vad är akvariebänkar gjorda av?

#1 - 17 juli 2009 18:04
Vad är egentligen akvariebänkar gjorda av?
Är det förstärkta på något vis?
Kommer ihåg att det kändes som om jag satte ihop nåt Ikeamög när jag monterade min Juwelbänk, bara spånskivor såg det ut som....men det borde inte kunna hålla tycker man :confused:
(har lite sådana tankar inför höstens 720-liters [:o])
#2 - 17 juli 2009 18:44
Försök att trycka sönder en spånskiva ovanifrån om du kan;).
Visst är det oftast spånskivor möblerna är gjorda av, jag hade en sådan möbel till mitt förra 960 utan problem, men den får inte bli fuktig för då sväller den med minskad bärighet som följd...
#3 - 17 juli 2009 19:59
...känns så billigt med spånskiva [B)]
#4 - 17 juli 2009 20:13
Mitt elände jag hade i höstas går att läsa i en tråd om just en uppsvälld spånskivebänk som resultat av att ett ytterfilter läckte......ingen kul läsning alls.
#5 - 17 juli 2009 21:50
Jupp laminerad spånskiva brukar det vara. Men ska jag ha 200 liter eller mer i framtiden så bygger jag nog mig en egen bänk av reglar. Känns bäst så :-)

Mvh Victor
#6 - 17 juli 2009 22:19
rödtoppen skrev:
Vad är egentligen akvariebänkar gjorda av?

Är det förstärkta på något vis?

Kommer ihåg att det kändes som om jag satte ihop nåt Ikeamög när jag monterade min Juwelbänk, bara spånskivor såg det ut som.... [:o])
Betydlig starkare spånskiva i akvariebänkar än i ikeamöbler, dem är mycket porösare!
#7 - 18 juli 2009 04:31
drd skrev:
Mitt elände jag hade i höstas går att läsa i en tråd om just en uppsvälld spånskivebänk som resultat av att ett ytterfilter läckte......ingen kul läsning alls.

Fy f*n , har precis läst din tråd och vilken otur du hade [B)].
#8 - 18 juli 2009 09:00
Min är byggd i limträbalk :d och väger såklart därefter, skulle gissa på ett par trehundra kilo.

Ingen risk att den rasar inte
#9 - 18 juli 2009 09:05
Frisen skrev:
Min är byggd i limträbalk :d och väger såklart därefter, skulle gissa på ett par trehundra kilo.

Ingen risk att den rasar inte

Jag vet att din är byggd av det :p (ot - vad gjorde killen av sina Plecos?)
#10 - 19 juli 2009 20:06
rödtoppen skrev:
Jag vet att din är byggd av det :p (ot - vad gjorde killen av sina Plecos?)

Skänkte till en djuraffär då jag tyvärr inte kunde ta dom, hade nog inte gått så bra med de fiskar som simmar i karet nu

Annons