Vad är bäst?

#1 - 7 april 2010 10:38
Det är så att jag startat upp ett nytt kar dit en del av mina fiskar ska flytta till och har haft i 6 guppy sen igår.
Problemet är att där är nitrit i det karet som fiskarna som ska flytta är i och då undrar jag vad är bäst att flytta fiskarna nu när det är nitrit eller blir det en chock för dom att komma till ett nystartat kar, håller på att behandla nitritkaret men inte fått ner nitriten ännu vad anser ni är bäst att dom är kvar i nitritkaret som dom är vana vid eller flytta till nystartat:confused:
Fiskarna som ska flyttas är pansarmalar och räkor.
#2 - 7 april 2010 10:43
ta ner nitriten. känns inte riktigt korrekt att lägga ner fiskar i ett giftigt kar.
#3 - 7 april 2010 10:54
Kanske missuppfattning fiskarna är i nitritkaret och ska flyttas till det nystartade karet med bra värden[:o]
#4 - 7 april 2010 11:00
Alla drastiska förändringar är stressande för fiskarna, även om man tycker att det borde vara bättre för fiskarna att få komma till ett kar utan nitrit.
Ta ner nitriten i karet där de är innan du flyttar dem. Du undviker ju dessutom då att det blir nitrit i det nya karet.
#5 - 7 april 2010 11:07
[QUOTE=Mumin;1403648]Alla drastiska förändringar är stressande för fiskarna, även om man tycker att det borde vara bättre för fiskarna att få komma till ett kar utan nitrit.
Ta ner nitriten i karet där de är innan du flyttar dem. Du undviker ju dessutom då att det blir nitrit i det nya karet.[/QUOTE
Det var det jag hade i tankarna med, är rädd att dom dör p.g.a flytten istället[:o]
#6 - 7 april 2010 11:09
Mycket troligt att det skulle bli så.
#7 - 7 april 2010 11:10
Häll över nitritvatten till det nystartade 50 % så får du en lungnare start och ta över 50 % av fiskarna... eller missade jag något?

Nitrit behövs ju initialt för att starta nitrifikationsprocessen ändå..
#8 - 7 april 2010 11:13
Jag skulle flytta firrarna men koppa över dem ordentligt så förändringensker stegvis. Lite åt Xuls förslag.
#9 - 7 april 2010 11:15
Xul skrev:
Häll över nitritvatten till det nystartade 50 % så får du en lungnare start och ta över 50 % av fiskarna... eller missade jag något?

Japp, det kan man lugnt säga.
Inte särskilt smart att hälla ner nitrit i ett kar som är nystartat. Ungefär som att tömma dammsugaren i ett nystädat rum för att det ska vara jämn dammnivå i hela huset.

Fiskarna bör vara kvar i nitritkaret tills nivån är noll, för att sedan flytta till det nya karet. Förhoppningsvis har då en ev nitritspik gått över där med.
Fiskarna i det nuvarande nitritkaret kommer att ha en stressfaktor mindre att överleva vid flytten till det nya karet.
#10 - 7 april 2010 12:04
Tack för att nin bollar med mig, vill gärna att dom ska överleva och tror som mumin att dom kan bli alldeles för stressade om jag fyttar dom, har någon bra förslag på hur man får ner nitriten, jag bytar lite vatten 2 ggr om dagen och tillsätter stress zyme vid vattenbytet.
Tror jag fått det för att jag kopplat ur bottenfiltret och har en ny pump i, jag bottensuger där bottenfiltret är en gång om dagen för att få väck en del av smutsen och har dragit ner drastiskt på maten så dom får nästan inget alls.
#11 - 7 april 2010 13:33
Mumin skrev:
Japp, det kan man lugnt säga.

Inte särskilt smart att hälla ner nitrit i ett kar som är nystartat. Ungefär som att tömma dammsugaren i ett nystädat rum för att det ska vara jämn dammnivå i hela huset.

Fiskarna bör vara kvar i nitritkaret tills nivån är noll, för att sedan flytta till det nya karet. Förhoppningsvis har då en ev nitritspik gått över där med.

Fiskarna i det nuvarande nitritkaret kommer att ha en stressfaktor mindre att överleva vid flytten till det nya karet.

Hur skall nitritspiken gå över i det nya karet utan belastning..
Att jämföra med damm i ett hus är lite fel. Dammet börjar inte att brytas ner till kaffebönor i processen

Ammonium / Ammoniak - Nitrit - Nitrat

Och dessutom jämnar du ut övriga värden och ökar antalet liter vatten per fisk.. Det finns som jag ser det nästan bara fördelar
#12 - 7 april 2010 14:01
Xul skrev:
Hur skall nitritspiken gå över i det nya karet utan belastning..

