Vad?

#1 - 9 januari 2010 00:16
Hej!
Förlåt om detta är en onödig tråd, men är ny med akvarium.
Har bara haft ett när jag var liten, kanske 9-11 är 15 nu.

Jag såg detta djur i mitt akvarium idag, har även sett 3-4 st totalt.
Video:http://sv.tinypic.com/player.php?v=oi6ffd&s=6

Bild:

Så är det något vanligt som hamnar i akvarium rent automatiskt?
Är inte orolig, så inga dumma kommentarer ;)

Några frågor..
1. Bör man ta bort dom?
2. Kommer dom växa sig större?
3. Hur kan dom ha hamnat där?
4. Vanligt?
#2 - 9 januari 2010 00:22
Det ser ut som vanliga akvariesniglar. De är inte farliga för fiskarna,bara irriterande att kolla på,..:p De kommer oftast med växter, där de har lagtsina ägg som sedan kläcks i karet.

Jag brukar ta bort dom, de växer och kan bli rätt så stora. Har du mycket utav dom, så kan du släppa ner ett gäng Botior..de äter sniglar....är de inte så många så kan du bara plocka bort dom....men det finns inte några garantier för att de inte kommer tillbaka.
#3 - 9 januari 2010 00:31
okej tack :)

Om detta är samma: http://i45.tinypic.com/2rxtgs1.jpg
Så har jag ganska många, men dom här ser ut att vara endast tomma skal.
Eller vad tycker du? :)
#4 - 9 januari 2010 00:52
Jodå det där är vanliga sniglar som kommer med växter.

Skalen kan ligga och flyta sådär, så de behöver inte vara tomma...eller också är det tomma skal, där "hyresgästerna" har flyttat till större boende...;)

Du ser ut att ha en hel del.....Jag skulle släppa ner några Botior..beroende på storlek på karet...så blir du fort av med dom...Men plocka bort de som ligger och flyter, så blir du av med dem iaf...;)

Vad har du för fiskar i karet förövrigt, och hur stort är det??
#5 - 9 januari 2010 00:57
hehe blir att plocka bort dom senare idag då ;)
Vad är botior, och vad kostar dom ungefär?

Det är 60 L, Längd: 59.5 cm , Höjd: 35 cm , Bredd: 30 cm.
Jag skaffade fiskarna i Torsdags, har:
2 st Guldgurami och 2 st Silvermolly, tänkte köpa en mal också, men hon som sålde det tyckte jag borde vänta nån vecka.
#6 - 9 januari 2010 10:32
Eller så skaffar du en kulfisk som har ett mycket skoj sätt att käka sniglar! De spanar länge på snigeln snurrar och spanar lite till för att plötsligt göra ett anfall och slita ut snigenl ur sitt skal på en bråkdel av en sekund och sedan svävar den vidare till nästa snigel. Botior bökar och stökar ut snigeln, men funkar de med.

Botia ~100 spänn kulfisk ~50 spänn, typ.
#7 - 9 januari 2010 12:30
Jag visste inte ens att kulfisken äter sniglar...;) Men ta sånna istället, de är halva priset på dem...jämfört med Botian.:)
#8 - 9 januari 2010 12:57
Racka inte ner på botia. Bara ljudet dom gör när dom hittar sniglar är värt priset. Blir lite hajen över det hela. Alla som har botior hör nog ett knäppande ljud då och då.

EDIT: Med storleken på hans akvarium kanske kulfisk är bättre. Till och med pakistanbotior vill nog ha 100 liter och simma omkring i iallafall.
#9 - 9 januari 2010 13:42
Tackar, får åka in till djuraffären imorgon och kolla efter kulfisk.
Hoppas bara att dom har den :)

Hur många bör man ha?
Räcker det med 1? :)
#10 - 9 januari 2010 14:23
Jag gillar Botian, så det går tre sånna i mitt 720 liters.....ska även ner ett gäng till....:)

Nu vet inte jag hur stor kulfisken är, eller hur mycket utrymme den behöver...men det låter som om 60 liter är lämpligt åt bara en....Rätta mej gärna om jag har fel...
#11 - 9 januari 2010 15:09
bukar man inte få sådana sniglar om man matar för mycket med? är inte kulfisken med lite aggressiv mot andra fiskar eller så kan jag ha fel med, har aldrig haft dem innan. Men istället förkulfisk så tycker jag nog att en anetome helena kanske är bättre, det är en liten snäcka som äter andra snäckor.

så här ser den ut:

http://www.aquaportail.com/uploads/aquabdd/photos/invertebres/eau_douce/anetome_helena.jpg
#12 - 9 januari 2010 21:12
dvärgkulfisk isåfall
#13 - 9 januari 2010 21:37
går d att ha dvärg kulfisk med guppys och corydoras och kuhli ´samma storlek som diflover

sorry att jag lånar tråden
#14 - 9 januari 2010 21:43
förlåt om jag är lite besserwisser i tråden, men det är snäckor du har... sniglar är utan hus...

snäckorna är inte som eremitkräftor och byter hus. skalet växer med dem...

avvakta vidare köp med fisk, du har ett nytt kar och bör istället lägga dina pengar på ett nitrittest och hålla koll på den så den inte rusar i höjden. vänta med nya fiskar iaf i tre veckor!

och sen som jag alltid säger! gilla snäckorna istället! de äter upp gamla matrester, käkar alger och bökar runt i ditt akvariegrus! blir de för många så är det lätt att plocka upp dem. och blir dem för många så är trol orsaken att du matat för mycket som macke fisk säger!

my 2 cents
#15 - 9 januari 2010 22:21
smurfmats skrev:
förlåt om jag är lite besserwisser i tråden, men det är snäckor du har... sniglar är utan hus...

snäckorna är inte som eremitkräftor och byter hus. skalet växer med dem...

avvakta vidare köp med fisk, du har ett nytt kar och bör istället lägga dina pengar på ett nitrittest och hålla koll på den så den inte rusar i höjden. vänta med nya fiskar iaf i tre veckor!

och sen som jag alltid säger! gilla snäckorna istället! de äter upp gamla matrester, käkar alger och bökar runt i ditt akvariegrus! blir de för många så är det lätt att plocka upp dem. och blir dem för många så är trol orsaken att du matat för mycket som macke fisk säger!

my 2 cents

hehe, ska tänka på att skriva snäcka nästa gång :p.
#16 - 9 januari 2010 22:31
Kulfiskar är expert på snäckor och de tar minimalt med plats men glöm dem tillsammans med guppys det blir mat. Nej, kulfiskar bör man läsa på lite om innan man ger sig in där. Min son har en och den ställer till en del, men vi kan bara inte göra oss av med honom. För snygg för kul vid matning och för coolt simsätt och generellt beteende.
#17 - 9 januari 2010 22:47
kulfisk är inget för ett nybörjare eller nystartat akvarium. när dina snäckor tar slut börjar det käka fiskar.

börja med snäckätande snäckor och ha lite tålamod. :)
#18 - 9 januari 2010 22:58
Nja, kulfiskar är mycket enkla att hålla och läser man på lite om hur pass aggresiva de är så kan jag inte se några problem.

Annons