Vad är det för ål de har köpt?

#1 - 24 oktober 2003 07:04
Bekanta som har ett sällskapsakvarium gjorde et impulsinköp i den stora akvarieaffären. På disken hade de ett akvarium med ett antal ålar, ganska långa, säkert 25-30 cm, smala, brundassiga i färgen med ett mycket litet huvud. Expediten sa att de kunde vara sötvattens muränor men att hon inte var säker då de inte växt till sig på förväntat sätt.

När de kom hem släpptes ålen in i akvariet och grävde omedelbart ner sig i sanden så bara två ögon stack upp. En timme senare kom den upp för att gräva ner sig igen. Den har inte synts till sedan dess, Det var för 2 veckor sedan....

Vad är det för ål dom har köpt och vad har de att förvänta sig i framtiden om den överlever, i ett inte allt för stort sällskapsakvarium?
#2 - 24 oktober 2003 08:05
typ sån här? eller var den mer cylindrisk i kroppsformen?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=385
#3 - 24 oktober 2003 08:11
Tack orm, den här firren hade ingen teckning. (Jag har inte sett den själv, bara hört den beskrivas). När den simmade påminde den lite om black goast enligt mina bekanta. Samma darrande, böljande stil.

Ska bli intressant och höra om deras neonteror snart börjar försvinna.....
#4 - 24 oktober 2003 09:02
Kan man vara så fräck så man säljer vanliga europiska ålyngel för flera hundra kronor i mig veterligen seriös akvarieaffär? Annars har jag hittat en amerikansk sumpål som tycks stämma utseendemässigt på beskrivningen....
#5 - 24 oktober 2003 11:00
Kan det vara en sån här, i sådana fall kan dom börja räkna neontetrorna. Dock en ganska rolig fisk!
#6 - 24 oktober 2003 11:11
Öronål är ganska vanliga i butikerna och köps av många för att dom ser roliga ut utan att veta hur stora dom blir och vilken utpräglad rovfisk det är så rätt vad det är så har alla neontetra och guppi försvunnit.
#7 - 24 oktober 2003 11:13

Eftersom ingen här på forumet kunde ge mig så mycket hjälp på traven ringde jag den stora akvarieaffären där den var köpt och krävde att få det latinska namnet ålen. Den hette "pisodonophis boro" på latin och efter sökningar på nätet har jag hittat de engelska namnen "Burrowing snake-eel" eller "Rice-paddy eel"
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8055"

I någon artikel stod det att den spridits till vatten i USA där den ej hör hemma och blivit en plåga. Man får nog se till att dessa små odjur inte kommer ut i svenska vatten!

Den kan bli 75-100 cm, är angiven som "ej akvariefisk" men hyfsad matfisk..... Äter småfisk. Rökt ål är ju gott.... Ska tipsa vännerna.
#8 - 24 oktober 2003 11:23
Ormhuvudfisk har de problem med i delar av USA. Dels så är de överlägsna i vattnet men de jagar även smådjur på land och tar sig från sjö till sjö. Jag såg det på något TV-program för ett par år sen.
#9 - 24 oktober 2003 12:17
Är det inte fantastiskt vad folk kan sälja i Zoobutikerna!
#10 - 24 oktober 2003 12:46
En hel meter, ja jag säger då det... ingenting för det lilla sällskapsakvariet precis... undrar om man kan ha dem utomhus i en damm eller liknande?
#11 - 24 oktober 2003 14:03
Är det bara jag som ryser när jag tittar på den här bilden? :S

http://www.fishbase.org/images/Pibor_u1.jpg

Gillar inte ålar så mycket
#12 - 24 oktober 2003 14:32
går nog inte så jättebra att ha dem i damm då de ju kan gå upp på land...
#13 - 24 oktober 2003 22:14
jag tyckte den var cool, skulle kunna tänka mig en sån
#14 - 24 oktober 2003 23:37
Någon som har sett "Trumslagarpojken", kanske?
#15 - 25 oktober 2003 05:42
Jag har försökt hitta lite mer om denna ganska intressanta ål. Observera att det här är bara sådant jag hittat på nätet, det är inte källgranskat.

Det amerikanska namnet Rice-paddy eel används både för "pisodonophis boro" och för den betydlig mer(i USA) fruktade Monopterus albus. Både har tillkommit i den amerikanska faunan, antingen via invandrare som satt ut dem (de anses som en god matfisk i asien) eller från utsläpp från akvarier. Det är framför allt träsk-ålen, Monopterus albus, som redan negativt påverkat den inhemska faunan i USA, eftersom den som AndreasN skriver i ett tidigare inlägg "Dels så är de överlägsna i vattnet men de jagar även smådjur på land och tar sig från sjö till sjö".

"Snake eels" som jag tror den här ålen tillhör har kommit till amerikanska vattnen under 1990-talet. Den har etablerat sig väl, men den är en dålig simmare som mestadels håller sig nergrävd och har en liten mun. Den kan därför inte fånga stora byten och är troligvis inte en så stor konkurrent till den inhemska ålen som träskålen. Dock är den ett ovälkommet tillskott för all nyinvandring av fauna som kan rucka på den naturliga balansen. Båda ålsorterna tycks kunna anpassa sig till både varmt och kallt vatten så jag tror att man verkligen måste se till att inte blir utsläppta i svenska vatten.
#16 - 25 oktober 2003 08:56
Var det på akvarielagret de köpte dem? Där har de dem i alla fall. Där står det också att de (liksom den svenska ålen) anpassar sig till saltvatten när de blir äldre.
#17 - 25 oktober 2003 22:14
Kanske är något liknande min Synbranchus Marmoratus (Amerikansk Träskmal)

//Marcus
#18 - 7 november 2005 12:51
Jag kan säga att den inte har något med S.Marmoratus då jag har en sån och jag har även en Pisodonophis cancrivorus och den är lite över 70 cm och knapt en cm tjock. mycket rolig ål och jag vill ha fler
Bilagor:
#19 - 7 november 2005 13:08
Jasså.. 2 års svarstid på forumet nu!.. haha.. Kanske inte ska bli ledsen när jag väntat 2 månader på en del trådar då.. får fortsätta hålla utkik :)
#20 - 8 november 2005 22:02
[QUOTE=y0da]Jasså.. 2 års svarstid på forumet nu!.. haha.. Kanske inte ska bli ledsen när jag väntat 2 månader på en del trådar då.. får fortsätta hålla utkik :)[/QUOTE]

hehe det e tackvare dig som jag hitta hit iallafall..!! hehe

Annons