Vad är de för konstigt lysrör jag har?

#1 - 23 maj 2007 21:05
hallå.
så började mitt ena lysrör blinka idag så är ju dax att byta, tycker de är konstigt då röret knappt är 5 månader gammmalt, ska väl hålla längre?

har ett sånt där paket man köper med svar plastramp osv, sitter ett RÖTT och ett BLÅTT lysrör i, det är det blåa lysröret som pajat, men frågan är vad fasen de är för rör jag har? är ganska nöjd med ljuset så vill gärna ha nått som ligger nära i färgen.

De enda jag kan avläsa på röret är
CH Lightning F18T/D 18W, ett ljusblått "daylight" tror jag, det andra röda röret är för växterna iaf.

vore tacksam om någon visste nått om vad de är för ljus jag ska ha, finns nämligen en zoobutik här med 0 i kunskap om akvarier, de säljer bara tillbehör som lysrör osv, så slipper jag åka de 8 milen jag har till närmaste "kunniga" butik för att köpa ett lysrör, är inte ekonomiskt lönsamt att ligga och köra så långt för så lite.
#2 - 26 maj 2007 10:22
ta med lysröret dit och jämför färg och sånt! skulle jag ha gjort..
#3 - 26 maj 2007 10:27
Pumba skrev:
hallå.

så började mitt ena lysrör blinka idag så är ju dax att byta, tycker de är konstigt då röret knappt är 5 månader gammmalt, ska väl hålla längre?

Fick lära mig så sent som i morse att lysrör bör bytas med 6 månaders mellanrum då de tappar styrka efter ett tag så 5 månader är nog inte så tokig livslängd även om man kanske kan tycka att det verkar kort.
#4 - 26 maj 2007 10:33
Har du testat så att inte glimtändaren är paj. Ett lysrör skall hålla betydligt längre än 6 månader. Men de tappar mycket effekt i början sä mn bör byta lsrören frekvent. Och byter mn så skall man inte byta alla på samma gång.
#5 - 26 maj 2007 21:34
bytte röret, var ett 18 000K rör.
de va inte glimtändaren, röret var svart i ändarna med.

de är ju knappast roligt billiga så man tycker ju de borde hålla i stil med "vanliga" lysrör somn helt klart klarar mer än 5 månaders "normalt" användande.
#6 - 27 maj 2007 09:02
Jag har haft mina lysrör längre än 12 månader nu och de är inte svarta i änden, det måste varit något fel på dem.
#7 - 27 maj 2007 16:41
Pannecke skrev:
Jag har haft mina lysrör längre än 12 månader nu och de är inte svarta i änden, det måste varit något fel på dem.

jag sa detta i butiken där jag köpte lysrören då jag även köpt karet där, är de verkligen rimligt att de håller strax under 5 månader, tycker de har hållt längre tidigare, men de skyllde ju på alla möjliga ursäkter så de blev ju att köpa ett nytt iaf, men tycker de är rätt dåligt att man säljer dyra lysrör som håller betydligt kortare än ett vanligt billigt skitlysrör för 25 spänn på biltema.
#8 - 27 maj 2007 16:49
Jag köper mina lysrör i el-affären och inte i zoo-handeln. Där är tex. Philips aquarelle ca. 30 % billigare och GroLux ännu mer. Dessutom är det praktiskt då det inte finns någon zoo-handel på orten där jag bor.
#9 - 28 maj 2007 11:44
Att rör ger upp kan bero på en dålig glimtändare. Av den anledningen bör man byta även glimtändaren vid rörbyte för att inte riskera en förkortad livslängd på röret. Glimtändaren kostar ju ändå bara ett par tior.
#10 - 28 maj 2007 19:01
Men se till att det är rätt glimtändare för rören bara...

Annons