Vad använda för filtermaterial i sekundärt ytterfilter?

#1 - 20 november 2013 15:16
Till mitt ciklidprojekt kommer jag köra två stycken ytterfilter.
Mest som backup ifall ett lägger av.

Nu undrar jag dock, vad man bör köra på för material i det sekundära?
Fick bara med massa stora plastbollar och jag har inte tänkt använda samtliga.
Vad tycker ni man bör satsa på?

Bollarna som kom med (beggat) ser ut nästan som dessa:
[ATTACH=CONFIG]65531[/ATTACH]
#2 - 20 november 2013 16:01
Jag hade kört samma i båda då du ändå inte har den ena kopplad till den andra.
Din variant blir ju helt enkellt två ytterfilter så skulle inte kalla nån av dom för sekundär.
Jag använder mej av biobollar samt blå filtermatta i mina ytterfilter.
Tycker det funkar kanon.
#3 - 20 november 2013 16:07
ecco skrev:
Jag hade kört samma i båda då du ändå inte har den ena kopplad till den andra.

Din variant blir ju helt enkellt två ytterfilter så skulle inte kalla nån av dom för sekundär.

Jag använder mej av biobollar samt blå filtermatta i mina ytterfilter.

Tycker det funkar kanon.

Med biobollar så menar du liknande dessa som på bilden?
Har även beställt både grova samt fina filterdelar till båda filtrena då de gamla var helt utslitna samt att båda filtrena varit ur funktion x antal veckor.
#4 - 20 november 2013 16:33
Om du tänker köra 2 ytterfilter hade jag kört ett för mekanisk filtrering och ett för biologisk.. du får längre serviceintervaller och effektivare filter..
#5 - 20 november 2013 16:38
Om du tänker köra 2 ytterfilter hade jag kört ett för mekanisk filtrering och ett för biologisk.. du får längre serviceintervaller och effektivare filter..

Hm, bra tips.
Frågor:
*Bör man alltså inte alls ha någon grov filtermatta alls i det biologiska filtret?
*Vad händer om det biologiska filtret tvärdör en dag? Då har man enbart ett mekaniskt.
*Kommer det bildas tillräckligt med bakterier i det filtret som inte har några kulor, utan bara matta?
*Samt, kommer det inte bildas massa skit i det biologiska filtret om man skippar filtermattor?
#6 - 20 november 2013 23:48
Jag tycker att när du ändå har massa biobollar så kan du väl köra dem i ett filter med lite filtermatta eller vadd högst upp och det andra med filtermatta eller vad du redan har... Jag själv använder också gärna en påse med ett par liter porösa bioringar eller kulor. När jag gör rent ett filter så kan jag bara doppa påsen i en hink med akvarievatten och bibehålla en bra biologisk rening trots att jag gör rent mattorna mer ordentligt.
#7 - 21 november 2013 05:33
Beroende på vilka filter du har hade jag nog stoppat filtervadd och matta i det mindre och varit redo att byta all vadd (vadd för att det är så billigt) och helt enkelt byta ut den

Om biofiltret dör finns det ju självklart bakterier i mekfiltret också, iaf tillräckligt för att underhålla karet tills du fått igång/skaffat nytt filter..

Jag hade nog bara kört biobollar eller något annat bio i ett filter för att försöka få så lite klägg som möjligt..

Annons