Att jämföra med damm i ett hus är lite fel. Dammet börjar inte att brytas ner till kaffebönor i processen

Ammonium / Ammoniak - Nitrit - Nitrat

Och dessutom jämnar du ut övriga värden och ökar antalet liter vatten per fisk.. Det finns som jag ser det nästan bara fördelar

En EVENTUELL nitritspik i det nya karet uppstår inte utan belastning överhuvudtaget. Men de 6 guppy som går där sen igår är en lagom belastning för det nya filtret......läs Solis första inlägg ordentligt.

Det lär väl inte finnas en enda fördel med att utsätta stressade fiskar för ännu mer stress!?!
När nitriten i det gamla karet går ner försvinner den stress fiskarna utsätts för nu. De kommer alltså må bättre och därmed klara en flytt bättre.
Noggrann inkoppning måste man alltid göra, även om förhållanden i båda karen är perfekta. Allt för att minska stressen.

Nitritspik i ett nystartat kar är inte en självklarhet. Långsam uppstart med få fiskar, sparsam matning, tillsatt bakteriekultur reducerar risken väsentligt för nitrit.

Nej, damm bryts inte ner till kaffebönor, det skulle i så fall vara det ultimata beviset på uralstring, så var du får den liknelsen ifrån begriper jag inte. Det är i alla fall inget jag skrivit.
Jämför med att ta med sig skräpet när man flyttar då? Det är enklare och går fortare att komma i ordning efter en flytt, om du röjer bland dina tillhörigheter innan flytten än att ta med dem och sedan röja.

För att få bort nitriten fortsätt med små vattenbyten, och gör dem ofta. Tillsätt Nitrivec enligt dosering och dra ner rejält på maten. Filterbytet är förmodligen orsaken precis som du tror. Det är alltid smart att låta filter gå parallellt i flera veckor innan man kopplar ur ett.
Kom ihåg att ett smutsigt akvarium ska göras rent på samma sätt det blev smutsigt, dvs långsamt. Annars kan man få ammoniumet i karet omvandlat till ammoniak, och DET är giftigt!
#13 - 7 april 2010 14:13
Jag måste nog hålla med Mumin i den här frågan......det blir en stressfaktor extra i och med flytten......Dessutom, fiskarna KAN få chock över att komma till ett kar som är "för rent"....från att ha gått i ett "förgiftat" kar.......Jag har varit med om fiskar som har blivit flyttade till et mycket väl balanserat kar, från ett som inte var rengjord på flera månader......De stendog av chocken.....:(

Nej.....Behåll fiskarna i Nitritkaret till värdena har stabiliserats...sedan kan du flytta över dom försiktigt till det nya....
#14 - 8 april 2010 08:00
ciklidtok skrev:
Jag måste nog hålla med Mumin i den här frågan......det blir en stressfaktor extra i och med flytten......Dessutom, fiskarna KAN få chock över att komma till ett kar som är "för rent"....från att ha gått i ett "förgiftat" kar.......Jag har varit med om fiskar som har blivit flyttade till et mycket väl balanserat kar, från ett som inte var rengjord på flera månader......De stendog av chocken.....:(

Nej.....Behåll fiskarna i Nitritkaret till värdena har stabiliserats...sedan kan du flytta över dom försiktigt till det nya....

Du håller med Mumin men argumenterar att fiskarna kan få en chock att gå in i ett för rent kar och behåller dem hellre i nitritkaret så länge..

Är det inte bättre att gå halva vägen och få i gång det nya lite snabbare.. Dvs spä ut nitritkaret med fiskarna och ge det nya karet lite gammalt vatten..

Men jag är kemist så jag förstår nog inte riktigt hur ni tänker..

Så klart slut här för min del [:-103]
#15 - 8 april 2010 08:11
Fast problemet med att hälla i 50 % av det gamla vattnet är väl att där inte finns NÅGRA bakterier som kan tugga i sig den dåliga skiten? Och då kommer vi slänga i några fiskar som ska bygga upp dessa bakterier men deras avfall kommer läggas till det redan befintliga avfallet från det gamla vattnet så då kanske det blir för mycket gift för fiskarna?

