VAd är andmat

#1 - 7 februari 2009 13:52
Jag undrar om någon har en bild på andmat så jag ska kunna se
#3 - 7 februari 2009 15:04
Jag undrar om någon har en bild på andmat så jag ska kunna se

Stoppa ALDRIG detta ogräs i karet, du blir aldrig av med skiten!!
#4 - 7 februari 2009 15:12
andmat är fint :)
#5 - 7 februari 2009 15:40
NIC skrev:

jag råkade tunna ut beståndet för hårt en gång det slutade med att alla dog:confused: och så hade jag ingen andmat kvar[:-118][:-118][:-118]
#6 - 7 februari 2009 15:46
NIC skrev:

Så farligt är det inte :p jag fick just med mig lite extra hem nu när jag var o köpte räkor...
#7 - 7 februari 2009 16:03
Olfi skrev:
Så farligt är det inte :p jag fick just med mig lite extra hem nu när jag var o köpte räkor...

Vänta bara!
Hör av dig om nån vecka... :d
#8 - 7 februari 2009 16:09
dom är inte alls så farliga, lätta att tunna ut beståndet. men vill man inte ha flytväxter som täcker ytan snabbt ska man ju inte skaffa dom.

jag själv rensar ca 2-4gånger i månaden(tar ca 5-15min) och jag kan inte vara utan andmat.
#9 - 7 februari 2009 16:48
Flaxss skrev:
dom är inte alls så farliga, lätta att tunna ut beståndet. men vill man inte ha flytväxter som täcker ytan snabbt ska man ju inte skaffa dom.

jag själv rensar ca 2-4gånger i månaden(tar ca 5-15min) och jag kan inte vara utan andmat.

Du kan hämta allt mitt skit som följt med nån växt från nånstans nångång, varsågod. :D

I vissa stater i USA är det lag på att man måste rapportera om man ser andmat ute i vattendragen. Det säger väl en del..
#10 - 7 februari 2009 16:55
NIC skrev:
Du kan hämta allt mitt skit som följt med nån växt från nånstans nångång, varsågod. :D

I vissa stater i USA är det lag på att man måste rapportera om man ser andmat ute i vattendragen. Det säger väl en del..

ja fyfan, kan tänka mig om de kommer ut i våra sjöar...men i akvarium är det mysigt.. :)
#11 - 7 februari 2009 17:10
Jag har sett det i dammar ett antal gånger här omkring,och det är ingen vacker syn det är som en stor grön sörja över hela ytan det är ingen öppning nån stans.
#12 - 7 februari 2009 18:04
NIC skrev:

i akvarium tycker ''jag'' det är välkommet. många fiskar som trivs bättre med dom.

i naturen är det ju en annan femma.
#13 - 7 februari 2009 18:20
Fick med mig lite andmat när jag köpte räkor en gång. Nu har jag fått slänga så sjukt mycket andmat att det är löjligt! Dock tror jag att jag är av med skiten nu :D

Fattar inte hur folk kan bjuda på det när det är auktion :P
#14 - 7 februari 2009 18:38
Markus1984 skrev:
ja fyfan, kan tänka mig om de kommer ut i våra sjöar...men i akvarium är det mysigt.. :)

det finns i våra sjöar...
#15 - 7 februari 2009 18:45
NIC skrev:

Håller med det är ett drygt jobb. Men det GÅR att bli av med det om man är envis. Jag lyckades till slut iaf och det är jag glad för.
#16 - 7 februari 2009 20:00
NIC skrev:

så hemskt är det inte, jag hade ett lock förut i karet för några av mina fiskar gillade det men efter att bestämt mig att göra av med andmaten håvade jag upp allt och sen vart jag av med det för gott, tog väl ca 5minuter att håva upp och sen syntes aldrig igen.
#17 - 7 februari 2009 20:12
Det är alldeles utmärkt mat till silverhajen och dom andra som verkar tycka om växter.
Jag låter det växa i ett kar och flyttar över det till silverhajen och dom andra och vips är den mesta andmaten borta.
#18 - 7 februari 2009 21:18
solis skrev:
Det är alldeles utmärkt mat till silverhajen och dom andra som verkar tycka om växter.

Jag låter det växa i ett kar och flyttar över det till silverhajen och dom andra och vips är den mesta andmaten borta.

Det visste jag inte. :) Att silverhajen gillar det. Bra tips om jag skulle få in nåt sånt igen. Sen är det väl en smaksak om man vill eller inte vill ha andmat. Det är väl upp till var och en. :)
#19 - 7 februari 2009 21:31
*hehe* Min 375:a var FULL med andmat, så skaffade jag 4 slöjstjärtar som gavs bort.
Dagen efter hade jag ingen andmat kvar. ALLT var rensat.. I burken simmade det 4 mycket tjocka och nöjda golfbollar kan jag tala om. :D
#20 - 7 februari 2009 21:52
Jag har nog aldrig tänkt på att det är andmat man sett i små sjöar och dammar runt om...hmm...ska tänka på det nästa gång jag ser nån i sommar...men det kanske i finns så mkt sådant i Västmanland?
#21 - 7 februari 2009 22:02
jag blev av med min andmat med en ytvattenrenare och en filterpåse efter pumphuvudet...

Det är ett sabla OGRÄS! ska man ha flytväxter är det bättre att skaffa en sort som går hålla efter... Salvinia natans och Azolla caroliniana är bättre alternativ...
#22 - 7 februari 2009 22:03
Jenny054 skrev:
*hehe* Min 375:a var FULL med andmat, så skaffade jag 4 slöjstjärtar som gavs bort.

Dagen efter hade jag ingen andmat kvar. ALLT var rensat.. I burken simmade det 4 mycket tjocka och nöjda golfbollar kan jag tala om. :D

Det måste varit fina golfbollar du hade hihi[:-38][:-93]
#23 - 8 februari 2009 05:32
Markus1984 skrev:
Jag har nog aldrig tänkt på att det är andmat man sett i små sjöar och dammar runt om...hmm...ska tänka på det nästa gång jag ser nån i sommar...men det kanske i finns så mkt sådant i Västmanland?

Jodå, era bönder har inte fattat att man måste skydda vattnet och inte plöja ända ner i vattendragen så det finns gott om övergödda vatten i Västmanland (Mälaren t ex). Andmat är naturlig i Sverige men inte i USA och gillar övergödda vatten. Den gillar absolut inte vågor så i Mälaren klarar den sig bara långt inne i vassen.

Skånska bönder är faktiskt mycket bättre på det där. Nu.

Annons