<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vad menar du med vanliga ålen? Den ni har i KAF-lokalen eller?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ja, när jag skrev "den vanliga ålen" menade jag Anguilla anguilla, alltså den ål vi har i KAF-lokalen och som förekommer i sötvatten och bräckvatten här i Sverige, dvs europeisk ål. När jag skrev "den vanliga ålen" menade jag också i första hand honor, eftersom det är honorna som är vanliga i Sverige och som är bäst lämpade för akvarium.
Det finns tusentals artiklar skrivna om ålen och dess mystiska vandringar, utvecklingsstadier, könsskillnader och fortplantning, som är delvis höljt i dunkel. Forskarna har hittils inte kunnat avgöra om den europeiska ålen någonsin fortplantar sig, eller är förirrade exemplar av den amerikanska ålen som av misstag vandrat från Sargassohavet till Europa.
Sidan som Kjell länkade till är en mycket bra start om du vill lära dig mer om ålen.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Så ålen som finns här ute i havet (bottenviken) kan man fånga och ha i akvariet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ja.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Klarar dom av det varma vattnet i akvariet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ja, den går bra att hålla den i normal rumstemperatur. Använd inte doppvärmare. Ålen är extremt tålig och lättskött.
~~~ Max Photo ~~~