Jag skulle nog sitta lugnt i båten och vänta på att nitriten gick ned en aning i alla fall, altenativt skulle jag köpa några nya fiskar som skulle få boa in det nya karet?
#16 - 8 april 2010 09:24
Och jag är biolog, vi är båda akvarister......
Om du tar fiskarna från nitritkaret NU så är skillnaden för stor, det kan lätt bli en dödlig chock för dem. Vilket har hänt förr.
Varför stressa? Det går 6 guppy och skiter in det nya karet, lagom tills nitritkaret är fritt från nitrit. Då kommer vattenvärdena i båda karen att vara mer likartade och en fiskflytt blir mer riskfri. Vad ser du för problem med det?
#17 - 8 april 2010 09:46
Mumin skrev:
Och jag är biolog, vi är båda akvarister......

Om du tar fiskarna från nitritkaret NU så är skillnaden för stor, det kan lätt bli en dödlig chock för dem. Vilket har hänt förr.

Varför stressa? Det går 6 guppy och skiter in det nya karet, lagom tills nitritkaret är fritt från nitrit. Då kommer vattenvärdena i båda karen att vara mer likartade och en fiskflytt blir mer riskfri. Vad ser du för problem med det?

1 Men du tömmer en del av nya karet och fyller upp med gammalt
Du får med lite av varje då

2 Sedan fyller du upp det gamla med lite nytt vatten

Sedan flyttar du alla eller några av fiskarna..

Då blir det ingen större chock....

Att som någon sa köpa nya fiskar till det nystartade karet för att köra igång det hjälper väl inte ner nitrit problemet..

Problemet är nog att jag inte är pedagog kanske...:D
#18 - 8 april 2010 10:02
Xul skrev:
Du håller med Mumin men argumenterar att fiskarna kan få en chock att gå in i ett för rent kar och behåller dem hellre i nitritkaret så länge..

Är det inte bättre att gå halva vägen och få i gång det nya lite snabbare.. Dvs spä ut nitritkaret med fiskarna och ge det nya karet lite gammalt vatten..

Men jag är kemist så jag förstår nog inte riktigt hur ni tänker..

Så klart slut här för min del [:-103]

Nu skrev jag att karet var "för rent" inom situationstecken....så också "förgiftat"......

Det är en stressfaktor att flytta fisk, spelar ingen roll om de ska ner i ett nystartat eller ner i ett kar som är väl ingått och balanserad.

Jag är varken kemist eller biolog, men jag står fast vid att....för att slippa åtminstone 1 stressfaktor för fiskarna....Låt dem gå kvar i Nitritkaret, där de har vant sej med att det är för höga nitritvärden....istället för att utsätta dem för stressen det är att flytta till ett annat kar......

Se till att Nitritvärdet sjunker till noll, då får du dessutom lite extra tid på det andra karet...så de Guppisar som går där nu får gå in och balansera upp vattenvärdena. När så Nitritvärdet har sjunkit till noll i det andra karet, koppar du försiktigt över fiskarna till det nya......

Summan av kontentan...: Fiskarna kommer från ett balanserat kar till ett annat lika balanserat kar.....:)
#19 - 8 april 2010 10:15
Jag undrar om vi är överens om vilket kar som har nitrit?
Det gamla karet har nitrit, det nya är på uppstart med 6 guppy.

Om vi tömmer det nya på nitritfritt vatten och häller i vatten från det nitrithaltiga gamla karet så kommer det inte finnas tillräckligt med nitritnedbrytande bakterier för att ta hand om den nedhällda nitriten, den nitrit som de 6 befintliga guppyna producerar och den som de flyttade fiskarna likaledes producerar. I alla fall innan chocken tagit kål på dem.

Istället låter vi de 6 guppyna i det nya karet gå själva och skita in karet, tills bakterienivåerna har blivit högre.
Under tiden går de andra fiskarna kvar i det gamla nitrithaltiga karet, där de, de facto, överlever. Nitritnivåerna sänks kontinuerligt genom vattenbyten och minskad matning. Fiskarna som så småningom ska flyttas anpassar sig vartefter, till de allt lägre nitratnivåerna. När nitritnivån är nere på noll har en stressfaktor för de flyttande fiskarna försvunnit. De mår alltså bättre och kommer klara flytten till det nya akvariet.:d
#20 - 8 april 2010 12:03
Jo men det var det jag menade Mumin......Fiskarna ska inte flyttas från det gamla karet, som i dagsläget har Nitrit.

Guppyna går i det nya karet, som inte har Nitrit...Vad vi vet....

Fiskarna i det gamla karet, det som är nitritförgiftat, får gå kvar där, tills dess att Nitritvärdet är nere på noll......ERGO: EN STRESSFAKTOR BORTA, FISKARNA MÅR BRA:)

Fiskarna..som har gått i det gamla karet, som nu är fritt från Nitrit,...flyttas/koppas försiktigt över till det nya karet.

