Hur skall nitritspiken gå över i det nya karet utan belastning..
Att jämföra med damm i ett hus är lite fel. Dammet börjar inte att brytas ner till kaffebönor i processen
Ammonium / Ammoniak - Nitrit - Nitrat
Och dessutom jämnar du ut övriga värden och ökar antalet liter vatten per fisk.. Det finns som jag ser det nästan bara fördelar
En EVENTUELL nitritspik i det nya karet uppstår inte utan belastning överhuvudtaget. Men de 6 guppy som går där sen igår är en lagom belastning för det nya filtret......läs Solis första inlägg ordentligt.
Det lär väl inte finnas en enda fördel med att utsätta stressade fiskar för ännu mer stress!?!
När nitriten i det gamla karet går ner försvinner den stress fiskarna utsätts för nu. De kommer alltså må bättre och därmed klara en flytt bättre.
Noggrann inkoppning måste man alltid göra, även om förhållanden i båda karen är perfekta. Allt för att minska stressen.
Nitritspik i ett nystartat kar är inte en självklarhet. Långsam uppstart med få fiskar, sparsam matning, tillsatt bakteriekultur reducerar risken väsentligt för nitrit.
Nej, damm bryts inte ner till kaffebönor, det skulle i så fall vara det ultimata beviset på uralstring, så var du får den liknelsen ifrån begriper jag inte. Det är i alla fall inget jag skrivit.
Jämför med att ta med sig skräpet när man flyttar då? Det är enklare och går fortare att komma i ordning efter en flytt, om du röjer bland dina tillhörigheter innan flytten än att ta med dem och sedan röja.
För att få bort nitriten fortsätt med små vattenbyten, och gör dem ofta. Tillsätt Nitrivec enligt dosering och dra ner rejält på maten. Filterbytet är förmodligen orsaken precis som du tror. Det är alltid smart att låta filter gå parallellt i flera veckor innan man kopplar ur ett.
Kom ihåg att ett smutsigt akvarium ska göras rent på samma sätt det blev smutsigt, dvs långsamt. Annars kan man få ammoniumet i karet omvandlat till ammoniak, och DET är giftigt!