Vad är Aegla Platensis för något.

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 29 juli 2009 19:04
Har sett uppgifter om att det är en kräfta, en krabba och t.o.m. en hummer!!!!
Någon som vet.
#2 - 29 juli 2009 19:39
Tittade på google, fick samma info!
#3 - 29 juli 2009 20:34
De verkar vara närmare släkt med eremitkräftor. På Tree of life kallas de "crabs" - alltså med citationstecken. Riktiga krabbor är de inte.
#4 - 29 juli 2009 21:47
Det ser verkligen ut som en korsning av alla tre, samtidigt som den påminner lite om en spindel.
#5 - 30 juli 2009 01:59
de liknar trollhummer, men jag har för mig att de är ett helt eget släkte...
Aeglidae

Har letat efter såna ett tag, finns de att få tag på i sverige?
#6 - 30 juli 2009 06:04
Den här typen av kräftdjur kallas kallas trollhumrar på svenska, "squat lobsters" på Engelska. Just Aegla platensis har inget svenskt namn vad jag vet, men Argentisk trollhummer eller nåt kanske kunde funka.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 juli 2009 07:53
Jag håller ju på med en bok och är ute efter i vilken grupp jag skall placera den - bland krabborna eller bland kräftorna. Någon grupp för humrar har jag inte.
#8 - 30 juli 2009 08:13
Enligt Tree of Life skall dom vara närmare släkt med kräftor än med krabbor, men dom är inte kräftor! (Sen kan man aldrig lite helt på sådana släktträd). Du får nog skapa en egen grupp för dem. Det kan dom vara värda. Sötvattenstrollhumrar ligger ju bra på tungan. Jag har fått sådana där som bifångst när jag har fiskat i Paraguay.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 juli 2009 08:47
Tack för svaret - Erik och ni andra
#10 - 30 juli 2009 08:54
De tillhör gruppen krypande långsvanskräftor och är närmast släkt med kräftor och humrar, men de är alltså en egen grupp. De allra flesta arterna finns i havet, vi har ett halvdussin arter vid svenska västkusten t.ex., men ett litet fåtal återfinns i sötvatten.

Annons