I det nya karet går, i dagsläget, 6 Guppy. Dessa får "skita in" det nyuppstartade karet....det är en lagom belastning för ett nytt filter....

Medans man behandlar Nitritkaret,MED DE GAMLA FISKARNA I, för att få ner nitrirvärdet på noll, hinner det nyuppstartade karet med Guppy stabiliseras upp, så fiskarna i nitritkaret lungt, med mindre stress, kan flytta in där........:D
#21 - 8 april 2010 13:15
Allright, my bad, trodde att det nya karet stod tomt i väntan på att nitriten på det andra skulle gå ned så man kan flytta fisken utan nitritchocken.

Du har väl bara haft fiskar i det nya någon enstaka dag? Låt saker vara som dom är tills du blivit av med nitriten i det gamla karet. Inget att förlora på det.
#22 - 8 april 2010 13:21
Tack för diskutionerna jag följer dom ivrigt:d jag har fått ner nitriten lite i nitritkaret men jag kommer att vänta tills det är noll och som ni skriver så får guppyna skita in det nya karet lite till villket säkert är det bästa.
Tack för era bollningar om vad som är lämpligast:)
Håller på att sätta upp ett kar till i min ställning men där kommer jag att sätta in ett väl inkört filter och krama ut lite i guppykaret av det med + att jag kommer ta vattnet från karet där filtret är.
I det karet ska också ett gäng av dessa invånare vara i.
Hur snabbt tror ni detta karet kommer mogna med ny sand men gammalt vatten och gammalt filter;)
#23 - 8 april 2010 15:34
ciklidtok skrev:
Jo men det var det jag menade Mumin......Fiskarna ska inte flyttas från det gamla karet, som i dagsläget har Nitrit.

Guppyna går i det nya karet, som inte har Nitrit...Vad vi vet....

Fiskarna i det gamla karet, det som är nitritförgiftat, får gå kvar där, tills dess att Nitritvärdet är nere på noll......ERGO: EN STRESSFAKTOR BORTA, FISKARNA MÅR BRA:)

Fiskarna..som har gått i det gamla karet, som nu är fritt från Nitrit,...flyttas/koppas försiktigt över till det nya karet.

I det nya karet går, i dagsläget, 6 Guppy. Dessa får "skita in" det nyuppstartade karet....det är en lagom belastning för ett nytt filter....

Medans man behandlar Nitritkaret,MED DE GAMLA FISKARNA I, för att få ner nitrirvärdet på noll, hinner det nyuppstartade karet med Guppy stabiliseras upp, så fiskarna i nitritkaret lungt, med mindre stress, kan flytta in där........:D

Jajamensan, vi tycker lika, det var nog mer Xul som jag gick i polemik med.:D:D
#24 - 8 april 2010 15:37
solis skrev:
Tack för diskutionerna jag följer dom ivrigt:d jag har fått ner nitriten lite i nitritkaret men jag kommer att vänta tills det är noll och som ni skriver så får guppyna skita in det nya karet lite till villket säkert är det bästa.

Tack för era bollningar om vad som är lämpligast:)

Håller på att sätta upp ett kar till i min ställning men där kommer jag att sätta in ett väl inkört filter och krama ut lite i guppykaret av det med + att jag kommer ta vattnet från karet där filtret är.

I det karet ska också ett gäng av dessa invånare vara i.

Hur snabbt tror ni detta karet kommer mogna med ny sand men gammalt vatten och gammalt filter;)

jättefort, eftersom filtret är inkört med hög bakterienivå. Men ta det lugnt med antalet fiskar i allafall så du inte råkar ut för nåt.
När jag startar upp ett nytt kar brukar jag låta det nya filtret gå i ett gammalt kar i några veckor så att det blir "laddat".
#25 - 8 april 2010 15:39
Mumin skrev:
Jajamensan, vi tycker lika, det var nog mer Xul som jag gick i polemik med.:D:D

Då är vi på samma våglängd....;):d
#26 - 8 april 2010 18:21
Mumin skrev:
jättefort, eftersom filtret är inkört med hög bakterienivå. Men ta det lugnt med antalet fiskar i allafall så du inte råkar ut för nåt.

När jag startar upp ett nytt kar brukar jag låta det nya filtret gå i ett gammalt kar i några veckor så att det blir "laddat".

Funderar på att krama ur filtren rejält i karet istället för det ska vara en annan pump med filterhörna, hälften av vattnet är från samma kar men jag ska inte sätta i fiskar förren imorgon så jag får väll vänta med att krama ur det tills dess, kanske det tar lite längre tid då tills vattnet mognar:confused:

Annons