vad är det för fel med mina fjärilar?

#1 - 26 januari 2004 12:35
hej. jag har haft ett par fjärilsciklider ett tag nu. i början mådde dom jätte bra och,så som det såg ut, lekte för fullt. men jag har aldrig fått någon rom och numera håller honan ofta till bakom filtret. hennes färger har blivit mörkare och dystrare. hon äter som vanligt men något är helt klart fel. jag har hört att fjärilen ofta lägger rom inom den första veckan i ett nytt akvarium.
varför har mina problem?
i början gick dom själva i akvariumet men nu går det även tre mycket unga skalarer där. jag vet att det inte är den bästa kombinationen men affären sa att det var okej så länge skalarerna var små när man köpte dom. och fjärilarna verkar inte rädda för dom och vise versa. kan det vara att dom ändå blir stressade eller rädda att skalarerna ska äta upp rommen?
vad kan jag göra för att stimulera till lek?
martina
#2 - 26 januari 2004 12:43
Det låter som om hanen spöar honan. Gör han det?

Det är hyfsat vanligt att ciklidpar som misslyckas med en lek blir osams; jag tror iaf inte att skalarerna är ett problem.

Att äggen försvinner är normalt med fjärilar, de är genomusla föräldrar.
#3 - 26 januari 2004 12:47
nej. jag tror inte att hanen ger några som helst problem för honan, men vad vet jag. iof så mår hanen bra medans honan mår dåligt så hur går de ihop om inte din teori är sann. men hur ska man då hindra det här? jag vill ju inte precis göra mig av med hanen.
#4 - 26 januari 2004 12:50
Köp fler honor.
#5 - 26 januari 2004 13:07
Prova att skrämma fram honan ur hennes hörn. Då ser du omgående om hanen ger sig på henne, och det tror jag han gör.
#6 - 26 januari 2004 13:13
om du menar att det skulle vara ständig mobbing på honan så är det nog inte problemet för att jag har sett att honan rör sig då och då ute i akvariet men för att sen återvända till sitt hörn.
och att köpa fler honor kan ju inte hjälpa då fjärilen är en parfisk. det ända som skulle hända då är ju att den nuvarande honan skulle bli helt utanför och det vill jag inte. det jag vill är att försöka få ihop paret jag redan har.
#7 - 26 januari 2004 13:52
Köp även en hane då, så kanske honan du har bildar par med honom.
Parbildningen är inte jättestark bland fjärilar, och har man en hona med flera hanar, så kan det hända att honan leker av med samtliga hanar, som ensamt sköter ägg och yngel(om man nu har tur att de inte blir uppätna).
#8 - 26 januari 2004 14:13
hmm, jag får tänka över det. jag gick upp nu iaf och försökte få liv i honan och passade på att byta vatten. och..det var som Azur sa..efter ett tag så började hanen att jaga honan(inte för att jag vet om det var lekbeteende eller mobbing) så jag har nu flyttat över honom till andra akvariet tills jag vet vad jag ska göra.
men finns det inget man kan göra för att öka lusten mellan ett osams par? något borde det ju finnas? snälla hjälp, jag är inte riktigt säker på att jag vill ha fler fjärilar om dom bara ställer till med problem.
mvh martina
#9 - 26 januari 2004 14:29
Ett par som en gång blivit osams förblir osams - enligt min erfarenhet. Jag skulle därför föreslå att du byter ut ena fisken. Kanske affären där du köpte fisken går med på ett byte?

Annars kan du prova att i en månad eller så mata upp bägge fiskarna i separata akvarier med proteinrik kost, få igång hanens hormoner genom att visa honom hans spegelbild i några minuter nån gång i veckan, och sen släppa ihop dem igen. Med (rätt mycket) tur känner de inte igen varandra och parar ihop sig igen.

Att sånt här händer är en antagligen en sidoeffekt av att ciklider har väldigt komplicerade lekbeteenden - intrycket man får är att de skyller förlusten av avkomman på varandra.

#10 - 26 januari 2004 15:34
En mycket enkel grej som man kan testa är att sätta en spegel vid akvariet. Hanen uppfattar det som konkurrens vilket gör honan "intressantare. En massa käk till honan är också ett knep. Fiskar som inte är extremt monogama brukar bli sams till slut om man ser till att honans kondition är hög. Ju mer monogama desto svårare att få ihop paret igen.
#11 - 26 januari 2004 19:30
tack så mycket. nu får jag sätta igång honan så att hon kommer i kondition och öka hanens ego. hehe.
#12 - 26 januari 2004 20:38
En massa svarta mygglarver och vattenbyte brukar få de flesta fiskar på lekhumör....
#13 - 27 januari 2004 21:31
vill säga att en till hona är ok... de är bara parbildande under lek. Nästa gång kan han lika gärna leka av den andra honan. Har hört många som tycker bästa kombinationen är 2-3 hanar och 3-5 honor
#14 - 27 januari 2004 21:38
ha 2 honor 1 hane

Annons