)][/QUOTE]

Visst går det säkert, men det är inte så kul att blanda världsdelar. I alla fall inte när det är så här uppenbart. Iofs bara min åsikt...
#20 - 11 januari 2006 16:26
Albino är när ett djur helt saknar pigment, det är vitt intill gult och har röda ögon.
Leucistisk är ett djur när det nästan helt saknar pigment, det är gult men har färgade ögon.
Leucistisk är inte albino, dock är det troligt att irriterade leucister (mäniskor) tröttnar på att påpeka att de är leucister och helt enkelt säger att det är en form av albino.

Elfenbensciklid är följatligen leucistisk, men kan knappast säljas som leucistisk zebraciklid eftersom folk inte vet vad leucistisk är. Det låter som en sjukdom och är knappast ett bra försäljningsnamn.

Ursäkta offtopic.
MVH
Magnus
#21 - 11 januari 2006 17:10
[quote=Henreb]Kan inte Eldbukar vara ett alternativ. Kan dock vara ute på hal is (eller trottoar ;D) med mitt förslag.

Micke A; blir inte Salvinin för stor för ett 250 kar?[/quote]

Eldbuken tror jag är för snäll för zebrorna, men de kan å andra sidan gilla varandra för mycket, så att de korsar sig. Men har man ett par av varje, så bör de hålla sig till den egna arten.

Tropfrog: Nej, men man kan kalla den vit zebraciklid. Att kalla den elfenbensciklid kan få kunden att tro att det är en egen art, när det egentligen bara är en avelsform. Nybörjare blir nog förvirrade, och osäkra på vad det egentligen är de har köpt. Affärer verkar rent allmänt vara bra på att hitta på egna godtyckliga populärnamn, som t.ex den vita formen av sorgmanteltetra, kommer inte ihåg exakt vad affären kallade den, regnbågstetra tror jag. Och läste i en tråd om en som jag fattade det hade köpt vita sorgmanteltetror under namnet glada änkan (affären hade tänkt glad i motsats till sorg, vit i motsats till svart, antar jag), som är ett redan existerande namn, på en helt annan fisk. Albinopaletter brukar t.ex säljas som guldpaletter, vilket får dem att låta exklusivare än de är, och som om det vore en egen art. Samma med albinoformen av regnbågshaj, som jag har för mig att jag sett under namnet guldhaj.

Annons