Vad använder ni för slamhävert?

#1 - 26 december 2009 11:19
När jag slamsugit botten så har det funkat väldigt bra eftersom jag bara lagt ut slangen på altanen och sedan ner på gräsmattan.
Nu har vi fått jättemycket snö och kallt är det också så jag drog slangen till avloppet i badrummet i stället men det funkade inte alls. Jag antar att det blir för lite lutning.

Har tittat på Eheims batteridrivna slamsug, är det någon av er som har en sådan? Har ni några andra tips hur man kan lösa det?

En undran till eftersom jag är inne på bottenrengöring.
Sedan jag skaffade mina akvarier har jag alltid varit lite osäker på hur ofta man ska slamsuga botten egentligen.
Hos discusarna gör jag rent varje gång jag byter vatten (var femte dag). Är det för ofta eller för sällan, jag tänker då förstås på filterbakterierna, medans jag byter en ggr/vecka i apistokaret.
#2 - 26 december 2009 11:51
Jag har en vanlig trädgårdsslang som jag leder in till toalettstolen, och det kanske inte är jättefart på vattnet men tillräckligt för att man har tid att suga upp skiten:). Vill du ha mer fart på vattnet är det bara att skaffa en grövre slang, att mecka med dyra batteridrivna specialgrejer tror jag inte mycket på;).
#3 - 26 december 2009 13:26
Var 5'e dag känns lite ofta, inte så bra koll på discusar förståss men i mina kar slamsugs det som mest var 6'e månad och jag gör mera så att jag gräver runt i botten och gör sen ett stort vattenbyte med vanlig slang, känns annars som att om man har bra biologisk rening behöver man inte "slamsuga" oftare.
Man har ju normalt mycket biologisk rening i botten och att slamsuga den ofta har motsatt effekt som ger ett mera ostabilt kar?

PS finns även slamsugar som är luftdrivna annars, råkar man ha en vettig luftpump är dessa billigare att köpa och funkar av erfarenhet bra. (slamsög mycket när jag började med akvarier innan jag började köra större filter)
#4 - 26 december 2009 16:08
gullefjun skrev:
Hos discusarna gör jag rent varje gång jag byter vatten (var femte dag). Är det för ofta eller för sällan, jag tänker då förstås på filterbakterierna, medans jag byter en ggr/vecka i apistokaret.

När jag hade diskus i mitt 960 bytte jag vatten 50% en gång/vecka och slamsög samtidigt, i ett annat kar där smådiskus gick på uppväxt var det 30-50% vattenbyte var dag:).
#5 - 26 december 2009 18:07
ansjo skrev:
När jag hade diskus i mitt 960 bytte jag vatten 50% en gång/vecka och slamsög samtidigt, i ett annat kar där smådiskus gick på uppväxt var det 30-50% vattenbyte var dag:).

Då är det väl ganska ok. med 30-50 procents vattenbyte och slamsugning i mitt 375 var femte dag där det går sex discusar, ett par malar, ett par corydoras och sex fjärilsciklider, eller:confused:.
#6 - 26 december 2009 18:13
Jag tycker inte det låter för mycket iaf, utan du sköter om ditt ögongodis bra:)!
#7 - 26 december 2009 22:09
ansjo skrev:
Din lilla miljöbov:mad:;)
#8 - 27 december 2009 13:12
Jag använder en slamsug jag kopplar till vattenkranen i tvättstugan, otroligt smidigt. Bottnen suger jag nån gång i månaden, annars suger jag bara rent i framkant där det syns att det ligger skit. Och jag dammsuger aldrig "noga" direkt utan bara lite "här och där" runt växterna och där jag vet att malarna brukar skita ner.
#9 - 27 december 2009 13:25
Använder hinkar och den klassiska nybörjarslamsugaren som finns att köpa överallt. Byter vatten när det dunstat tillräckligt (ca. varannan vecka) och slamsuger när det ser skitigt ut. Fiskarna verkar inte må dåligt av det ;)
#10 - 27 december 2009 13:36
Jag körde med 38 mm slang och en avskuren petflaska när jag körde större kar, nu kör jag med 1/2" slang och någon plast mojäng jag köpte för några tior för många år sedan.
#11 - 27 december 2009 13:37
Nu känner jag mig som en väldigt oansvarig akvarist. Jag gör ett 35 % VB endast en gång per månad i ett kar på 240 liter med 11 liter filtermaterialsyta. Startade karet i juli månad. Har inte värst mycket fisk, två scalarer, en ancistrus(stavning??) på 15 cm tre siameser och två praktbotior. Är detta helt förkastligt?
#12 - 27 december 2009 15:08
Agnez skrev:
Nu känner jag mig som en väldigt oansvarig akvarist. Jag gör ett 35 % VB endast en gång per månad i ett kar på 240 liter med 11 liter filtermaterialsyta. Startade karet i juli månad. Har inte värst mycket fisk, två scalarer, en ancistrus(stavning??) på 15 cm tre siameser och två praktbotior. Är detta helt förkastligt?

Nope, eftersom du har relativt liten fisklast behöver du heller inte göra VB lika mycket/ofta.
Det finns akvarier som nästan aldrig får ett vattenbyte med, men å andra sidan behövs där inte mycket förändringar innan man kommer över kanten...
Bilagor:
#13 - 27 december 2009 16:00
Vimsa skrev:
Använder hinkar och den klassiska nybörjarslamsugaren som finns att köpa överallt. Byter vatten när det dunstat tillräckligt (ca. varannan vecka) och slamsuger när det ser skitigt ut. Fiskarna verkar inte må dåligt av det ;)

Kör ungefär samma sak, jag byter dock ca 20% 2ggr i veckan.
Bilagor:
#14 - 27 december 2009 18:19
ansjo skrev:
Nope, eftersom du har relativt liten fisklast behöver du heller inte göra VB lika mycket/ofta.

Det finns akvarier som nästan aldrig får ett vattenbyte med, men å andra sidan behövs där inte mycket förändringar innan man kommer över kanten...

Det känns ju skönt. Men efter att gått och grunnat lite på detta, mina 4 pansarmalar föll bort en efter en, så kan det ju vara så att tätare vattenbyten kunde räddat livet på dom. Dom har funnits med sedan starten, och i mitt 100 liters gjorde jag tätare VB. Så nyss gjorde jag ett 10% VB fast det bara är en vecka sedan jag bytte 35%. Ska nu testa med att göra 10% i tre veckor, vecka fyra 35% osv. osv. Det kanske fiskarna mår bättre av?!
#15 - 27 december 2009 20:13
Jag slamsuger endast vid synlig skit på botten och då ner i en hink, vattenbyte ca: var fjortonde dag, då körs utloppet till toastolen eller ut i det fria beroende på årstiden.

Annons